"שאני משוגעת".
את חשופה שם כמעט לחלוטין. הזוגיות, העבודה, שתי הבנות, מותגים שאת מקדמת, בילויים ליליים עם החברות הטובות, הגוף הגבעולי - הכול מקבל שם במה.
"יש באינסטגרם שלי הכול, אבל אין שם אותי, כלומר, את הנפש שלי. באינסטגרם הכול נראה ורוד וכולם מאוד נהנים. אף אחד לא יראה את המינוס בחשבון הבנק, שנשבר לי הלב, שצעקתי על הילדה ואני מרגישה עם זה רע. לפעמים אני הכי עצובה בעולם וצריכה להעלות תמונה של לקוח שאני עובדת איתו, אבל אף אחד לא באמת יודע מה עבר עליי לפני חצי שעה. אבל האינסטגרם כן סייע לי להיפתח ולחשוף את עצמי יותר. פעם נראיתי לאנשים הכי קרה וקשוחה, ורק כשהתחלתי לכתוב מגילות ולשתף תמונות מהחיים האישיים שלי, אנשים התחברו. פתאום גילו שמאחורי התמונות אני אמא חד הורית לשתי בנות, שגם לי קשה, שיש ימים פחות מוצלחים".
מה הניע אותך לחשוף הכול, ללא פילטרים?
"לפני שנתיים עברתי תקופה מאוד לחוצה. עבדתי המון לאחר שנפרדתי מחיים, האבא של הילדות שלי. בשמונה בבוקר הייתי שמה את הבנות בגן והולכת לצילומים עד ארבע אחר הצהריים, ואז אוספת אותן מהגנים, מפזרת בחוגים וחוזרת הביתה. ארוחת ערב, ואז יוצאת עם חברות. יום אחד הרגשתי שאני חייבת לפרוק הכול. לכל אחד יש חרדות, מצוקות, פחדים ואכזבות. לפעמים אני בוחרת לשתף בזה את העוקבים שלי, ולפעמים לא. אבל כמעט הכול נמצא שם. התמונות שאתם רואים מגדירות אותי".
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
על חברות להבדיל משותפות
מרטירוסוב מעלה תמונות באינסטגרם בקצב שמאפשר לעוקבים שלה ללוות אותה לאורך כל שעות היממה - מהרגע שהיא מתעוררת עם שתי בנותיה, איימי בת ה-6 ואליס בת ה-3, ועד לארוחת ערב מאוחרת עם החברות הטובות עינת ארליך ופאולינה אלברשטיין.
האינסטגרם הוא גם מקור הפרנסה העיקרי שלה, כמי שמקדמת בו מותגי אופנה תמורת סכומים שמטפסים עד אלפי שקלים לתמונה. לאחרונה יש ביקורת גדולה על סוג הפרסום הזה, שלרוב נסתר מעיני הגולשים. "וזה דבר רע?", היא שואלת, ומיד גם עונה: "לעולם לא אפרסם משהו שאני לא מתחברת אליו. אני עובדת רק עם מותגים שאני אוהבת באופן חד משמעי. אפשר לזהות זיוף מאוד מהר".
אל הרשת החברתית מבוססת התמונות התוודעה בזכות נסטיה ליסנסקי, הצלע הרביעית ב"חבורת הלובות" שהתפוררה זה מכבר ובשיאה, לפני שנתיים, כללה את מרטירוסוב, ליסנסקי, לודה דול ואנה בול, שהתאחדו לכנופיית איט-גירלס/דוגמניות הכי לוהטת בתל אביב, שכל מפגש ביניהן תועד ועלה לאינסטגרם. היום ליסנסקי ומרטירוסוב כבר לא בקשר, בול בהיריון ודול עזבה לאוסטרליה. "מי שחשפה אותי לאינסטגרם היתה נסטיה, ואני עוקבת אחרי העשייה שלה ומאוד אוהבת אותה", אומרת מרטירוסוב, שקשה שלא להשוות בינה לבין מי שהיתה חברתה הטובה: שתיהן אושיות אינסטגרם, איט-גירלס שמדגמנות גם אימהות עם סגנון לבוש מובחן ונחשק, והשיקו קולקציית קפסולה בשיתוף עם מעצב אופנה מבוסס - ליסנסקי עם קרן בנקר כהן, מרטירוסוב עם רונן חן, בקולקציה שהושקה השבוע והותירה רושם רב בקרב אנשי אופנה.
להבדיל מההקבלה המתבקשת לליסנסקי, החיבור של מרטירוסוב עם חן הוא בבחינת הפכים שנמשכים זה לזה: הוא מעצב השומר על פרטיותו בקנאות, בעל שפה עיצובית מינימליסטית, הפונה לקהל בוגר עם פריטי לבוש קלאסיים הזוכים לשינויים מינוריים מדי עונה, ואילו אצלה, כאמור, הכול בחוץ (טוב, כמעט הכול), והסגנון הכללי הוא רוק'נרולי מחוספס עם סקיני ג'ינס קרועים, קפוצ'ונים, מעילי עור, משקפיים כהים וסיגריה שתחובה באופן קבוע בזווית הפה.
השניים הכירו כשמרטירוסוב הצטלמה לשני קטלוגים של המעצב (לעונות סתיו-חורף 2007-8, אביב-קיץ 2008) ושלושה לוק-בוקים שיועדו לחו"ל, ואת תוצאות החיבור ביניהם יכולות כעת לאמץ הן לקוחותיו של חן והן חובבות האופנה העוקבות אחרי מרטירוסוב, באמצעות 13AM, קולקציית הקפסולה שיצרו יחד, הכוללת 13 דגמים בצבעוניות של שחור, לבן, אפור ונגיעות כסף. בעתיד, אומרת מרטירוסוב, היא מתכוונת לקיים שיתופי פעולה נוספים. קו עצמאי, לעומת זאת, לא ממש עומד על הפרק בשלב זה.
"אני לא ישראלית מספיק בשביל המותגים הגדולים"
מרטירוסוב בת ה-30 נולדה בטשקנט, אוזבקיסטן, ובגיל 5 עלתה עם משפחתה ארצה, היישר לבני ברק. כשהיתה בת 7 נטש אביה את הבית ולא חזר, משאיר את האם עם חובות כלכליים ושלושה ילדים קטנים לגדל. "אבא שלי היה איש צבא קשוח", היא אומרת היום. "לא היה פאן גדול לחיות לצדו או איתו. היו לו דרכים יצירתיות ללמד אותי כילדה, למשל, לנעול אותי בחדר ולהגיד לי שאני לא יוצאת ממנו עד שאני יודעת בעל פה את לוח הכפל. יש שיגידו שזה אכזרי, אבל זה מה שהכרתי. היום אני לא בקשר איתו, ואני מתכחשת לקיומו".
עם אמה, שמתגוררת בסמוך אליה בצפון תל אביב, ושני אחיה המתגוררים בארצות הברית, היא שומרת על קשר יומיומי. "יש סביבי מעגל מצומצם של אנשים 24/7: חיים (אבי בנותיה, א"י), אמא שלי והאחים שלי. הם בדיקת הדופק שלי בכל בוקר. אמא שלי היא יד ימין ויד שמאל שלי. אילולא היא, לא הייתי יושבת כאן מולך היום".
היא היתה ילדה גבוהה, גמלונית מעט, שטוחת חזה, ולדבריה, יש שיאמרו מכוערת ולא אהודה במיוחד על הבנים בכיתה. בגיל 12 כבר קיבלה הצעות לדגמן, אך סירבה בתוקף. שנתיים וחצי לאחר מכן השתתפה בתחרות נערת השנה של סוכנות יולי, ממנה שבה הביתה עם פרס ניחומים. את החלום להיות דוגמנית היא הקפיאה בצד תקופה ארוכה, ורק בגיל 19 פגשה את עופר רפאלי מסוכנות MC2, שהפך לסוכן שלה והזניק אותה קדימה.
בשבוע האופנה האחרון בתל אביב, וגם באלה שקדמו לו, היא בלטה על המסלולים, תצוגה אחר תצוגה, בהליכה-דהירה עם רגליים מונפות אל על, שהפכה כבר לסימן ההיכר שלה.
בעשור החולף הפכה מרטירוסוב לחביבת צלמי האופנה ולכוכבת של מספר מעצבים ישראלים כמו אלון ליבנה, אלף אלף, רומר ואחרים. "לאניה יש נתונים פיזיים מושלמים לדוגמנית", אומר ליבנה. "היא מאוד גבוהה, מה שמקנה לה מראה ארוך וברבורי, יש לה תווי פנים חזקים ומראה אדג'י. בנוסף, היא כריזמטית, מקצוענית, לא מתפשרת, ויכולה לשנות את עצמה בכל תצלום".
"יש לה איכויות של טופ-מודל", אומר עליה צלם האופנה דודי חסון, שעבד איתה בצמוד שנים רבות. "קל לצלם אותה כי היא זזה מדהים ויודעת לשאת את הבגד מצוין. קצת חבל לי שמותגים מקומיים חששו לקחת אותה לעבודות, כי הלוק שלה לא מסחרי".
מרטירוסוב אכן לא הצליחה לפרוץ את מחסום האנונימיות ולהפוך לפרזנטורית מובילה של מותגי אופנה ישראלים גדולים, כמו רנואר, קסטרו או פוקס. "קסטרו ורנואר מחפשים דוגמנית עם הלוק של בת השכן", היא אומרת. "אני חושבת שגל עושה עבודה מדהימה לקסטרו. היא נגישה, צנועה, קל להתחבר אליה והיא לא מאיימת. כנראה שאני לא ישראלית מספיק עבורם, או שאני רזה מדי, אבל אני נאמנה לעצמי ואני חרוצה".
היה לך קל יותר אם היית משתתפת בריאליטי והופכת למפורסמת?
"הציעו לי כבר שלוש פעמים להשתתף ב'מחוברים' וסירבתי. אני לא מעוניינת ללכת לתוכניות ריאליטי. אני רוצה לשמור על הדברים בשליטה שלי. יכול להיות שאם הייתי הופכת למגה-סלב הייתי מקבלת גם קמפיינים גדולים. כרגע אני מעדיפה לשמור את הקלפים קרוב אליי".
"אני לא מתנצלת על איך שאני נראית"
בגיל 20 ניסתה את מזלה בחו"ל, והתגוררה במשך מספר חודשים בדירת דוגמניות בפריז, יחד עם עוד שמונה בנות, בהן גם מרתה האנט, כיום דוגמנית ויקטוריה'ס סיקרט. אולם עוד לפני שהצליחה להגיע להישגים מעבר לים, החליטה להקפיא את הקריירה, לאחר שנכנסה להיריון בגיל 23 מבן זוגה דאז, המבוגר ממנה בעשרים שנה.
על אף ניסיונות השכנוע מצד הסוכנות שלה, היא בחרה לשמור על ההיריון, גם במחיר של ויתור על עבודה מחוץ לישראל. "אני תמיד מצטטת את גלית גוטמן, שנשאלה לא מעט למה היא לא בנתה קריירה בחו"ל: 'למה לי להיות בינונית שם, כשאני יכולה להיות הטופ בבית?' אז כרגע אני פה, זה המגרש שלי ואעשה הכול כדי להצליח כאן. אני גם אימא לשתי בנות קטנות, ואין לי אפשרות לעבוד בחו"ל".
כשאת רואה את סופיה מצטנר, הסינדרלה של דיור. את מזהה שם את עצמך הצעירה?
"כמוני, היא התבגרה מהר מדי, ויש לה מוסר עבודה ואחריות. זיהיתי אצלה גם את הקטע הרוסי שהיה גם אצלי. אם צריך לעבוד בגיל 14 אז עובדים, ואם צריך להוציא את האחים הקטנים מבית הספר ולבשל להם ארוחת צהריים, אז דואגים לזה עד שאמא חוזרת הביתה מהעבודה. החיים האלה חישלו אותי. באינסטגרם שלי כתוב שאני 'מייד אין רוסיה'. אצל רוסים אין דבר כזה קשה או אי אפשר. גם בחינוך של הבנות שלי אין דבר כזה לא רוצה".
לילדות שלך נוח עם העבודה שלך ועם העובדה שחייך, וגם הן, מקבלים חשיפה באינסטגרם?
"שתיהן גדלו לתוך זה ולאחרונה איימי התחילה להצטלם בעצמה. הן יודעות מה זה אינסטגרם ושזאת העבודה של אמא. אתמול אליס אמרה לי, 'אמא, את כל כך עסוקה ובגלל זה לא תגיעי למסיבת חנוכה שלי'. הבטחתי לה שאני אגיע, אבל זה צבט לי בלב שהיא אמרה את זה. רופאים וטייסים רואים את הילדים שלהם פחות ממני".
לא קשה לך לגדל את הבנות לבד? לא היית רוצה בן זוג, שותף לגידול שלהן?
"כשעברתי לגור לבד אחרי שנפרדתי מחיים, זאת היתה השנה הכי יצירתית שלי. כשאני בזוגיות אני לא יוצרת כמו כשאני לבד. יש משפט מ'סקס והעיר הגדולה' שאומר I love you, but I love me more. עוד לא אמרתי את זה למישהו, אבל אמרו את זה עליי".
לאחרונה נפרדה מרטירוסוב מבן זוגה האחרון, איש העסקים וסוכן האמנים רועי הולנדר. "יש בינינו אהבה מאוד גדולה, והוא איש יקר ומקסים, אבל אנחנו צריכים למצוא את הדרך לחבר את החיים שלנו, וכרגע אני לא יודעת אם נמצא אותה".
יכול להיות שאת קצת נהנית מהסבל של להיות לבד?
"כנראה שאני קצת מזוכיסטית. גם באהבה אני כזאת. לאחרונה ראיתי פרק של לואי סי.קיי, שהלך מרוסק לרופא כי חברה שלו נפרדה ממנו. הוא בכה מגעגועים, ובתגובה הרופא שלו אמר: אתה לא מבין? זאת האהבה האמיתית. כשאתה סובל ומתגעגע - אתה מרגיש באמת. האהבה היא לא כשאתה נמצא עם בן אדם כל היום וכבר לא מרגיש אותו. בדרך קצת מעוותת, אני מאוד מסכימה עם זה".
לפני שנתיים עמדה מרטירוסוב במרכזה של מתקפה מתוכננת מצד צלם האופנה לשעבר עדי ברקן, שהאשים אותה בעידוד אנורקסיה. "מצא על מי לרכוב", היא מגיבה השבוע לפרשייה ההיא בזלזול. "הוא ייחס לי מחלת נפש של אנורקסיה, אבל אז לא נשארתי אדישה ותקפתי אותו בחזרה. מאוד קל להתלבש על עולם הדוגמנות, כי זה זוהר וצהוב. למה לא מתלבשים על מתעמלות קרקע ורקדניות?"
את מקבלת לא מעט תגובות נאצה גם באינסטגרם בנוגע לרזון שלך.
"אין לי בעיה עם תגובות נאצה. מצטערת, אני לא יכולה לרצות את כולם. אני במקום כזה בחיים שאני עושה רק מה שטוב לי ולסובבים אותי. חוץ מזה, מה לא בסדר בתמונה הזאת?"
הרגל שלך.
"אני צריכה להגיד תודה רבה למאמן שלי שיש לי שריר יפה כזה. אני לא מתנצלת על איך שאני נראית, או על מה שאני מכניסה לפה. כבר כתבו עליי שאני נראית כמו ניצולת שואה, ושאני רזה ומכוערת - זה לא פוגע במותג אניה מרטירוסוב".