תעשיות האופנה והקולנוע הולכות יד ביד כבר משנות ה-30 של המאה הקודמת, כשכוכבות הוליווד הגדולות קידמו בסרטיהן את מעצבי האופנה שהלבישו אותן, ומאוחר יותר בסרטים שנעשו על תעשיית האופנה - עלילתיים ודוקומנטריים כאחד. בתווך שבין שתי התעשיות הזוהרות הללו, צעדו דוגמניות שהחלו את דרכן על סטים של אופנה וערקו אל הסט הקולנועי, מי בהצלחה מרובה ומי פחות, ומעצבי תלבושות שיצרו מראות בלתי נשכחים שליוו את עלילת הסרט ותמכו בה. שנת 2014 היתה פורה במיוחד לתעשיית האופנה בקולנוע, שמצאה את עצמה מונכחת ומככבת על מסך הבד בכל דרך אפשרית. כתבה שנייה בסדרת רגעי האופנה הגדולים של 2014, והפעם: בסרטים.
עוד בערוץ האופנה
- אני פה בגלל אחותי: האחיות הקטנות שכבשו השנה את עולם הדוגמנות
- דוגמנית השנה או וואנבי חסרת תקנה: מי את באמת קארה דלווין?
דוגמניות שחקניות
זה לא סוד שמרבית הדוגמניות הצעירות כיום רואות את המקצוע שלהן כמקפצה לדבר האמיתי - קריירת משחק. לא לכולן זה מצליח, אבל אם זה עבד ללורן בקול, קים בסינג'ר, מוניקה בלוצ'י, מורן אטיאס ועוד רבות אחרות, כנראה שזה גם לא בשמיים. השנה הצטרפו למגמה שתיים מהדוגמניות הבולטות ביותר של העת האחרונה: קייט אפטון , שהתפרסמה לפני שלוש שנים על שער גיליון בגדי הים של הספורט'ס אילוסטרייטד, והציגה השנה נוכחות כובשת בקומדיה שוברת הקופות "האישה האחרת", לצדן של קמרון דיאז ולזלי מן. השנייה היא קארה דלווין , שהצטלמה השנה לשלושה סרטים שצפויים לצאת לאקרנים במהלך 2015.
גם נציגותינו הישראליות בהוליווד עשו השנה כותרות במדורי הקולנוע מסביב לעולם. גל גדות הצטלמה לתפקיד וונדר וומן בסרט "סופרמן נגד באטמן", שצפוי לצאת לאקרנים רק ב-2016, אבל נדמה כי כבר נכתב עליו הכול, וגם עליה. אקזוטית נוספת שכבשה לא מעט שטיחים אדומים בפרמיירות היא מורן אטיאס, שנכנסת לסיכום עם הסרט "גוף שלישי" של הבמאי פול האגיס, שעלה לאקרנים בחו"ל לקראת בסוף 2013, והגיע לישראל השנה. דוגמנית-שחקנית ישראלית נוספת שנתנה השנה עבודה היא בר פאלי, שהופיעה כשחקנית חיזוק בשובר הקופות "נון סטופ" לצדו של ליאם ניסן, וב-Million Dollar Arm בכיכובו של ג'ון האם ("מד מן"), שנכשל בקופות וירד מהמסכים לאחר שבועות ספורים.
מעצבים ישראלים בהוליווד
אחרי שכבש את השטיחים האדומים של אמריקה, מעצב האופנה הישראלי אלון ליבנה החל השנה לעשות צעדים ראשונים גם בתעשייה ההוליוודית עצמה, עם שמלה בעיצובו שכיכבה בטריילר לסרט "משחקי הרעב: עורבני חקיין", שיצא לאקרנים בחודש שעבר. באחד הטיזרים שיצאו לפני עליית הסרט, נראתה השחקנית ג'נה מאלון לבושה שמלה לבנה של המעצב, שחלקה העליון מפוסל, אלא שלמרבה הצער, רק לאחר שהסרט עלה לאקרנים התברר שהשמלה נעדרת ממנו. אכזבה? מילא, אולי בפעם הבאה.
גם המעצב יניב פרסי הודיע השנה כי שמלה בעיצובו תככב בסרט קולנוע שצפוי לצאת לאקרנים במהלך 2015. פרסי עיצב שמלה מיוחדת לשחקנית אמבר הרד, שתככב בסרט London Fields לצדו של ארוסה, השחקן ג'וני דפ, והדוגמנית-שחקנית קארה דלווין. מבטיחים לעדכן באם השמלה כחול-לבן תשרוד את מעללי חדר העריכה.
מעצבי התלבושות הישראלים
חמישה סרטי קולנוע ישראלים היו מועמדים השנה בקטגוריית עיצוב התלבושות בטקס פרסי אופיר, אולם זוכה יש רק אחד: יונה, בעיצובן של מיכל דור וענבל רוזנטל. הסרט, בבימויו של ניר ברגמן, מבוסס על חייה הפרועים של המשוררת יונה וולך, ומציג את הבוהמה התל אביבית של שנות ה-70 בישראל, תוך הקפדה על האלמנטים העיצוביים שאפיינו את התקופה. דור את רוזנטל הצליחו לייצג את התקופה נאמנה ולאפיין את דמותה של וולך כציפור חופשייה, והדבר בא לידי ביטוי גם בלבוש ההיפי והפתייני של גיבורת הסרט.
סרט נוסף שבלט השנה בתחום עיצוב התלבושות הוא "גט - המשפט של ויויאן אמסלם" בעיצובה של לי אלמביק ובבימויים של האחים רונית ושלומי אלקבץ. זהו לא סרט תקופתי והשינויים בלבושה של הגיבורה מסצינה לסצינה מינוריים, אולם דווקא בשל כך הם הופכים את עבודתה של אלמביק למדויקת ומשפיעה יותר על התהליך שעוברת הדמות הראשית לאורך הסרט. השבוע נודע כי הסרט מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר, ואותנו הכי מעניין לדעת מה תלבש אלקבץ לשטיח האדום של הטקס הנחשב.
איב סאן לורן - מלאך או שטן?
שני סרטים עלילתיים על חייו הסוערים של מעצב האופנה המנוח איב סאן לורן יצאו השנה לאקרנים. שניהם מתהדרים בשמות יצירתיים - "איב סאן לורן" של הבמאי ז'ליל לספר, שיצא בתמיכתו ואישורו של פייר ברז'ה, בן זוגו לשעבר של סאן לורן ומנהל העיזבון של המעצב; ו"סאן לורן" של הבמאי ברטראן בונלו, שהוקרן במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן האחרון. אדם אחד, שנה אחת, שני סרטים ושני שחקנים צרפתים שניסו להיכנס לנעליים הגדולות שהותיר אחריו המעצב - גאספר אוליאל עשה זאת בסרטו של בונלו, פייר ניני בסרט של לספר.
המזל הגדול של סאן לורן הוא בכך שנחסכה ממנו הצפייה בסרטים על חייו. לא ברור איך קרה שאדם עם קורות חיים מסעירים ומרתקים כל כך וקולקציות מרהיבות שמסמנות צמתים חשובים כל כך בתרבות, גמר על מסך הבד בשני סרטים שהוא עצמו ודאי היה אומר שהם משעממים כמו הקולקציות של ג'ורג'יו ארמאני. נקודת הכשל המרכזית, כפי הנראה, נעוצה בניסיונות הבולטים של שני הסרטים להתמקד בדמותו האיקונית של המעצב, ופחות בהקשרים התרבותיים שהפכו אותו לאיקוני. במילים אחרות, להראות את הטוקסידו השחור שיצר סאן לורן ב-1966 זה נחמד, אבל לא מעניין כמו התמורות התרבותיות שהובילו ליצירתו ואת השינויים שחולל במלתחה הנשית.
מר טרנר - המועמד המוביל לאוסקר
"מר טרנר", סרטו החדש של הבמאי הבריטי מייק לי ("סודות ושקרים", "וירה דרייק") משרטט את דמותו של הצייר הבריטי החשוב וויליאם טרנר. לאורך שעתיים וחצי ארוכות חוזים הצופים בדמותו הנרגנת של טרנר, שפעל מסוף המאה ה-18 ועד מחצית המאה ה-19, בפריימים שנראים כמו ציוריו המרהיבים של הצייר. לא בכדי "מר טרנר" הוא אחד ההימורים המובילים לפרס האוסקר בקטגוריית עיצוב התלבושות. רשימת המועמדים טרם נחשפה, אך ההימורים כבר פורסמו באתרי האינטרנט. על עיצוב התלבושות התקופתיות של הסרט אחראית המעצבת ז'קלין דורן, מעצבת ותיקה בתחום הקולנוע, שבין היתר היתה אמונה על עיצוב התלבושות בסרטים "אנה קרנינה", "כפרה", ו"גאווה ודעה קדומה".
הפרזנטוריות
גם השנה לא נפקדו כוכבות הקולנוע הגדולות מהקמפיינים היוקרתיים באופנה. ניקול קידמן, שגילמה השנה את הנסיכה גרייס ממונקו, הצטלמה למותג הנעליים ג'ימי צ'ו, בעוד ג'ניפר לורנס בת ה-24 חתמה בינואר 2014 לשנה נוספת עם דיור תמורת 20 מיליון דולר (!) לשנה, במה שמסתמן כאחד החוזים השמנים בהיסטוריה. שרלוט גינסבורג היא הפנים החדשות של בית האופנה לואי ויטון והמוזה הבלתי מעורערת של מעצב הבית החדש ניקולא גסקייה, וג'וליה רוברטס, אישה יפה לנצח על פי ז'יבנשי, נבחרה בשבוע שעבר לתפקיד פרזנטורית הקיץ החדשה של בית האופנה . רוברטס תחליף בתפקיד את השחקנית הצרפתייה איזבל הופר והדוגמנית הצעירה קנדל ג'נר. מרבית הקמפיינים לאביב-קיץ 2015 טרם נחשפו, ואנו מהמרים כי שחקניות נוספות מהאיי ליסט של הוליווד צפויות לככב בהם, אולם קודם לכן יהיה עליהן לצלוח את עונת הטקסים, שמתחילה בחודש הבא עם גלובוס הזהב.
הדוקומנטריים
סרטי תעודה על תעשיית האופנה זוכים בשנים האחרונות לנוכחות בולטת בפסטיבלי סרטים בינלאומיים, ואף יוצאים להקרנות מסחריות. בין המצליחים שבהם ניתן למנות את "גיליון ספטמבר", "וידאל ששון - הסרט", ו- Dior and I החדש בבימויו של פרדריק צ'אנג, שהוקרן בפסטיבלי קולנוע רבים, ביניהם טרייבקה בניו יורק ופסטיבל הקולנוע בירושלים. הסרט עוקב אחר ההכנות לתצוגת ההוט קוטור הראשונה של מעצב האופנה ראף סימונס בבית דיור, ועל הדרך חושף את אישיותו הפריכה והרגשנית של מי שנחשב לאחד החייטים המובילים בעת הנוכחית.
גם הבמאי הצרפתי לואיק פריז'אן - מי שהביא לנו את סדרת הסרטים "היום שלפני", שחשפו את המתרחש בבתי אופנה 30 שעות לפני העלייה למסלול - חזר השנה בסרט חדש. הפעם הוא בחר למפות ולנתח את שנות ה-90, אחד העשורים המכוננים של האופנה במאה ה-20: מקלאודיה שיפר ועד קייט מוס, מהמינימליזם ועד הבלינג בלינג, מתאגידי אופנה דורסניים ועד מעצבים עצמאיים באנטוורפן. שנות ה-90 היו העשור בו הכול היה מותר ויצירתי, והקצב המהיר של הסרט ממחיש זאת באופן הטוב ביותר.
סרט חשוב נוסף שראה אור השנה, התמקד באחד הטרנדים הבולטים של 2014: אייג'יזם. Advanced Style של הבלוגר ארי סת' כהן והבמאית לינה פליאופלייט הציג לראווה נשים ניו יורקיות, רובן יהודיות, אשר משתמשות ברחובות ניו יורק כמסלולי תצוגה יומיומיים. כוכבות הסרט מוכיחות כי גם בעשור השמיני והתשיעי לחייהן ניתן להתלבש באופן מסוגנן, והן מדגימות את זה בצורה שאף מתעלה על הפאשניסטות הצעירות של העיר.