"אני אלוהים", "אני חי בעתיד, על כן ההווה הוא העבר שלי", "כולנו מודעים לעצמנו, אני רק הראשון להודות בכך" - הציטוטים הללו, ועוד רבים ודומים, לא יצאו מפיו של ישו, אלא של איש בשורה אחר. קוראים לו קניה ווסט, והוא לא חושש לומר בפה מלא את מה שמגלומנים רבים במעמדו לא מעזים להגיד. נכון להיום, ועד שלא יוכח אחרת, קניה ווסט הוא אלוהים, לפחות בעיני עצמו, כפי שהוא מבהיר במנטרה החוזרת בשירו I am God, המופיע באלבומו האחרון ועטור השבחים Yeezus.

כמו בכל דת מונוליטית, גם מאחורי הדת של ווסט ניצבת עדת מאמינים שהולכת אחריו בעיניים עצומות, משננת את מילות שיריו באדיקות, ומוכנה לעמוד שעות ארוכות בתור כדי לרכוש פריטי אופנה בעיצובו. אם מהצד החשיבות העצמית נראית לכם כמו שיגעון גדלות, אתם לא טועים.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

בספטמבר אשתקד הופיע ווסט בסידני, אוסטרליה, ובמהלך ההופעה פנה אל הקהל ואמר שאינו מסוגל לבצע את השיר הבא מבלי שהקהל יעמוד על רגליו. בשלב מסוים הוא איתר בקהל מעריץ שנותר ישוב, ופנה אליו בצעקה "קום!" אלא שמהבמה המרוחקת ווסט לא הבחין בכך שהמעריץ נתון בכיסא גלגלים. אלוהים, את זה יודע כל בן אנוש, מעולם לא ביקש סליחה מאף אחד. גם ווסט לא טרח להתנצל.

ב-30 בספטמבר צפוי ווסט להגיע לישראל כחלק מסיבוב ההופעות הבינלאומי שלו. זה יהיה ביקורו השני בארץ, לאחר שבאפריל האחרון הגיע יחד עם אשתו, קים קרדשיאן, ואחותה קלואי, לטובת הטבלת בתם נורת' ווסט בכנסיה הארמנית בעיר העתיקה. הפעם צפויות להצטרף לביקור קים ההריונית ונורת' בת השנתיים.

מגדיר אותה כ"חברה קרובה". הזוג ווסט וקרדשיאן עם אנה ווינטור (צילום: gettyimages)
מגדיר אותה כ"חברה קרובה". הזוג ווסט וקרדשיאן עם אנה ווינטור (צילום: gettyimages)

אם בוחנים את הופעותיו האחרונות בעולם, ובמיוחד את זו המדוברת ביותר בפסטיבל גלסטונברי לפני כחודשיים, שם התקבל בפנים חמוצות על ידי קהל חובב מוזיקת הרוק, ניכר כי ווסט לא שומר אמונים ללבוש ספציפי אחד לסיבוב ההופעות כולו, אלא מג'נגל בין מראות שונים, כולם מתוך קולקציית סתיו-חורף החדשה שעיצב לחברת אדידס, אשר הוצגה במסגרת שבוע האופנה בניו יורק בפברואר האחרון.

הקולקציה זכתה לביקורות מעורבות בתקשורת, והוצגה כמגלומנית ולא חדשנית. באתר הפורומים The Fashion Spot אף הקדישו חמישה עמודים לכתבה שחושפת כיצד אימץ ווסט רעיונות עיצוביים של מעצבים גדולים כראף סימונס, מרטין מרג'יאלה והלמוט לאנג, מבלי להאשים חלילה בהעתקה בוטה.

כעת, בתזמון מושלם עם סיבוב ההופעות הנוכחי, נכנסת לחנויות אדידס בעולם הקולקציה החדשה שעיצב למותג. מעריציו בישראל יצטרכו להסתפק בדגם נעלי 350 Yeezy boost בלבד, וביום שבת הקרוב בשעה 9 בבוקר תתקיים המכירה של הנעליים בכל חנויות אדידס בעולם (בישראל תתקיים המכירה בשינקין 11 ובחנות פקטורי 54 בנמל תל אביב).

לפני חודשיים הושק זוג הנעליים הקודם מתוך הקולקציה של ווסט, ועשרות מעריצים עמדו בכניסה לחנויות משעות הבוקר המוקדמות. גם מסביב לעולם זכו הנעליים של ווסט לתורים ארוכים מחוץ לחנויות, אולם על פי התמונות מיום פתיחת המכירה עושה רושם כי שם היו אלה תורים של מאות, כולל אוהלים קטנים שהוקמו בסמוך לחנות, כדי לא לפספס את המקומות הראשונים.

הזכיינים המקומיים דיווחו כי כל עשרות הדגמים שהגיעו לישראל חוסלו תוך 20 דקות בלבד, והפעם, הם מבטיחים, תגיע כמות גדולה יותר של נעליים. ממשרד יחסי הציבור של אדידס סירבו לחשוף את מספר הזוגות שיעמדו למכירה בישראל, אבל המחיר ידוע לכל: 899 שקלים.

בראיון עבר סיפר ווסט בן ה-38 כי "אופנה שוברת את לבי". התשוקה שלו לבגדים וסטייל נבנתה מגיל צעיר, תוצאה של חסך אופנתי שחווה כנער שגדל עם אמו בסין, ומאוחר יותר בצד הפחות נכון של שיקאגו. "בגיל 15 עבדתי כמוכר בחנות של גאפ. אז עוד לא היתה לי תשוקה לעצב ולייצר בגדים, אבל כבר הבנתי שהתחום הזה מסקרן אותי. אהבתי את הבדים, את הצבעים, את הפרופורציות של הבגדים", כתב ווסט במניפסט שפרסם באפריל האחרון במגזין האופנה והתרבות Paper, חצי שנה בלבד לאחר שאשתו קים קרדשיאן ניצבה בעירום מלא על שער אותו המגזין בדיוק. "כנער צעיר המותג אברקרומבי היה יקר מדי עבורי, וגם גאפ היה יקר. על אף שהייתי עובד של גאפ, לא קיבלתי הנחה משמעותית שסייעה לי לקנות את הבגדים, כי עבדתי במשרה חלקית בלבד. בבקרים הייתי צריך ללכת ללמוד בתיכון".

הטקסט של ווסט היה כתב אשמה חריף על החברה האמריקאית המפלה אותו כגבר שחור - ביקורת אותה הפנה גם אל מקטרגיו האופנתיים. ביולי אשתקד הוא עצר באמצע הופעה בפינסברי פארק בלונדון לטובת נאום בן 15 דקות, במסגרתו תקף את מותגי האופנה גוצ'י, לואי ויטון ונייקי על כך שהם לא מאפשרים לו לקיים עמם שיתופי פעולה אופנתיים. "הם מפלים אותי לרעה בגלל שאני מוזיקאי שחור!", אמר ווסט לקהל שמחא לו כפיים בהתלהבות.

"כולנו מודעים לעצמנו, אני רק הראשון להודות בכך" (צילום: gettyimages)
"כולנו מודעים לעצמנו, אני רק הראשון להודות בכך" (צילום: gettyimages)

אלא שהאמירה ההיא של ווסט היתה בעיקר פרובוקציה נטולת אחיזה במציאות, שהרי מדובר באדם האחרון שיכול להתלונן על כתף קרה מתעשיית האופנה. "כשהייתי בפריז רציתי לפגוש את ברנאר ארנו, יו"ר הקבוצה", סיפר ווסט בנובמבר 2013 לקהל שהגיע להופעתו באטלנטה. "ברנאר אמר שהוא לא מבין למה הוא צריך לפגוש אותי". ווסט לקח את הדחייה באופן אישי וקרא על הבמה להחרים את לואי ויטון, בית האופנה שאיתו כבר שיתף פעולה בשנת 2009 ליצירת קולקציית קפסולה של נעלי סניקרס, שנמכרה במלואה תוך ימים ספורים.

במקרה אחר, טען ווסט שמותגי האופנה הגדולים יקרים מדי, אמירה שנשמעת מקושקשת למדי כשהיא מגיעה ממי שנעלי הסניקרס בעיצובו עולות כ-900 שקל, ומחיר הסנדלים בקו שנשא את שמו היה לא פחות מ-1,600 דולר.

בחמש השנים האחרונות ניכר כי ווסט הקדיש את זמנו לטיפוח קריירה אופנתית. הוא יצר שיתופי פעולה מדוברים עם חברת הג'ינסים הצרפתית A.P.C, הציג שתי קולקציות נוראיות בשבוע האופנה בפריז בשנים 2011 ו-2012 (כשמאחוריו עמדה כמנטורית לואיס ווילסן, לשעבר ראש המחלקה לאופנה בסנטרל סנט מרטין שהלכה לעולמה השנה), והידק את קשריו עם חברו, המעצב ריקרדו טישי, המנהל הקריאטיבי של בית האופנה ז'יבנשי מקבוצת LVMH (כן, אותה קבוצה שמחזיקה בבית האופנה לואי ויטון שנגדו יצא בפומבי).

בחורף שעבר נבחרו בני הזוג ווסט את קרדשיאן להוביל את הקמפיין של בית האופנה הצרפתי בלמן בסדרת תצלומים זוגיים, ובין קמפיין לעבודת עיצוב ויחסי ציבור ווסט החתים כרטיס בשורה הראשונה של תצוגות האופנה הנחשקות ביותר - מבלנסיאגה ועד לנוון – תוך שהוא מסתחבק ומתחכך באירועים עם עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור והזמרת ביונסה, אותן הוא מכנה חברות קרובות.

הפרויקט האופנתי הגדול של ווסט: המטמורפוזה שעברה אשתו קים קרדשיאן (צילום: gettyimages)
הפרויקט האופנתי הגדול של ווסט: המטמורפוזה שעברה אשתו קים קרדשיאן (צילום: gettyimages)

אבל אם יש פרויקט אופנתי גדול ומשמעותי באמת ברזומה של ווסט מהשנים האחרונות, הרי שמדובר במטמורפוזה האופנתית שעברה אשתו קים קרדשיאן. תחת ידיו המיומנות של ווסט הפכה גיבורת הטראש סרת הטעם לאייקון אופנה לוהט, שזוכה לחיבוק אפילו על ידי ווינטור, שהציבה את השניים כחתן וכלה על שער גיליון אפריל 2014 של ווג אמריקה, אולי מגזין האופנה המשפיע ביותר בעולם.

למרות הכול, יש לציין, ההתעקשות של ווסט להיות יוצר בעולם האופנה לא באה על חשבון המוזיקה שהוא מייצר, ושלושת האלבומים האחרונים שהוציא במרץ יעידו כי הכישרון שלו עדיין חי ובועט, גם כשמאחוריו דוהרים כישרונות צעירים ומבטיחים כמו קנדריק לאמר.

השאלה המסקרנת ביותר היא מנין מגיע הדחף הבלתי נלאה שלו להתקבל בחיבוק על ידי תעשיית האופנה, שמצדה מוכנה לקבל אותו לרשימות המתלבשים או הזוגות הלוהטים, אך מסרבת להכיר בו כמעצב מן המניין ומקפידה לזלזל בקולקציות שהוא מוציא תחת ידיו.

תשובה אפשרית לדחף של ווסט להכרה אופנתית ניתן למצוא בראיון שהעניק לאחרונה לסאנדיי טיימס הבריטי, שם יצא מגדרו על מנת להסביר למה העולם צריך לראות בו אמן אינטרדיסציפלינרי. "תאר לך שדה וינצ'י או מיכלאנג'לו או גלילאו היו מתבקשים לא לחשוב על שום דבר מלבד התחום שבו התפרסמו מלכתחילה", אמר לעיתונאי דן ריינרס בסוף יוני. "במקרה כזה, לדה וינצ'י היה רק רעיון אחד. אני לא אומר שאני דה וינצ'י, אבל אני חושב שזכותו של כל אדם להשוות את עצמו למה שהוא רוצה. אני יכול להשוות את עצמי גם לכיסא הזה אם אני רוצה. אני יכול להגיד, 'יש לי כל כך הרבה דברים על הגב, אז אני כיסא'. אנשים ממש נלחצים מההשוואות שלי, אבל אני אדם קיצוני, ואני מדבר באמצעות השוואות".