הכל היה מוכן לקראת הקבלה של איימי שומר היישר לחיבוק החם של המיינסטרים האמריקאי לפני כשבועיים. הקרנג׳י הול בניו יורק, אחד מהיכלי הקודש של הסטנד-אפ בארצות הברית, היה מלא עד אפס מקום. מי שהייתה רק לפני שנתיים אלמונית כמעט מוחלטת סיימה את הקפיצה המטאורית שלה, ואחרי שנים שלא היו נשים בכלל בפסטיבל ניו יורק לקומדיה, היא שובצה באחת המשבצות הראשיות.

היא נכנסה אל האולם בשמלה שחורה קטנה. יומיים לפני כן, באחד מהאתרים המסקרים את הפסטיבל, מקור בכיר גילה כי ביקשו ממנה ״לעדן״ קצת את החומרים שלה לטובת הקהל הרחב. את התשובה לבקשה שלהם הם קיבלו על הבמה. הקהל קם על הרגליים והריע ממושכות ברגע שהיא נכנסה, והיה נראה שהיא בהחלט נרגשת מכך. אולי אפילו עברה לה בראש אותה בקשה, אולי באמת הגיע הזמן לעדן קצת את החומרים הגסים והפרובוקטיביים שלה.

היא הדליקה את המיקרופון.

״וואו״, היא אמרה לקהל שעדיין עמד על רגליו, ״זה מקום יותר מדי יפה ומכובד בשביל כמות הפעמים שאני הולכת לדבר על הכוס שלי היום״.

אוקיי, אז אולי זה עוד לא הזמן לעדן את החומרים שלה.

לא מתביישת לדבר על "דברים של בחורות". איימי שומר מספרת כמה היא גרועה בדייטינג

הקהל, יש לציין, צחק בקול רם, ממש כמו בכל שאר ההופעה שהייתה, ובכן, הופעה של איימי שומר כמו שרק היא יודעת. בסיום היא קיבלה תשואות ממושכות כשכל הקהל, שוב, כמו בהתחלה, קם על רגליו והודה לה. אז כן, אין כבר סימן שאלה סביב העניין הזה: איימי שומר לגמרי במיינסטרים האמריקאי. והיא עשתה את זה לגמרי בדרך שלה.

נראית כמו מלאך, פה מהגיהנום

ההופעה הזו של שומר, יחד עם נתוני רייטינג מדהימים שתיכף נגיע אליהם, בהחלט סימנה איזושהי תקרת זכוכית שאותה היא הצליחה לנפץ. העיתונים והאתרים בארצות הברית, מהטיים המכובד ועד הניו יורק פוסט, רבים ביניהם מי יצליח להרעיף עליה יותר מחמאות ולסווג אותה לכמה שיותר קטגוריות. כרגע היא במרוץ צמוד בין להיות הקול החדש של הרווקות והרווקים בארצות הברית, הקול החדש של הפמיניזם, המצילה של הסטנד-אפ הנשי באמריקה ו״האישה שהכניסה את ההומור הנשי למיינסטרים״, כפי שהכריז בענק הניו יורק פוסט בכתבה שפירסם עליה לפני שלושה שבועות.

השילוב של שומר הוא, כנראה, מה שמשגע את האמריקאים. שומר היא בוודאי לא הראשונה שברגע שנדלק המיקרופון היא מלכלכת כמו אחרון נהגי המשאיות, אבל היא כן הבלונדינית הראשונה שעושה את זה, ואמריקה משתגעת על זה. יש לה שיער בלונדיני שופע, פנים מתוקות, חיוך כובש - ואז היא פותחת את הפה.

״הקטע הכי נחמד בלא להיות מוכרת היה שבהתחלה בא קהל הרבה יותר מגוון להופעות שלי״, היא סיפרה לקהל באחת מהופעות הסטנד-אפ שלה. ״תלו פוסטרים שלי בכל מיני מקומות בארצות הברית שאני לא שמעתי עליהם והם לא שמעו עלי, וכשאנשים חיפשו הופעה ללכת אליה הם הסתכלו על הפוסטר שלי ואמרו ׳הה, היא נראית נחמדה. נראית מכת האמיש כזאת. היא םבלונדינית, זה בטח הומור לכל המשפחה׳, ובאמת הביאו את כל המשפחה. אף אחד לא ידע למה לצפות ממני, וזה היה נהדר. זאת אומרת, לי זה היה נהדר, לאמא של הילד בן השבע בשורה הראשונה ששאל אותה מה זה לגמור על הפנים אני מניחה שזה היה קצת פחות כיף״.

למרות שכרגע היא בכל מקום באמריקה ובקרוב גם בעולם, השאלה הראשונה שמהדהדת בראש של כולם היא מאיפה, לכל הרוחות, היא נחתה עלינו. כבר שנים רבות לא זכור קומיקאי שמטפס מאלמוניות מוחלטת אל פסגת עולם הסטנד-אפ (לואיס סי.קיי הוא אולי הדוגמה המובהקת של השנים האחרונות, אבל הוא נמצא על הבמות הרבה יותר שנים משומר), ואף פעם, מעולם, זו לא הייתה סטנדאפיסטית. אז כן, כפי שלימדה אותנו הקלישאה, מסתבר שבלונדיניות נהנות יותר גם כשזה מגיע לסטנד-אפ. אבל ילדותה של שומר הייתה הכל חוץ מכיף והנאה.

אי אפשר שלא לחבב קטע סטנד-אפ שנפתח במילים "אני אוהבת לראות פורנו". איימי שומר על פורנו

היא נולדה במנהטן בשנת 1981 לסנדרה וגורדון שומר, וגדלה כיהודיה לכל דבר, למרות שבמשפחתה יש גם גנים אנגלים, גרמנים, סקוטים ו-וולשים. המשפחה, שלא הייתה ממש עשירה, עברה ללונג איילנד בניסיון למצוא את מזלה, אך הגיעה לפשיטת רגל וחרפת רעב כשהייתה בת תשע, מה שהוביל לגירושין של הוריה. בחטיבה ובתיכון היא סווגה כילדה מופרעת מאין כמוה, כשבספר המחזור שלה היא זכתה בשני תארים: ״ליצנית הכיתה״ ו״הסיוט הגרוע ביותר של מורי התיכון״. נחמד לדעת שהיה לה מספיק שכל לבחור במסלול שהביא אותה עד הלום.

על הילדות שלה היא לא מדברת הרבה. אבא שלה לא מוזכר בהופעות שלה, ולאמא שלה שמור קטע מיוחד שבו היא מכנה אותה ״זונה״ כמה וכמה פעמים (״זה מדהים״, היא אומרת על הבמה, ״כי כל פעם שאני אומרת את זה חצי מהקהל מזועזע והחצי השני אומר ׳יו, אני כל כך יודע על מה את מדברת׳״), אם כי לא ברור עד כמה היא רצינית וכמה מכל זה הוא הצגה. בכל מקרה, את יחסיה עם משפחתה היא מצניעה ולא ממש מדברת עליהם, וגם לא לשם זה התאספנו כאן.

שומר החליטה לחזור למנהטן לאחר התיכון, ובמקביל ללימודי המשחק שלה מלצרה וברמנה. היא קיבלה תפקיד בקומדיה שחורה על חולי סרטן באוף-ברודווי, וביוני 2004 החליטה שמה שהיא באמת רוצה זה לעשות סטנד-אפ. משלא ממש הצליחה לפרוץ אחרי כמה שנים, החליטה להיבחן לתוכנית הריאליטי ״הקומקאי האחרון שעומד״ ברשת אן.בי.סי, אך לא עברה את שלב האודישנים. היא לא התייאשה, נבחנה שוב ודווקא בעונה החמישית, שהחליטה לייבא קומיקאים מכל העולם, היא התקבלה. הפרס היה עצום: סכום של 250,000 דולר, חוזה לתוכנית ברשת אן.בי.סי וספיישל מיוחד. היא הגיעה רק למקום הרביעי. הזוכים במקום הראשון והשני, אגב, נותרו די אלמונים עד היום.

את הגלגל של שומר כבר אי אפשר היה להחזיר. הצעות החלו לזרום אליה, ושמה התחיל להפוך למוכר לשוליים של חובבי הסטנד-אפ באמריקה. ארבע שנים אחר כך יגיע המופע שלה, ״בעיקר על סקס״, והכשרון הטבעי שלה יתפוצץ על הבמה. אחר כך גם תגיע תוכנית המערכונים ״בתוך איימי שומר״ בקומדי סנטרל, וזהו, כל הגבולות ייפרצו וכולם יכריזו פה אחד: איימי שומר היא הדבר הלוהט הבא בעולם הסטנד-אפ בארצות הברית.

רוצה להגיד "כוס" בטלוויזיה

כפי שכבר נכתב, שומר היא לא הראשונה לעלות ולהפתיע את הקהל בגסויות. קדמו לה, אם לציין רק שתיים בולטות, לייזה מינלי - שעיקר הבדיחות שלה היו על צורתה הלא-הכי-אטרקטיבית - ושרה סילברמן, אם כי ההומור של סילברמן הוא הרבה יותר פוליטי. שומר, בהיעדר מילים אחרות, היא פשוט בחורה שמספרת על חיי המין שלה, מתלוננת על בחורים שלא יורדים לה, צולבת דיייטים לא מוצלחים שהיו לה וגם לא חוסכת את שבטה בבחורות אחרות, כששניים מהמערכונים שלה שעשו רעש היו על עצות סקס אידיוטיות שמחלקים מגזיני נשים ומערכון ה״סליחה״, על בחורה שאומרת ״סליחה״ לפני שהיא פותחת את הפה כל פעם.

לא מתביישת להיכנס בכולם. איימי שומר במערכון נפלא על מגזיני נשים

שומר צוחקת על נשים ועם נשים, ולכן זה כנראה נתון די מפתיע שדווקא הגברים איתה: התוכנית שלה בקומדי סנטרל ממוקמת בפסגת טבלת הצופים הגברים, כשיותר מ-50% מהצופים שלה הם גברים בני 18-34. זה לבדו גרם למגזין הטיים המכובד להכריז ששומר היא הקומיקאית החשובה ביותר של העשור האחרון בהיותה הבחורה הראשונה שהצליחה לגרום לבחורים לחשוב שפמיניזם זה מצחיק. ואם הטיים אמרו, מי שאנחנו שנסתור אותם.

״אף פעם לא ניסיתי להתאים את הסטנד-אפ שלי לשום תבנית מוכרת״, אמרה בראיון איתה, ״כתבתי תמיד מה שהצחיק אותי, אבל אף פעם - ובזה אני חושבת שאני שונה משאר הסטנדאפיסטיות - לא ניסיתי לטאטא את העובדה שאני בחורה מתחת לשטיח. אני אישה ואלו הדברים שהתמודדתי איתם. בהופעה הראשונה שלי, נניח, הבעלים של המועדון אמר לי בזעזוע ׳את מדברת המון על סקס׳. לגבר הוא בחיים לא היה אומר את זה״.

האמת? נכון. שומר היא מצחיקה ונהדרת ואין ספק שההומור שלה, כפי שקבע הפוסט, עשה למעמד הרווקות בארצות הברית לא פחות ממה ש״בנות״ עשתה למבנה הגוף הנשי (בראיון בעונה החמישית של ״קומיקאים במכוניות שותים קפה״ של ג׳רי סיינפלד אמרה בכנות: ״אם ימשיכו לדבר על הרווקות שלי אני חושבת שבסוף אף אחד לא ירצה לצאת איתי. גם ככה זה כבר די סיוט״), אבל לפני הכל, היא פמיניסטית. אמנם נכון, בדרכה שלה, אבל מאבק ציבורי על הזכות להגיד את המילה ״כוס״ (״פוסי") בקומדי סנטרל, שעד אז הייתה אסורה בשימוש, הוא כנראה לא פחות ממאבק על הזכות לשיוויון בשכר. משנשאלה למה ניהלה כזו מלחמה חסרת מעצורים ומה בעצם כל כך חשוב במילה הספציפית הזאת, ענתה במשיכת כתפיים מפתיעה: ״המילה הזו לא חשובה בכלל. אבל אם מותר להגיד ׳זין׳ בטלוויזיה וזה בסדר, אז שיהיה אפשר להגיד גם ׳כוס׳״.

נכון לעכשיו שומר היא חביבת התקשורת, ויש להם סיבות מוצדקות למות עליה. חדר הכותבים שלה, למשל, הוא היחיד באמריקה שבו יש יותר נשים מגברים (שש נשים ושלושה גברים, אם אתם מתעקשים לדעת) ובכל פעם שיורים לעברה את הקלישאה שנשים-הן-לא-באמת-מצחיקות היא רק מצביעה על חדר הכותבים שלה, ושותקת. בראיון מתחילת החודש היא תוסיף לתשובה הזו את המשפט: ״אני לא יודעת, כולם כנראה חושבים שכשאת אישה ועולה על הבמה זה ממש נס אם הצלחת לא לדמם על כולה. זה רק מראה לך איזו דרך יש עוד לעבור״.

בימים אלו היא עובדת על סרט חדש שיצא לאקרנים ב-2015 (״תאונת רכבת״, בבימויו של ג׳ד אפאטו האגדי) וגם על העונה החדשה של הסדרה שלה, כמו גם על מופע הסטנד-אפ שלה, שכמעט בלתי אפשרי כבר להשיג אליו כרטיסים.

גם בעונה החדשה, היא מבטיחה, היא תמשיך לעשות מערכונים על פורנו, נשים, גברים, דייטינג ומה שביניהם. ואם לאמריקה יש בעיה עם זה היא, ככל הנראה, יכולה לקפוץ לה ולהיכנס לה לאתם יודעים בדיוק לאן.