האדריכלים האידיאליסטים שבנו את המדינה זוכים לכבוד שמגיע להם

הספרייה הלאומית, מדרשת רופין, תיאטרון ירושלים, עיריית באר שבע, הספריות האוניברסיטאיות ועוד עשרות מבני ציבור שמגדירים את פני הארץ שורטטו אצל ה''נדלרים'': נדלר-נדלר-ביקסון-גיל ואלקון שירתו את המדינה. בתערוכה חדשה נחשפים נכסי צאן הברזל שהם משאירים כמורשת. מה יהיה עתידם?

איתי כ"ץ

|

05.08.13 06:51

לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר ספריית ארן באר שבע
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר ספריית ארן באר שבע (ספריית ארן באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע (נחנכה ב-1972) היא אחד המבנים הבולטים בקמפוס, בעיר בכלל וביצירתו של המשרד לאורך השנים)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית תרבות העמים לנוער, ירושלים, 1960
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית תרבות העמים לנוער, ירושלים, 1960 (בית תרבות העמים לנוער במושבה הגרמנית בירושלים (1960) לא ניסה להשתלב במורשת הערבית והמנדטורית, אלא הביא את הסגנון הבינלאומי התל אביבי לעיר הבירה)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר הספרייה הלאומית 1960
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר הספרייה הלאומית 1960 (כמו בפרויקט למעלה, גם בספרייה הלאומית (בצילום מימין), גם במרכז הכשרה לטכנאי בזק בירושלים (משמאל) וגם בספרייה המרכזית של אוניברסיטת ת''א (למטה) ניכרת טביעת האצבע של הנדלרים: קופסאות מלבניות שמונחות זו על גבי זו בהצלבה, והכובד שלהן מטושטש באמצעות חריצת הבטון ורגישות ''מוזיקלית'' למקצב של החלונות, שהוא אף פעם לא מקרי)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר נדלר הספרייה המרכזית עש סוראסקי באונ תא 1968
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר נדלר הספרייה המרכזית עש סוראסקי באונ תא 1968 ( )
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר הספרייה הלאומית 1960
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר הספרייה הלאומית 1960 (חללי-ענק מוארים מקדמים את פני הבאים לספרייה הלאומית בירושלים, כמו את הבאים לספריות הגדולות האחרות שתיכנן המשרד. על רקע המבנה המוצלח, תמוהה ההחלטה לבנות ספרייה לאומית חדשה)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מתחם מגורים בשכונת גונן, 1960
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מתחם מגורים בשכונת גונן, 1960 (המשרד פחות ידוע בזכות שכונות מגורים, אך הוא תיכנן כאלה. בקטמון (1960), שכונה של בלוקים מדכאים, הם יצאו לשכונה מרווחת (ללא אבן ירושלמית) שמעניקה יותר מרחב ואור ונשארת צנועה במרחב)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בנק ישראל לחקלאות, תל אביב שנןת ה-50
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בנק ישראל לחקלאות, תל אביב שנןת ה-50 (שני מבנים מפורסמים של המשרד: בניין עיריית באר שבע (מימין) שהפך לסמל העיר, ובנק החקלאות ברחוב קרליבך בתל אביב (מיועד להריסה לטובת מגדל, משמאל))
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר קולנוע קרן ב''ש, 1954
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר קולנוע קרן ב''ש, 1954 (יצירת מופת אחת כבר נהרסה: קולנוע ''קרן'' בבאר שבע נחרב לטובת פרויקט מגורים אגרסיבי. תרבות אדריכלית מ-1954 לעומת נדל''ן מזורז של ימינו)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר תיכון אורט ירושלים, 1978
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר תיכון אורט ירושלים, 1978 (בחלק ניכר מהפרויקטים של המשרד, כמו תיכון אורט בירושלים (1978), אפשר לזהות מוטיב שמשוכפל שוב ושוב - ודגש על אור טבעי רב ככל האפשר בתוך הבניין)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר בית העיתונאים בית סוקולוב 1955
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר בית העיתונאים בית סוקולוב 1955 (בית סוקולוב בתל אביב, 1955. קומת עמודים בהשראת לה קורבוזיה, הקופסה העליונה פוערת חלונות גדולים ומרפסת נרחבת. אגודת העיתונאים לא טרחה לשמור על המבנה הגדול כפי שהוא (ומתוכנן כאן גם מגדל))
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מדרשה חקלאית ע''ש רופין, עמק חפר, 1950
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מדרשה חקלאית ע''ש רופין, עמק חפר, 1950 (הפרויקט הראשון: מדרשת רופין. ''יום אחד אנחנו נוסעים באוטובוס לחיפה, עוברים ליד המדרשה ורואים שכל הסימון של הבניין הוא באלכסון ובכלל לא כמו שתיכננו. קפצנו מהאוטובוס והלכנו לשם ומיד דרשנו שישנו את כל הסימון של הבניין. אבל עובדה שהם הבינו מה העניין ומיד שינו. זו הייתה הצלה, אחרת הבניין היה עומד עקום'')
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מדרשה חקלאית ע''ש רופין, עמק חפר, 1950
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר מדרשה חקלאית ע''ש רופין, עמק חפר, 1950 (אור בחדרים. התערוכה מאפשרת לראות את ההתפתחות של המשרד במקביל להתפתחות של מדינת ישראל: ממושבות חקלאיות דרך מבני ציבור בערים חדשות ועד מבני שלטון מכוננים)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר פנים בניין תיאטרון ירושלים שנות ה70
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר פנים בניין תיאטרון ירושלים שנות ה70 (מבואת תיאטרון ירושלים, אחד המבנים המוערכים ביותר של המשרד. הוא אמנם תוכנן מיד לאחר 1967, אבל הנדלרים לא ניסו להיות אוריינטלים כמו רוב עמיתיהם אלא המשיכו במה שהם מאמינים בו: צניעות, ענייניות, מחשבה על האנשים שישתמשו בבניין ועל הצרכים שלהם)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר (נברשת בתיאטרון ירושלים. שילוב של אמנים ואומנים היה חלק בלתי נפרד מעבודתם של הנדלרים. אהרן כהנא, שרגא וייל, משה שטרנשוס, יחיאל שמי, דב פייגין ואחרים)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר ספריית מדעי החברה וניהול באוניברסיטת תל אביב, 1991
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר ספריית מדעי החברה וניהול באוניברסיטת תל אביב, 1991 (המשרד לא קפא על שמריו. בספרייה של מדעי החברה וניהול באוניברסיטת תל אביב, שנחנכה ב-1991, המקצב והצורה של הנדלרים מנסים להתעדכן ברוח הזמן)
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר ספריית ארן באר שבע
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר ספריית ארן באר שבע (הביקורת על כל בניין חדש אינה חדשה, מתברר. גם כשנחנך תיאטרון ירושלים נמתחה ביקורת קשה על בזבוז הכסף הנורא)
 

"אנחנו היינו צריכים למצוא לבד את הדרך שלנו וזה לא היה פשוט", אומרת האדריכלית שולמית נדלר, שגם בגיל 90, אחרי קריירה שבאמת השפיעה על התרבות הישראלית, לא נופלת למהמורת הנוסטלגיה המופרזת. אולי משום שהיא לא הלכה לבד בדרך הארוכה הזו, אלא בקבוצה מלוכדת ואישית במיוחד מבחינתה (ועל כך בהמשך), ואולי בגלל האישיות שלה ושל חבריה: במדינה קטנה וצעירה, שהייתה זקוקה להרבה מאוד בניינים, החבורה הזו נבחרה לביצוע המשימה פעם אחר פעם. הם היו צעירים, הצלחה רדפה הצלחה (אך לא ידוע כי הם קראו לעצמם "אדריכלי-על" כמו שבינוניים מהם נוהגים לעשות היום), ונדמה שנדלר ושותפיה שירתו את המדינה בצניעות, בחרדת קודש. חילונית, כמובן. כי מדובר באדריכלות של מדינה חילונית, עובדת, עניינית, אופטימית. 

 

צילום: אלפרד ברנהיים
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית הספר לעבודה סוציאלית בקמפוס גבעת רם האוניברסיטה העברית, 19 (צילום: אלפרד ברנהיים)

 

את הביצועים שלהם מכיר כל ישראלי: כל מי שהיה בהופעה בתיאטרון ירושלים, כל מי ששינן מאמרים בספרייה המרכזית של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון, מי שביקר בספרייה הלאומית או נשפט בהיכל המשפט בנצרת, עובד בעיריית באר שבע או השתתף במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, למד במדרשת רופין והרשימה עוד ארוכה - אלה הבניינים של משרד האדריכלים שהקימו בני הזוג הצעירים שולמית ומיכאל נדלר, ושבהמשך הצטרפו אליו האדריכלים שמואל ביקסון ומשה גיל (ולמשך ארבע שנים גם רינה אלקון). זה המשרד שנודע בכינוי המקוצר "הנדלרים". עכשיו, אחרי שכבר סגר את שעריו וחלק מאנשיו הלכו לעולמם, הוא והם זוכים לכבוד המגיע להם. בתערוכה שמוצגת בבית האדריכל ביפו, נאספו עשרות פרויקטים לתמונה גדולה שמציגה לא רק את פניו של המשרד הוותיק, אלא את פני המדינה שעוצבו באמצעותו.

 

לקבוע עובדות בשטח בלי להתפאר

 

הזוג, השלישייה, הרביעייה והחמישייה האלה השאירו טביעת אצבע באדריכלות הישראלית, ולא מדובר בדקורציה ולייף סטייל אלא בתרבות של מקום: איך נראה מבנה ציבורי במרכזה של עיר, איך נראית ספרייה, איך נראה קולנוע, איך נראה בניין משרדים, איך נראית שכונה. לבניינים ולשכונות שהם בנו (גם בחוץ לארץ, אגב) יש אישיות שמעידה על יוצריה. למשל, הבניינים לא גבוהים אלא נמוכים יחסית; לא פסלים, לא אנדרטאות ולא מגדלים מחודדים, אלא מבנים אזרחיים בהירים ופשוטים להבנה שמזמינים להיכנס אליהם; קופסאות שמונחות זו על זו; חלונות וחריצים שחוזרים על עצמם במקצבים מסוימים ומהווים אלמנט בולט במבנה; משחק עם נפחים וריכוך האפקט המאיים של הבטון באמצעים שונים; ולא פחות חשוב - החדרת אור פנימה ויצירת חללים גדולים ורכים שמעודדים שהייה לאורך זמן רב. מעניין לראות, בדיעבד, כי זניחת הערכים האלה לטובת אופנות חדשות בשנות ה-80 וה-90 הביאה בהדרגה לדעיכת גדולתו של המשרד - בפרויקטים כמו היכל המשפט בנצרת (פוסט-מודרניזם משונה, שבו ההישגים הוותיקים של קומפוזיציה ומקצב מסולפים לטובת צעצוע חסר טעם) וגם בספריות מסוימות.

 

צילום: אלפרד ברנהיים
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית ספר למעולי כשרון ע"ש בויאר, י''ם פרס 1 בתחרות 1965 (צילום: אלפרד ברנהיים)

 

צילום: אבי חי
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית המשפט בנצרת, 2000 (צילום: אבי חי)

 

בראיון עם שולמית נדלר, שערכו אוצרי התערוכה מיכאל יעקובסון (כתב אדריכלות ב-Xnet מיום הקמתו) וערן טמיר-טאוויל, ניכר שלא נוח לה להתרברב בהצלחות. הם שואלים אותה איך הכל התחיל, והיא עונה בלאקוניות ש"בהתחלה השגנו בתים קטנים ולא הסתדרנו, כי לא הייתה לנו שפה משותפת עם בעלי הבית. אבל אז הגיעו התחרויות והיה לנו גם מזל, וגם כנראה שהצלחנו וקיבלנו פרסים ראשונים של בניינים ציבוריים וכך נכנסנו לבנייה ציבורית". כששואלים אותה מהו הייחוד האדריכלי של המשרד, היא ממשיכה ביובש: "הבניינים מאד ברורים, פשוטים ולא מסובכים מדי. הם יושבים טוב במיקום שלהם".

 

צילום: ורנר בראון
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר-נדלר חזית התיאטרון3 (צילום: ורנר בראון)

 

קשה לתמצת עשרות פרויקטים גדולים בתערוכה אחת, לא כל שכן בחלל הקטן יחסית של עמותת האדריכלים, אך במקרה הזה הצמצום פועל לטובה. ההחלטה להציג את התמונות ההיסטוריות של הבניינים הידועים יחד עם תמונות עכשוויות שלהם (אביעד בר-נס צילם), לצד קטעי עיתונות מהתקופה שמזכירים כי ביקורת חריפה תמיד הושמעה על מבני ציבור יקרים ולא רק על שיפוץ "הבימה" או הקמת בית האופרה (עדית זרטל תוקפת בחריפות את תיאטרון ירושלים וגם ספריית ארן באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע זוכה למטח של ביקורת חריפה, כל עוד לא נפתרה בעיית הדיור של עניי העיר), והזמנתם של אדריכלים ותיקים לכתוב טקסטים קצרים על הבניינים של הנדלרים - כל אלה מצליחים להשאיר תמונה די ברורה של האדריכלות הנדלרית.

 

באדיבות נדלר, נדלר, ביקסון, גיל אדריכלים
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר המכללה למינהל בתל אביב 1987 (באדיבות נדלר, נדלר, ביקסון, גיל אדריכלים)

 

אבל מהו הסגנון שלהם, בעצם? שאלה טובה. הקושי להגדיר אותו אינו מקרי. הנדלרים לא עשו לעצמם חיים קלים בשכפולי תוכניות, אלא דרשו מעצמם לצאת מהקופסה (קלישאה מתבקשת ביחס לקופסאות הגדולות שהם תיכננו) בכל פרויקט חדש, מבלי להישאר מחויבים לסגנון אחד בלבד - ברוטליסטי, בינלאומי או אחר. ועדיין, הגמישות ושאיבת הרעיונות מסגנונות התקופה לא הפכה אותם לחקיינים, כפי שמיטיב לנסח האדריכל והמרצה צבי אפרת בקטלוג התערוכה: "קודם כל הם מחויבים לפרויקט ורק אחר כך לסגנון האדריכלי או למראה הלאומי. בשונה ממרבית האדריכלים האחרים שפעלו באותה תקופה ובחרו באופן מובהק בז'אנר אדריכלי מסוים, הנדלרים תמיד שמרו בסל שלהם את כל האופציות של התקופה: בניינים כמו בית אלישבע ובית תרבות העמים נבנו בסגנון בינלאומי מאוחר, ומצד שני מונוליטיים מגושמים מבטון חשוף מטופלים באותה מידה של מיומנות ופירוט אדריכלי". והוא מוסיף: "הם לא אדריכלים של אמירה אחת. בשונה מחלק מהברוטליסטים האחרים, הם באמת מקוריים. הם לא ייקחו מודל של בניין איקוני, של לה קורבוזיה למשל, ויעשו לו גרסת cover מקומית, אלא באמת ימציאו צורות מקור ספציפיות לפרוגרמה ולקונטקסט. לכן גם הרפרטואר שלהם מאוד עשיר, וכל בניין שלהם עומד בפני עצמו".

 

באדיבות נדלר, נדלר, ביקסון, גיל אדריכלים
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר בית אגד תל אביב פרס 1 בתחרות 1963 (באדיבות נדלר, נדלר, ביקסון, גיל אדריכלים)

 

שולמית נדלר עצמה עונה בצורה פשוטה יותר: "מה שבנינו זה מה שראינו. תמיד רצינו שבמבנה יהיה קשר בין החוץ והפנים, ושאתה לא תרגיש שאתה עובר מבחוץ אל הפנים, אלא שכאשר אתה נמצא בבניין - מה שאתה רואה בחוץ הוא מה שיש בפנים". היא, אגב, לא חושבת שהריסת בניינים ישנים שסיימו את תפקידם היא פשע - וזה כולל לא רק פרויקטים של אנשים אחרים, אלא גם בניינים שהיא תיכננה (בנק החקלאות בתל אביב, מבנה נהדר בצומת קרליבך-החשמונאים, הוא הבא בתור להיעלם לטובת רב-קומות כלשהו). ימים יגידו מה יישאר מהבניינים של הנדלרים, וגם מהרוח של המדינה שהם היו חלק ממנה.

 

צילום: יצחק קלטר
לשימוש בכתבה בלבד תערוכה נדלר- נדלר קולנוע קרן ב''ש, 1954 (צילום: יצחק קלטר)

 

במקום להמשיך ולהכביר מלים, מומלץ לבקר בתערוכה (ולצאת ממנה עם הקטלוג).

 

  • עבודת צוות | האדריכלות של משרד נדלר-נדלר-ביקסון-גיל עם אלקון, 2010-1946

הגלריה בבית האדריכל, רחוב המגדלור 15 יפו (בירידה לנמל, מול בית "מיומנה")

נעילה: 29 בספטמבר. שעות פתיחה: א', ב', ג', ה' 10:00-17:00, ד' 10:00- 19:00

טלפון: 03-5188234

 

 

עוד על הנדלרים:

>> שולמית נדלר מסבירה איך מקימים ספרייה (גם בסרטון שמופיע בראש הכתבה הזו)

>> מה היה הפרויקט הראשון שלך?

 

 

אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד