יום לחוץ עבר על צדי צרפתי, 74, למחרת הפרסום כי הוא עוזב את כס השיפוט של "כוכב נולד" (כמו גם שאר השופטים, גידי גוב, מירי מסיקה ומשה פרץ שעובר ל"אקס פקטור" של רשת).

>> בואו להיות חברים של פנאי פלוס בפייסבוק

הוא ביקש להקדים את הפגישה "כדי לסיים עם זה". כזה הוא צדי, חרדתי, עמוס פחדים ולחצים מכל הקשור לחשיפה. פחדים מהסוג שכמעט מנעו ממנו להגיע מלכתחילה למשבצת שמול המצלמות, אחרי שנים ארוכות מאחורי הקלעים, כבמאי מוערך.

איך הודיעו לך שנפרדים ממך?

"טלפונית. שלא תחשוב שצריך להזמין אותי לשיחה רשמית כזאת בה הם מבשרים לי הודעה דרמטית. יואב צפיר צלצל אליי, ופשוט אמר לי שהעונה הזאת החליטו לעשות שינויים גדולים בפורמט, ושלא ימשיכו איתי. תמיד השיחות היו מגיעות לקראת העונה החדשה, הרי ב'כוכב נולד' אף פעם לא ידעת אם תמשיך בעונה הבאה".

דווקא בגלל זה, אחרי תשע שנים פתאום אומרים לך להתראות. זה לא קשה?

"כיוון שאני גם במאי ויודע מה זה ללהק וגם עבדתי בטלוויזיה שנים רבות, אני יודע ש'כוכב נולד' עמדה בפני דילמה קשה אחרי עשר שנים, ושהם מאוד רצו לרענן. אפילו אם זה הייתי רק אני, והיו משאירים את האחרים, הייתי מבין. לא נכנסתי לדיכאון, וגם כשעצרו אותי ברחוב ושאלו אותי 'נו, מתי אתם חוזרים?', אמרתי 'תשמע, 'כוכב נולד' יהיה, אני רק לא יודע אם אני אהיה בפנים'".

"דה וויס" סיימה עונה שנייה מצליחה, "אקס פקטור" מחממת מנועים. מה היתה התחושה ב"כוכב"?

"באופן הכי טבעי, כשמשודרת תוכנית כמו 'דה וויס' ואתה בתוכנית מתחרה, אתה לא בדיוק אוהב את זה. אבל באמת ש'דה וויס' כל כך שונה. 'כוכב נולד' היתה מאוד ישראלית ו'דה וויס' נראית לי תוכנית נורא לא ישראלית, ולא רק בהיבט של הפורמט שנקנה מחו"ל, אלא זה שהזמרים שרים הרבה באנגלית. ב'כוכב' תמיד התנגדתי לזה נחרצות.

"רציתי לשמוע איך זמר מתמודד עם השפה העברית, ולא בגלל שאני נורא ישראלי שנושא את דגל התרבות הישראלית, אלא כי אני חושב שזמר צריך לדבר בשפת האם, ולכן הוא שר אחרת. כשאתה שר באנגלית אתה משחק תפקיד, הרבה יותר קל להגיד 'I Love You' מאשר 'אני אוהב אותך'. באנגלית יש משהו שאתה יכול להתחבא מאחוריו, משהו טיפה מזויף".

הקהל התעייף מריאליטי הכישרונות? "האח הגדול" משיג רייטינג גבוה הרבה יותר מ"כוכב" או "דה וויס".

"'האח הגדול' זאת תוכנית מציצנית של אנשים שלא מציעים כלום. אם הם ילהקו אדם נורמלי שלא יתנהג באופן מיוחד, אז הוא לא יעניין. אחרי הסיפור של רוני מיילי בטוח היה רייטינג גבוה, אתה מוצא את עצמך מביט באדם שמדבר באופן נוראי לבחורה ממוצא אתיופי ולבחורה לסבית. 'כוכב נולד' לא מחפשת אנשים מעניינים, היא מחפשת את מי שיעניין כזמר.

"אם יש על המסך בחורה כמו מארינה מקסימיליאן בלומין, אז היא מעניינת כאמנית ובגלל זה תצפה בתוכנית. זה לא בגלל שהיא רבה עם מישהי או התפוצצה על מישהי, אלא כי יש לה יכולות. זה ריאליטי מסוג אחר, זה ההבדל".

וקשת מגנה התנהגות כמו של מיילי, אבל מראה את זה שוב ושוב בשם הרייטינג.

"נכון. אתה לא מצפה ממני באמת להתחיל לבקר את קשת ואת ההפקה. קשת מתייחסים אל זה כאל ביזנס, אני יכול לראות רק את התוצאה. בעיניי היה יותר נורא כשהוא אמר לטהוניה 'לא רואים אותך בחושך'. אילו זה קרה בארצות הברית הטלוויזיה היתה נסגרת, זה היה מגיע אפילו לממשלה. כאן זה עבר בשקט, כי כנראה זאת לא קהילה חזקה כמו קהילת הלהט"ב - שעשתה רעש גדול, ובצדק, על האמירות הנוראיות שהוא הטיח לכיוון לבנה.

"הוא היה צריך לעוף כבר אחרי מה שהוא אמר לטהוניה, הכתובת היתה על הקיר. עצוב לי מאוד שעדיין לא מבינים את השריטה וכשחברים אומרים לי 'גם טהוניה היתה אגרסיבית', אני עונה 'מה אתם מצפים, שהיא תהיה חמודה? היא צריכה לשרוד בתור שחורה על המסך בתוך בית כזה, איך היא תשרוד? היא מוכרחה להיות מברזל'".

מה דעתך על המלחמה בין קשת לרשת בכל מה שקשור בנדידת כוכבים, כמו משה פרץ שעזב ל"אקס פקטור"?

"מה שאני שמעתי מתוך 'כוכב' זה שהחליטו לשנות את כל הפאנל. זה אומר שהם שינו גם את עמדת משה פרץ. זה לא שהם הוציאו את גידי, את מירי, אותי והשאירו את משה. הדלת נפתחה, ואז הוא עבר לרשת. לגבי המלחמה - בסופו של דבר ביזנס, ובביזנס אין רגשות. גם משה פרץ יודע שזה ביזנס".

ומה דעתך על זה שרני רהב מצטרף ל"כוכב"?

"רק קראתי על זה בעיתון, לא שמעתי על זה באופן רשמי. אני מניח שאוכל להביע את דעתי רק אם אצפה בפרק הראשון. להביע דעה על תדמית זה חשוב מאוד, צריך מי שיזהה כריזמה, שזה לא פחות חשוב ממוזיקה".

ולדעתך רהב יכול לזהות כריזמה? לא עדיף במאי מקצועי?

"לא יודע, מעדיף לשתוק בשלב הזה".

מה לדעתך לא עבד בעונה האחרונה של "כוכב"? זה לא סוד שהיו מתחים בין טדי לקשת על הפורמט.

"היו המון בעיות בעונה הזאת והיו יותר מדי שינויים וחיפושים, משהו לא עבד, אבל הרייטינג היה מצוין. כשאני לא ממש בתוך העניינים, קשה לי לענות לך על המתח ביניהם".

אבל מה עם הבאזז?

"נכון, לא היה באזז. באזז תלוי מאוד באנשים שנמצאים על המסך, וכנראה לא היו מספיק אנשים מעניינים. בוא נסכם שהיתה עונה בעייתית מאוד. לפעמים אתה נותן מקסימום, וזה עדיין לא עובד. בעונה הזאת אמרו 'נעשה את זה עם ניחוח ישראלי, קיבוצי ועוד כמה שינויים', ופתאום על המסך התוצאה היתה אחרת. יכול להיות שעשו שינויים שלא היו נכונים ושינויים שלא עבדו על הצופה שיושב בבית על הספה".

בעונה האחרונה, היה מצב שאתה והשופטים אמרתם "אולי לא בחרנו מספיק טוב את המתמודדים"?

"בטח שזה קרה, כל עונה היתה לי קבוצה של אנשים ששאלתי את עצמי 'מה רציתי כשבחרתי אותם?', אבל זה לא קורה לי רק ב'כוכב', זה קורה לי גם במקצוע שלי כבמאי: אני בוחר מישהו להצגה ואחר כך לא מבין מה קרה לי שבחרתי בו, כיוון שעד שאתה נחשף ליכולות שלו זה המון עבודה. בתיאטרון אתה יכול לעשות סטופ עם שינויים במסגרת החזרות, בטלוויזיה לא - וזה בדיוק ההבדל".

יואב צפיר או טמירה העירו לכם על בחירת המתמודדים בעונת העשור?

"כלום, שום דבר. טמירה תמיד היתה אומרת 'תעשו מה שאתם רוצים, אני לא אומרת כלום'. היא נורא נשמרה, כי זה נורא מסוכן. מחר שופט עוזב את התוכנית ופותח את הפה ואומר שההפקה התערבה וכו', זה נורא קל".

כמעט עשור עבר עליך בסיר הבשר של טדי. התעשרת?

"לא, ממש לא. איזה עשיר? בארץ, אם אני מפסיק לעבוד זאת צרה צרורה".

גם לא אמיד?

"גם לא אמיד. אני אסתדר אם לא אעבוד שנה־שנתיים, אבל זהו. אני לא יכול לצאת לפנסיה".

בקיצור, אתה לא ארז טל ולא צביקה הדר.

"אוי, הלוואי והייתי ארז טל או צביקה. גם בין השופטים אני חושב שלא הייתי זה שהרוויח הכי הרבה. אין ספק שמשה פרץ הרוויח יותר ממני. משה כוכב, גידי כוכב, מירי כוכבת, ואני איש מקצוע - וזה הבדל מאוד גדול".

ביימת את "קזבלן" עם עמוס תמם שזוכה להצלחה גדולה. אומרים שיהורם גאון לא צפה בזה כי הוא מסרב להשלים עם זה שהוא כבר לא קזבלן.

"קודם כל זכותו לא לבוא, אולי אין לו ראש לזה. אולי אין לו כוח להתמודד עם זה שיישאלו אותו מה דעתו. ונסכם את העניין בזה שזאת זכותו".

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד בפנאי פלוס :