בחמש השנים האחרונות החלה אמנות הבונסאי לצבור תאוצה בישראל. יו"ר איגוד הבונסאי הישראלי, שגיא ברון (מנהל משתלת "בונסאישופ" בקיבוץ תל יצחק), מעיד עליו כי הוא כולל כמה עשרות משוגעים לדבר וכמה מאות חובבי בונסאי. "זה תחום שכל הזמן מצטרפים אליו עוד ועוד אנשים. בכל הגילאים. באופן מפתיע, אני פוגש אצלנו באקדמיה נערים ונערות בני 16-17, לצד מבוגרים בני 60, כולל כל מה שבאמצע".

ברון, שהגיע לתחום דרך עיסוק באמנויות לחימה, עוסק בבונסאי מזה כשני עשורים. הוא "נדבק בחיידק" אחרי ביקור ביפן, במיוחד בעיר אומיה,בעבר כפר בונסאי ידוע והיום פרבר של טוקיו, המכה של הבונסאי העולמי ובעיקר היפני.

מה המשיכה של בונסאי? מדוע לא ללכת לטייל ולראות את העצים כמות שהם, בטבע?

"זהו ניסיון לקחת את העצים ולהכניס אותם קרוב ככל האפשר לתוך החיים האנושיים. בגלל זה הם ניידים, קטנים. אפשר גם להכניס אותם לתוך הבית פנימה, ליצור באמצעותם העתק של חוויה מיוחדת שהטבע העניק לנו ולהכניס אותה לחיי היומיום. בכל יום אנשים נוסעים בכבישים, הולכים ברחבי העיר, רוב הזמן הם עוברים ליד עצים ולא מתרגשים, ברמה הליטראלית ביותר, הם עוברים לידם, הם אינם תופסים את עיניהם, חודרים לתוך ליבם. פעם בכמה זמן, פוגשים פתאום עץ מיוחד, עתיק, יפה, שונה, כזה שגורם לנו לעצור, להתפעם. בדרך כלל זה יהיה בהרים או בשטחים שלא מגיעים אליהם בכל יום. אמנות הבונסאי מבוססת בדיוק על זה. אם מישהו מציג בפניך את הבונסאי שלו וזה גורם לך להשתנק, להגיד 'וואו. זה בונסאי אמיתי'. זהו מבחן המציאות, מדד ההתרגשות אם תרצו".

מהי אם כן אמנות הבונסאי?

בון (bon) = מגש, מיכל, כלי חרס.

סאי (sai) = שתילה, שתיל, עץ.

בניגוד לדעה הרווחת, מקור ההשראה הראשוני לאמנות הבונסאי הגיע דווקא מסין העתיקה ולא מיפן. הנזירים הסינים נהגו לאסוף סלעים בצורתם של ההרים (מקום משכנם של האלים) והאמינו כי קיימים בהם סגולות אנרגטיות. הפולחן הדתי הפך ברבות השנים לתורה אסתטית, בעלת ערך דקורטיבי בקישוט פינות התפילה שלהם. בהמשך שתלו בין הסלעים גם צמחי מרפא שונים, שנדדו ברחבי סין והודו. אמנות זו, "פנג'ינג", חילחלה, יחד עם הקליגרפיה, הארכיטקטורה והשירה, לתרבות היפנית. עם הזמן יצרו היפנים את גירסתם הייחודית: יצירה אשר מטרתה שיחזור מדויק ככל האפשר של הטבע. הבונסאי הפך לאמנות המסמלת את ההרמוניה בין האדם, הרוח והטבע. האדם-אמן במסע להכרת חלקו ביקום ועוצמתו של הטבע.

הדיאלוג בין עץ לאדם

פרט מסוים חזר ונשנה בשיחות עם אנשים העוסקים בתחום: אמנות הבונסאי דורשת מהאמן מחויבות. העץ נמצא בתלות מוחלטת באמן המגדל אותו ודורש טיפול יומיומי. אם אין בך את הרצון להשקיע, כנראה שזהו אינו התחביב בשבילך. למרות זאת, נראה כי רוב האנשים שמתחילים לעסוק בבונסאי נשאבים די במהירות. מעבר לעובדה שזוהי אמנות זן, אשר קושרת בתוכה ערכים של כבוד לטבע, כבוד בין אדם לאדם, סבלנות וסובלנות, לדברי ברון, "זה פשוט כיף בלתי רגיל. העץ מגיב אליך. לעץ יש אינטליגנציה, לא פחות מלבני האנוש. אמנם אין לו מערכת עצבים, הוא לא חש כאב או רגש, אבל הוא מגיב. הדיאלוג שנוצר בין עץ לאדם, היא האמנות האמיתית בעצם".

הבונסאי הינה האמנות היחידה ש"אין לה סוף" והיחידה שבעצם עוסקת בפיסול ביצור חי. עצים יכולים לחיות גם אלפי שנים הרבה מעבר לתוחלת חייו של האדם הממוצע. זהו גם שיעור קטן בענווה עבור אמן הבונסאי - מיקומו שלו, הקטן, אל מול הטבע שאין לו סוף. עליו להכיר בעובדה, שלמרות שהחל תהליך במסגרתו הוא משקיע, מטפח ומעצב ביד אמן, היצירה שלו תמשיך להתקיים ולהשתנות הרבה אחריו. המימוש של מחזוריות החיים והטבע וכניסתם לתוך החיים האנושיים מומחשת בצורה נפלאה, כשברון מספר על לקוחות שמגיעים למשתלה שלו וקונים עץ בונסאי סמוך להולדת תינוק חדש במשפחתם.

שגיא במשתלת 'בונסאי שופ' (צילום: שגיא ברון)
שגיא במשתלת 'בונסאי שופ' (צילום: שגיא ברון)

לא כל עץ "קטן" או בתוך עציץ, נחשב לבונסאי. גידולו של עץ בונסאי אינו מתחיל בשתילה "מאפס", מדובר בעצים שגדלו בטבע, בדרך כלל באיזורי מצוקים או מרעה, אשר מסיבות שונות לא מימשו את פוטנציאל הגדילה שלהם ונותרו קטנים. זהו בעצם השלב הראשון בתהליך הפילוסופי של האמנות - איתור הפוטנציאל הגלום בחומר הגלם הטבעי. מחירו ו"איכותו" של עץ הבונסאי נקבעים בדרך כלל על פי הגיל. ככל שהוא עתיק יותר - מחירו גבוה. ב"בונסאי שופ" בתל יצחק למשל, אפשר למצוא עצים שמחירם נע בין כמה עשרות שקלים ועד כמה עשרות אלפי שקלים.

העבודה על העץ הינה רק צד אחד לסיפור. נראה כי בכל תהליך אמנותי עובר האמן תהליך נפשי, פנימי אך הייחוד באמנות הבונסאי הוא הדיאלוג. נכון, אפשר לצייר על קנבס או לפסל בחומר, אבל הציור שתתלה על קיר הבית, הפסל שתציב בגלריה, לא ימשיך להשתנות ולרקום עור וצבעים הרבה אחריך. אם יטפלו בו, הבונסאי ימשיך לתת מיופיו ומחיוניותו תמיד. אמנות הבונסאי הינה אמנות של מורשת, אהבה ונתינה אינסופית.

צידה לדרך

"It’s not you working on the tree. It’s the tree working on you…" (מאסטר הבונסאי, ג'ון יושי אונקה)

לאתר מהות החיים