הילד מבטא את מה שבדרך כלל אסור שיהיה גלוי ובוטה (צילום: Dreamstime)

"חינוך הוא אילוף", טען הפילוסוף האוסטרי לודוויג ויטגנשטיין, וכיוון בכך לרעיון שילדים הם יצורים פראיים, אשר הפיכתם לבני תרבות מושגת באותה הדרך שבה מאמנים פיל בקרקס לרקוד או אריה לקפוץ מבעד לטבעת אש. מרגע הולדתו של תינוק שוקדים הוריו, מחנכיו וסביבתו לעדן ולדכא את יצריו הטבעיים ודחפיו האלימים. התפקיד המרכזי של החינוך הוא להפוך את הילד מיצור טבעי לאדם נורמטיבי.

עוד במהות החיים:

____________________________________________________

והנה מגיע חג הפורים. כעת נדרש הילד לחרוג מהרגליו ולהפוך למשהו אחר, לצאת מהשגרה ולהתנהג בצורה שונה. חג פורים מזמין כל ילד וילדה לשאול מה אני רוצה להיות? במקום מה אני צריך להיות? זוהי הזמנה שמעודדת ומטפחת את המימד היצירתי. בהתנהלות הנורמטיבית הרגילה על הילד להתאים את עצמו לדרישות המבוגרים ולדרישות הסביבה התרבותית שבה הוא חי. המימד היצירתי מזמין אותו לשאול מה בא לי להיות -- מהן הפנטזיות, החלומות, הכמיהות הסודיות שלי? בפורים, הילד יכול לעטות על עצמו תחפושת שבה הוא מבטא בצורה ישירה את מה שבדרך כלל אסור שיהיה גלוי ובוטה.

האושר שבמוח היצירתי

חקר המוח מלמד על החשיבות העצומה של הביטוי היצירתי. במרבית ימי השנה ובמרבית המסגרות, נדרש הילד לשכלל את האונה השמאלית במוחו. אונה זו אחראית על דיבור, קריאה וכתיבה, על ניהול ענייניו בזמן ובמרחב, על הצבת מטרות ועמידה בהן, על ארגון וסדר, עיקר וטפל, סיבה ותוצאה. האונה השמאלית היא האנטנה שקולטת מידע מהסביבה מנתחת אותו ופועלת על פיו. מבחינה פסיכולוגית, זוהי האונה שמכוונת לשליטה ובה גם מתעורר הפחד מאובדן שליטה. לעומתה, האונה הימנית אחראית על דמיון וחלומות בהקיץ, בה ממוקמים מרכז השינה, הזיכרון ותהליכים יצירתיים. מבחינה פסיכולוגית, באונה זו מתנהלים היצר והיצירה כמו גם הפחד מהם והכחשתם.

חשיבה יצירתית מחזקת את מערכת החיסון, מפיגה כאב ולחץ ומאטה את תהליך ההזדקנות (צילום: פליקר, Roni G)

החינוך המערבי השכיל לשכלל ולפתח עד מאוד את האונה השמאלית, פעמים רבות על חשבון דיכוי וקיפוח האונה הימנית. המחיר אינו מתמצה רק בעובדה שילדים הופכים למבוגרים המשתמשים בעיקר בחלק אחד של המוח שלהם; המחיר הכבד הוא בחסימת הביטוי היצירתי, שהוא ערוץ חשוב ואולי האפיק המרכזי להתמודדות עם לחץ ותסכולים. האונה הימנית ממלאת את המצברים, בעוד האונה השמאלית מרוקנת אותם.

כיום ברור יותר מאי פעם שהקדשת יותר זמן לפעילויות באונה הימנית מסבה אושר ויחד עם זאת משפרת את תפקוד האונה השמאלית. המחקרים מלמדים שכשעוברים להשתמש באונה הימנית המוח משחרר אנדורפינים (20 סוגים) שגורמים להרגשת רוגע, עונג, הנאה ואושר. האנדורפינים מחזקים את מערכת החיסון, מפיגים כאבים ולחץ ומאטים תהליכי הזדקנות.

להתבונן ביצרים של הילד

חג פורים הוא הזמנה להפעיל את האונה הימנית במוח. הזמנה עבור כל ילד וילדה לעצור לרגע את השגרה של "להיות בסדר", להתנהג יפה ולהיות טובים ולשאול: למה אתחפש? איזו דמות ללבוש? זהי הזדמנות קסומה לחלום ברשות ולהיות – ולו ליום אחד – מישהו אחר: לוחם אמיץ או נסיכה קסומה, פרפר או רובוט, פרח או שד מפחיד. הורים יכולים ללמוד די הרבה מהבחירה בתחפושת מסוימת. מה זה אומר כשילדה רוצה להיות כלנית? מלכת הכוכבים? או קוסמת? מה זה אומר כשילד בוחר להיות ליצן? לוחם? או הארי פוטר?

חולמים ברשות להיות מישהו אחר (צילום: Dreamstime)

פורים הוא הזדמנות נדירה עבור הילד לבטא בצורה גלויה את היצירתיות שלו ועבור ההורה לגלות משהו על העדפותיו וחלומותיו של הילד. בסופו של דבר בנים רבים מתחפשים ללוחמים אמיצים ובנות רבות מתחפשות למלכות ונסיכות. יתכן שבכך הבנים מבטאים את הרצון שלהם לעוצמה הנובעת מכוח והרתעה והבנות מבטאות את הרצון שלהן לעוצמה הנובעת מיופי והערצה. לעומת זאת, אפשר שאפילו בפורים נעשית בחירה נורמטיבית ומתפספסת ההזדמנות להיות יצירתיים באמת.

ד"ר תמי אילת-יגורי, מרצה בחוג לפילוסופיה ב"אוניברסיטת תל-אביב" וראש המסלול לבריאות הוליסטית ב"שלוחת אוניברסיטת לסלי בישראל", מרצה ב"קתדרה" על משמעות חיים.

לאתר מהות החיים