כשאינסטגרם החליטו להסיר תמונה שהעלתה הצלמת והמשוררת הקנדית רופי קאור , ובה נראתה בחורה שוכבת ומכנסיה מוכתמים בכתם דם הווסת, היא הודתה להם בעמוד הפייסבוק שלה: "תודה שהגבתם בדיוק באופן שאותו העבודה שלי מנסה לבקר."
קאור צילמה סדרה של תמונות אמנותיות שבהן מככבת אחותה, פראב, וכולן מתייחסות למחזור החודשי. היא רצתה להציג את מה שאנחנו נדרשות להחביא. "החברה מוכנה לראות את הגוף שלי בתחתונים, בפורנו, אבל לא כשהוא דולף קצת, ומנסה לשכנע אותי שהתופעה הטבעית הזו מגעילה, חולנית ודוחה, כאילו שהיא לא חלק מהחיים, ממש כמו נשימה."
התגובה הכמעט אוטומטית של אינסטגרם הביאה לכך שהתמונות של קאור נחשפו למאות אלפי צופים, שמיהרו לתמוך בה ולדרוש שיותר לה לפרסם אותן ברשת החברתית. המאבק הצליח, והיא כתבה "תודה אנשים יפים, האמנתם במסר שלי ועשיתם את זה."!
- חבבו את "לאשה" בפייסבוק
- חדש וכייפי: האפליקציה החדשה של "לאשה"
- חפשו אותנו באינסטגרם: LAISHAMAG צפו בתמונות מאחורי הקלעים של הפקת הגיליון החדש, וקבלו הצצה לגיליונות הבאים
ירי טמפונים מאסיבי
קאור היא חלק מגל מחאה המתפשט ברשת נגד האיסור החברתי לשוחח בגלוי על המחזור החודשי. עוד אקט כזה הוא משחק המחשב "מרוץ הטמפון," שהמציאו אנדריאה גונזלס וסופי האוזר. הגיבורה צריכה לירות ולחסל את האויבים שלה באמצעות ירי טמפונים מאסיבי, לאסוף חפיסות טמפונים כדי לזכות בעוד נקודות ולהיזהר שלא להישאר בלי תחמושת.
השתיים, תלמידות תיכון מניו יורק, מסבירות שהמשחק נועד לטלטל את מחשבותינו: איך זה יכול להיות שאלימות וכלי נשק מקובלים לגמרי במשחקי מחשב, בסרטים ובטלוויזיה, ואילו טמפונים – או כל דיבור אחר על הווסת – עדיין גורמים לנו להסמיק מבושה?
44 שנה חלפו מאז כתבה ז'רמין גריר האוסטרלית את ספרה המהפכני "הסריסה," שבו הודיעה לפמיניסטיות בראשית דרכן ש"אם הדם שלך עצמך מגעיל אותך, יש לך עדיין דרך ארוכה מאוד, מותק."! מותר להמר שחברות Sangre Menstrual ("דם המחזור")
הספרדיות קראו את גריר, לפני שכתבו את "מניפסט הנראות של המחזור". הפרופורמנס שלהן, שילוב של מופע אמנותי עם הצהרות פמינסטיות, מתרחש ברחובות ומקומות ציבוריים, כשהן לבושות מכנסיים לבנים מוכתמים באדום. הן נזעקות נגד המסורת שנהגה
להרחיק נשים בתקופת המחזור שלהן מחיי הקהילה, וקוראות לנשים להפסיק לראות בתופעה הטבעית הזו משהו מלוכלך, חולה או מוקצה.
היילין ברוקס מ"הרשת האדומה" שותפה לדעתן, אם כי היא בוחרת דרך פעולה קצת יותר מינורית. לפני כמעט 20 שנה היא החלה לשווק את "הירח הראשון שלי – הדרך לנשיות," ערכה שנועדה לאפשר לצעירות לתעד ולחגוג את המחזור החודשי הראשון בגופן. התגובות שקיבלה עודדו אותה לפתוח מאגר מידע ופורום אינטרנטי שיאפשר לנשים לשאול שאלות ולשוחח בגלוי על הנושא.
היא הקימה את "הרשת האדומה," ארגון שנועד לקדם התייחסות חיובית לווסת באמצעות חינוך והפצת מידע. "אנחנו רואות התפתחות חיובית ביחס החברה וביחס של נשים למחזור," אומרת ברוקס. "אבל אני עדיין נדהמת לגלות כמה בורות יש בנושא. אנחנו מנסות לקדם גישה יותר פתוחה ובריאה, אבל מאחר שאנחנו כל הזמן נתקלות בבושה וביחס שלילי עמוק לנושא, אני מניחה שזה ייקח עוד הרבה זמן."
נשים נוטפות דם
ועוד לא הזכרנו את ה"האנד ג'וב אקדמי," שלוש ראפריות מברוקלין, בנות 20 וקצת, שהלהיט שלהן "שבוע הכריש" (ראו קליפ למעלה) כולל שורות כמו "עלי על הכנפיים האדומות שלך, הגיע זמן לתת לציפור לשיר" או "מדממת מהבוקר, מרגישה כאילו ברחם שלי חי איש-זאב, בלתי חמוד לגמרי." אלה הן המילים הכי עדינות בשיר, ובמקור הוא כתוב בחרוזים.
חברות הלהקה הן קולנוענית בשם מג סקאף (המכונה "הדוד מג"), שביימה את הקליפ שבו נראות נשים ובובות נוטפות דם; גננת ששם הבמה שלה הוא "אש וונדסדיי," והמתופפת, המשוררת והמניקוריסטית קלייר בורדו (המכונה "קלרה ביזנס"). "שבוע הכריש," הן מסבירות, "הוא לא סתם שיר על הווסת, הוא שיר על לקיחת אחריות על הגוף, על המחזור החודשי ועל ההתנהגות המינית."
מאז החלו להופיע, לפני כשלוש שנים, הספיקו להקליט אלבום בכורה ("IKEAMONKEY") שהגיע למקום 22 במצעד להיטי ההיפ-הופ, ונחשפו בתוכניות טלוויזיה וכמובן באינטרנט. "'שבוע הכריש' קיבל המון תשומת לב," אומרת לי קלייר בודרו בצ'ט שאנחנו מנהלות ברשת. "ובעיקר תשומת לב חיובית. חצי מאוכלוסיית העולם יכולה להזדהות עם הנושא, והחצי השני נחשף לתופעות הלוואי. לא מעט אנשים היו בהלם מהישירות של הקליפ שלנו, אבל גם צחקו מאוד. זה קליפ מצחיק. זה מטורף, יש לנו את זה משחר האנושות, וזה עדיין נחשב טאבו".
לדשן את הגינה עם דם המחזור
בניגוד למעריצות הלהקה, קהל הלקוחות של אחת מרשתות הביגוד הגדולות בארצות הברית גילה הרבה פחות סובלנות. לפני כשנה הציגה חברת "אמריקן אפרל" באתר שלה חולצת יוניסקס שעליה ציור של נרתיק נשי מוכתם בדם.
החולצה עוצבה על ידי פטרה קולינס , צעירה קנדית, שעל פי הגדרת החברה "חוקרת דימויים של מיניות נשית ותרבות נשית צעירה." הכינויים "מגעיל," "דוחה" ו"מטריד" הופיעו בתגובות רבות של קונים באתר. קולינס עצמה אמרה לתקשורת האמריקאית כי "מוזר שדימויים שקשורים לגוף הנשי עדיין מחייבים הסתרה או נחשבים מגעילים." החולצה, אגב, הוסרה מהאתר.
ויש גם מדריך לטיפוח צמחים, שהתפרסם בכתב העת המקוון .Vice "המחזור שלך קסום," מסבירים שם, "ואפשר להשתמש בו כדי לדשן את הגינה ולגדל פרחים וירקות מאכל עשירים בוויטמינים ומינרלים. מרגש שאנחנו יכולות לגדל דברים באמצעות הגוף שלנו," כותבת בקה גרים, שניסתה את השיטה לטובת המאמר בעיתון. "לא תראו בחורים עושים את זה".