אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר (מינוס כמה אזעקות שעשו להם השכמות), לאכול בגדול ולשכוח מכל מה שמזכיר ספרים, מחברות וכלי כתיבה, ורגע לפני שהמורה תופסת אותם הלומי שינה בבוחן פתע - כדאי שנעזור להם לחזור לשגרה בהדרגתיות.

>>> חבבו את "לאשה" בפייסבוק

>>> חפשו אותנו באינסטגרם: LAISHAMAG צפו בתמונות מאחורי הקלעים של הפקת הגיליון החדש, וקבלו הצצה לגיליונות הבאים

>>> להורדת אפליקציית "לאשה" לאנדרואיד

כבר צריך להתעורר

מכוונים את השעון הביולוגי: בחופש הגדול נדיר שמצליחים לשמור על שעות השינה הנהוגות במהלך שנת הלימודים. הולכים לישון מאוחר, קמים מאוחר, ישנים אצל חברים, יוצאים לבילויים וכו', והשעון הביולוגי מתהפך. כדאי להסתגל בהדרגה בחזרה לשעות המתאימות – לכוון את הילדים ללכת לישון בכל יום חצי שעה או שעה מוקדם יותר מאמש, עד ההגעה לשנת הלימודים בשעת השינה הקבועה (בהתאם לגיל כמובן).

זאת כדי להקל על הקימה בבוקר, להגיע רעננים לכיתה ולא להירדם על השולחן בימים הראשונים. כמו בכל תהליך של שינוי, רצוי לעשות זאת בשיחה פתוחה ועם הסברים על הסיבה שעומדת מאחורי הדרישה, ולא בהנחתה ("כי ככה אמרתי").

אוכלים מה שצריך

כשאנחנו בעבודה והילדים בחופש בבית, התזונה שלהם בדרך כלל אינה אידיאלית. אנחנו יכולים להשאיר סירים במקרר כאוות נפשנו, אבל כשהם קמים בשתיים בצהריים שניצל ופירה לא בא להם טוב, והם ישלחו ידם למדף החטיפים קצת יותר מהרגיל; עם החזרה ללימודים ועם כיוון השעון הביולוגי גם תחושות הרעב ישתנו בהתאם, וכדאי לחדד מול הילדים את חשיבות שעות הארוחות ואיכות המזון לבריאותם, לאנרגיות שלהם ולחידוד המחשבה.

מסדרים את החדר

איך נראה החדר של הילדים שלכם אחרי חודשיים של חופש? משהו בסגנון "חפש את הילד" בין ערימות של משחקים, בגדים, ספרים, יצירות ועוד. כדאי לנצל את ימי החופש האחרונים לסידור החדר, מיון, זריקה או מסירה של דברים שכבר אינם בשימוש. זה זמן להכשיר פינת לימודים (אם לא הייתה כזו) - מקום שקט להכנת שיעורים, ומדף לספרים, למחברות ולשאר הציוד הלימודי, כך שהילד יוכל להגיע אליהם בקלות.

יוצאים לקניות

למי שמחכה לרגע האחרון ולמי שכבר רכש את כל הציוד ונשאר לו ספר או שניים, זה הזמן לעשות השלמות של רכישת ספרים וציוד לבית הספר. כדאי לשתף את הילדים בבחירת הציוד כדי שירגישו שותפות בתהליך, שנעשה בעצם למענם.

הסבירו להם את התקציב העומד לרשותנו, הנחו אותם לבחור, למשל, פריט אחד או שניים ממותגים ולא את כולם בשל מחירם הגבוה יחסית – והנה, התחלנו שיעור בכלכלה. תחושת השיתוף תמשיך בבית, כשנבקש מהם לסייע בעיטוף הספרים והמחברות. תוך כדי התהליך הם יוכלו להציץ בספרים החדשים ולבדוק לפני שמתחילים על אילו נושאים ילמדו השנה.

מרעננים את החומר

בעודנו מביטים בספרים החדשים, אפשר לבדוק עם הילדים מה הם זוכרים – כמה תרגילי חשבון וקטעי קריאה לרענון מיומנויות הלמידה, למי שעבר חודשיים של בטלה. רצוי בהזדמנות זו לבדוק אם הילדים סיימו את כל השיעורים שקיבלו לחופשה.

מכירים את הסביבה

במקרים של מעבר דירה או כניסה לבית ספר חדש, חשוב לעשות היכרות עם הסביבה החדשה – לתרגל את הדרך לבית הספר, ואם הם ייסעו בתחבורה ציבורית זה הזמן לנסוע איתם באותה דרך; את הימים הראשונים לשנת הלימודים רצוי לנצל למפגשים עם ילדים שילמדו יחד איתם בכיתה החדשה - כדי שיהיו להם פנים מוכרות בין שלל הפרצופים החדשים בבית הספר. בבתי ספר רבים נהוגים מפגשים עם המורה והילדים בשבוע האחרון לחופשה, חשוב לאפשר לילדים להגיע למפגש. למוכר והידוע יש אפקט מרגיע.

מתכננים לו"ז

כדאי לצאת עם הילדים ולהתרשם מהיצע הפעילויות לשעות אחה"צ. בשבועות הראשונים כדאי לאפשר להם להתנסות בכמה חוגים, ואחר כך לפרוש בפניהם את האפשרויות המתאימות לכם מבחינת תקציב ולוגיסטיקה (למשל, אם שני ילדים בוחרים בחוגים המתקיימים באותה שעה בשני קצוות של העיר). את לוח החוגים כדאי לתלות על המקרר, כך שכל בני הבית יהיו מעודכנים תמיד איפה כל אחד נמצא.

מפנטזים על החופשה הבאה

עבור משפחות רבות החופש הגדול היה רחוק למדי מהמושג חופש, ובין אזעקה ליירוט חווינו הרבה חרדות ומתחים. לחזור מחופשה כזו אל לחץ הלימודים זה לא פשוט, אבל זה כורח המציאות. לכן יעזור לתת לילדים (וגם להורים) משהו טוב לחלום עליו – תכנון משפחתי משותף של היעד לחופשת החגים המתקרבת.

  • הכותבת היא מאמנת אישית להורים, בוגרת מכון אדלר