מודל לחיקוי, גם מבחינה פיזית (צילום: Shutterstock)
מודל לחיקוי, גם מבחינה פיזית (צילום: Shutterstock)

"אין לי חשק להתאמן היום", "חם/קר מדי על מנת להתאמן", "מה יש שיעור ספורט היום?": משהו מזה מוכר לכם? אלה אמירות של תלמידים חסרי מוטיבציה לפעילות גופנית. ואכן, חלק מהמתקנים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים לא ראויים ומקשים על המורים להעביר את שיעורי החינוך הגופני בצורה מאתגרת, מעניינת ואטרקטיבית. למרות כל זאת, למורים לחינוך גופני השפעה רבה מאוד על המוטיבציה של התלמידים. למותר לציין שישנם תלמידים שלא מתאמנים בשיעורי חינוך גופני, אך מנויים במועדוני כושר ומרכזי ספורט יוקרתיים. לעיתים מדובר אף בתלמידים שנמצאים ברמה גבוהה מבחינת היכולת הספורטיבית שלהם.

מיהו מורה טוב?

מורה לחינוך גופני צריך להוות דוגמה אישית ומודל לחיקוי עבור תלמידיו. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בדברים הבאים:

• ההופעה החיצונית – ללא עודף משקל, יציבה תקינה, מתאמן בקביעות, מתלבש באופן ספורטיבי ולא ברישול.

• בקיאות בידע והכנה של החומר הנלמד.

• היותו מסוגל (והוא אמור לעשות כן) להדגים חלק מהתרגילים אותם הוא מבקש מהתלמידים (בכל המקצועות: משחקי כדור, אתלטיקה, כושר גופני וכדומה).

• נטילת חלק בשיעורים באופן פעיל. לדוגמה, הוא רץ עם התלמידים, מבצע חלק מהתרגילים בדרגות קושי שונות ועוד.

• מוטיבציה, תשוקה ולהט ללמד את התחום. עליו לרצות לחנך ולהשפיע באמת.

• יוזמה והפעלת מסגרות שונות בבית הספר כגון פעילות בהפסקות, ימי ספורט, אחריות על נבחרות בית ספר, אימון מסגרות שונות וכדומה.

• זיהוי ואיתור ילדים עם בעיות שונות תוך הפניה לידיעת הוריהם לרבות: השמנת יתר, בעיות יציבה (שכיחות מאוד בכלל ואצל ילדים ומתבגרים בפרט), חשש להפרעות אכילה מסוגים שונים (אנורקסיה, בולימיה), היעדרות מלימודים, מופנמות מופרזת וקשיים חברתיים. מאידך, עליו להיות מסוגל לאתר ילדים עם כישרון ספורטיבי העשויים להצליח כספורטאים מצטיינים.

חשוב לציין שלעתים המורה לחינוך גופני מבצע פעילויות נוספות בבית הספר. לעתים הוא רכז ביטחון, רכז משמעת, יושב במועצת תלמידים, מחנך כיתה, מאמן נבחרות, יוצא לתחרויות ולכן הפוטנציאל לביטול שיעורים גדול יחסית למקצועות אחרים. במקרים מסוימים, מנהלי בתי הספר לא מכירים בחשיבותה של הפעילות הגופנית ואי לכך צפויים באותו בית ספר להתבטל שיעורי חינוך גופני רבים יותר.

מעניינת העובדה שישנם בתי הספר שבהם המודעות לפעילות גופנית גבוהה במיוחד ואינם מצוידים במתקנים ראויים, ומנגד ישנם בתי ספר אחרים המצוידים במתקנים מפוארים אך המודעות לפעילות גופנית ירודה במיוחד. ניתן להתעודד מעט מהחידוש שכיום בתוכנית הלימודים החדשה בבתי הספר בישראל ציון התלמיד בחינוך גופני נשען בעיקר על מוטיבציה ופחות על יכולת גופנית. בנוסף, אחת ממטרות התוכנית החדשה של החינוך הגופני היא עידוד התלמיד להתאמן בשעות הפנאי.