מה זה ארוך, חלול ועשוי מנירוסטה? ניחשתם נכון: בָּצֵקַלוֹ - מערוך חלול שמפזר קמח תוך כדי רידוד ויודע גם להתקרר, כך שאינו נדבק לבצק. אבל הייחוד של הבצקלו אינו נגמר כאן: מאחורי הפיתוח והייצור שלו לא עומדת חברת ענק, אלא קבוצה של תלמידי כיתה ט' מחטיבת הביניים "גוונים" בראש העין.

הבצקלו הוא גליל שמצדו האחד פקק אטום אשר דרכו ממלאים קמח, ומצדו השני פקק עם חורים - שבאמצעותו מפזרים את הקמח על גבי הבצק באופן אחיד ומבוקר. כך, אם הבצק או המשטח הופכים לדביקים מדי בזמן העבודה אפשר לקמחם בתנועה קלה, בלי ללכלך את שקית הקמח ולהותיר שאריות לבנות על פני המטבח כולו.

מכיוון שהבצקלו עשוי נירוסטה אפשר לקרר אותו לפני השימוש, וכך להפחית עוד יותר את הסיכוי להידבקות הבצק. נוסף על כך, בהיותו נטול ידיות הוא מאפשר לרדד ישירות בתוך התבנית. יתרונותיו של המערוך החדיש לא נגמרים כאן: בזכות משקלו הגבוה יחסית צריך להשקיע פחות כוח ברידוד הבצק; ואפשר לאחסן אותו - עם הקמח שבתוכו - במקרר.

מגן קרינה לאייפון ומקל ארטיק עם מגבון

החברה שמאחורי בצקלו, "מפרש" שמה, הוקמה במסגרת התוכנית החינוכית "עושים עסקים". התוכנית היא יוזמה של "יזמים צעירים ישראל", ארגון ללא מטרות רווח הפועל משנת 1998 וחבר בארגון הגג הבינלאומי Junior Achievement. השלוחה הישראלית, בראשות היו"ר אלה גליל והמנכ"ל אורי ילוז, זוכה למימון כספי קבוע מבנק לאומי. בפעילות השלוחה תומכים חברות ומתנדבים מעולם העסקים, התעשייה והאקדמיה, שלקחו על עצמם "לעודד בני נוער לחשיבה עצמאית ולעשייה כלכלית".

מדי שנת לימודים מלווה הארגון עשרות קבוצות של בני נוער המקימות חברות עסקיות (השנה הוקמו 250 חברות). בסוף השנה משתתפות כל הקבוצות בתחרות, שהזוכה בה מייצגת את ישראל בתחרות האירופית.

בשנים האחרונות ייצגו את ישראל חברה מבית הספר הבפטיסטי בנצרת, שייצרה מגן נגד קרינה לאייפון; חברה מבית הספר המקיף ג' באשדוד, שייצרה מכסה-מגבת לבישול אורז; חברה מבית הספר כרמל זבולון שבקיבוץ יגור, שפיתחו תוסף תזונה בצורה מסטיק; חברה מבית הספר גוונים צורן-קדימה, שייצרה מקל ארטיק שבתוכו מגבון לח לידיים; וחברה מחטיבת הביניים דה שליט ב' ברחובות, שייצרה שמיכת פליז הכוללת שרוולים.

הכל בזכות קובנה

"מפרש" מונה 14 עובדים - אנשי מכירות, שיווק, ייצור ופיתוח, כספים, משאבי אנוש ואפילו אחראית סביבתית. מאז סוכות נפגשים העובדים מדי שבוע לישיבה, שבה מחולקות להם משימות שונות בדרך אל היעד: זכייה בתחרות היזמים הצעירים האירופית.

בליווי המורה דפנה סופרין-אמיר והמנחה העסקי גבי בר-יוסף ייסדו בני הנוער והפעילו חברה מאפס: גיבשו רעיון למוצר, מינו בעלי תפקידים, כתבו תוכנית עסקית, פיתחו, עיצבו וייצרו מוצר ועסקו בשיווק, פרסום ומכירות. בבוא היום הם ילמדו כיצד לפרק את החברה ולחלק את רווחיה. "אנחנו מנסים להתקדם כל פעם ולנצל את הזמן כמה שיותר, "מסבירה אופיר שכטר מצוות הדוברות. "חלק מהאתגר הוא העובדה שכל התהליך קורה בתקופה קצרה מאוד".

"עשינו את הכל בעצמנו", מוסיפה אורן חן, חברה נוספת בצוות הדוברות. "חיפשנו יצרנים ומפעלים שיספקו לנו את החומרים, גייסנו הון עצמי ממכירת פיצות בבית הספר - אפילו ההסעות לתחרויות לא היו על חשבון בית הספר, אלא על חשבון החברה".

מאיפה הגיע הרעיון לבצקלו?

שחר תסה, מנהלת השיווק: "יום אחד הגעתי לבקר את סבתא שלי. היא בדיוק הכינה קובנות והבצק יצא לה דביק. היא ביקשה ממני לעזור לה לפזר קמח על הבצק כי הידיים שלה היו דביקות והיא לא רצתה לגעת בשקית. העליתי את הצורך הזה בפני הקבוצה ובסוף בחרנו אותו מבין שאר הרעיונות".

למרות הסיפור האישי, הבחירה מבוססת על שיקולים עסקיים: "למדנו בתוכנית שמוצרים שמספקים מענה לצורך כלשהו הם מוצרים מצליחים, ולכן קודם כל חשבנו על הצורך שעליו יענה המוצר", מסבירה ליאור צברי, מנכ"לית החברה. "בתחילת הדרך בדקנו כמה רעיונות אחרים, אבל בסוף בחרנו את זה כי ראינו שאפשר לפתח ממנו מוצר חדשני".

איך התנהל תהליך הפיתוח?

"התהליך היה ארוך: למדנו את התחום, עשינו מחקר מעמיק בעולם האפייה, דיברנו עם קונדיטורים והיו לנו המון אבות טיפוס בדרך. ככה הגענו להנס וגלית ברטלה - פנינו אליהם והם נתנו לנו טיפים וגם הסכימו להצטלם לפרסומת שלנו".

הנס וגלית ברטלה בפרסומת לבצקלו

בתחרות מושם דגש על אחריות סביבתית ותרומה חברתית, ולכן המערוך ארוז באריזה רב פעמית של חברת "אסיף" ומיוצר על ידי עמותת "צ'יימס", שמעסיקה אנשים בעלי מוגבלויות. עד עתה ייצרה החברה כ-250 מערוכים, מתוכם כבר נמכרו כמעט 100 - באינטרנט וביריד שנערך בתחילת החודש בגבעת שמואל. ביום חמישי ושישי מכרו נציגי החברה את הבצקלו גם בשוק האוכל שבדיזנגוף סנטר בתל אביב (מחיר המערוך - 80 שקל).

בדרך לאקזיט

ביום רביעי האחרון נערכה במכללה האקדמית ביפו התחרות האזורית, כך שבשבוע שעבר צוות הדוברות לא נח: בין עדכון עמוד הקבוצה בפייסבוק לבין הראיון אתנו הן נערכות לפרזנטציה מול השופטים - ובמקביל השקיעו מאמצים אחרונים במכירות ובפיתוח. ההשקעה השתלמה: צוות השופטים, הכולל אנשי עסקים וחינוך, בחר בבצקלו כמוצר הטוב ביותר בתחרות - וחברת "מפרש" עלתה לגמר הארצי, שייערך ב-19 ביוני.

למרות ההישגים המרשימים של "מפרש" עד עתה, בחברה לא שוקטים על השמרים. "קבענו המון פגישות ואנחנו רוצים להגיע לכמה שיותר חברות גדולות", מספרת צברי. "כבר נפגשנו עם אנשים ב'נעמן' וב'ניקול'. עכשיו אנחנו פשוט מתגלגלים ויורים לכל הכיוונים: עושים סקרים, בודקים אפשרויות שיתוף פעולה עם חברות שונות, שולחים מיילים".

תמשיכו לפעול כחברה גם אחרי התחרות?

"אנחנו מקווים כמובן לזכות בתחרות - אבל גם אם לא, אנחנו יכולים להמשיך ולהחזיק את החברה. ברוב המקרים החברות נסגרות אחרי התחרות, אבל יש כאלה שממשיכים עד שהם מוכרים את כל היחידות שיוצרו. יש גם כאלה שמכרו את הרעיון לחברה גדולה, כמו היזמים הצעירים שפיתחו מצקת מחוררת. בכל מקרה, הפרויקט הזה גרם לי להבין שלא מתאים לי להיות שכירה. אני רוצה לעבוד בתפקיד ניהולי כלשהו, לעשות משהו עם הידיים".