אם להסתמך על תצוגת האפ-קאמינג דיזיינרס שהוצגה היום בצהריים במסגרת שבוע האופנה גינדי תל אביב, עתיד האופנה הישראלית מובטח. שמונה מעצבים צעירים עלו בזה אחר זה אל המסלול, והציגו קולקציות מהודקות ומגובשות קונספטואלית, שבלטו בדיוקן על רקע תצוגות של מעצבים מבוססים יותר שהציגו ביומיים האחרונים.

מוסלין בראדרס (צילום: אורית פניני)
מוסלין בראדרס (צילום: אורית פניני)

שמונת המעצבים שהציגו – אלירן נרגסי, הד מיינר, אסף ריב מהמותג Studio, רחל כהן מהמותגCommon Raven, בני הזוג יען לוי ותמר לויט מהמותג Muslin Brothers, גל שנפלד מהמותג Mews, נדב רונזברג מהמותג Northern Star, ובני הזוג ניר ורותם גואטה מהמותג Hannah - נבחרו בתום תהליך מיון ארוך אליו ניגשו למעלה מ-70 מעצבים צעירים, לתצוגה שנערכה בחסות מפעל הפיס, שזיכה כל אחד מהמעצבים בסיוע כספי של עד 150 אלף שקל ובליווי של מנטורים מתחום העיצוב, ביניהם מאיה נגרי, ששון קדם ודורין פרנקפורט, שהשקיפו על הדור הצעיר מהשורה הראשונה. היתה זו אחת התצוגות המיוחדות של היום, ואולי אף הטובה מכולן עד כה.

מוסלין בראדרס (צילום: אורית פניני)
מוסלין בראדרס (צילום: אורית פניני)

הד מיינר
הד מיינר

 הד מיינר (צילום: אורית פניני)
הד מיינר (צילום: אורית פניני)

המעצבים שנבחרו פעילים בתעשיית האופנה בשנים האחרונות, ועבור חלקם זוהי טבילת אש ראשונה על מסלול התצוגה. חלקם ניצלו את ההזדמנות להפגין את הצד היצירתי והתיאטרלי בעבודתם, אחרים בחרו לשמור על קו מסחרי במסגרתו הם פועלים. כך או כך, מעצם היותה תצוגה רבת משתתפים, ניתן היה לזהות מגמות משותפות לכלל המעצבים, כשהבולטת שבהם היא ריבוי פריטי יוניסקס, או פריטים זהים שהותאמו לשני המינים, כמו במקרה של Northern Star, Muslin Brothers והד מיינר, שלראשונה עיצב פריטי לבוש לנשים. גם אסופת הפריטים שהציג אסף ריב למותג Studio, עם גופיות קרופ מלייקרה ומכנסיים מכותנת ריב בצבעוניות של ורוד ואופ ווייט, מתאימים לשני המינים, על אף שהוצגו על גברים בלבד.

 אלירן נרגסי (צילום: אורית פניני)
אלירן נרגסי (צילום: אורית פניני)

את התצוגה פתחה קולקציה מצוינת של המותג Muslin Brothers , שמלבד שתוכנית התמיכה של הפיס נבחר השבוע לתוכנית יוקרתית למעצבים צעירים בלונדון, אליה יטוסו המעצבים בנובמבר לתקופה של שישה חודשים. בני הזוג לוי את לויט, הפועלים בשלוש השנים האחרונות, יצרו פריטים בעלי אופי אורבני וצלליות אוברסייז על טהרת הדה-קונסטרוקטיביזם, שהיו שלב נוסף בבניית האסתטיקה של המותג. היו שם מכנסי קרגו רחבים בצבע זית עם שרוכים בוורוד בזוקה, אוברול ורוד עם שרוולים ארוכים וקו מותניים נמוך, שמלת אוברסייז בהדפס קמופלאז' ופריטים בצבע ג'ינס בהיר, שיצרו צבעוניות הרמונית ונחשקת. כובעי המצחייה מחבל שחבשו הדוגמנים יצרו טוטאל לוק בלתי נשכח.

אלירן נרגסי (צילום: אורית פניני)
אלירן נרגסי (צילום: אורית פניני)

שתי קולקציות נוספות שהפגינו כתב יד נוכח ושפה אישית מובחנת היו של אלירן נרגסי והד מיינר. נרגסי פנה הפעם אל מחוזות מחויטים עם טוויסט מעולם ה-BDSM בצבעוניות של שחור, לבן ואפור. חולצה לבנה מחויטת עם רצועות בד אלכסוניות, מכנסיים שחורים עם רתמות שיצאו מקו החגורה, שיחקו על המתח שבין החסוד לארוטי, בין מוחצנות פיזית לצבעוניות מונוכרומטית.

ארוטיות מעודנת נשבה גם מהפריטים של המעצב הד מיינר, שחתם את התצוגה כולה עם פריטים הממשיכים את העיסוק שלו במגדר, דת ומשחקי פרופורציות. דוגמן לבוש חולצה ללא שרוולים שנראתה כ"טלית קטן" (ציצית) עם מכנסי בד תואמים פתח את התצוגה, שהמשיכה בציטוטים לביגוד מוסלמי, עם דוגמן לבוש גלביית פסים ומעליה מעיל מקסי בצבע קאמל, שנלבש בווריאציה דומה גם על דוגמנית. מיינר הציג לראשונה מספר מערכות לבוש, כמו חליפה מחויטת של מכנסיים רחבים וז'קט אוברסייז כחול, שהתכתבו עם עבודות מוקדמות של ג'ורג'יו ארמאני משנות ה-80, אשר השפיעו רבות על מיינר. על אף שמספר פריטים שעלו אל המסלול כבר ראינו בעבר, הוא הצליח לספק תמונה חזקה שהדהדה בראשנו עוד שעה ארוכה.

איתי יעקב