ביום רביעי האחרון נפגשו מנהלות עמוד הפייסבוק הפופולארי "אין לי מה ללבוש: מלכוד 42" עם אתי רוטר, בעלים משותף של קסטרו. תמונה שצילמו מחויכות ממשרדי החברה שימשה כטיזר לרשמים מהמפגש שפרסמו בדף הפייסבוק שלהן, שזכו למאות לייקים, שיתופים ותגובות סוערות.

"'אל תגידי לי איך לשווק את קסטרו', 'השמלה הזו לא יפה מעל מידה 44', 'זה לא הטעם של קסטרו', 'האוברול הזה לא יהיה יפה במידה 46', 'מכנסונים זה לא יפה מעל מידה 42', 'אני לא יכולה לענות לכולם על הצרכים', 'אולי את לא מבינה קסטרו', 'אין לנו מידות כי המחסנים מאוד קטנים', 'אתן בטוחות שאתן קונות במחלקה הרגילה של H&M?' – כל המשפטים האלה לא נאמרו על ידי מוכרת בחנות בגדים, אלא מלא אחרת ממנכ"לית ובעלת קסטרו אתי רוטר, בפגישתנו איתה אתמול", נכתב בעמוד הפייסבוק. "מילת המפתח בפגישה הבלתי נשכחת הזו היתה אטימות. היא דחתה כל דבר שהצגנו בפניה, המנכ"לית של קסטרו. אנחנו דיברנו, והמילים לא נכנסו. הראינו לקהל המכובד שהתכנס בפגישה הזו מצגת שצמצמה לנקודות מרכזיות את מהות המאבק של הדף, והרעיונות לא חדרו. לא נכנסו אפילו לאוזן הראשונה, כי היא נאטמה בפניהם. אי אפשר להמעיט מכוח האמירה המסוכנת שלנשים מעל מידה 44 אין מקום בקסטרו".

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

נכנסת לבגדים של קסטרו. גל גדות (צילום: דודי חסון)
נכנסת לבגדים של קסטרו. גל גדות (צילום: דודי חסון)

בהמשך הן כותבות: "ההצגה שלה את הנשים שלובשות מעל מידה 44 כאילו הן פלאי עולם נדירים ("עולמות אחרים יש אינסוף" היה משפט שחזר אולי 15 פעמים), היא לא בגדר מילים באוויר: המנכ"לית של קסטרו מתרגמת מילים למעשים: כיום נדיר למצוא ברשת בגדים במידות אלו, שהיו מצויות בה בשפע בעבר. כדי לשבת ולומר בפרפראזה: 'נשים מעל מידה 44 לא יכולות לקנות ברשת שלי כי בעיניי הן שמנות מדי', צריך וואחד אטימות. וזה מה שהרגשנו שחווינו שם – לא פוליטיקאית מלוקקת שמורחת ומטשטשת דברים בנהרות של מלל, אלא פשוט אטימות. אטימות שלא נעצרת גם בשתי העובדות הבכירות שלה שיושבות לצדה בחדר, נשים מקומרות שתיהן. כל מילה שיצאה מהפה שלה היתה כנעץ שננעץ בהן, והיא לא העלתה זאת בדעתה. ולכן לא הפריע לה לדבר במשך רוב הפגישה הזו של השעה ורבע, ולהגיף את שערי קסטרו בפני "עולמות" שלמים של נשים ונערות שבסך הכול רוצות לקנות ממנה ולהעשיר את כיסה.

"כל הפגישה הזו נאמר לנו שוב ושוב שנשים במידה 46 ואקסטרה לארג' הן פשוט שמנות מדי מכדי להיות לקוחות של קסטרו. שהחברה לא מייצרת, ולא תייצר בעתיד, בגדים במידות 46 ואקסטרה לארג'. 46, נאמר לנו, זה 'לא הטעם של קסטרו', ולייצר דגמים במגוון שעולה על ה-44 יהיה 'לא יפה' ו'לא מתאים'. שוב ושוב ניסינו לומר כמה עצוב ופוגעני זה לומר לציבור שלם של נשים שאין ולא יהיה להן מקום בין כותלי הרשת, אבל נפלנו על אוזניים ערלות. 'איך אוכל לשמח אתכן?', שבה אתי רוטר ושאלה אותנו, ואנחנו הבטנו אחת בשנייה, ונאלמנו. לא רק הטענות על היעדר אקסטרה לארג' ו-46 פגעו בקיר לבנים, אלא כל אחת ואחת מהטענות של הדף, כולל הטענות על ההצרה ועל אי האחידות בגדלים בתוך הרשת עצמה. אבל מבחינתנו, כל זה החוויר לעומת לב העניין: האמירה הזו של-46 ואקסטרה לארג' אין מקום יותר בתוך קסטרו. אמירה שהיממה אותנו. הניסיון למסמס את השיח על המידות, גם כשהוא בוהה לך בפנים".

מחאת המידות הגדולות בעולם: קמפיין ההלבשה התחתונה של ליין בריאנט
מחאת המידות הגדולות בעולם: קמפיין ההלבשה התחתונה של ליין בריאנט

את הפוסט הארוך, שזכה למעל 500 שיתופים בפייסבוק, חתמו מנהלות הקבוצה בדברים הבאים: "מעבר לשולחן, ממש לצדה של המנכ"לית, הביטה בנו אחת מהמנהלות: אישה שלובשת אולי 46 ואולי 48, ישבה שם ומבט עצוב נשקף אלינו מעיניה. האישה שישבה שם והודיעה לנו באלף דרכים שלנשים ונערות מעל מידה 44 אין מקום בחנויות שלה, היתה הבוסית שלה. היא ישבה שם, ולא פצתה את פיה. כשעלתה בחדר השאלה 'באיזו מידת מכנסיים כל אחת מן הנוכחות בחדר', רק אנחנו ענינו עליה. העובדות מילאו את פיהן מים. מן הקצה השני של השולחן, ישבה מי שהזמינה אותנו לפגישה הזו, עוד מנהלת בקסטרו, שגם היא מידה 44 או 46, וגם היא לא אמרה מילה במשך כל הפגישה, וכשנפרדנו לשלום חייכה אלינו חיוך מלא בצער. אם המנכ"לית של החברה בה את עובדת מודיעה שלנשים במידה שלך אין מקום לקנות בה, מה עוד נשאר להגיד?"

אתי רוטר, מצדה, בחרה לענות לטענות של מנהלות הקבוצה בתגובה שפרסמה בשרשור התגובות לפוסט. בעוד הפוסט המקורי זכה ב-1,250 לייקים, התגובה של רוטר קיבלה רק 4 לייקים. נשים רבות אומנם ענו לה בתגובות משלהן, אך אף אחת מהן לא מצאה נחמה בדבריה.

"חברות יקרות", כתבה רוטר, "אני אוהבת את כל הלקוחות של קסטרו ואת לקוחות הנשים בפרט. למען הסדר הטוב, פריטי הקולקציה של קסטרו מגיעים ברובם עד מידה 44 ובחלק מהמקרים עד מידה 46. עליי לציין ולהדגיש כי פגישה זו נעשתה ביוזמתנו בעקבות פנייתכן במטרה להקשיב לכן, להכיר אתכן ולהבין את הצרכים והרצונות שלכן. שמחתי לפגוש את מאיה ונועה אתמול מתוך כוונה להקשיב, לכן חבל לי שפגישה זו מוצגת כאטימות ונותנת במה לניגוח קסטרו ועובדיה. אנו מכבדים, מוקירים ומודים לכל לקוחותינו תהיה מידתן אשר תהיה. כפי שציינתי בפגישתנו אנו נשמח להיפגש עמכן בחנות של קסטרו להמשך ההיכרות ובחינת הנושא. אני מאחלת לכולן קיץ אופנתי ושבת שלום, אתי".