בסוף השבוע האחרון צוין ברחבי העולם Fashion Revolution Day, המבקש להביא לידיעת הציבור את תנאי ההעסקה של עובדים בתעשיית הטקסטיל, לרוב במזרח אסיה, ולחשוף את המחיר היקר שמשלמים אלה שמספקים לעולם המערבי אופנה זולה ומהירה.

Fashion Revolution Day מצוין ביום השנה לקריסת מפעל הטקסטיל רנא פלאזה בבנגלדש לפני שנתיים – אסון שגרם למותם של 1,133 בני אדם, אבל איכשהו לא הצליח לשנות דבר במערכת הנצלנית של מפעלי הענק השוכנים אי שם, הרחק מעיניו ומצפונו של האדם המערבי.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

השבוע זכה הנושא הלא פופולארי הזה לקידום משמעותי מכיוון לא צפוי – אושיית הטלוויזיה הבריטית ג'ון אוליבר מתוכנית הלייט נייט הסאטירית Last Week Tonight, המשודרת ברשת HBO.

אוליבר הקדיש 17 דקות שלמות בתוכנית לנאום סאטירי במסגרתו הוא חובט ברשתות האופנה הגדולות והמוכרות לכולנו, מהאמריקאיות ועד האירופאיות. הסרטון הלא קצר הזה, שמובא כאן במלואו, עלה ליוטיוב, צבר למעלה ממיליון צפיות והגיע לכל אתרי החדשות והאופנה בעולם. זה אומנם פחות ממה שקליפ חדש של ריהאנה עושה בשעה, אבל בהתחשב בנושא הלא סקסי בעליל, מדובר בסיפור הצלחה.

אוליבר לא מחדש דבר למי שמכיר את המנגנון של תעשיית האופנה המהירה, שמציעה טרנדים חדשים מדי שבוע רק כדי שנמלא את הארון בעוד בגדים שאין לנו צורך בהם. מה שהוא כן מצליח לעשות זה להנגיש את הסיפור לקהל רחב, ובתוכו גם לאלה שבדרך כלל מעבירים ערוץ נוכח תמונות ממפעלי טקסטיל בבנגלדש. אוליבר עושה זאת בהומור ציני משובח, שמציג את המציאות העגומה בצורה פשוטה.

אוליבר גם לא חוסך בנתונים, ומספר כי אמריקאי ממוצע רוכש מדי שנה כ-64 פריטי לבוש ואביזרים ברשתות אופנה מהירה. "יש כאן מודל עסקי פשוט", הוא אומר, "כדי למכור בגדים בזול, אתה צריך למכור הרבה מהם, אז אתה צריך לייצר אותם במהירות, והתוצאה היא בגדים המוניים שבהם נערות מיד-ווסטרן נראות כמו אלכוהוליסטיות בנות ארבעים בלוויה של בעל מועדון לילה בתל אביב".

בתוך אותן 17 דקות, סוקר אוליבר את נושא ניצול עובדים בתעשיית הטקסטיל, מלפנים ומאחור, כולל הצגה של התחקירים שנעשו בעבר ב-BBC הבריטי על שימוש בילדים במפעלים בקמבודיה. הוא "נדהם" נוכח ההצהרות של המנכ"לים "ההמומים", שלא ידעו על תנאי ההעסקה במפעלים שלהם, ויחד עם זאת, עדיין ממשיכים להעסיק פועלים בתנאים של 16 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע במפעלי טקסטיל אחרים בבנגלדש.

בסוף הסרטון מציג אוליבר את המנכ"לים הגדולים של רשתות האופנה, ומציע להם בתגובה למחירי האופנה הזולים שלהם את ארוחת הצהריים הכי זולה שניתן להשיג. כך, אל מול שמלת פסים מוולמארט שעולה 14.88 דולר, מגיש אוליבר צלחת של טורטיות מקסיקניות במחיר 1.75 דולר ליחידה - מחווה שמזכירה את המניפסט של חזאית הטרנדים לי אדלקורט מהחודש שעבר, שאמרה, כי היום רשתות האופנה מוכרות לנו בגדים במחיר זול יותר מסנדביץ'.