האם ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ההדלפות וויקיליקס, עומד להפוך לצ'ה גווארה של המאה ה-21? בימים אלו נודע כי אסאנג' מקדם השקה של קו מרצ'נדייז חדש בדמותו תחת שם המותג Wiki, שצפוי לראות אור בקרוב. על אחת החולצות החדשות בקולקציה מופיעה תמונת דיוקן של אסאנג' מביט בהרואיות אל האופק, עם הכיתוב Tell me the truth המונח כסטיקר החוסם את פיו, רמז לניסיונות להשתיק את חושף המסמכים הפרובוקטיבי. בנוסף, המילים TELL ו-TRUTH מופיעות בהדגשה, כמילות מפתח המגדירות את פעילות וויקיליקס, אולי הסיוט הכי גדול של ברק אובמה וסוכני ביון מהמערב.

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

ההודעה על מוצרי המרצ'נדייז החדשים בדמותו של אסאנג' מתפרסמת במקביל למסע קידום המכירות לספרו החדש "כשגוגל פגשה את וויקיליקס" (הוצאת דיונון פרובוק), שראה אור השבוע בעברית (בחו"ל יצא הספר לפני כחודש). הספר מציג פרוטוקול של מפגש שנערך בקיץ 2011 בין אסאנג' לבין יו"ר גוגל אריק שמידט, מנהל גוגל רעיונות ג'ארד כהן, היועצת של נשיא ארצות הברית בנושאי תקשורת גלובלית ליסה דילשדס, ועורך הספר "העידן הדיגיטלי החדש" סקוט מלקומסון.

עוד בערוץ האופנה

את הראיון לקידום הספר בחר אסאנג' לקיים עם גורם מפתיע: מגזין ווג הבריטי. הראיון התקיים בשגרירות אקוודור בבריטניה, שם מתגורר אסאנג' בשנתיים האחרונות, לאחר שקיבל בה מקלט מדיני. לפני חודשיים הודיע כי הוא צפוי לעזוב בקרוב את השגרירות, אך המעבר טרם התרחש. זאת, ככל הנראה, מהחשש שיוסגר לשבדיה, בה הוא מבוקש בחשד לתקיפה מינית של שתי נשים. משם, הדרך להסגרתו לארצות הברית קצרה.

אסאנג', 43, אזרח אוסטרליה, הקים בשנת 2006 את אתר וויקיליקס המפרסם מסמכים מסווגים שהודלפו אליו בנושאים פוליטיים וצבאיים, וגרם מבוכה למדינות רבות, בראשן ארצות הברית. באתר פורסמו מסמכים אשר הציגו את מעורבות ארצות הברית במלחמות עיראק ואפגניסטן, כמו גם מסמכים הקושרים את ישראל למספר פרשיות בינלאומיות. בין היתר, זכור הפרסום אשר טען כי ישראל סיפקה לרוסיה צפנים של מל"טים שמכרה לגיאורגיה, ובתמורה קיבלה צפנים של מערכות הגנה של איראן.

גל החשיפות של אסאנג' וקריאתו למנוע צנזורה של מידע רגיש, קנו לו במהרה מעמד של לוחם חופש וזכויות אדם. מעריציו ותומכיו ברחבי העולם מאמינים כי ההאשמות נגדו, ובמרכזן החשדות בשבדיה, הן חלק מרדיפה פוליטית וניסיונות של הממשל האמריקאי להפליל את אסאנג' ולהושיב אותו מאחורי סורג ובריח. תומכים אלה הם גם קהל היעד של המותג העתידי.

"גדול כמו קוקה קולה"

בשנת 2011 בחנה חברת הסקרים Ipsos את התדמית של וויקיליקס. במחקר לקחו חלק 18,829 מרואיינים מ-24 מדינות, בגילאים 64-16. מהסקר עלה כי 80 אחוז מהנסקרים זיהו את השם, ובמדינות כמו הודו וספרד, למעלה מ-80 אחוז ציינו את השם בהקשר חיובי.

ההזדמנות העסקית הזו לא נעלמה מעיניהם של אסאנג' ואולפור ויגניר סיגורווינסון, לשעבר הבעלים של חברת DataCell שטיפלה בשרתי המחשבים של ויקיליקס. בפברואר השנה הוציאו השניים הודעה לעיתונות כי וויקיליקס ואסאנג' הם שמות רשומים, וחל איסור על שימוש בשם או בתמונה של אסאנג' ללא אישור, ותשלום כמובן. על הכוונת נמצאת, בין היתר, חברת הנעליים והאביזרים ד"ר מרטינס, שהשיקה באוגוסט האחרון דגם חדש בשם "אסאנג'". שבוע לאחר מכן צייצה החברה בטוויטר כי הנעליים לא נקראו על שם אדם ספציפי, וכי היא מתנצלת אם מישהו נפגע. אתר נוסף שהתבקש להסיר את שמו הוא Wikileaks Spreadshit, שמוכר חולצות, כיסויים לסמארטפונים, כובעים, פדים לעכבר ואביזרים נוספים עם הכיתוב של וויקיליקס.

בשנה שעברה היתה זו המעצבת ויויאן ווסטווד, אשר השיקה קו חולצות טי עם הכיתוב I'm Julian Assange, ואף הצהירה כי אסאנג' יהיה אורח הכבוד בתצוגת האופנה שלה לעונת אביב-קיץ 2015. אסאנג' נעדר לבסוף מהתצוגה, שהתקיימה בספטמבר האחרון בלונדון, בשל מצב בריאותו הלקוי. כעת, לאחר שקיבל חיבוק חם מתעשיית האופנה, אסאנג' מנקה את הדימוי שלו בעזרתה – לא רק כאייקון, אלא גם כאיש עסקים שרוצה להרוויח מפניו ושמו.

על פי כתבת הניו יורק טיימס ונסה פרידמן, ההכנסות ממכירותיו של מותג האופנה והמרצ'נדייז שעליו שוקדים סיגורווינסון ואסאנג' בימים אלו ייתרמו בחלקן לוויקיליקס, כאשר החלק השני יעבור לכיסם הפרטי של שני המשקיעים. סיגורווינסון חתם על שיתוף פעולה עם חברת המיתוג ההודית Bradford Licensing India, שמחזיקה גם בזכויות של NBA וחברת Paris Arabesques – בעלת הזיכיונות של מרילין מונרו ואלביס פרסלי בצרפת ובצפון אפריקה. "יש עניין עצום במותג", אמר סיגורווינסון לניו יורק טיימס. "אני מאמין כי וויקיליקס ומר אסאנג' יכולים להיות גדולים כמו קוקה קולה".

על אף הרצון להתפרנס, הניסיון של אסאנג' להפוך את עצמו לסימן רשום עורר גם לא מעט ביקורת. אחת השאלות שעליהן יצטרך אסאנג' לענות בקרוב היא כיצד הפך לוחם חופש, איש עקרונות שקורא לשחרור העולם מכבלי הצנזורה, לנציג הקפיטליזם החזירי שמבקש לעשות בוחטות מהפנים שלו?

מהלך זה עלול להכעיס גם את מעריציו הגדולים ביותר, ולהפוך את המאבק שלו לשיח רדוד המסתכם בחולצת טי עם כיתוב סתמי ותמונה. תהליך דומה, כידוע, עברה דמותו של צ'ה גווארה, אשר לא רבים זוכרים את פעילותו הפוליטית, אך חולצות עם הדפס פניו ניתן למצוא בחמישה דולרים בשוק של בנגקוק.