בסוף השבוע שעבר הפך מגזין האופנה האמריקאי ניילון למוקד מתקפה חזיתית של פעילים למען זכויות בעלי חיים, בעקבות ציוץ תמיכה בקמפיין חדש של ארגון הפרוות We Are Fur (לשעבר IFTF). "חושבים שפרווה זה רק לסבתות? תחשבו שוב", צייצו במגזין, והוסיפו לינק לסרטון וידאו של הארגון שעלה השבוע ביוטיוב, אחד משישה סרטונים שצפויים לעלות בהמשך, המציגים פריטי לבוש ואביזרים עשויים פרווה אמיתית ומעוצבים בסגנון צעיר, קולי ואופנתי. בעקבות הביקורת הגואה ברשתות החברתיות, הסירו בניילון את הלינק, כך שכל ניסיון להגיע אליו מוביל לדף שגיאה. אבל הרשת זוכרת הכול, ובחיפוש פשוט ניתן להגיע לפרסום אחר ששחרר המגזין באותו נושא בדיוק, אשר מלמד כי לא מדובר בפליטת פה חד פעמית: "כולנו נרגשים לקחת חלק במגמה הנצחית של פרווה, ולהפוך אותה רלוונטית לחלוטין".

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

בסרטון הראשון בסדרה של ארגון הפרוות נראים צעירים אסיאתים, לבנים ושחורים רוקדים במעילי פרווה לצלילי מוזיקת קלאב, במה שמסתמן כמסיבה הכי טובה ומגניבה בעיר, כשגם ההאשטג שנבחר לסרטון ולקמפיין החדש, FurNow# (פרווה עכשיו), לא משאיר מקום לספקות – הפרווה זוכה למיתוג מחודש כדבר החם של הרגע. פעילי אנטי-פרווה כבר הצליחו להטריל את ההאשטג, כך שבמקרים רבים תמצאו באינסטגרם לצד התמונות הזוהרות של הקמפיין, תמונות של חיות פצועות וגופות של חיות שפרוותיהן הופשטו מהן.

כמדי חורף בשנים האחרונות, גם העונה מגיע המאבק בין תומכי הפרווה למתנגדיה לנקודת רתיחה, עד שנראה כי אפילו מושכי החוטים בתעשייה לא יודעים באיזה צד למקם את עצמם. קחו לדוגמה את סטלה מקרטני, אולי מעצבת האופנה המפורסמת ביותר בעולם שמסרבת לייצר מוצרים מעור ופרווה כחלק מתפישתה האידיאולוגית. ב-14 בספטמבר השנה היא השיקה במהלך שבוע האופנה בלונדון קו קפסולה חדש, כחלק מפרויקט Green Carpet Challenge, שיוזמת האקטיביסטית האקולוגית ליביה פירת' מארגון Eco-Age, אשתו של השחקן קולין פירת'. הקולקציה כולה עשויה חומרים "ירוקים", חלקם בדים ממוחזרים וכולם, כמובן, ללא שערה אחת מגופם של בעלי חיים. אלא שכל יחסי הציבור החיוביים שגרף הפרויקט הפכו לגרוטסקה אחת גדולה, כשבתמונות מערב ההשקה נצפו כמה מהתומכות הגדולות והבולטות של תעשיית הפרווה העולמית: אנה ווינטור, עורכת ווג אמריקה, שמקדמת פריטי לבוש ואביזרים מפרווה הן בעמודי המגזין בעריכתה והן בבגדים שהיא לובשת; נטלי מסנט, הבעלים של אתר האופנה נט-א-פורטה, שמציע למכירה פריטי פרווה של בתי האופנה הגדולים; וידועניות כמו ריטה אורה ופופי דלווין, שנתפסו לא פעם באירועים חברתיים עטויות פרווה אמיתית.

עוד בערוץ האופנה

ווינטור אומנם לא לבד בזירת עורכות האופנה המובילות בעולם שמקדמות את הפרווה במגזינים שלהן ובגופן. גם אנה דלו רוסו מווג יפן וקארין רויטפלד, לשעבר עורכת ווג פריז וכיום בעלת מגזין משלה, לא מסתירות את חיבתן לפרווה. אולם ווינטור בהחלט נחשבת לבעלת האחריות הכבדה ביותר על קידום תעשיית הפרווה, שמגלגלת מיליארדי דולרים מדי שנה, וכתוצאה מכך, חטפה עוגה בפנים מנציגי Peta בשבוע האופנה בפריז, שהתקיים באוקטובר 2005. עורכות האופנה הללו מחזקות על בסיס קבוע את קשריהן עם המפרסמים הגדולים בתעשייה, שממשיכים לנפק פריטי יוקרה מפרווה, ביניהם פנדי, גוצ'י, שאנל, דולצ'ה & גבאנה, מארני, מארק ג'ייקובס, לואי ויטון ואחרים.

בעידן של נהירה המונית אחר הטרנד הטבעוני-צמחוני-אקולוגי מפתיע לגלות שדווקא הפרווה הופכת למיינסטרים. לאחר שבשנות ה-90 ספגה הפרווה צניחה קשה במעמדה והציבה את מי שלבשו אותה במוקד הביקורת הציבורית, דווקא בשנים האחרונות היא זוכה לעדנה, לא מעט הודות לסוכניה הבולטים בתעשיית האופנה והבידור: עורכות מגזינים, דוגמניות, זמרות, סלבריטאיות ובנות משפחת המלוכה. אחת הנציגות הבולטות של הטרנד היא ריהאנה, שצולמה בשלל אירועים בצעיפים ומעילי פרווה גדולים, המדגישים את הצד החייתי שלה uמתכתבים עם תרבות הבלינג שהיא מקדמת. גם כשעלתה לקבל את פרס אייקון האופנה בטקס של ה-CFDA (מועצת מעצבי האופנה האמריקאים) בשמלה שקופה לחלוטין, היא לא שכחה להניח על עצמה צעיף פרווה בצבע ורוד בייבי, שכיסה את אזוריה המוצנעים. שלוש זמרות נוספות שנמצאות על הכוונת של ארגון Peta הן ביונסה, מדונה וליידי גאגא, שנצפו לא פעם ולא פעמיים לבושות במעילי פרווה. במקרה של ביונסה, הצטרף לחגיגה גם בעלה ג'יי.זי, שמקפיד לחבוש בחורף כובעי פרווה ומעילי פרווה תואמים.

ליידי גאגא: "בעבר התרחקתי מפרוות ועור, במיוחד כי לא יכולתי להרשות לעצמי את זה מבחינה כלכלית, אבל זה לא אומר שהמוסר שלי נוקשה. אתם רואים בחיה מתה פגר, אני רואה בזה יצירת אמנות"

זוג נוסף שלא מתרגש מהביקורת החריפה על האכזריות של תעשיית הפרווה הם קניה ווסט וקים קרדשיאן. בשנת 2012, לאחר שקרדשיאן הותקפה בתקשורת על ידי ארגוני חיות, הגיע כתב ההגנה דווקא מכיוונה של ליידי גאגא, שלא במקרה ניצבה גם היא אל מול מתקפה ישירה של Peta. בסיבוב הראשון ענתה גאגא למבקריה ב-Peta בציוץ ציני בטוויטר, כי "לאלו מהעיתונות שכותבים אם הפרווה שלי אמיתית או לא, אל תשכחו לתת קרדיט לבית האופנה הרמס" (הידוע בשימוש בפרוות אמיתיות).

בסיבוב השני, שבוע לאחר מכן, פרסמה גאגא מכתב פתוח למועדון מעריציה, "המפלצות", ובו מסר כפול ומעט מבלבל: "אני בוחרת לא להגיב לתהייה אם המעילים שאני לובשת עשויים פרווה אמיתית או מלאכותית", כתבה גאגא. "בעבר התרחקתי מפרוות ועור, במיוחד כי לא יכולתי להרשות לעצמי את זה מבחינה כלכלית, אבל זה לא אומר שהמוסר שלי נוקשה. אתם רואים בחיה מתה פגר, אני רואה בזה יצירת אמנות".

מי שהחליטה כן לתפוס צד במאבק היא הטופ מודל נעמי קמפבל, שבשנים האחרונות לובשת פרוות בגאון. ההחלטה של קמפבל מפתיעה במיוחד, מכיוון שבשנת 1997 היתה בין הדוגמניות הבולטות שהצטלמו בעירום למודעה קבוצתית של Peta, תחת הסלוגןWe'd rather go naked than wear fur (אנחנו מעדיפות ללכת עירומות מאשר ללבוש פרווה). בחמש השנים האחרונות נצפתה קמפבל בפרווה מספר פעמים, ובחורף 2009 אף הובילה את הקמפיין של מעצב הפרוות דניס בסו, שמחירו של מעיל אחד בעיצובו הוא כ-140 אלף דולר. קמפבל אמרה אז כי היא עדיין לא לובשת פרווה, וכי הצילומים הם עבודה בלבד - תירוץ שמשמש דוגמניות כמענה לביקורת המופנית כלפיהן – אולם תמונות הפפראצי של קמפבל מהשנים האחרונות מוכיחות אחרת, כך שכיום היא מסומנת במרקר ברשימה השחורה של Peta.

בכלל, הרשימה השחורה של ארגוני החיות עמוסה להתפקע בפרצופים מוכרים: המלכה אליזבת השנייה, לני קרביץ, היידי קלום, ריק רוס, קיד רוק, שרה ג'סיקה פרקר, ג'ואן קולינס, אנדרי לאון טאלי, סופיה לורן, ג'יין פונדה, קייט מוס, פריס הילטון, ארת'ה פרנקלין, ברוק שילדס, לינדזי לוהן, ז'ולייט בינוש וקתרין דנב.

מי שהצליחה להיחלץ מהרשימה בשן ועין היא קייט מידלטון, שהופיעה בציבור ב-2012 עם מעיל פרוות שרלינג שרק נראה כמו פרווה אמיתית. ארגון הפרוות דאז, IFTF, מיהר לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונה מחמיאה של מידלטון עם המעיל ולתייג אותה כתומכת בפרווה, אך דובר הארמון מיהר לפרסם הבהרה כי הפרווה אינה אמיתית. במקביל, דרש ארגון Peta מה-IFTF להסיר את התמונה והכיתוב. הארגון סירב, ורק לאחר ש-Peta איימו בתביעה משפטית, פרסם ה-IFTF התנצלות.

כאמור, לאחרונה שינה IFTF את שמו ל-We Are Fur - שם קליט יותר וידידותי למשתמש, שנשמע יותר כמו סלוגן לקידום השלום מאשר שם גג לאחת התעשיות האכזריות בעולם. יחד עם הקמפיין החדש, המגובה בתמיכת הסלבס, מנסה הארגון להפוך את לבישת הפרווה האמיתית לפעולה הכי טרנדית ומתבקשת בעונה הקרובה ולהשכיח מכם את החיות שנרצחות ומופשטות מפרוותן, לטובת אותה הופעה אופנתית מהפנטת.