קמפיין הקיץ של חברת האופנה הודיס, בכיכובם של הדוגמנית בר רפאלי והמוזיקאי רד אורבך, ממשיך לעורר סערה. לאחר שסרטון הפרסומת של המותג הוגבל לשידור על ידי הרשות השנייה החל מהשעה 22:00 בלילה, בשל תכנים מיניים וסקסיסטיים, בסוף השבוע הושחתו שלטי החוצות של הקמפיין בכיכובה של רפאלי. "חשבנו שזה מאחורינו - השחתת והסתרת נשים בשלטי חוצות, הפעם ליד בית חולים שיבא בתל השומר" , נכתב בפוסט שפרסמה בפייסבוק תנועת "ישראל חופשית", הפועלת למען חברה פלורליסטית ושוויונית, אשר חשפה את השלט שהושחת. בתצלום שפורסם בעמוד הפייסבוק של התנועה מופיע שלט החוצות של הודיס, כשפניה וגופה של רפאלי רוססו בשחור. דמותו של הבובה רד אורבך, המחבקת אותה מאחור, נותרה כפי שהיא.

עוד בערוץ האופנה

בדיון הסוער שהתפתח בעמוד הפייסבוק של התנועה התעוררו שני מחנות: אלו שראו בהשחתה המשך ישיר של הדרת נשים מהמרחב הציבורי ותלו את האשמה בגורמים דתיים קיצוניים, ואלו שרואים בקמפיין עצמו מכשיר לניצולן של נשים, בשל השפה הסקסיסטית והמחפצנת של הצילום. היטיב לתמצת את הדיון המגיב נועם גולדשלאגר, כשכתב: "קונפליקט!!! מצד אחד פרסומת סקסיסטית מטופשת, מצד שני צנזור נשים מהמרחב הציבורי..."

דברים דומים כתב המגיב אלעד קפיאן: ‫"התמונה מימין והתמונה משמאל הן שני צדדים של אותו מטבע. צריך לפעול לייצוג ראוי לנשים במרחב הציבורי - וייצוג כזה לא יבוא לידי ביטוי לא בהדרה ולא בהחפצה. לצד הגינוי הנכון על השחתת שלטים בהם מופיעות תמונות של נשים, צריך לגנות לא פחות בחריפות את האופן בו תאגידים מסחריים מחפיצים, מבזים ומשפילים נשים למטרות שיווק ופרסום".

"רזון וחשיפת הגוף הנשי, זה המודל שמלמדות הפרסומות", נכתב בפייסבוק (צילום: איל נבו)
"רזון וחשיפת הגוף הנשי, זה המודל שמלמדות הפרסומות", נכתב בפייסבוק (צילום: איל נבו)

המעניין בדיון הנוכחי, הוא שהקול האנטי-חרדי המקובל במקרים כאלה, הוסט הפעם לטובת קול אחר, פמיניסטי, המבקש לפעול נגד ייצוגי הנשים הנפוצים בעולם הפרסום ובתקשורת. נטלי ליבסקי כותבת כי "‫התמונה הזו עושה יותר נזק לנשים כשהיא חשופה מאשר מוסתרת". סווטה סוון כותבת כי "‫נראה לי שאם היא היתה לבושה קצת יותר צנוע זה לא היה קורה. חולצת הבטן שלה כבר עוד שנייה חושפת את החזה. רזון וחשיפת הגוף הנשי, זה המודל שמלמדות הפרסומות. ובלי שום קשר לדת‬".

קמפיין של גדעון אוברזון משנות ה-80 בכיכובה של פזית כהן. תחנות אוטובוס הוצתו (צילום: יקי הלפרין)
קמפיין של גדעון אוברזון משנות ה-80 בכיכובה של פזית כהן. תחנות אוטובוס הוצתו (צילום: יקי הלפרין)

האופן בו מוצגות נשים במרחב הציבור הוא נושא ששם דוגמניות רבות בקו האש. בשנות ה-80 עמדה הדוגמנית פזית כהן בלב שערורייה מקומית, כאשר מודעת קמפיין פרובוקטיבית בכיכובה לקו בגדי הים של המעצב גדעון אוברזון הובילה לשריפת תחנות אוטובוס. כמו כן, רק לפני כשנתיים סערה המדינה למראה שלטי חוצות שהציגה חברת הוניגמן בירושלים, בהם נראית הפרזנטורית סנדי בר כשהיא נטולת ראש, כשלצדה פרזנטור המותג דאז, עתי שולברג, שלם ובריא, כולל הראש. היתה זאת כניעה של עיריית ירושלים לגורמים חרדים בעיר, שהובילה למחאה גדולה של תנועת "ישראל חופשית", בשיתוף קבוצת "לא מצונזרת" מתנועת "ירושלמים".

הושחת בעבר: קמפיין של פוקס בכיכובה של רפאלי
הושחת בעבר: קמפיין של פוקס בכיכובה של רפאלי

עבור רפאלי מדובר בטבילת אש שנייה. לפני כשנה הושחתה באשקלון מודעת קמפיין בכיכובה לחברת פוקס. גם אז הושחתו פניה וגופה של רפאלי, שלבשה חולצת טי לבנה ומכנסוני ג'ינס כחולים, ולצדה רוססה המילה "טמא". בהשוואה לתמונה הנוכחית, נראית התמונה הישנה צנועה וחסודה - מה שמעלה את השאלה, האם תמונה של רפאלי בשביס ושרוולים ארוכים, היתה זוכה לתעודת כשרות?