בתי האופנה הגבוהה אומנם אוהבים להתהדר בתצוגות מתוחכמות ומתוקשרות, אך מאחורי הקלעים משמשים דווקא האביזרים הנלווים כמקור מרכזי לפרנסתם. התיקים האיקונים של לואי ויטון ושאנל, משקפי השמש של רוברטו קוואלי וצעיפי הגולגולות של אלכסנדר מקווין (שלא להזכיר את כל תעשיית הבשמים ומוצרי האיפור של המותגים) – הם אלו שמציעים לציבור הרחב את האפשרות להתחדש בפריט פונקציונלי של מעצב על עם תג מחיר נגיש יחסית, ומספקים למותגים תזרים מזומנים הכרחי לחשבון הבנק.
עוד בערוץ האופנה
- עורכת ווג הבריטי: אף אחד לא רוצה לראות נשים אמיתיות על השער
- המעצבת שני צימרמן: "מסחרי זו ממש לא מילה גסה"
- לא סקס ולא נעליים: מה קרה לסטייל של שרה ג'סיקה פרקר
על מנת לתמוך בתעשייה ענפה זו, הוקמו במהלך השנים שלל חברות המתמחות בייצור אביזרים מסחריים לבתי אופנה יוקרתיים. אחת מהן היא חברת האופטיקה האיטלקית מרקולין, שמשווקת לישראל דרך חברת לוכסויז'ן מותגי משקפיים נוצצים כמו רוברטו קוואלי, סברובסקי, טום פורד ודיסקוורד.
במשרדי חברת מרקולין במילאנו אנחנו פוגשים את מאוריציו מרקולין, בנו של מייסד החברה. האב ג'ובאני מרקולין החל לייצר מסגרות ומשקפיים בשנות ה-60, וכאשר הצטרף בנו למפעל ייצור המשקפיים בשנות ה-80, הפכו את החברה לשם דבר בקרב בתי היוקרה – מעמד שבו הם מחזיקים מאז שנות ה-90. כעת מכהן מרקולין הבן כמנהל הרישוי והפיתוח העסקי של החברה ועובד בשיתוף פעולה מלא עם מעצבי העל שעל משקפי השמש שלהם הוא מופקד.
"העבודה מול כל מעצב היא שונה. באופן כללי, אנחנו מקבלים את ההנחיות והכיוונים לקולקציה ולתצוגה מהמעצב והצוות שלו, יושבים על סקיצות ודגמים, ולבסוף יוצרים מודלים שהמעצב מאשר".
אתם עובדים עם בתי האופנה הגדולים בעולם, האם תשקלו לפתח ליין עם מעצב צעיר?
"קשה לי לראות את זה קורה. אני מעדיף לעבוד עם מותג מוכר שיש מאחוריו כבר סיפור וכוח קנייה. זו אחריות כבדה להתחיל עם מותג מאפס, וזה גם גובה המון השקעה, שאין לנו בה צורך או רצון. עם מותג ידוע לא צריך לחשוב יותר מדי, כולם יודעים במי מדובר והרבה יותר קל למכור".
עם זאת, לא רק הכלכלה העולמית משפיעה על עיצוב המשקפיים, אלא גם קהל היעד. "עבור הקהל הרוסי, למשל, תמיד נוסיף בעיצוב יותר קישוטים ואלמנטים", אומר מרקולין, "ועבור הקהל האמריקאי נמתן מעט את המראה, לפעמים אפילו של אותו הדגם בדיוק".
האם יש טרנדים בולטים שמשותפים לכל שוק משקפי השמש בעולם?"העולם עובד היום לפי נישות ולפי טעמים שונים, אבל באופן גורף אני כן יכול לומר שהצבעוניות חוזרת – לא רק במסגרות, אלא גם בכל הנוגע לעדשות. בדרך כלל לקוחות רוצים את העדשות שלהם חומות או אפורות, אבל עכשיו הצבעים חוזרים. מבחינת צורות, אפשר לומר שבשש השנים האחרונות צורת עין החתול הובילה, ועכשיו היא הולכת ונחלשת. רוב הלקוחות רוצים צורה אובלית. גם הצורה העגולה שהפכה לטרנדית, היא בסך הכול אלמנט למביני עניין שאוהבים להתנסות – זה לא מתאים לכולם. לגברים, אגב, החידוש האחרון הוא משקפיים קטנים יותר".
"מעצבים הם אלו שמציגים רעיונות חדשים וחדשניים. אנשים אוהבים לבדל את עצמם בלי קשר לאיזה מפעלים מייצרים איזה זוגות משקפיים. הרעיון הוא הבידול, היוקרה. עבור הרבה צרכנים, המותג, הערכים שלו, אורח החיים שהוא מייצג וחווית הקנייה הם אלו שעושים את ההבדל".
הכתבת היתה אורחת חברת לוכסויז'ן במילאנו