את שמה של שוש ערמון אולי לא שמעתם, אבל את טביעת העין העיצובית שלה פגשתם בבתים רבים בארץ, אולי אפילו בשלכם. ערמון היא המעצבת הראשית של איקאה בישראל והיא - עם צוות של עשרות מעצבים ומעצבות מוכשרים - אחראית על החדרים שרואים בסניפי איקאה. בכך היא מציגה לכולנו "הצעות הגשה" לסידור הבית, הכוללות שילובים ושימושים שונים לשלל הפריטים והרהיטים שנמצאים בחנות.

>> לעוד בתים יפים, לחצו כאן

לא קל למצוא זמן פנוי ביומן העמוס של ערמון, שמתרוצצת בימים אלה סביב פתיחת הסניף השלישי של ענקית הריהוט השוודית בקריית אתא וכולל כ־50 חדרים מעוצבים. מדי יום היא עושה את הדרך מביתה בהוד השרון לקריית אתא ובחזרה. מסעות – בדרך כלל ארוכים יותר – אינם זרים לערמון ולבני משפחתה. היא מרבה לנסוע בעולם ולאסוף בו חוויות, השפעות עיצוביות וגם חפצים ורהיטים.

הבית של ערמון, בן זוגה מיכאל (מיקי) ובנם הצעיר (הבכור עזב לאחרונה את הקן) הוא כמו פספורט פתוח, בעיקר לאזור מזרח אסיה. הבית, שגודלו 220 מ"ר, נמצא ברחוב צדדי קטן בחלק המערבי, השקט והכפרי של הוד השרון. שוש ומיקי ערמון רכשו את הבית הבנוי לפני כ־15 שנה.

"מה ששבה את לבי מיד היה הנוף הנשקף מהמרפסת בקומה השנייה, היוצאת מחדר השינה", מספרת ערמון. "האזור נראה כמו כפר קטן. זה היה בית כמעט בודד בסביבה ירוקה, אפילו היה לול קטן לידו".

כשקנו את הבית, הוא היה מעוצב בסגנון שונה לגמרי מטעמם, אבל שוש ומיקי ידעו שהם יכולים להסב אותו לבית חלומותיהם במו ידיהם ובזכות הידע שרכשה ערמון, בוגרת לימודי טקסטיל בשנקר, כשלמדה עיצוב פנים במהלך שהות בת כמה שנים בסינגפור. "ספגתי שם הרבה ידע על תרבויות שונות, ויצאתי לאינספור מסעות ברחבי המזרח הרחוק", היא מספרת. "בכל מסע ליקטנו פריטים וחפצים שאהבנו ושיש מאחוריהם סיפור מעניין".

הסלון: כל תיבה נושאת מזכרת

בני הזוג ערמון שיפצו בהדרגה את הבית והתאימו את סגנונו לטעמם, עד שהתקבל המראה העכשווי. חלונות מאלומיניום עבה ומגושם הוחלפו בחלונות עם פרופיל בלגי בהיר שמהם נשקף נוף ירוק ואור רב נכנס פנימה.

הרצפה המקורית הוחלפה בחיפוי עץ אמיתי בגון טבעי. "פה ושם יש כבר שחיקה של העץ, מה שמעיד על שימוש, ואני אוהבת את זה", אומרת ערמון בחיוך. "בכלל, אני אוהבת שהדברים קצת משופשפים, קצת פגומים, מרופטים, בקיצור לא מושלמים. זה מעניק המון אופי ומספר סיפור".

ואכן, פרטים רבים בבית, המעוצב בסגנון אקלקטי, אינם רק פונקציונליים אלא גם נושאים עמם סיפור. מאפיין זה ניכר כבר בדלת הבית העשויה משער סיני עתיק מעץ כבד וכהה עם פרזולי מתכת גסים למראה. השער הוביל במקור לחצר פנימית של בית סיני ובחלקו העליון יש חלון נפתח המאפשר לוודא שמי שעומד בפתח הוא ידיד ולא אויב.

"התאהבתי בדלת והחלטתי לקחת אותה איתי לארץ בלי שידעתי אם תתאים במידותיה", מספרת ערמון. "בארץ עשינו לה התאמות לגודל הפתח של הבית ומאז היא הדלת שלנו". בכניסה לבית, מימין לדלת, ניצבת שידה קטנה ומרשימה המקושטת בדרקונים מגולפים בזהב ובאדום. השידה, גם היא מסין, שימשה במקור ככיור.

הרהיטים בסלון המרווח עשויים מחומרים טבעיים - חלקם מעור בגוונים חומים וחמים, חלקם מבדים דוגמת בד יוטה מחוספס. את תשומת הלב מושכים שלל התיבות, הארגזים, הקופסאות והשידות הממלאים את החלל.

"גם אני וגם מיקי חולים במחלת הארגזים", מסבירה ערמון בחיוך. "זו תשוקה שאנחנו מטפחים כבר שנים - כלי אחסון בכל הצורות ומכל התרבויות. זה די תואם את אהבתנו למסעות". גם כאן יש לכל פריט אופי מיוחד: כדים סיניים ששימשו לאחסון יין או אורז; מכלים מדהימים בסגנון בורמזי, נפאלי וקמבודי המזכירים מבני תפילה הנפוצים במזרח הרחוק; ארגזים ותיבות קולוניאליים שנאספו בהודו, זכר למתיישבים הבריטים בתת היבשת, שהובילו איתם מהממלכה המאוחדת לא רק אימפריאליזם אלא גם מיטלטלים לחיים נוחים ומערביים יותר.

בצד החדר ניצב ספק כיסא-ספק מתלה מוזר למראה. אני מתעניינת במה מדובר, וערמון מספרת שזהו כיסא פילגש סיני עתיק, כיסא שעמו היה הגבר מגיע לפילגש כדי לסמן שהיום תורה לזכות ממנו בתשומת לב.

על שולחן הקפה, לצד ספרי עיצוב נחשבים, מונח הספר "איקאה שלי", שעליו עמלה ערמון עם עמיתיה במשך חודשים ארוכים. הספר מאגד עשרות בתים ישראליים שעוצבו בהשראת השפה העיצובית של איקאה ומכילים פריטים מהרשת. מהשיטוט בבתים של ישראלים רבים למדה ערמון רבות על העדפותיהם של הישראלים – מה הם אוהבים, על מה הם לא מוכנים להתפשר, מה הם מחפשים, אילו צבעים הם מעדיפים. בעזרת הידע הזה, לצד הדרכות על טרנדים ועל פונקציונליות, שהיא התורה של הרשת, היא מעצבת את החללים בחנויות וגם שואבת השראה למבצרה הפרטי.

אל חפצי הנוי הרבים בחלל המרכזי - משעונים ועד משקפות - מצטרפים שטיחים פרסיים ססגוניים בעבודת יד שרכשו בני הזוג במכירות פומביות במהלך שהותם בסינגפור, כל אחד מהם ייחודי. העין נמשכת גם לפסלים שמוסיפים כתמי צבע לחלל. רבים מהפסלים הובאו מהמזרח, ובולטים במיוחד פסלי בודהא השונים שבני הזוג אספו. על גרם המדרגות מוצגים שני פסלים מוזהבים המייצגים את בודהא הצעיר, ממש פרח נזירות, כפי שנהוג להציגו בתאילנד, בעוד שפסל בודהא כהה, מבוגר, מחויך ובעל כרס משתפלת ניצב בגינה ומבטא את צלמו של המנהיג הרוחני בתרבות הסינית. כל תרבות והנירוונה שלה.

ניגודים במטבח ובפינת האוכל

החלל המשותף המכיל את המטבח ואת פינת האוכל בולט בניגודיות שבו. בעוד שהמטבח צחור, מודרני, מאופק ונקי, פינת האוכל כהה ודומיננטית, כמעט בומבסטית. למרות הניגוד העז בין שתי אסכולות העיצוב, בזכות יד טובה ועין מנוסה הניגודים משתלבים להרמוניה נעימה, אולי הודות לנברשת מודרנית ממתכת בהירה התלויה מעל פינת האוכל השחורה־חומה, הקורצת למטבח המודרני.

לדברי ערמון, מדובר באגף פעיל מאוד בביתם וחשובה לה הקרבה בין המטבח לבין הסועדים הרבים הבאים אל שולחנה. "חשוב לי מאוד שהמטבח וחדרי הרחצה יהיו נקיים, בהירים ומאוד שימושיים. לא רציתי ללכת על מטבח כפרי שכביכול היה יכול להשתלב טוב יותר בעיצוב הכללי", היא מסבירה. "כאן אני מבטאת את הפרקטיות הישראלית, כפי שאני רואה אותה בעבודתי מזה 14 שנה באיקאה. אין ספק שהעבודה בשלושת הסניפים של איקאה בארץ השפיעה עמוקות על השאיפה שלי למציאת פתרונות אחסון ועל הרצון לנוחות".

אם בסלון יש בעיקר אוסף מרהיב ואקלקטי, פרי מסעות ומגורים בארצות הברית ובמזרח, הרי שהמטבח משקף את השפה העיצובית שמציעה איקאה: נקי, שימושי, נוח. כמעט כל כלי הבישול, האוכל, ההגשה והאחסון וכן כיסאות הבר הגיעו מהרשת.

הקומה השנייה: אור ישראלי וגעגוע אסייתי

מדרגות מחופות עץ מובילות אל הקומה השנייה, קומת המגורים. בסיום הטיפוס ניצבות עוד שתי שכיות חמדה מהמזרח - ספסל יפני, ששימש מתאבקי סומו נערצים ועבי בשר, ושידת חתונה סינית מרהיבה. בשידה כזאת נהגה משפחת הכלה לאחסן את הנדוניה - מצעים וכלי בית - ולהעבירה לבית בעלה הטרי. גם שוש מאחסנת בשידה מצעים - פונקציונליות לצד סיפור, כבר אמרנו.

פנייה שמאלה תוביל לחדרו המרווח של בר בן ה־25, לצדו חדר רחצה מרווח, בהיר ומודרני. רגע לפני שפונים ימינה לחדר השינה הזוגי, חולפים על פני משרדו של מיקי. מיקי אמנם עוסק במזל"טים משוכללים וחדישים, אבל משרדו הוא כמיהה לעבר. שולחן דואר אינדונזי מעץ משמש כשולחן עבודה, ארון עורכי דין מעץ וזכוכית שנרכש בארצות הברית ניצב לצד השולחן, גלובוס עתיק תלוי, וחפצים ישנים רבים - משקפות, טלפון, מנורה, קלידוסקופ ועוד - מוסיפים אופי לחדר העבודה הפנטסטי, וגם פה יש ארגז מסעות.

חדר השינה בהיר ומלא אור. מעל המיטה תלוי מעין מובייל עם דיסקיות עגולות בצבע פנינה שהאור נשבר דרכן ומנצנץ. בחדר השינה נמצאות גם כמה קופסאות האהובות על ערמון במיוחד - קופסאות תכשיטים בסגנון סיני עתיק עשויות למשעי. מחדר השינה יש יציאה למרפסת מרווחת, אותה מרפסת שממנה השקיפה שוש לפני יותר מ־15 שנה והתאהבה בבית ובעיקר בסביבה.

בבית יש גם קומת מרתף ובה יחידת דיור ששימשה את הבן הבכור ואשתו, ועתידה לשמש את הבן הצעיר. כאן מדובר בהיכל איקאה קטן - מטבח, סלון, פינת עבודה, חדר שינה וחדר רחצה ב־30 מ"ר שכולם שיר הלל לפתרונות הריהוט והעיצוב של החברה.

הבית מלא בפרטים ובחפצים מלאי אופי המשתלבים בהרמוניה נעימה. כשאני מקשה ושואלת את ערמון לאיזה חפץ היא הכי קשורה בבית, היא חושבת מעט ועונה לי: "מסגרת חלון ובתוכה תמונות כל האהובים שלי התלויה בחדר השינה".

ספסל יפני ששימש מתאבקי סומו (צילום: אבישי פינקלשטיין)
ספסל יפני ששימש מתאבקי סומו (צילום: אבישי פינקלשטיין)

פינה בבית. בני המשפחה אוהבים בובות ופסלים (צילום: אבישי פינקלשטיין)
פינה בבית. בני המשפחה אוהבים בובות ופסלים (צילום: אבישי פינקלשטיין)

 מוסיף עניין וצבע (צילום: אבישי פינקלשטיין)
מוסיף עניין וצבע (צילום: אבישי פינקלשטיין)

________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד במגזין GOstyle: