בדיעבד, מוקי העניק ל"כוכב הבא" את האקס פקטור. מרגע שהוצנח לשם מיסטר Cool, הרוקר הבועט שלא פוחד להגיד את האמת בקול רם ונשאר נאמן לעצמו, התהפך מאזן הכוחות שאיתו יצאו לדרך שתי ענקיות הפריים טיים המדוברות.

עוד בערוץ האופנה

מהו אותו פקטור נעלם שהביא איתו מוקי? תרשו לי לקרוא לו "סטייל", לא בהכרח במובן האופנתי של המושג. וסטייל זה בדיוק מה שהיה חסר ל"כוכב הבא" בהשוואה למתחרה הגדולה, "אקס פקטור".

ממש כמו ה-X הנעלם שאותו רודף הפורמט הסיימון קאוולי - אותה אישיות בימתית מתפרצת, לחלוטין חמקמקה ובלתי ניתנת להגדרה - כך אפשר להתייחס גם למרכיב המכונה סטייל. רבים יסכמו אותו בטעות כשורה של עניינים חיצוניים הקשורים בלבוש ובמראה, אבל סטייל הוא הרבה מעבר לזה. הוא מכלול: חיתוך הדיבור, המניירות, ההבעות, השפה, הישיבה, העמידה (על הבמה או סתם, ברחוב) וכן, בהחלט גם הדרך שבה קשר מוקי את העניבה, או האופן שבו שירי מימון מפילה בנונשלנטיות את שיערה על הכתפיים.

אם ניתן בכלל להגדיר מה הוא סטייל בכל הנוגע לאנשים, הרי שהכוונה היא האופן בו אדם נושא עצמו ומתנהל במרחב, כלומר, הדרך שבה הוא מבדיל עצמו מאחרים, ועד כמה הוא מצליח לייצר דימוי ייחודי, בולט וזכיר. לכל אדם עם סטייל יש בהכרח אישיות מגובשת וייחודית, אף שלא לכל אדם עם אישיות כזו יש בהכרח גם סטייל.

לא כוחות

רייטינג בצד, כמעט בכל פרמטר של סטייל הובילה אקס פקטור על יריבתה כבר בשלב האודישנים - בשופטים ובמתמודדים, בעריכה, בהפקה ובתפאורה. בראשונה - האישיות מתפרצת וברורה לעין, בשנייה הרבה פחות.

למשל, השופטים. לא צריך להבין במוזיקה או באופנה כדי לקבוע שעברי לידר מול ריטה, פורטיס מול רני רהב, שירי מימון מול צביקה הדר, או משה פרץ מול אייל גולן – זה פשוט לא כוחות בכל הנוגע לסטייל. האקס מנצחת בגדול, עם שורה של כוכבים שמבינים עד כמה הנראות שלהם חשובה לא פחות מאיכויות הקול שלהם, ושמאחוריהם עומדים סטייליסטים שמכירים אותם היטב ומבינים כיצד ניתן לחזק את אישיותם בעזרת בגדים. עוד דוגמאות? בר רפאלי VS אסתי גינזבורג כשדרניות קווים ומאמי לאומיות? טוב, זה פשוט לא פייר.

והמתמודדים? אישיותם של האקסים זועקת מבגדיהם, מהביצועים שלהם, מתווי הפנים, מהשיער, ממש מוקרנת מעורם. לעומת הכוכבים הבאים, שברוב המקרים נראים כאילו התגלגלו לאודישן רק כי ניצחו בתחרות "סיפור הסינדרלה". כלומר, ברור מי לוקח.

מי לא זוכר את עדן בן זקן מהאקס? הפרחולה המהממת שעטתה על עצמה חברבורות נמר משורש הקרסול ועד הכתפיים - "30 שקל בחנות יפו-תל אביב שבקריית שמונה", נידבה פרטים לגבי האוברול שלה על הבמה, והפילה את השופטים מהכיסא כשהתחילה לשיר וחשפה פן שונה לחלוטין באישיותה. או את ליאב עזרן, המתמודד שהגיע לאודישן כשרק הסוס חסר לו כדי להשלים את מראה הקאובוי, ופצח בביצוע ל-Sweet home Alabama שצרב את הקהל. ויש גם את מלכות הפופ, האחיות כרקוקלי, האחים אגמי ועוד רבים אחרים – רובם ככולם בלטו בביצועיהם המרהיבים, אבל לא פחות מכך בנראות הבלתי נשכחת שלהם. וזה המקום לציין לשבח את המלבישה של המתמודדים, ליטל קובי, שעושה עמם חסד גדול.

מנגד, בצד השני של הערוץ השני, כמעט בלתי אפשרי לגרד שם של מתמודד שאשכרה נחרת בזיכרון, שדמותו נצרבה בתודעה. אם ממש מתאמצים עולה בראש תמונתם של האחים גת, החרדים עם פאות הלחיים, אבל הם בהחלט מקרה יוצא דופן של מפגש בין סיפור רקע מצוין, כישרון מובהק ומראה מובחן וייחודי מבית. גם בשלב זה, כשהמתמודדים בכוכב עולים להופעות חיות על הבמה, ניכר כי הסטייליסטית שמלבישה אותם (ליאת אשורי) מתקשה לייצר מראה מובחן לכל אחד ואחת מהם, כך שהתוצאה היא לא יותר ממצעד תלבושות משמימות עד מביכות.

במילים אחרות: בזמן שהפקת אקס פקטור השקיעה וחיפשה מתמודדים עם אישיות עתירת סטייל, כזו שמכריזה "לא תוכלו להסיר ממני את העיניים", בכוכב רצו לספק לכם סיפורים נוגים, קורעי לב, כאלה שיעמידו דאבל חזק ב"7 ימים", אם כי לא בטוח שיחזיקו עונה שלמה על הבמה. זה לא אומר שהסיפורים של מתמודדי האקס מרתקים פחות - אלא שלגיבורי הסיפורים האלה יש אישיות חזקה ובולטת יותר, שיכולה להחזיק במה ומסך לאורך זמן. זה כן אומר שאת המתמודדים של הכוכב תזכרו פחות, פשוט כי הם רחוקים מהעין.

אייל גולן. בפרישתו ציווה לכוכב הבא את הסטייל (צילום: ראובן שניידר)
אייל גולן. בפרישתו ציווה לכוכב הבא את הסטייל (צילום: ראובן שניידר)

הרע ההכרחי

כל הקלפים שיחקו לטובת האקס פקטור בשלב האודישנים, אבל אז נחשפו הקטינות של אייל גולן, והטרגדיה הטלוויזיונית הובילה לליהוקו של דני ניב, מוקי בשבילכם, כמחליף. וכמו פלא – התהפכו היוצרות. אני מוכנה להתערב שאיש בהפקה ובזכיינית לא האמין שכך ממש הם מצילים את התוכנית.

אל תוך הפאנל הסכריני והמדושן, שפרגן-על-אוטומט לכל עבר, הוצנח שופט עם אישיות. טיפוס שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו: אותנטי ומקצועי, לא מהסס לקטול או לחבק במלוא הכוונה, מעודכן בכל היבט - בבגדים ובאבחנות המוזיקליות. השופט "הטוב" רני רהב ודאי יקרא לו השופט "הרע". אפשר להבין מדוע, אבל אי אפשר להתווכח עם המהפך המבורך שהוא הזריק לעורקי התוכנית, לפחות שני ליטר של אמירה עצמאית, אישיות, סטייל. לא בטוח שזה יספיק - בכל זאת, מדובר בבורג בוהק אחד בתוך הפקת ענק שאין בה פירור של סטייל, אבל זה בהחלט מראה על מגמת שיפור מבורכת.

אלא שמאזן הכוחות בין האקס לכוכב לא הופר רק בזכות מוקי. תרם לכך גם מהלך בעייתי של המתחרים. בדיוק כשהוא הונחת אל כיסא השופט החדש, עברו באקס אל שלב בתי השופטים - ושם נחרץ גורל התוכנית לטעם רע.

איך זה קרה? בעוד בפורמט העולמי של האקס צולם שלב בתי השופטים בבתיהם האותנטיים של השופטים - כאן החליטה ההפקה שלא לצלם במעונותיהם החיוורים של לידר, פורטיס, מימון ופרץ, אלא ללהק למענם גם את הבתים ולהמציא לכל אחד מהם אואזיס יפהפה ויוקרתי להחריד. כך התיישב לו עברי בגופייה של מתבגר במרפסת הגג של מלון מלוקק, על רקע חוף מציצים והים התיכון, תוך שהוא מנסה בכל יכולתו להתנהג באדנות, כאילו הוא באמת יכול להרשות לעצמו את שכר הדירה. הקלישאה נשמרה גם אצל משה פרץ, שקיבל וילת פרברים חלומית פלוס בריכה, שעה ששירי מימון מהדירה ברמת גן זכתה בבית סופר-מפואר על החוף ביפו, ופורטיס המושבניק התגלגל לאחוזה בסביון, לא פחות. הוא בטח לא רכש אותה בכספי התמלוגים של קול ישראל.

בדיוק בנקודה הזו, כשעזבנו את העוצמה של נוקיה, את שולחן השופטים שהרכיב תמונת סטייל כה מרשימה, את הבמה העצומה והפירוטכניקה - ועברנו למתמודדים ששרים עם פלייבק על שפת הבריכה כששיערם מתבדר ברוח - הפכה אקס פקטור לבטברנה. מזיעה ממאמץ יתר, נוטפת קיטש, נעדרת אותו אלמנט חמקמק של אישיות שאפיין אותה כל כך בשלבים המוקדמים - הסטייל.

הקרב טרם הוכרע, וכל עוד השופט מוקי בחזית אין ספק שימשיך להיות מעניין, אבל לפחות בשלב הזה, האקס פקטור איבדה את האקס פקטור.