לפני כשלושה חודשים וחצי העלתה בר רפאלי תמונת "סלפי" (צילום עצמי) בחשבון האינסטגרם שלה, לבושה בחולצת בטן ומכנסי עור בגזרה ספורטיבית של המותג הישראלי Sample, ואזכרה את שם המותג. "מרגישה כמו ספייס גירל", כתבה רפאלי, וגרפה 43 אלף לייקים לתמונה בתוך שעות ספורות. אם למישהו היה ספק בכוחה של רפאלי לקדם מותגי אופנה שהיא חפצה ביקרם, הסיפור הבא מאשש את מה שהתקשורת ידעה משחר ימי הבר - תמונה אחת של רפאלי לבושה בבגדי מותג אנונימי יכולה להפוך אותו לרב מכר בין לילה. "התעוררנו למחרת עם 600 עוקבים חדשים באינסטגרם ו-30 הודעות SMS של נשים שביקשו לרכוש את המכנסיים באמצעות כרטיס אשראי בטלפון. בלי למדוד. בלי לראות אותו בעיניים", מספרת נופר מכלוף, 32, האחות הצעירה בדואט המשפחתי שלה ושל אחותה הגדולה עינב זיני בת ה-37.
עוד בערוץ האופנה
- לארה רוסנובסקי: "האופנה בישראל היא תעשייה של העתקות"
- סיפור סינדרלה: מעצבת הנעליים שכבשה את עולם האופנה
- הדוגמניות החדשות: מעצבות האופנה עוברות אל מול המצלמה
מאז הספיקה רפאלי לפרגן לסאמפל במספר הזדמנויות נוספות. המרכזית שבהן היתה בפרסום החוצות של תוכנית הטלוויזיה X פקטור, שם היא לובשת אוברול שחור מעור של המותג. וכך, בשעה שפוקס, קרולינה למקה ו-Hoodies מוציאים סכומי ענק במלחמה על נתח גדול יותר של בר רפאלי - בנות המותג Sample מוכיחות כי בעזרת עבודה קשה, עיצובים טובים ועזרה מרפאלי, ללא תשלום, אפשר להגיע רחוק.
בשנה האחרונה זוכה המותג הצעיר לשבחים רבים ממבקרי האופנה. תצוגת האופנה של סאמפל לפני כשנה במסגרת שבוע האופנה גינדי תל אביב היתה אחת מחמש התצוגות הטובות ביותר שהוצגו באירוע. בחודש שעבר קטפו האחיות זיני את מכלוף את פרס מעצבות השנה בטקס פרסי האופנה שהתקיים בשבוע האופנה חולון, והצצה במדורי הרכילות חושפת כמות בלתי מבוטלת של סלבריטאיות שרוצות ליישר קו עם המותג הכי לוהט בסביבה. לאה שנירר, דורין אטיאס, סנדי בר, רוני דואני, קרן מור, נטע גרטי ויובל שרף - הן רק חלק מרשימת הידועניות שמחזיקות סאמפל בארונן הפרטי, "וכולן קונות", מדגישות זיני ומכלוף, "אין בחינם". "אנחנו שנואות מאיה זאנה", הן צוחקות על מערכת היחסים המורכבת שהן מנהלות עם היחצנית שלהן, שמטבע הדברים מעדיפה לחלק בגדים לכל ידוענית. "אם סלב רוצה בגד היא תקנה אותו", מדגישה זיני. "אולי תהיה הנחה קטנה, אבל בטח לא בחינם. אנחנו לא מייצרות בגדים בקונפקציה, ואנחנו מעדיפות שהבגד יישאר בחנות ולא ייצא להשאלה לסלב. רוצה? תקני. יש לנו כבוד לכל לקוחה באשר היא, ולאו דווקא בגלל מידת הפרסום שלה".
דרך ארוכה עשו האחיות המעצבות עד להכרה הגדולה לה זכו השנה. את המותג השיקו בשנת 2008, שנתיים לאחר שמכלוף סיימה את לימודיה במחלקה לאופנה בשנקר. הן החלו לייצר ולעצב במרתף ביתה של מכלוף בחדרה, וכיום הן מחזיקות מפעל קטן בעיר, בו הן מעצבות, גוזרות ותופרות מאל"ף ועד ת"ו את כל הפריטים שנמכרים באופן בלעדי בחנות המותג, השוכנת במתחם שוסטר ברמת אביב ג'. "בכל פעם שהוצאנו בגד למתפרה, הוא חזר עם בעיות", הן מסבירות את המהלך של השנה האחרונה, שעזר להן לשים דגש על התפירה של הפריטים, ובעיקר על פריטי העור שהפכו למזוהים עם המותג. בקולקציית החורף הנוכחית פריטי עור רבים, כמו אותם מכנסי ג'וגינג מעור בשחור או בחום שוקולד שיש לרפאלי, ז'קט אופנוענים מחטב, או שמלת עור חומה, שחלקה העליון משלב עור בדוגמת קווילט בצבע שמנת. בקולקציה ישנם גם פריטים נינוחים יותר, כמו שמלת בלון בדוגמת טאי-דאי בגוונים של צהוב, או סווטשירט ספורטיבי בצבע ירוק עם רקמה ידנית של עורב שחור.
ממספר פגישות ושיחות עם האחיות מכלוף שערכנו במהלך השנה האחרונה, ניכר כי הבאז המתחולל סביבן עוד לא סחרר אותן. לשתיים חשוב לשמור על עצמן עם הרגליים על הקרקע ולא תמצאו אותן מסתובבות בחוגי הברנז'ה המקומית או מבלות עם צלמי אופנה במועדונים. אפילו בהשקה של שבוע האופנה גינדי תל אביב לשנת 2014, שעשתה להן המון כבוד, הן עמדו בצד מבוישות, מסרבות להיכנע להתמנגלות האינטנסיבית שסחפה את יתר המעצבים באירוע. גם כשהן נשאלות על הפרגון הרב שקיבלו בשבוע האופנה אשתקד, הן נוטות להצטנע: "זאת היתה הפתעה גמורה לגלות שאהבו את הקולקציה שלנו", מספרת זיני. "כמה ימים לפני התצוגה הסתובבנו בתחושת מועקה. נופר אמרה שבטח יקטלו אותנו, כי התצוגה שלנו היתה מינימליסטית יחסית. קיבלנו את הרושם הזה גם מההפקה, שכל הזמן הציעה לנו שנשנה את צורת המסלול, או שנוסיף וידאו ארט. לא רצינו להציג משהו בומבסטי, אלא להישאר נאמנות לעצמנו. אז הקטנו ציפיות - מקסימום יגידו שאנחנו לא טובות".
ועכשיו אתן עובדות על הקולקציה שתוצג במרץ. חוששות מתסמונת האלבום השני?
מכלוף: "אנחנו חייבות לתת תצוגה טובה, כי כל הזרקורים יהיו עלינו. נקווה שלא יקטלו אותנו".
אתן חוששות שבדומה לדורית בר אור תזכו בפעם השנייה לביקורות צוננות?
מכלוף: "היתה לה קולקציה מאוד טובה לטעמי, אבל התקשורת חיכתה לה עם גרזנים. כנראה שהיה קשה לפרגן לה באותה מידה כמו בשנה שעברה. בשורה התחתונה, אם אנחנו נהיה שלמות עם הקולקציה - אנחנו מאמינות שגם המבקרים והקהל יאהבו אותה באותה מידה".
אתן מרגישות שפרס המעצבות הטובות של השנה חיזק אתכן?
זיני: "היינו מאוד מופתעות מהזכייה. אפילו לא סיפרו לנו שאנחנו מועמדות. שמענו על זה במקרה משי אביטל (סוכן דוגמניות, א"י), כשהיינו במשא ומתן איתו על דוגמנית לצילומי הקולקציה, ואז גילינו שזה גם נפל על הצילומים של הקולקציה בפריז, אז לא היינו בארץ כדי לקבל את הפרס. זה כיף לקבל הכרה על עשייה. זה פידבק שמוכיח לנו שאנחנו בדרך הנכונה".
הפרסום, הפרסים, התצוגה - האם הם באים גם לידי ביטוי במכירות?
מכלוף: "כל אייטם קטן מסייע. כל סלב שלובשת פריט מסוים תורמת לנו. אנחנו חיים במדינה קטנה והחשיפה למותג מקבלת ממדים גדולים. שבוע האופנה היה פריצה גדולה, על אף שאנחנו כבר חמש שנים פועלות. לפני כמה חודשים נכנסתי לזארה, ואחת הנשים שם שאלה אותי מאיפה החולצה. 'זה סאמפל, מכירה?' שאלתי, אז היא ענתה: 'ברור'. במקרה אחר, בעלי נסע לאומן עם חברים, ואיזה בעל בוטיק פגש אותו. כשהוא שמע שהוא נשוי למעצבת של סאמפל, שום דבר לא עניין אותו, רק שאני אסכים למכור לו בגדים לחנות. עד שם רדפו אותנו".
אז למה בעצם לשמור על האקסקלוסיביות של בוטיק אחד?
זיני: "מהסיבה הזאת בדיוק. אנחנו רוצות לשמור על עצמנו בגודל המתאים. אנחנו גם אמהות במשרה מלאה (למכלוף שלושה ילדים, לזיני חמישה, א"י) ועד שלא נחזק את העסק ונוכל לייצר באיכות שאנחנו רוצות, אנחנו לא מוצאות טעם לגדול. אבל אנחנו עובדות על זה".
לאחרונה דובר רבות על הסכנה בצמיחה של עסקי אופנה, ע"ע סיגל דקל , ML, בוניטה. מה העמדה שלכן בנושא?
מכלוף: "לצערי יש הרבה בלבול אצל הלקוחה שחושבת שאנחנו באותה הרמה של מנגו. אני חושבת שצריך לעשות הפרדה בין מעצב לרשת אופנה. מנגו וזארה לא מתחרות שלי, להפך. החלטנו שאנחנו רוצות לספק פריטים ייחודיים תוך דגש על כמויות קטנות וחומרים יקרים. בגלל זה הלקוחה שלנו גם משלמת 3,500 שקל על מכנסי עור ו-300 שקל על חולצת טי שירט, שתחזיק לה כמה שנים טובות ולא כמה עונות, כמו ברשתות האופנה".