לפני ארבע שנים עמדה מעצבת האופנה דורית שדה על סט הצילומים לקולקציית אביב-קיץ 2009, והחליטה שהיא פוטוגנית מספיק כדי להשתעשע במספר תמונות בכיכובה שילוו את מסע יחסי הציבור. "זה קרה במקרה, ללא הכנה מראש. הצטלמתי, וזה היה נראה טוב יותר מהדוגמנית ששכרתי באותו יום צילום", מספרת שדה 24 שעות לפני יום צילומים נוסף בכיכובה, הפעם לקולקציית סתיו חורף 2013-14. מאז עמדה מול המצלמה של גלעד בר-שלו, התמכרה המעצבת לאור הזרקורים, בדומה לבני משפחתה הקרובה – בעלה זמר הטנור גבי שדה, בתם הזמרת מיקה שדה, גיסתה השחקנית סנדרה שדה ובעלה מוני מושונוב. לדבריה, היא הפרזנטורית האולטימטיבית לחוג הלקוחות שלה.

עוד בערוץ האופנה

בשנים שעברו מאז, הפכה שדה בת ה-60 מקוריוז יחצני במדורי האופנה למבשרת מגמה פופולארית הצומחת מדי שנה. בנוסף אליה, בחרו העונה שש מעצבות להצטלם למותג הנושא את שמן: אליאן סטולרו, רעומה זק"ש, מאיה נגרי, יערית יעקובוביץ' ממותג התכשיטים יערית אנד קריסטין, אלקסה רזניק מהמותג אקסלה ומאיה גיגי מהמותג שוגרדדי – השתיים האחרונות, יש לציין, הן דוגמניות לשעבר שחצו את הקווים והפכו למעצבות אופנה, כך שהמקום מול המצלמה אינו זר להן. חלקן מצטלמות לבד, חלקן לצד דוגמנית נוספת. בנוסף, זוהי העונה התשיעית שיסמין קוטליצקי מאוזנר, סמנכ"לית בית האופנה המשפחתי, מצטלמת למותג מאוזנר.

יערית יעקובוביץ' מצטלמת למותג התכשיטים יערית אנד קריסטין
יערית יעקובוביץ' מצטלמת למותג התכשיטים יערית אנד קריסטין

הסיבות לפופולאריות של המגמה נעות מניסיון של המעצבת לייצר זהות אישית ולפנות אל לקוחות פוטנציאליות, דרך רצון לחסוך בעלויות של דוגמנית, ועד דרישה מצד הלקוחות עצמן לראות את המעצבות מובילות את המותג. מעצבת האופנה אליאן סטולרו, המצטלמת לראשונה בסוף שנות ה-40 לחייה, מסבירה כי הרעיון התבשל אצלה במשך תקופה ארוכה. לאחר שבקיץ האחרון נאלצה לייצר צילומים לא מקצועיים של חלק מפריטי הקולקציה, כאלה שנוספו במהלך העונה ולא הספיקה לצלם על דוגמנית, היא ראתה כי טוב. הצילומים אומנם נועדו ללקוחות החנות בלבד, אך משראתה את כמות הפידבקים החיוביים, אזרה אומץ להפוך את הצילומים בכיכובה לכרטיס הביקור של הקולקציה.

דרישה מצד הלקוחות היא נקודה שמעלה גם המעצבת מאיה נגרי, 36, שהצטלמה העונה בפעם השנייה לקטלוג האופנה שלה, לצד הפרזנטורית מיכל אנסקי וחברתה הטובה, האדריכלית ליהי גרסטנר. הרעיון נולד לאחר שהשלוש נסעו יחד לסוף שבוע משותף בפריז, והעלו תמונות לרשת החברתית אינסטגרם. "קיבלתי תגובות חמות מהלקוחות שלי", מספרת נגרי. "הבשילו התנאים, והחלטתי להצטלם בקונספט קטלוגי של שלוש חברות טובות היוצאות לבלות יחד. הרבה לקוחות שלי גילו אותי דרך הקטלוג. הרבה מהן בכלל חשבו אני מבוגרת".

האם זה תרם לקשר עם הלקוחות?

"נוצרה אינטימיות ונשבר הדיסטנס בין הלקוחה לבין המעצבת. נולדה שפה פתוחה יותר, ואני מרגישה יותר נגישה ללקוחות שלי. הן כותבות לי באינסטגרם או בפייסבוק הערות או בקשות מיוחדות שהן היו רוצות לראות בקולקציה. אני תמיד אומרת שאני לא עובדת בשביל עצמי – אלא בשביל לקוחה. למרות שהתגובות לקטלוג היו לכאן ולכאן – הוא יצר דיבור ועניין, והחלטנו להמשיך איתו גם העונה".

בקטלוג של מאוזנר: יסמין קוטליצקי מאוזנר, סמנכ"לית המותג המשפחתי (צילום: רון קדמי)
בקטלוג של מאוזנר: יסמין קוטליצקי מאוזנר, סמנכ"לית המותג המשפחתי (צילום: רון קדמי)

השיח הישיר שעליו מדברת נגרי נולד בשנים האחרונות בעקבות עלייתן של הרשתות החברתיות. כיום כבר לא צריך לעבור דרך סוכני תיווך תקשורתיים כדי לנהל שיחה עם נגרי בחשבון האינסטגרם שלה או להגיב לפוסט שהעלתה בפייסבוק. מעצבות נוספות שהתראיינו לכתבה מדברות על דיאלוג נוסף, אשר נולד מתוך הזדהות. "כשלקוחה רואה אישה בת 60 מצטלמת ונראית טוב – זה עושה גם לה טוב", אומרת שדה. "אני פונה לקהל של נשים בגילאי 35 ומעלה, ואני מדברת אליהן יותר מאשר דוגמנית בת 18". דברים דומים אומרת גם סטולרו: "כשמצלמים דוגמנית יפה בת 20, הכול נראה עליה טוב. כשאני מצטלמת, אני מראה ללקוחה שהיא יכולה להיראות במיטבה בכל גיל".

ההחלטה של סטולרו להצטלם נחשבת מפתיעה במיוחד, שכן היא נתפסת כמעצבת הנחבאת אל הכלים. בשיחה עם Xnet בתום יום הצילומים בסטודיו של צלם האופנה איתן טל, היא מספרת כי נהנתה מאוד. "התוצאה הפתיעה אותי", היא אומרת.

בתור מעצבת ביישנית, לא חששת לשים את עצמך במרכז הקולקציה?

"הביטחון העצמי שלי בסדר", היא נשמעת מופתעת. "הדבר היחיד שהיה לי חשוב הוא להצטלם בחורף ולא בקיץ, כי אני מרגישה הרבה יותר בנוח כשהגוף לא חשוף מדי".

לא במפתיע, דווקא מעצבות שהגיעו מעולם הדוגמנות לא מתרגשות מהחוויה. המעצבת אלקסה רזניק, דוגמנית לשעבר, בחרה להצטלם לקטלוג שלה מתוך שיקול עסקי נטו: היכולת לצלם דגמים נוספים עליה, לצד שתי דוגמניות נוספות. באופן אישי, היא אומרת, אין לה עניין בתהילה או בפרסום המתלווה לכך. "אני מעדיפה שיתמקדו במה שאני עושה ולא באיך שאני נראית. אני מבינה את הרצון של מעצבות להצטלם. אולי חלק מהן נהנות מיום הצילום, לחלקן זה ודאי חוסך כסף".

"תהילה זה הדבר האחרון שאני מחפשת". מאיה נגרי וליהי גרסטנר בקטלוג של המעצבת (צילום: רון קדמי)
"תהילה זה הדבר האחרון שאני מחפשת". מאיה נגרי וליהי גרסטנר בקטלוג של המעצבת (צילום: רון קדמי)

כל המעצבות שאיתן שוחחנו מבטלות בהינף יד את התשלום לדוגמנית, שהוא חלק מרכזי ביום צילום, כסיבה לבחירה להצטלם בעצמן. לרוב, כיוון שהן שוכרות את שירותיה של דוגמנית שתופיע לצדן. גם את אספקט התהילה והפרסום המתלווה לצילומים הן שוללות. נגרי, למשל, מספרת ש"תהילה זה הדבר האחרון שאני מחפשת. אני לא רוצה להיות סלב. פשוט מרגישה שאני מעניקה ללקוחה שלי ביטחון בזה שאני נמצאת שם".

גם שדה, המתארת את עצמה כפוטוגנית לאורך כל השיחה, מצטנעת כשמגיעים לפרסום הנלווה. "לפעמים מזהים אותי בשדה התעופה", היא מספרת. "אני שומעת רק פידבקים חיוביים. מי שאין לו משהו טוב לומר – לא אומר, לפחות לא בפניי. בשורה התחתונה, אני חושבת שכל מי שבוחרת להצטלם, בטוחה באיך שהיא נראית. אם היא לא בטוחה, היא עושה טעות איומה".