בשנת 1985 פרסם טומי הילפיגר, אז מעצב אנונימי בתחילת דרכו, מודעת חוצות מגלומנית בלב הטיימס סקוור בניו יורק. במודעה נכתבו שמותיהם של ארבעת מעצבי האופנה האמריקאים הגדולים ביותר: ראלף לורן, פרי אליס, קלווין קליין ו – נראה אם תנחשו – טומי הילפיגר. שנים לפני ש"הסוד" והדמיון המודרך הפכו לטרנד, הצליח הילפיגר הצעיר לקרוא תיגר על שלושת ענקי האופנה המבוססים בתעשייה, בנבואה שהגשימה את עצמה. 27 שנים מאוחר יותר, כשהוא בעל אימפריה כלכלית ועיצובית, זכה הילפיגר לקבל מידי אנה ווינטור פרס מפעל חיים ע"ש המעצב המנוח ג'פרי בין, אשר ניתן לו בשנה שעברה בטקס פרסי ה-CFDA שנערך מדי שנה בניו יורק.

עוד בערוץ האופנה

אם לחזור אל אותה מודעה פרובוקטיבית, הרי שמאז השתנו יחסי הכוחות בשוק האמריקאי, והקוורטט הנוצץ מאוכלס כיום על ידי המעצבים מארק ג'ייקובס, טום פורד, אלכסנדר וונג וג'וזף אלטוזארה. הילפיגר, ממרום מושבו, הוא כבר מזמן מותג בינלאומי המעוצב על ידי צוותים גדולים, כאשר הוא עצמו משמש כ"שגריר" המותג המעניק את חוות דעתו הסופית.

תחילת הדרך. טומי הילפיגר
תחילת הדרך. טומי הילפיגר

לא הרבה זוכרים, אבל הרומן של הילפיגר עם ישראל החל בקיץ 2002, כשחנות דגל שלו נפתחה בקניון ארנה על ידי קבוצת סקאל. עד אז זכו הלקוחות המקומיים להכיר את עיצוביו מנסיעות לחוצלארץ, מזיופים שקוששו בבסטות בבנגקוק ומווידאו קליפים של ראפרים כמו סנופ דוג, שעטה על עצמו חולצות עם לוגו המותג בגודל המודעה בטיימס סקוור. מסיבות רבות, כמו קניינות שמרנית ופנייה בעיקר אל הקהל השבוי ממילא של הילפיגר שזיהה את עצמו עם אותו "מעמד" של לקוחותיו המזוהים בניכר – לא הצליח המותג לממש את הפוטנציאל, ונראה כמו אחיו החורג והמאותגר של ראלף לורן.

והנה, לאחרונה הודיעה קבוצת אל שרד של משפחת אירני (אשר הזכיינות על המותג עברה לידיה) כי היא עתידה לפתוח ב-29 באוקטובר 2013 חנות דגל למותג במתחם שרונה, שתשתרע על פני שלוש קומות ושטח כולל של 727 מ"ר. בחנות יימכרו מרבית קווי העיצוב של הילפיגר לנשים, גברים וילדים, כולל קו החליפות לגברים וקו התצוגה של הנשים שיגיעו לראשונה ארצה. על מנת לקבל טעימה ממה שמחכה לנו, זכינו לבקר במשרדי החברה וחדרי השואורום של הילפיגר באמסטרדם, שם צפינו בקולקציית הקיץ של המותג. נכון לעכשיו נראה כי תחת שרביטו של הסטייליסט סיימון אלמלם, שאמון על מלאכת הקניינות עבור החנות בארץ, תצליח הקולקציה להפתיע גם עכברי קניון ותיקים, שישמחו לגלות שטומי הילפיגר הוא קצת יותר מחולצת פולו צבעונית עם הלוגו הקטן בדש.

"המשפחה של הילפיגר" (צילום: קרייג מקדין)
"המשפחה של הילפיגר" (צילום: קרייג מקדין)

הסגנון הפרפי, שפונה לקהל לבן, אמיד וקונסרבטיבי, עדיין מזין את עולם ההשראות של המעצב, שמדי עונה יוצר קמפיינים עמוסי משתתפים תחת הכותרת "המשפחה של הילפיגר" – משפחה רב-גזעית שמנסה במהלך תקין פוליטית לצבוע בכל גווני הקשת הגזעית את עיצוביו של המעצב. הדגש על מנעד צבעי העור הרחב של הלקוחות אינו מקרי: בשנת 1996 פורסמה נגד הילפיגר ידיעה שקרית הטענה כי בראיון לתוכנית הסטייל של CNN אמר: "יש אנשים שלא נראים טוב בבגדים שלי" ונתן כדוגמה שחורים ואסייתים. מאוחר יותר פורסמה גרסה נוספת, על פיה בראיון לאופרה ווינפרי כלל המעצב גם יהודים. מי שיצאה לעזרתו שלוש שנים מאוחר יותר היתה לא אחרת מאשר ווינפרי עצמה, אשר פתחה את תוכנית האירוח במילים: "אני רוצה אחת ולתמיד להאיר את כל נושא השמועות סביב טומי הילפיגר. השמועות שקריות, כי הן מעולם לא נאמרו. ריד מיי ליפס, טומי מעולם לא הופיע בתוכנית זו ומעולם לא פגשתי בו".

הפך לאימפריה. חנויות המותג בהתחלה
הפך לאימפריה. חנויות המותג בהתחלה

מאז הספיקה ווינפרי לייצר שערורייה גזעית אחרת, כאשר בתחילת החודש נעלבה ממוכרת בחנות יוקרה בשוויץ שאמרה לה: "התיק הזה יקר מדי בשבילך". הילפיגר, לעומת זאת, הצליח בשנים האלו לבסס את מעמדו כאחד המעצבים האמריקאים הבולטים בעולם. כיום הוא מחזיק בכ-1,200 חנויות מותג ולמעלה מ-10,000 נקודות מכירה ב-90 מדינות ברחבי העולם, וכאמור, בקרוב תתווסף להן גם מדינתנו הקטנה.

לדניאל גרידר, מנכ"ל המותג באירופה, יש הרבה ציפיות מהשותפים החדשים. "למותג יש פוטנציאל מאוד גדול בישראל", אומר גרידר. "לכן חברנו לרוני אירני. כשצוות אל-שרד הגיעו למשרדים שלנו ונכנסו לשואורום, הם שאלו בפליאה 'זה טומי? לא ראינו את זה בכלל!', לכן אנחנו מרגישים שהקהל הישראלי טרם נחשף לפוטנציאל הרב של המותג".

אם לשפוט על פי קולקציית הקיץ שבשואורום, וקולקציית הסתיו שאותה ראיתי יום למחרת בחנות הדגל ההולנדית, טומי הילפיגר שצפוי להגיע לארץ אכן יהיה שונה מאוד ממה שהובא עד כה לישראל. בין השאר יהיו בו הקו המחויט לגברים, שניחן באיכות גבוהה של חייטות ובמחירים של 2,500 שקל בממוצע לחליפה; מגפי העור לגברים בסגנון אוקספורד יימכרו סביב אלף שקל לזוג, מחיר הוגן ביחס לשם המותג ולאיכותו; בקו הנשים יוצגו שמלות משי רכות, חלקן מקו New York שגם הוא יגיע לראשונה ארצה, סריגי קשמיר דקיקים ופריטי עור מרהיבים, כמו מעיל טרנץ' עשוי עור מחורר בצבע מוקה; וכמובן שתגיע גם קבוצת הדנים של המותג, שמציעה פריטי קז'ואל רבים – ממכנסי ג'ינס איכותיים ועד חולצות מכופתרות בדוגמת משבצות.

2,500 שקל בממוצע לחליפה. טומי הילפיגר
2,500 שקל בממוצע לחליפה. טומי הילפיגר

אבל כשמדברים על הילפיגר אי אפשר לדבר רק על הבגדים, שכן יותר משהוא מעצב, הוא היה ונותר גאון שיווקי. רבות נכתב על המהלכים שלו בשנות ה-90, לאחר שהצליח למכור לאנשים לבנים אופנת היפ הופ שחורה. בגדי האוברסייז לא הומצאו על ידי הילפיגר, כמובן, אלא על ידי הנערים השחורים בגטאות של ארצות הברית שלבשו את הבגדים הגדולים של אחיהם, אבל הילפיגר ידע לזהות את הטרנד ולעשות בו כבשלו. "טומי נוכח לגלות שלבגדים שלו יש מעמד מיוחד בשכונות הנחשלות, שבהן פילוסופיית ההיפ הופ של לחיות לארג' קונה לעצמה אחיזה", הסבירה הסופרת נעמי קליין בספרה החשוב No Logo. קליין טענה כי במצוד אחר משמעות ותחושת שייכות, "רוכשים לעצמם ילדי עניים ובני מעמד העובדים מעמד על ידי אימוץ לבוש ואביזרים של פעילויות שנמנעות מהן, כמו סקי, גולף, וחתירה".

  (צילום: קרייג מקדין)

האגדה מספרת שהילפיגר פגש את הראפר גרנד פובה בנמל תעופה לבוש בבגדיו, עט על המציאה והזמין את פובה לייחצן את המותג. מאז יצר עוד הרבה שיתופי פעולה מוזיקליים, בין היתר עם להקת הפוג'יז, סנופ דוגי דוג, הרולינג סטונס ובריטני ספירס, ואלו עזרו לו להתפרס וליצור עדת מעריצים. לדברי יפעת אירני, מנהלת השיווק והאסטרטגיה בקבוצת פקטורי 54 שהתלוותה לסיור, גם בישראל צפוי המותג לחבור לקבוצת מוזיקאים מקומיים ובהמשך אף יקיימו אירועים מוזיקליים. על השאלה האם אביב גפן, שנחשב לידיד קרוב של המשפחה (אשתו שני פרידן אף צעדה על המסלול בתצוגת האופנה של פקטורי 54 בתחילת החודש) צפוי למלא את משבצת ה"שגריר" המותג בישראל, חייכה אירני חיוך אניגמטי, שהותיר אותנו מסוקרנים להמשך.

הכותב היה אורח חברת טומי הילפיגר באמסטרדם