תצוגת האופנה של המעצב יוסף הערב סיפקה לשבוע האופנה גינדי תל אביב את שיאו הראשון. יוסף העניק לנוכחים באוהל השחור את השואו שהם חיכו לו מאז נפתח שבוע האופנה. היה זה שילוב בין מקור השראה חזק, עיצוב מוקפד, עבודת סטיילינג מושקעת ומשובחת, ועניין שנוצר סביב קו הגברים החדש של המעצב, אבל בשורה התחתונה היה זה מקרה קלאסי של שלם שגדול מסך חלקיו - מפגן כוח שהצליח להסיט את תשומת הלב מגזרה מרושלת פה, מכפלת לא מגוהצת שם ושתי שמלות שנראו כמו העתק של בית האופנה הצרפתי לנוון.

שיאו הראשון של שבוע האופנה גינדי תל אביב. התצוגה של יוסף (צילום: ערן סלם)
שיאו הראשון של שבוע האופנה גינדי תל אביב. התצוגה של יוסף (צילום: ערן סלם)

ההשראה לקולקציית הנשים והגברים היתה עולם הסיף, מענפי הספורט היותר אלגנטיים. בהתאמה, ההדפסים של שתי הקולקציות דיברו באותה שפה, עם אלמנטים משותפים הלקוחים מעולם הספורט, אופנת הרחוב והמנגה היפנית. "קולקציית הגברים נולדה מתוך עבודה על קולקצייית הנשים", סיפר יוסף שעה קלה לפני התצוגה מאחורי הקלעים. "כבר זמן רב שאני רוצה לעשות קולקציית גברים, אבל תמיד היה משהו אחר דחוף יותר. העונה הרגשתי שזה זמן מעולה. אני איש של חורף ומאוד קל לי לעצב קולקציות בחורף. הטריק שלי באופנת גברים היה ליצור פריטים שאני, כגבר, הייתי רוצה ללבוש". מספר הפריטים הבודד שיצר בהתחלה, התגבש לכדי קולקציה בת 31 דגמים לגברים, הראשונה שלו ב-14 שנות קריירה.

איך הוא לא עשה את זה עד עכשיו? בגדי הגברים של יוסף (צילום: ערן סלם)
איך הוא לא עשה את זה עד עכשיו? בגדי הגברים של יוסף (צילום: ערן סלם)

נקודות האור

קו בגדי הגברים. אחרי שראינו את קולקציית הגברים של יוסף, השאלה המתבקשת היא איך הוא לא עשה את זה עד עכשיו? יוסף נכנס היום כשחקן חדש לשוק אופנת הגברים בישראל, שזוכה לעדנה בשנה האחרונה, אולם הוא הפגין בו יכולות טכניות וקונספטואליות שסיגל לעצמו במהלך הקריירה הענפה שלו, מה שביטל לחלוטין את תחושת הבוסריות העולה על פי רוב מקווים ראשונים של מעצב. היו שם שילובים בין גזרות הלקוחות מאופנת רחוב, כמו סווצ'רים, מכנסיים עם קו מפשעה נמוך וקפוצ'ונים, לבין פריטים מחויטים שבלטו בעיקר במקטורנים, בגזרות קרובות לגוף ובמעילים בקווים גיאומטריים.

  (צילום: ערן סלם)

שיתופי הפעולה. יוסף הוא בין מעצבי האופנה הבודדים היום בישראל שלא מרגישים מאוימים מחבירה למעצבים צעירים אחרים. הוא לא רואה בהם מתחרים או גורמים שמאיימים על מעמדו, אלא בורר אותם בקפידה ומאפשר לכישרון שלהם למנף את עבודתו. בקולקציה הנוכחית יוסף הגדיל לעשות עם מספר שיתופי פעולה שהתנהלו במקביל: את התיקים לתצוגה יצרו עבורו במותג הצעיר קולקט, ואת ההדפסים המרשימים שליוו את התצוגה יצרה בוגרת שנקר נוי גוז, שהפליאה בהדפסים גיאומטריים בפרויקט הגמר שלה בשנקר. בסיום התצוגה, עלה יוסף למסלול יחד עם שתי המעצבות העובדות תחתיו, יד ימינו אורית זמוש ודניאל ארז, שעובדת איתו בשנה האחרונה. ניכר שיוסף הבין שכוחו מתעצם כשהוא לא לבד בצמרת.

לא לבד בצמרת. יוסף עם אורית זמוש ודניאל ארז בסיום התצוגה (צילום: ערן סלם)
לא לבד בצמרת. יוסף עם אורית זמוש ודניאל ארז בסיום התצוגה (צילום: ערן סלם)

  (צילום: ערן סלם)

הסטיילינג. את הסטיילינג לקטלוג ולתצוגה יצרו הסטייליסטים יונתן פרימרמן (לקו הגברים) וראובן כהן (בקו הנשים), שאף הפתיעו בצעידה על המסלול כחלק מהדוגמנים. לשני הסטייליסטים הללו מגיע קרדיט לא קטן על הצלחת התצוגה ועל יצירת השואו המרשים שהצליח להסיט את העין מפרטים כאלו ואחרים שהיו מדויקים פחות. היו שם מסכות פלסטיק שקופות שדמו למסיכות סיף ועוטרו בקווים גיאומטריים לבנים, משקפיים שחורים אטומים בסגנון עתידני, חבקים שחורים לשיער הדוגמניות שנאסף בקוקו גבוה ותיקים מלבניים במראה נוקשה, שהלמו את הלוק כולו. כולם יחד הקפיצו את הקולקציה ויצרו עבורה תמונה מגובשת וחזקה.

  (צילום: ערן סלם)

נקודות החושך

שמלות המיני. אל קולקציית הנשים שהורכבה ברובה משמלות ערב ארוכות ללא שרוולים, מצאו את דרכן גם מספר שמלות מיני קצרות. קצרות מדי לטעמנו. שמלת מיני שחורה עם הדפס גיאומטרי לבן במרכזה וגב חשוף, הבליטה גזרה חלשה ובעיקר חוסר פרופורציה - בעיה שחזרה על עצמה בכל פעם שעלתה שמלת מיני אל המסלול. לא שיש לנו משהו נגד מיני, אבל במקרה הזה, אם היו שואלים אותנו, היינו מעדיפים לוותר עליהן לחלוטין.

  (צילום: ערן סלם)

הבלבול העונתי. הכותרת של שבוע האופנה הנוכחי היא קולקציות הקיץ של 2013, אלא שיוסף, כאיש של חורף, כפי שהוא מכנה את עצמו, הציג קולקציית גברים חורפית לחלוטין, שכללה בין היתר מעילי צמר ארוכים, סווצ'רים עם קפוצ'ון וז'קטים עבים וסגורים. עם פריטים כאלה אפשר אולי לבלות בקיץ הסקנדינבי. לא ב-70 אחוזי הלחות בישראל.

  (צילום: ערן סלם)

  (צילום: ערן סלם)

  (צילום: ערן סלם)

  (צילום: ערן סלם)

  (צילום: ערן סלם)