>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

הרבה לפני שהיידי קלום חצתה את קווי המסלול והפכה מעוד דוגמנית מפורסמת למנחת טלוויזיה בולטת ולפנים של "פרויקט מסלול" האמריקאית, דוגמנית העל סינדי קרופורד עשתה את אותה הדרך בדיוק, כשעברה מדוגמנות פרופר להנחיית תוכנית הטלוויזיה הפופולארית House of Style, ששודרה בערוץ MTV בין השנים 1989-2000.

קרופורד הנחתה את התוכנית עד שנת 1995, ואת מקומה תפסו לאורך השנים הדוגמניות מולי סימס, רבקה רומיין, שלום הארלו ואחרות. ב-9 באוקטובר השנה תשוב התוכנית לשידור רציף במתכונת מחודשת. המנחה החדשה תיחשף בטקס פרסי MTV שיערך ב-6 בספטמבר, אולם חרושת השמועות בתעשיית האופנה כבר מצביעה כי על התפקיד הנכסף מתגוששות בימים אלו שלוש מהדוגמניות הלוהטות של הרגע: קרלי קלוס הגרומה, קוקו רושה המתוחכמת ונערת השער הדשנה והסקסית של הספורטס אילוסטרייטד, קייט אפטון.

נעמי קמפבל. בתקופה ש-House of Style נבראה, היא היתה דוגמנית על לוהטת (צילום: gettyimages)
נעמי קמפבל. בתקופה ש-House of Style נבראה, היא היתה דוגמנית על לוהטת (צילום: gettyimages)

מי שנפקדה מבורסת ההימורים הנוכחית, היא הישראלית בר רפאלי, שהנחתה פרק יחיד של התוכנית במרץ 2009. אחת הסיבות לכך שרפאלי אפילו לא מועמדת, היא ודאי הביקורות הקטלניות שקיבלה לאחר שידור התוכנית. "אנחנו בטוחים שלבר רפאלי יש פוטנציאל להפוך לסופר מודל יום אחד", נכתב באתר Stylist.com, "אבל הסיכויים שלה להיות הסופר מודל הבאה שהופכת למנחת טוק שואו, לא נראים מאוד טובים כרגע. לא בטוח אם זה בגלל המבטא שלה, או כי היא היתה ממש עצבנית ומתוחה, אבל בקושי הצלחנו להבין משפט אחד ממה שהיא ניסתה לומר במהלך כל הפרק".

''בר רפאלי גרועה בלדבר'', נכתב באתר Jezebel על הופעתה ב-House of Style (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
''בר רפאלי גרועה בלדבר'', נכתב באתר Jezebel על הופעתה ב-House of Style (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

דברים דומים נכתבו ב-New York Magazine, שהכתיר את התוכנית כולה כ"גרועה בדיוק כפי שהיא נשמעת". גם אתר הנשים הביקורתי Jezebel לא חסך מרפאלי את חצי הביקורת שלו, כשפרסם כי "בר רפאלי גרועה בלדבר", והוסיף בהסתייגות אחת של רחמים כי "היא לפחות זרה, מה היה התירוץ של סינדי קרופורד?".

כדי להבין את הבאז שמעוררת חזרתה של House of Style למרקע, יש להכיר את הקונטקסט שבו היא נבראה - תור הזהב של האופנה הבינלאומית, תקופה שוודאי לא תשוב עוד לעולם. היו אלה ימים בהם דוגמניות-על כמו קרופורד, נעמי קמפבל, קלאודיה שיפר ולינדה אוונג'ליסטה היו פנים מוכרות בכל בית; מעצב האופנה המנוח ג'יאני ורסאצ'ה הוכתר לא פעם כשליחו של אלוהים על פני האדמה וכל וידאו קליפ של מייקל ג'קסון, דיוויד בואי או מדונה, עוררו בציבור התרגשות ועניין שליידי גאגא וקייטי פרי יכולות רק לחלום עליהם. House of Style שימשה כחריץ שדרכו הצליח ההמון להציץ לראשונה אל מאחורי הקלעים של תעשיית האופנה, שעד אז היתה עבורם בגדר תעלומה. הרבה לפני גל תוכניות הטלוויזיה, הסטיילינג ואופנת הסלבס, שנמצאות בפריחה מתמדת בשנים האחרונות, MTV פתחו צוהר ראשון לצפייה בדמויות שמאחורי הבגדים, והפכה את תעשיית האופנה לפופולארית.

קוקו רושה. פיינליסטית במירוץ להנחיית התוכנית (צילום: gettyimages)
קוקו רושה. פיינליסטית במירוץ להנחיית התוכנית (צילום: gettyimages)

עבור מי מכם שנולדו בעשור הלא נכון, יצרה MTV ארכיון מקוון, בו ניתן לראשונה לצפות בקטעים נבחרים מ-12 העונות של התוכנית. באחד מהם תוכלו, למשל, לצפות בביקור שערכה קרופורד בביתה של הדוגמנית נעמי קמפבל, שמתראיינת תוך שהיא מסירה איפור ומורחת את פניה בקרם. בקטע מעניין אחר מופיע ראיון עם השחקן וויל סמית', אז הנסיך מבל אייר, במסגרתו הוא מספר על אוסף נעלי הסניקרס שלו. אוצר נוסף שמצאנו בין הקטעים הוא שיחה שמנהלת קרופורד עם סופיה קופולה והבמאי ספייק ג'ונז, מחוץ לתצוגת אופנה בניו יורק ב-1994, עוד בטרם הפכה קופולה לאייקון האופנה שהיא כיום. בין המעצבים הרבים שראיינה קרופורד, שווה לחפש את השיחה המעניינת שניהלה ב-1993 עם ג'ון גליאנו, אז מעצב צעיר ובועט מלונדון, והיום, כמעט 20 שנה מאוחר יותר, פרסונה נון גרטה בתעשייה. סימנים ראשונים ליוהרה ולמגלומניה של גליאנו התגלו כבר בראיון ההוא.

סינדי קרופורד. הנחתה את התוכנית עד שנת 1995 (צילום: gettyimages)
סינדי קרופורד. הנחתה את התוכנית עד שנת 1995 (צילום: gettyimages)

לקראת ההשקה המחודשת יצרו ב-MTV סרט תיעודי קצר בן 22 דקות, ובו מככבות כמה מדמויות המפתח שייסדו את התוכנית, לצד דוגמניות צעירות כמו קלוס ורושה, שמספרות כיצד השפיעה קרופורד כמנחה על עולמן האסתטי והאופנתי.

סופיה קופולה. התראיינה ל-House of Style עוד ב-1993, בטרם הפכה לאייקון האופנה שהיא כיום (צילום: gettyimages)
סופיה קופולה. התראיינה ל-House of Style עוד ב-1993, בטרם הפכה לאייקון האופנה שהיא כיום (צילום: gettyimages)

בעידן בו אופנה נצרכת באופן שוטף על ידי צעירים רבים דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, שמייצרות שיח בלתי פורמלי בין תעשיית האופנה לצרכניה, מעניין יהיה לראות כיצד תצליח House of Style להמציא את עצמה מחדש. האם תמנף את חופש המידע לצרכיה, או שאולי תנסח מחדש את קווי המתאר של הדמויות הפעילות בתעשיית האופנה? מה שבטוח, הצלחת התוכנית טמונה ביכולת הוורבלית של המנחה החדשה. מי זו תהיה? סמנו את הבחירה שלכם, גם אם היא לא באמת תשפיע.