>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
גיליון ספטמבר החדש של ווג האמריקאי, המציין 120 שנה למגזין האופנה המשפיע בעולם, הצליח לעורר לא מעט רעש ביממה האחרונה, ולא בגלל נערת השער התורנית – ליידי גאגא. הסיבה היא דווקא מאמר העורכת של אנה ווינטור, שבחרה לפרוש בפני הקוראים את הסיפור שמאחורי תמונת השער של גיליון הביכורים שערכה למגזין בנובמבר 1988, בכיכובה של לא אחרת מהדוגמנית הישראלית מיכאלה ברקו, אז אחת מדוגמניות העל הבולטות בעולם.
לדברי ווינטור, בתצלום לבושה ברקו בחולצת ז'קט העשויה קטיפה שחורה עם צלב מעוטר באבנים של מעצב העילית הצרפתי כריסטיאן לקרואה, ומכנסי ג'ינס פשוטים של המותג Guess ב-50 דולר – שילוב שנחשב באותם ימים לסנסציה. חוקרי אופנה סימנו את השער הזה כאות לפוסט מודרניזם אופנתי של ערבוב פריטי לבוש מבתי עילית ורשתות זולות, אך עתה חשפה ווינטור את הסיפור האמיתי מאחורי המיקס החדשני. אג'נדה? פוסט מודרניזם? לא ולא, התלבושת נוצרה בלא תכנון מוקדם לאחר שהדוגמנית הישראלית הגיעה אל הסט מלאה מכפי שציפו, ולא נכנסה לחצאית שיועדה לה לצילומים.
בהמשך כתבה ווינטור כי השער היה שונה כל כך מכל שערי ווג שקדמו לו, עד שקיבלה שיחת טלפון בהולה ממחלקת הדפוס שתהתה אם לא נפלה כאן טעות. "השער הזה שבר את כל החוקים", הסבירה ווינטור. "מיכאלה לא מסתכלת אל המצלמה, וגרוע מזה, העיניים שלה נראות כמעט סגורות. השיער שלה היה סתור על פניה, והיא נראתה מאוד קז'ואל. מעין רגע שבו היא נתפסה ברחוב". במאמר המערכת מתייחסת ווינטור לראשונה גם לספקולציות השונות שהועלו לגבי השער, ומגלה כי הדיבורים על חיבור מתוכנן בין גבוה לנמוך והשמועות כי ברקו היתה בכלל בהיריון אינן נכונות. "פשוט הסתכלתי על התמונה וראיתי את רוח השינוי. וכעורכת, לא יכולתי לבקש דימוי טוב מזה לשער".
אם חשבתם לרגע שברקו נעלבה מהגילוי של ווינטור על כך שלא הצליחה להשתחל לחצאית – סוג של תאונת עבודה לדוגמנית – טעות בידכם, ההפך הוא הנכון. "הגעתי לפריז לאחר חופשה בארץ", נזכרת הבוקר מיכאלה ברקו, 42, בשיחה בלעדית עם Xnet. "הביאו לי את החליפה, והחצאית לא עלתה עליי. קרלין סרף, שהיתה הסטייליסטית בצילומים, הסתכלה עליי ואמרה 'אוקיי, יש לי רעיון'. כך ירדנו מהחדר במלון עם מכנסי הג'ינס והז'קט אל כיכר קונקורד. אני ופיטר הצלם עוד ערכנו בינינו מלחמת מים עם אקדחים מפלסטיק שמישהו הביא, בעוד קרלין פחדה שהאיפור ייהרס. היתה אווירה טובה והרבה צחוקים על הסט, ויצאה תמונה שגם בחלומות הכי ורודים שלי לא חשבתי שתהפוך לשער. האמת שהסטייליסטית זרקה איזו אמירה על כך ששמנתי מעט, ופיטר התחיל לצחוק שלא נעשה מזה עניין. בסוף יצא השער עם מכנסי הג'ינס והבטן בחוץ, כך שהעובדה ששמנתי מעט לא הפריעה".
"בכל פעם שאנה ווינטור מזכירה אותי, אני נדהמת ומתרגשת מחדש. זה מאוד מחמיא לי שאחרי 24 שנה היא עדיין מדברת ומזכירה את השער הזה".
ברקו, שלאחרונה המציאה את עצמה מחדש עם אתר ההמלצות "מיכאלה מעבירה הלאה" וטור שהיא כותבת במגזין "לאשה", היא אחת הדוגמניות הישראליות שהצליחו ביותר בעולם בשנות ה-80 וה-90. הרבה לפני בר רפאלי, פניה החזקות עיטרו כל מגזין אפשרי: מאל ועד ווג, מקוסמופוליטן ועד מדמוזאל. הצצה בשערים ההם מציגה דוגמנית ורסטילית באינספור וריאציות של מידות גוף – לפעמים דקיקה יותר, לפעמים פחות. "גם אז וגם היום, אני שלמה גם הגוף שלי ואני מאוד גאה שגם אנה ווינטור מקדמת אג'נדה זו", אומרת ברקו. "העיסוק במשקל לא השתנה עם השנים. גם לפני 20 שנה המשקל היה חלק מהעבודה בדוגמנות".מה תמליצי לדוגמנית צעירה כיום שנתקלת בבעיית משקל, במיוחד בתקופה זו שבה הרזון הקיצוני הוא הבון-טון בתעשיית האופנה?
"אני חושבת שצריך לקחת כל דבר בפרופורציה ולהבין שזהו מקצוע נהדר, אך רק לתקופת זמן קצרה מאוד. לכן לא הייתי נכנסת לתוך הסחרור בעניין הרזון. תמיד מומלץ לקחת תזונאית ומאמני כושר שמבינים בתחום. כך גם מקבלים עזרה שהגוף ייראה טוב וגם עזרה לבריאות פיזית ונפשית".