>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
המשחקים האולימפיים שהתקיימו בהלסינקי בשנת 1952 היו הראשונים בהשתתפותה של מדינת ישראל. 26 הספורטאים שהרחיקו עד הבירה הסקנדינבית, שבו ארצה ללא שום הישג משמעותי בתחום הספורט העולמי, אבל שמו את ישראל על המפה.
בתצלום בשחור לבן שנמצא בלשכת העיתונות הממשלתית, נראים 19 מחברי הנבחרת לפני הנסיעה על כר דשא, לבושים במכנסי כותנה בגזרת פנסים וחולצה מכופתרת, חלקם בשרוולים קצרים וחלקם בשרוולים ארוכים שקופלו עד למרפקים. הבגדים האלו אינם מדי הנבחרת הישראלית, שנסעה כחודש לפני האולימפיאדה למחנה אימונים בשטוקהולם ללא מדים כלל. "לא היה למשלחת כסף. עזבנו את הארץ בלי מדים ובלי נעליים", נזכרת השבוע הספורטאית תמר שומכר, שהתחרתה באולימפיאדת 1952 בקפיצה לרוחק, ולימים היתה מהבולטות בשחקניות הכדורסל של קבוצת מכבי תל אביב.
"הקהילה היהודית בשטוקהולם תמכה בנו ותפרה לנו מדים ייצוגיים שכללו חצאית אפורה, ז'קט כחול וחולצה תכלת, ובגדי ספורט עם הכיתוב איזראל", מספרת שומכר וממהרת להציג תמונות מהאלבום המשפחתי. בסלון ביתה ממוסגרות על הקיר גם נעלי הקפיצה ששימשו אותה באולימפיאדה, והיו, למרבה האירוניה, נעלי הקפיצה הראשונות שהיו לה. עד שקיבלה אותן, נהגה לקפוץ יחפה. 60 שנה אחרי, המשלחת הישראלית כבר לובשת מותגים, כמו חלק מהמשלחות המרכזיות בעולם.
בשבוע שעבר הושקה בלונדון קולקציית אביב-קיץ 2012 בעיצובה של סטלה מקרטני לאדידס, נותנת החסות הראשית לאולימפיאדה, שעוצבה בהשראת המשחקים האולימפיים שיערכו הקיץ בלונדון. יחד, הודיעו המעצבת וחברת הספורט כי יעצבו גם את מדי המשלחת הבריטית לאולימפיאדה הקרובה שתתקיים בלונדון.
הבחירה בבתו של סר פול מקרטני כמעצבת בגדי הנבחרת הלאומית מעידה בעיקר על צורך בייצוגיות אנגלית. במקרטני, כך נדמה, טמון ה-DNA שהופך אותה לסמל לאומי מוכר בעולם.
הבחירה במעצבי אופנה "לאומיים" לעיצוב מדי נבחרות אינה עניין חדש, אך הוא זוכה לפופולריות רבה בשנים האחרונות. לקראת אולימפיאדת אתונה שהתקיימה בשנת 2004, למשל, הוזמנה המעצבת היוונייה-אנגלייה סופיה קוקוסאלאקי לעצב את הבגדים לטקס הפתיחה, וכן את מדי הנבחרת היוונית. מעצב האופנה ראלף לורן עיצב כבר ב-2008 את מדי נבחרת ארצות הברית לאולימפיאדה בבייג'ין, ולקראת אולימפיאדת לונדון ישתף עמה פעולה בשנית. לאחרונה נודע כי גם ג'ורג'יו ארמאני נבחר לעצב את מדי הנבחרת האיטלקית בפעם הראשונה, ובג'מייקה תהיה זו סדלה מארלי, בתו של בוב מארלי, בשיתוף פעולה עם חברת פומה.
ארמאני וראלף לורן הם שמות שהפכו לשגרירי אופנה של מדינותיהם. אמרתם אופנה איטלקית - אמרתם ארמאני, נכנסתם לחנות של ראלף לורן – קיבלתם אמריקנה במיטבה. בהקשר זה, סביר היה לצפות כי את מדי הנבחרת הישראלית יעצבו שועלי אופנה ותיקים שהפכו לשם דבר בתעשייה המקומית, כמו גדעון אוברזון או דורין פרנקפורט, אשר עיצבה בשנת 2004 את מדי נבחרת ישראל לאולימפיאדת הנכים, שהתקיימה בסמוך לאולימפיאדה. בפועל, נותנת החסות הראשית לנבחרת האולימפית שלנו משנת 1996 היא רשת האופנה קסטרו, שיש מי שרואים בה, ובצדק, המותג הכי ישראלי שיש. כמו חומוס בפיתה.
גבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף של החברה, מספר כי הרומן בין הוועד האולימפי בישראל וקסטרו נולד בשנת 1996, לקראת המשחקים האולימפיים באטלנטה. "פנו אליי מהוועד האולימפי וביקשו לבדוק כיצד ניתן לרכוש בגדים בזול עבור המשלחת", הוא משחזר השבוע. "ביקשתי זמן לבדוק, וחזרתי אליהם עם הצעה לתרום את הבגדים למדי הנבחרת לאולימפיאדה". על פי רוטר, שווי התרומה מוערך בכמה מאות אלפי שקלים לאולימפיאדה.
עד לשנת 1984, מספר אורי אפק, מי שהיה בעבר מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, היו המשלחות הישראליות רוכשות את הבגדים מחברות אופנה מקומיות. לדבריו, רק ב-88' החלו לקבל חסויות מחברות אופנה, ביניהן גלי ואדידס. הג'ודקאית לשעבר יעל ארד זוכרת כי באולימפיאדת ברצלונה שהתקיימה ב-92' הלבוש הרשמי היה בחסות פולגת. האולימפיאדה שהגיעה אחריה כבר היתה בחסות קסטרו, ומאז הוועד האולימפי לא החליף את הסוס המנצח.
אולימפיאדת לונדון 2012 תהיה החמישית בה יככבו המדים של קסטרו. הפעם בתוכנית שתי מערכות לבוש שיעוצבו עבור המשלחת: האחת רשמית, עבור אירועים כמו האזכרה השנתית לספורטאים שנרצחו באולימפיאדת מינכן ב-1972, השנייה פחות רשמית ויותר לאומית, עמה יצעדו הספורטאים לאצטדיון בערב הפתיחה - לרוב מדובר בצבעי הדגל, כחול ולבן.
בקסטרו עדיין מסרבים לחשוף את העיצובים הרשמיים לאולימפיאדת לונדון, אלא שבאתר החברה ניתן לראות את המדידות לאירועים הרשמיים: חליפות מחויטות בצבעי אפור כהה וכחול כהה, שמתחתן חולצה מכופתרת בטון בהיר יותר לגברים, וחליפות המסתיימות בקו הקרסוליים עם ז'קטים קצרים לנשים. לאולימפיאדת בייג'ינג ב-2008 הולבשו הספורטאים בחולצות פולו בדוגמת פסים בכחול-לבן ומכנסיים לבנים. ארבע שנים קודם לכן, באתונה, הולבשה המשלחת באופן רשמי יותר, כשאת חולצות הפולו החליפו חולצות מכופתרות בדוגמת פסים ועניבות תואמות בלבן.
"אנחנו מנסים להביא את האופנה הישראלית לאולימפיאדה", מסביר רוטר בפטריוטיות. "חשוב לנו להביא את ה-DNA של מדינת ישראל, מדינה צעירה עם תעשיית היי טק פורחת, וכמובן, את צבעי הדגל". אלא שבניגוד למותגי ספורט נותני חסות לקבוצות וספורטאים ספציפיים, כמו אדידס או נייקי, קסטרו אינה משיקה קולקציה ספורטיבית הנמכרת בחנויות. גאווה לאומית לחוד, ועסקים לחוד. "זה לא משתלם עסקית", מודה רוטר. "יום לאחר האולימפיאדה, הקולקציה כבר לא שווה הרבה".