>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
הכותרות שהתפרסמו בעיתונות הישראלית בבוקר שאחרי תצוגת האופנה של המעצב הצרפתי פייר קרדן במוזיאון ישראל בירושלים ב-9 בנובמבר 1966, התחרו זו בזו ברמת המקוריות שלהן. במעריב הלכו על "זוג מן המאדים בתצוגת קרדן", ואילו בידיעות אחרונות התנוססה הכותרת "עם קרדן לירח" – קריצה לקולקציית בגדי החלל ולקו העיצובי שהוביל קרדן באותן שנים. התגובות לבגדים נעו בין תדהמה לצחוק, בין חוסר הבנה להתפעמות גורפת. הצצה בקטעי העיתונות שהתפרסמו בעקבותיה חושפת היעדר קונצנזוס לגבי ביקורו של אופנאי העלית הצרפתי, שנחת בישראל לפני 45 שנה.
לא רבים זוכרים את ביקורו של קרדן בארץ. שיחת טלפון למוזיאון ישראל גילתה כי גם לא נותרו אנשים שיכולים לדווח ממקור ראשון על ביקורו, וכן שאין בנמצא שום תיעוד של התצוגה ההיא. מי שהביא את התצוגה לתשומת לבנו היה צבי אלחייני, אדריכל והיסטוריון, ומייסד ארכיון אדריכלות ישראל שבמגדל שלום בתל אביב, אולם החיפוש אחר מידע נוסף עלה בתוהו. שמו של אוצר מוזיאון אשדוד לאמנות יונה פישר עלה כאחד ממארגני האירוע, אך בשיחה עמו טוען פישר כי לא לקח בכך חלק. גם פנייה אל בית האופנה פייר קרדן בפריז לא העלתה שום מידע על האירוע. נותרנו עם ידיעות בודדות בתקשורת שהתפעמו מביקורו של קרדן בישראל, וגם עם הידיעה של עיתונאי מעריב גיל קיסרי, שהתמקד ברעיון החדשני להציג אופנה במוזיאון.
העתיד כבר כאן
התצוגה של קרדן היתה תצוגת האופנה הראשונה של מעצב עלית בישראל. בניגוד לרוברטו קוואלי, שהציג בחודש שעבר במהלך שבוע האופנה תל אביב, תצוגתו של קרדן לא התקיימה כחלק משבוע האופנה שנערך בישראל באותן שנים אלא כחלק מהחגיגות לפתיחת המוזיאון המחודש בירושלים. תצוגה נוספת של קרדן התקיימה ביום למחרת במלון דן בתל אביב, כערב תרומה לארגון ויצ"ו ישראל. כרטיס כניסה זוגי לתצוגה עלה כ-60 לירות (חיילי קבע, לדוגמה, קיבלו באותה עת משכורת חודשית של 18 לירות).
חשיבותה של התצוגה נובעת בעיקר ממעמדו הרם של המעצב באותן שנים מחוץ לגבולות ישראל. קרדן היה תלמידם של מעצבי העלית החשובים אלזה סקיפרלי, ועבד במחלקת החייטות של כריסטיאן דיור. בשנת 1953 הקים את קו העלית בעיצובו, ושש שנים לאחר מכן גם את קו הרדי טו וור. בשנות ה-60 וה-70 היה ידוע בעולם בזכות "אופנת החלל" שעיצב – בגדים בסגנון פוטוריסטי שהיו המשך ישיר לכמיהה התרבותית של האדם להגיע לחלל. בביקורו בישראל הציג פריטים מתוך קולקציית אביב-קיץ 1967, חלקם נתפרו מאריגים של החברה הישראלית משכית. "הוא היה אז מעצב בשיא תהילתו. עצם העובדה שבחר לבוא לישראל, ריגשה אותי", נזכרת עיתונאית האופנה לשעבר יהודית חנוך. "זו היתה הפעם הראשונה שבה זכינו בישראל לתצוגת אופנה בסדר גודל כזה. הבגדים של קרדן היו ארכיטקטוניים, והבחירה להציגם לצד היכל הספר היתה מדהימה".