>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

רק לפני שבוע כתבתי כאן על כמה מתישים בעיניי כל אותם צקצקנים שעוד מרשים לעצמם להזדעזע מפרובוקציות זולות של תעשיית האופנה, בעולם אכול שחיתות ואסונות כשלנו. והנה ממש השבוע מצאתי את עצמי הופכת למכונת תקתוקי לשון צדקנית בפני עצמה. ולא, זו לא היתה המחשבה על המלחמה שמאיימת להתחולל עלינו, או חלילה ההתפתחויות בפרשת עלילות מרגול בארץ נווה תרצה שעוררו את קיבת הזעזוע המנומנמת שלי, אלא תחושת הזדהות וחמלה כלפי לא אחר מאשר מייקל "הסיטואציה" סורנטינו, כוכב סדרת הריאליטי טראש של ערוץ MTV.

למי שפספס את השערורייה השבועית בלה-לה-לנד: חברת האופנה אברקרומבי אנד פיץ' הציעה לכוכב הסדרה סכום עסיסי במיוחד כדי להפסיק ללבוש את הבגדים שלהם בטלוויזיה. לטענת החברה, עצם העובדה שהבחור לובש את הבגדים שלהם "פוגעת בדימוי החברה".

כן, גם אני לא הצלחתי להחניק את הגיחוך. המחשבה שחברת האמריקן טריילר טראש האמריקאית חושבת שנותר לאן לדרדר את הדימוי המגה עממי גם ככה שלה, היא מעט מנותקת מהקשר. ובכלל, הבקשה שלהם מחבר ג'רזי שור להפסיק ללבוש את הבגדים שלהם, מקבילה לאפשרות שבחברה שמייצרת אקמול יסרבו למכור כדורים לאנשים עם כאב ראש, היות ששלל המשתתפים והצופים הפאתטיים של ג'רזי שור הם בדיוק קהל היעד של אברקרומבי אנד פיץ'. דמיינו שחברת פוקס הישראלית היתה מבקשת מהסטייליסטים של בית האח הגדול להפסיק להלביש את דיירי הבית בבגדים שלה. איך "הסיטואציה" יכול בעצם לעשות בושות למותג שכל המהות שלו הוא חוסר פאסון, עממיות ונגישות?

אברקרומבי אנד פיץ'. מי קהל היעד שלכם?
אברקרומבי אנד פיץ'. מי קהל היעד שלכם?

הסוף היה דווקא טוב. יחסי הציבור של MTV צחקקו ועדכנו שישמחו לעבוד עם חברת האופנה על עוד פעלולי תקשורת שובבים. ה"סיטואציה", שגם ככה ודאי לא הצליח לקרוא את הידיעה, יוכל אם רק ירצה לקבל סכום כסף עסיסי. אברקרומבי אנד פיץ' קיבלו כותרות מסביב לעולם. התקשורת דיווחה אבל ממש לא נכנסה להיסטריה. כולם היו מרוצים. אז איך לעזאזל קרה שרק אני נעלבתי והפכתי את הנון-אייטם הזה לטור?

''הדור הבא 24/7''. ריאליטי מקומי
''הדור הבא 24/7''. ריאליטי מקומי

נכון, אין ספק שדמה של חבורת הטראש חרוכת השיזוף מניו ג'רזי לחלוטין מותר, שהרי הם מתפרנסים מלרדת נמוך כמיטב יכולתם, ועדיין, לבי יצא אליהם. אולי כי הדבר הראשון שחשבתי הוא שאם אני הייתי סלבריטאית, וחברת אופנה היתה פונה אליי ומבקשת שלא אלבש את הבגדים שלה בפומבי, ועוד טורחת לשחד אותי בכסף, הייתי קוברת את עצמי מרוב השפלה ומרגישה הכי מכוערת, שמנה ודחויה בעולם. וכן, אין ספק שמדובר בתעלול יחצני יותר מאשר במסע צלב של חברת האופנה נגד אנשים עממיים שלא ראויים לכאורה לבגדים שלה, ועדיין, התקרית האזוטרית הזו הצליחה לעורר בי פלאשבקים לתחושות מידור אופנתי שחשתי על בשרי כל חיי.

מיותר לציין שתעשיית האופנה היא מהתעשיות היחידות שממדרות לקוחות "לא ראויים" ללא היכר. אתם בחיים לא תראו את תנובה מנסה למנוע מקליינטים לרכוש קוטג', אבל חברות האופנה נוהגות כך כבר שנים. בעידון, באסטרטגיות עקיפות ופחות מפורשות, אך בהחלט בעקביות. תהליך הסלקציה שעושים מותגי האופנה על לקוחות מתבצע בהמון דרכים שהפכו לעניין שבשגרה – אם באמצעות מחירים לא הגיוניים שקובעים מראש את חוג הלקוחות שיכול להרשות לעצמו, ואם בעזרת טווח מידות שזועק "לכאן נכנסות רק כוסיות". בבית האופנה שאנל אף מגדילים לעשות, ואחת האסטרטגיות הידועות שלהם היא הימנעות עיקשת מסיילים והנחות. הם אולי לא יגידו לכן שאתן לא ראויות לקנות אצלם, אבל הם יהפכו את האופציה למורכבת בהחלט.

אילנה ברקוביץ' ודורית בר אור. הצהירו בראיון שלא ימכרו בגדים לשמנות (צילום: מוטי לבטון)
אילנה ברקוביץ' ודורית בר אור. הצהירו בראיון שלא ימכרו בגדים לשמנות (צילום: מוטי לבטון)

אגב, אני ממש לא היחידה שנושאת טראומות מהמידור שננקט בתעשיית האופנה. רק שימו לב עד כמה ביטויים מפורשים לתופעה הופכים לקלאסיקות בתרבות שלנו. אחת מהסצנות הקולנועיות האיקוניות בסרט "אישה יפה", למשל, הוא הניסיון של ג'וליה רוברטס, לבושה כאחרונת השרלילות של וניס ביץ', לחדור את פתח חנויות היוקרה של רודיאו דרייב, שם היא נתקלת במשפט המייבש שפולטות לכיוונה הזבניות שנגעלות ממעמדה הנחות: "אין לנו פה שום דבר עבורך".

גם אצלנו, בלבנט, נצפו זה מכבר רגעי סלקציה קיצוניים כאלה, למשל, כשצמד הפאשניסטות דורית בר אור ואילנה ברקוביץ' חנכו ליין אופנה חדש והצהירו בראיון שהן לא רוצות למכור את הבגדים שלהן לבחורות שמנות. תופעת הסנוביזם האופנתי בישראל אף חיזקה את מעמד הקאלט שלה עם מערכון המקפלות האליטיסטיות של "ארץ נהדרת", שנהנו להתעלל בקליינטיות שכל רצונן היה לשלם עבור בגדים בחנות בקניון.

אברקרומבי אנד פיץ' בהחלט סיפקו לנו רגע חזירי נוסף של מידור מפורש. מטונף מצדם, אבל במחשבה שנייה, לשלם למישהו בשביל שלא ילבש את הבגדים שלך - מעליב ברמה האנושית, אדיר ברמת הישירות נטולת הבולשיט. הייתי מצפה מעצמי לחגוג רגע דקדנטי כזה ולא להוקיע אותו. ועדיין, כנראה שכשזה מצליח לדרוך לי אישית על היבלות, נוח לי לשכוח מעקרונות הכנות והישירות שאני כל כך נהנית לדגול בהם כשאני מגחכת על סיטואציות שפוגעות באנשים אחרים. פאקינג אברקרומבי אנד פיץ' הכניסו אותי לחשבון נפש. כל הכבוד להם.