>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

באוגוסט 1991 הגיע לדוכני העיתונים גיליון המגזין וניטי פייר עם תמונת שער ששינתה את פני ההיסטוריה. בצילום העירום שהתנוסס על השער הופיעה דמי מור בחודש השביעי להריונה, כשידיה משולבות סביב בטנה העגולה והחשופה, ופניה מפנות מבט רך אל עדשת המצלמה של אנני לייבוביץ'. מור הציגה לראווה את הריונה עם בתה השנייה סקוט לארו וויליס, שנולדה ביולי אותה שנה, והפכה את ההיריון לתקופה הסקסית ביותר בחייה של אישה ואת הבטן הענקית, שעד אז הוסתרה והוצנעה תחת בגדים ענקיים, לאקססורי הלוהט ביותר שאישה יכולה לשאת על עצמה. "זה היה צילום שכולו אמר אנטי-הוליווד, עם אטיטיוד שאינו נוצץ", הסבירה מאוחר יותר לייבוביץ' בראיון לניו יורק טיימס.

החודש מלאו 20 שנים לצילום השער המדובר, במהלכן הוא צבר מעמד כאחד הדיוקנאות האיקוניים של המאה ה-20, זכה לשלל חיקויים ומחוות במגזינים שונים בארץ ובחו"ל, הפך ללעג בתוכניות סאטירה, וכאמור, שינה את כל מה שחשבנו על הבטן התופחת והפך את מור לאייקון של העצמה נשית הריונית.

"כשהשער של מור יצא לאור כל תעשיית האופנה התעסקה בו", משחזרת הדוגמנית ומנחת הטלוויזיה גלית גוטמן, שחשפה בטן הריונית לפני כשש שנים בפני עדשת המצלמה של רון קדמי, בצילום שער של מגזין את שעשה הומאז' לווניטי פייר. "בהיריון הראשון קיבלתי הצעות רבות להצטלם, אבל רק בהיריון השני, עם אמה, הסכמתי. היריון ראשון הוא אינטימי ויש חששות, אז לא הצטלמתי לאף מגזין וגם לא למותג בגדי היריון. האמת שחששתי קצת ממה יגידו בישראל, מעין הרע ומהביקורות, אבל בדיעבד אני שמחה שעשיתי את השער. זו מזכרת מדהימה בעיניי. עד היום אני חושבת שזו הפקת האופנה הכי טובה שעשיתי אי פעם".

הגרסה הישראלית: מירי בוהדנה בצילומים לפנאי פלוס (צילום: אורי אליהו)
הגרסה הישראלית: מירי בוהדנה בצילומים לפנאי פלוס (צילום: אורי אליהו)

גוטמן אומנם היתה אמיצה ללכת בעקבותיה של מור החלוצה, אבל להבדיל, היא לא התפשטה לגמרי אלא התכסתה במעין טוניקה לבנה שהורטבה במים על ידי הסטייליסט מרק אורן והפכה לשקופה. אחרי גוטמן זכינו לראות גם את מירי בוהדנה, אילנית לוי, נטלי עטיה, ושלל מפורסמות אחרות מוציאות את הריונן לאור. רובן ככולן לא הסכימו ללכת עם ההומאז' עד הסוף ולהתערטל בלבוש חווה. תמיד היה בצילום איזה צעיף, חזייה או פיסת בד כלשהי ששמרה על צניעות הכוכבת. אחרי הכול, ישראל היא מדינה קטנה שבה המבוכה מהפומביות גוברת על הגאווה הנשית. הישראלית היחידה שכן הלכה עם ההומאז' עד הסוף היתה דווקא מעצבת האופנה מאיה נגרי, שחשפה את עצמה ללא עכבות בצילום שער לליידי גלובס.

בחו"ל הרבה יותר קל להתפשט. ב-20 השנים האחרונות התנוססו על שערים תמונות ההיריון של קלאודיה שיפר (ווג גרמניה), בריטני ספירס (הארפר'ס בזאר), מוניקה בלוצ'י (וניטי פייר האיטלקי), כריסטינה אגילרה (מארי קלייר), מריה קארי (לייף אנד סטייל) והאלי ברי (אינסטייל). חלקן הלכו עם זה עד הסוף, חלקן בחרו בלבוש מינימלי, אבל כולן הבליטו את הבטן כמקור לגאווה.

משמאל למעלה, עם כיוון השעון: ההריוניות המעודכנות לילי אלן, ג'סיקה אלבה, טורי ספלינג וג'נוארי ג'ונס. רוצות להתפשט? (צילום: gettyimages)
משמאל למעלה, עם כיוון השעון: ההריוניות המעודכנות לילי אלן, ג'סיקה אלבה, טורי ספלינג וג'נוארי ג'ונס. רוצות להתפשט? (צילום: gettyimages)

בחירתה האמיצה של מור השפיעה לא רק על תעשיית המגזינים, שזכו למקפצה ענקית עם פרסומו של כל שער בסגנון. במידה כזאת או אחרת, היא השפיעה על כל אישה הרה מסביב לעולם, שעד לאותה נקודה בזמן נאלצה להצניע ולהחביא את בטנה מאחורי בגדים-אוהלים, משל מדובר בכרס בירה מביכה.

בעקבות אותו מהפך שיצרה מור לפני 20 שנה, החלו ההריוניות לאהוב את גופן המתעגל ואף לרצות לתעד אותו כמזכרת סקסית לכל החיים. הצלמת ניצן חרמוני הבינה את הטרנד לפני 14 שנה, והחלה להתמחות בצילום נשים הרות. היום היא אולי הצלמת המזוהה ביותר בארץ עם המגמה, אולם כמוה יש עוד צלמות רבות בישראל. באתר שלה מופיעות נשים רבות מצולמות א-לה דמי מור, מה שיוצר את הרושם שצילום הבטן הפך לפעילות חובה כמעט כמו בדיקת אולטרה סאונד. "אני חושבת שמה שמייחד צילום בתקופת היריון זה החיבור בין העובר לאם", מסבירה חרמוני. "מצד אחד, ההיריון הוא התבליט של העובר ללא החיות, אבל אתה כצופה יודע שבתוך הבטן יש חיים חדשים. זה שילוב נדיר ומיוחד שאין מקביל לו".

אילנה ברקוביץ' לאבישג ארבל. ''היריון זה לא דבר שמסתירים'' (צילום: רונן פדידה )
אילנה ברקוביץ' לאבישג ארבל. ''היריון זה לא דבר שמסתירים'' (צילום: רונן פדידה )

לפני 20 שנה בדיוק הוקמה גם רשת בגדי ההיריון פור 2 מבית ml, ומאוחר יותר גם המותג המקביל רמי לי. תעשיית בגדי ההיריון בהחלט תפסה תאוצה ושינתה כיוון בעקבות המהפך שיצרה מור, שהלך וחלחל בחברה לאורך השנים. היצע הבגדים המצומצם והבלתי אופנתי בעליל התרחב. ההכרה בכך שאישה בהיריון זכאית ללבוש שיהלום אותה ויהיה אופנתי וטרנדי, החליפה את הפשרה ואת ההתחפרות בבגדים נטולי אופי או צורה. את מקומם של הבגדים הגדולים ומטשטשי הגזרה הלכו ותפסו הג'ינסים והחולצות הדוקות הגזרה, שעוטפות את הבטן הגדולה ומבליטות אותה.

מעצבת אופנת ההיריון אבישג ארבל, שהקימה לפני שש שנים את המותג הנושא את שמה, נזכרת בשינויים שהתחוללו מאז פורסם השער. "עד אז היו בוטיקים ספורים בארץ שמכרו אוהלים כדי להסתיר את הבטן", אומרת ארבל. "אחד המותגים הראשונים שניסחו אופנה טרנדית ועכשווית היה המותג הצרפתי Formes, שהתפרש עם חנויות בכל העולם וכיום כבר פשט את הרגל. האמירה החדשה היתה: היריון זה לא דבר שמסתירים. אם הדור שקדם לנו הסתיר את ההיריון, הדור שלי מציג אותו לראווה. האישה העכשווית היא אסרטיבית ועצמאית, ובחשיפה הזו היא בעצם אומרת שהיריון הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ולא צריך להתבייש בו".