באחת מסצנות החיזור בין הגיבורה בסרט "ג'יין אייר" לבעל האחוזה בה היא עובדת כאומנת, משכנעת אותה סוכנת הבית מיס פיירפקס להתגנדר מעט בעיני האדון ולהתקשט בשמלה נאה לקראת פגישתם. "אבל יש לי רק שתי שמלות", אומרת ג'יין אייר בהכנעה. "אז תבחרי את היפה ביותר", משיבה לה פיירפקס, מנסה ללמד את העלמה הצעירה אלגנטיות מהי. עין בלתי מזוינת תתקשה לעמוד על ההבדלים בין שתי השמלות הבודדות שג'יין אייר מחליפה לאורך העיבוד הקולנועי של קארי פוקונאגה לספרה הנודע של שרלוט ברונטה משנת 1847, שיעלה לאקרנים בישראל ביום חמישי הקרוב.

"ג'יין היא סוג של דמות שטוחה - אבל זה לא אומר שאין לה חוש סטייל", טוען מעצב התלבושות של הסרט, זוכה האוסקר מייקל אוקונור, בריאיון שהעניק לאחרונה למגזין "ואניטי פייר". בגדיה של ג'יין אייר מופיעים כמעט לכל אורך הסרט כמדים אפורים, חמורי סבר, עשויים בדים נוקשים ומחוכים חונקים. בדיוק כמו האופי העצור והשקט של ג'יין, שמגלמת בחן השחקנית מיה ואסיקובסקה.

אז היכן מתחבא חוש הסטייל? הו, אותו ניתן לפגוש כאשר ג'יין אייר לובשת את אותה שמלה יפה לפגישה עם בעל האחוזה, מיסטר אדוארד רוצ'סטר (שמגלם השחקן מייקל פאסבנדר). חדי האבחנה יוכלו לזהות מחשוף קל המבליט מעט מעצמות הבריח של וסיקובסקה, שמקפידה לאורך הסרט לא לחשוף נקבובית אחת מעורה, כיאה לקוד הצניעות של התקופה הוויקטוריאנית.

  (צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)

דיקטטורת המחוכים

27 גרסאות לקולנוע ולטלוויזיה נעשו משנת 1910 לרומן האיקוני של ברונטה. העלילה המתרחשת בלב התקופה הוויקטוריאנית בבריטניה, במחצית הראשונה של המאה ה-19, מגוללת את תהליך התבגרותה של ג'יין אייר, ילדה הנשלחת לאחר מות הוריה אל בית דודתה העשירה והמרשעת. משם היא נזרקת אל מאחורי סורג ובריח בפנימייה נוקשה שמפעילה הכנסייה, ומסיימת כאישה עשירה ומאוהבת ברוצ'סטר, אליו היא מתוודעת לאחר שהתגלגלה לעבודה כאומנת של בתו הצעירה.

בדומה לסרטים תקופתיים אחרים, "ג'יין אייר" הוא מופת של עיצוב אמנותי, עליו הופקדו הארט דיירקטור קארל פרוברט ומעצב התלבושות מייקל אוקונור. "העבודה על עיצוב התלבושות היתה של מייקל, אבל עבדנו בצמוד על התחקיר והצבעוניות של 'ג'יין אייר'", מספר פרוברט בשיחת טלפון מלונדון, שם הוא עובד בימים אלו על עיצוב אמנותי לסדרת טלוויזיה. ג'יין אייר הוא הפיצ'ר הראשון שלו.

  (צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)

התקופה הוויקטוריאנית, שאופיינה בחברה מעמדית הנשלטת על ידי כנסייה נוקשה וחמורת סבר, מתבטאת בסרט בעל אווירה אפלה, המציירת את אותן שנים כעידן חשוך בהיסטוריה. פרוברט מצביע גם על אלמנטים בלבוש ובעיצוב של הלוקיישנים כמשקפים של אותה קדרות. ההבדלים המעמדיים, למשל, בולטים בפער בין בגדיה הפשוטים של ג'יין אל מול תלבושות הפאר של דודתה העשירה והגנדרנות הדנדית של רוצ'סטר. בעוד שג'יין מופיעה בסרט בשמלות צמר פשוטות שצווארון תחרה דק מעטר אותן, בנות האצולה הקפידו על קוד לבוש ההולם את מעמדן הרם: שמלות קרינולינה עשירות בבד ותפוחות שרוולים המשלבות צבעוניות עזה ובדי משי, לצד אביזרים משלימים ככובעים וצעיפי פרווה מנקרי עיניים.

הסרט אינו חף מביקורת כלפי הדיכוי הנשי המתקיים דרך הלבוש: ממחוכי הצרעה הצרים ועד לשכבות הבד הרבות שהאטו את הליכתן של הנשים בשמלות. הביקורת אומנם לא נאמרת, אך די בצפייה בתהליכי ההתלבשות וההתפשטות המורכבים והממושכים כדי לקלוט את המסר. "הביגוד היה החתיכה האחרונה בפאזל", סיפרה וסיקובסקה, "ממש להיכנס בעורה של הדמות. ניסיתי מחוכים בעבר, אבל מעולם לא כאלה. אפילו לאכול לא הצלחתי. המגבלה שכופה המחוך עזרה לי להכיר בדיכוי שחוו נשים באותה תקופה, כי ממש קשה לנשום כך, ובטח לרוץ".

  (צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)

בחסות החשיכה

''ג'יין אייר'' צולם בחורף שעבר, בקור העז של חודש פברואר, בלונדון וברחבי הממלכה הבריטית. הטירות הקרירות והיערות המושלגים היוו תפאורה מושלמת לחזונו של הבמאי. "הרומן המקורי כלל אלמנטים רבים של פחד, החל באווירה הוויקטוריאנית וכלה בנוכחות רוחנית של ממש", סיפר פוקונאגה. תהליך המחקר לסרט ארך כשלושה חודשים, במהלכם יצא הצוות האמנותי לחפש השראות מן התקופה. אוקונור ביקר במוזיאונים שונים, שבהם מצא בגדי ילדים מהתקופה הוויקטוריאנית אשר עזרו לו מאוחר יותר לשלב בעבודה על התלבושות טכניקות תפירה מהמאה ה-19. פרוברט היה עסוק באותו הזמן בחיפוש לוקיישנים.

"כשאתה קורא כילד סיפורים על אישה הנעולה בעליית הגג, אתה יכול רק לדמיין את זה כמקום ללא שמחה. כשהתחלתי לעבוד על הסרט כבר הענקתי למקום את האינטרפטציה האפלה שלי, דבר שאתה יכול לראות בצבעים שבחרנו ובתלבושות שעיצב מייקל אוקונור", מספר פרוברט, שלצורך העבודה על הסרט חזר לקרוא את הספר. "בפעם הראשונה שקראתי אותו כנער צעיר מצאתי אותו מעין ספר אימה לילדים", הוא משחזר. "עכשיו גיליתי בו רבדים נוספים, אפלים יותר".