הייתם מצפים שחברת מנגו, המתמחה בבגדים אורבניים, תמקם את המטה שלה בלב ברצלונה, איפשהו בין מוזיאון גאודי לרובע הגותי. אז זהו, שלא. מעצמת האופנה הספרדית, הכוללת יותר מ‭1,400-‬ חנויות ו‭8,200-‬ עובדים ברחבי העולם, מיקמה את משרדיה בפלאו, עיירה תעשייתית במרחק כ-20 דקות מברצלונה. הדרך לשם עוברת בתוך מרחב ירוק אינסופי, המהווה ניגוד מוחלט לעירוניות השוקקת והתוססת. כבר בכניסה למשרדי החברה חשים באווירה של יצירתיות המתרחשת בסביבה נינוחה. לא יכולתי שלא לחשוב: הייתכן שמהמקום הרגוע והשלו הזה יוצאות קולקציות הכובשות אל לבן של מאות אלפי נשים? מטה החברה מתפרש על פני ‭112,500‬ מ"ר, הכוללים את אולם התצוגה, המחסנים וכמובן – ההאנגר התפעולי המרשים ביותר שאליו נחשפתי מימיי. בכל אזור הרגשתי שאני חיה בסרט – פעם ב"סקס והעיר הגדולה" ופעם ב"מטריקס".

עוברת לספרייה

כעיתונאית, סטייליסטית ואישה, החדר הבא היה מבחינתי חזרה לגן עדן. הספרייה הענקית היא גן שעשועים ענק לחובבי אופנה – מדפים אינסופיים של מגזינים כמו ווג ומודה משנת ‭,1917‬ כולם שמורים היטב. יכולתי להעביר שם יום שלם, לפשפש ולעיין במגזינים ישנים. בצד השני נמצאים חדרי ארונות המלאים מהתקרה עד הרצפה בבגדים, חלקם וינטג' – ארכיון המכיל את בגדי המותג מאז היווסדו לפני 25 שנה, דגמים החביבים במיוחד על מעצבי הבית ורבי המכר והמהדורות המוגבלות שהצליחו בעולם. נדמה לי שאם קארי בראדשו הייתה נקלעת לחדר, היא הייתה שוקלת לעבור דירה מניו יורק – מדובר במקום המושלם למכורת אופנה אמיתית.

התחנה הבאה היא החלל שבו מייצרים את הסמפלים. בספרד נתפרות רק הדוגמאות, והייצור עצמו נעשה בסין ובהודו. אמרתי ייצור? הגיע הזמן לעבור, בשמחה רבה, לחנות לדוגמה. עכשיו, תארו לכם שבאמצע משרדי חברה מכובדת ניצבת לה בנחת חנות ענקית – איזה כיף! חבורת העיתונאים המשתתפת בסיור שוכחת לשעה קלה את תפקידה, וכולם נוגעים, חוקרים וחושקים בכל פריט. המארחות קוראות אותנו בנעימות לסדר. עם כל הכבוד, אנחנו לא בחנות הדגל בדיזנגוף סנטר בתל אביב. זה מבלבל, כי החנות לדוגמה מעוצבת בדיוק כפי שמעוצבת כל חנות ייצוגית של הרשת, החל במתקני התלייה ועד לתאורה. גם כאן, כמו בכל חנות אחרת בעולם, העיצוב משתנה בקביעות – אחת לשבוע. אבל כאמור, לא באנו לכאן כדי למלא שקיות ואנחנו אוספים את עצמנו, בקושי רב, ממשיכים הלאה ולוחשים זה לזה שהיינו שמחים לגעת ולמדוד, וגם לקנות תיקים, נעליים ובגדים. כל אלה יחכו בסבלנות. בינתיים, כמו אליס בארץ הפלאות, ממשיכים אל הדלת הבאה.

בקצה המסדרון נפתחת דלת לחלל עצום המאכלס את מיטב המוחות והמעצבים של החברה. אלה יוצרים כאן את הקולקציות הבאות. ככה זה נראה: מאות אנשים מסתובבים בכוורת זמזמנית, כולם מחויכים, מדברים, יוצרים ואיכשהו – באופן מפליא ומרתק כאחד – הדממה נשמרת. נעים להסתובב כאן: בפינה אחת נמצא חדר הלבשה עם דוגמניות המדידות. ארבע פעמים בשנה הן מועסקות באופן קבוע לשבועיים, וכמובן בהתאם לצורך – צעירות במידות 32 עד ‭.46‬ הכול נבדק: אם המכנסיים קצרים מדי, ארוכים מדי, איך הג'ינס מונח על הגוף לפני שטיפה ואחרי שטיפה, בגדים לפני כביסה ואחרי כביסה, בצבעים בהירים ובצבעים כהים. בעוד הן מודדות את הדגמים, צוות אנליסטים משקיף עליהן מפינה אחרת של האולם. תפקידו של הצוות, שנמצא בכל רגע נתון בקשר מול כל עיר בכל מדינה שהרשת נמצאת בה, הוא לנתח את נתוני המכירות ולהתאים את הקולקציה לפי הסטטיסטיקה שנאספת על ידם.

קולקציית קיץ 2011 של מנגו. בלוקים של צבע
קולקציית קיץ 2011 של מנגו. בלוקים של צבע

נפעמת בהאנגר הלוגיסטי

ההתחשבות בשווקים השונים באה לביטוי גם בתמונות ובקטלוגים הנשלחים לכל מדינה ומדינה. לאיראן, שבה אסור לנשים לחשוף את הפנים ואת עור הגוף, שולחים אנשי מנגו קטלוגים שבהם פני הדוגמניות נמחקו והרגליים והידיים הושחרו. במדינות אחרות אפשר להסתפק בטשטוש קל של הפנים והעור. "אנחנו לוקחים בחשבון את כל קהלי היעד‭,"‬ הם מסבירים. אבל מכל הצוותים יש רק אחד שתפקידו חלומי באמת: להסתובב בעולם ולמצוא השראות לעונות הבאות.

ההאנגר הלוגיסטי נמצא במרחק נסיעה קצרה ממשרדי החברה, ושטחו ‭24,000‬ מ"ר. הוא קיים כשמונה חודשים, נראה כמו מכונית שעוד לא הורידו ממנה את הניילונים ועובדים בו רק 40 איש. בתוך ההאנגר נמצא חלל עצום שיד אנוש לא נוגעת בו, מטריקס רילודד ממש, עשרות קומות של מדפים בגובה 80 מטר. רוחשות בו מכונות שאי אפשר לעמוד בקצב העבודה שלהן, והן משנעות ארגזי סחורה ממקום למקום לפי דרישות האספקה לכל מדינה בעולם. נשארנו פעורי פה, זה פשוט בלתי נתפס!

בתום הביקור ראיתי את זאק אנדיג, אחד משני האחים שהקימו את המותג המפואר, יהודים ממוצא טורקי, יושב ומפטפט בטבעיות עם המעצבים הצעירים. המקום מנוהל בצורה לבבית ונעשים הרבה מאמצים לא מורגשים ליצור סביבת עבודה נעימה ומתמרצת. הבגדים של מנגו אמנם אינם פורצי דרך והרשת מספקת את מה שרוב הרשתות נותנות, אבל בתום הביקור הרגשתי קצת כמו ביחסים – תחשבי על גבר שלא בהכרח היית מסובבת אחריו את הראש, אבל אחרי שאת מכירה אותו את רואה שיש בו את כל מה שאת מאמינה ורוצה בו, והעיקר: הוא גורם לך להרגיש טוב.

הכותבת הייתה אורחת חברת מנגו בברצלונה