
המבקר: איתי יעקב
קום איל פו
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? בהחלט. זוהי אחת הקולקציות הטובות של המותג, עם עושר הסריגים, הבדים הרכים, פיתוחי הטקסטיל המעניינים והשיקוף המדויק שהיא מציעה לרוח הזמן.
נקודות האור
הצללית. אחד ממקורות העוצמה הבולטים של הקולקציה הנוכחית טמון בצלליות שיצרו המעצבות - מחליפות מכנסיים צרות ומקטורנים צמודים, ועד למראה של חצאיות מידי רחבות בגזרת קלוש, שנלבשו עם סריגים וסווטשירטים במראה נינוח. במקרה אחר, של שמלת סריג אפורה במראה פוטר, נוצר מראה אופנתי של כתפיים מעוגלות, שמשדר מצד אחד רכות, ומנגד, מתכתב עם "חליפות הכוח" משנות ה-80 וה-90, כשאזור הכתפיים זכה לבולטות יוצאת דופן.
החומרים. אפשר לסמוך על קום איל פו בכל הנוגע לשימוש בחומרים מעניינים וחדשים. שם בדיוק טמון כוחו של המותג. העונה ראינו זאת בחצאיות מניילון שחור, אולם גולת הכותרת היא השימוש בסריגים, למשל, סריג ירוק שהורכב מרצועות רחבות, ששולבו בפסים דקים של שחור ולבן, או שמלת מקסי מסריג לורקס מוזהב, שיכולה בקלות לשמש כשמלת ערב מרשימה.
ההומור. לקראת סוף התצוגה, עלו למסלול שתי דוגמניות בסווטשירט זהה בצבע אפור תכלת. האחד נשא את המילה Rich באותיות זהב גדולות, ועל השני התנוססה המילה Bitch. יחד הם מרכיבים את הביטוי הנפוץ לתיאור אותן נשים חזקות ואמידות, שמבקשות לבסס את מעמדן באמצעות בגדים וחליפות כוחניות. זו היתה מעין אתנחתא קומית בתצוגה, אבל גם חלק ממשחק הזהויות שהמותג בוחן מזה מספר עונות, על קו התפר בין אימוץ ביטויים המשפילים נשים, לבין אלה המאדירים אותן.
נקודת החושך
החליפה הגברית. נקודת המוצא של הקולקציה, אותה חליפת כוח גברית מהאייטיז, קיבלה פרשנות מעט מנומנמת במהלך התצוגה, עם חליפות מכנסיים צרות בצבעוניות של שחור וקאמל-אדמה, או חליפה בדוגמת מעוינים עם קריצה לקולקציית החליפות של פראדה לאביב-קיץ 2013. בעבר נחשבו מעצבות הבית של המותג לבעלות יד חזקה בקו המחויטים - החל מקרול גודין ועד אירה גולדמן – אולם הפעם לא הצליחו במותג לשחזר את ההצלחה. מי שמתגעגע לפריטים ההם, יכול לבקר בחנות האאוטלט החדשה של קום איל פו (מדינת היהודים 89, הרצליה פיתוח), שם ניתן למצוא מספר דגמים ותיקים בעיצובה של קרול גודין, ולראות מחויטות מצוינת מה היא.
מחירים: חולצות, 890-290 שקל; מכנסיים, 1,390-630 שקל; חצאיות, 1,100 שקל; שמלות, 1,690-990 שקל; ז'קטים ווסטים, 2,490-890 שקל.
להשיג בחנויות קום איל פו.
רונן חן
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? לא במיוחד. חן הציג קולקציה רחבה של פריטים, אך היא היתה נטולת שיאים וריגושים, והעלתה אצלנו בעיקר תחושת דז׳ה וו מעונות קודמות.
נקודות האור
המכנסיים. מכנסי הסקיני ששיגר המעצב למסלול היו מוצלחים מאוד. גזרתם המחמיאה ארזה היטב את הגוף, מגוון הצבעים והחומרים שמהם עוצבו הפך אותם לאטרקטיביים יותר, והם יצרו צללית ארוכה ומחמיאה לגוף.
הצללית. חן הצליח לייצר צללית נחשקת, סקסית ויחד עם זאת, אופנתית ורלוונטית לטרנדים של העונה, עם חלק תחתון צר וארוך, וחלק עליון רחב ורך. בתוך המסגרת הזאת אהבנו במיוחד את טוניקת הסריג שנלבשה מעל מכנסי סקיני מחומר דמוי עור, וקרדיגן רחב שנלבש מעל חצאית עיפרון שחורה עם רוכסן חיצוני בולט מאחור.
נקודות החושך
ההדפסים. קצת מפתיע לגלות שוב שמעצב בסדר גודל של חן, המחזיק ב-17 חנויות ומייצא לחו"ל, לא מכיר בחשיבות של ייצור הדפסים בלעדיים למותג שלו. נכון, זה כרוך באופרציה מורכבת יותר, אבל לטווח הארוך, זה ימנף את הקולקציות שלו גבוה יותר ויבדל אותן ביחס לענף.
החזרתיות. במהלך הצפייה בקולקציה חווינו לא מעט פעמים תחושת דז'ה וו. אם זה הדפס של משיחות צבע מוקה, ואם זה בשלל פריטים דומים מאוד, למעט שינויים מינוריים. אז נכון, חן הוא מעצב ותיק עם כתב יד מגובש, ואין לנו ציפייה שיהפוך את עורו מדי עונה, אבל כן היינו רוצים לראות אותו מאתגר את עצמו יותר, וגם את הלקוחות שלו, שמגיע להן להתרענן מדי עונה בפריטים שיוציאו אותן מהקומפורט זון.
מחירים: חולצות וטוניקות, 549-199 שקל; סריגים ועליוניות, 660-299 שקל; חצאיות, 499-299 שקל; מכנסיים, 599-199 שקל; שמלות, 890-439 שקל; מעילים, 1,590-1,190 שקל; צעיפים, 299-169 שקל.
להשיג בחנויות רונן חן.
אודליה ארנולד
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? כן. זו אומנם קולקציה קטנה, אך היא מדויקת, מותאמת לאקלים ולקהל המקומי, ומתכתבת עם אופנה עכשווית בינלאומית. בהמשך לקולקציית האביב שלה, שאותה סיקרנו כאן, ארנולד מסתמנת כקול מקורי ומרענן בתעשיית האופנה המקומית.
נקודות האור
ההדפסים. הקולקציה כולה בנויה על ההדפסים שיצרה ורדה ארנולד, אשר מייצרים לה בידול טקסטילי בשוק המקומי ומאפשרים למעצבת חופש חסר פשרות במסר הוויזואלי והעיצובי שאותו היא מבקשת להפיץ. בקולקציה ארבעה הדפסים שונים, אך כולם מספרים סיפור דומה המזגזג בקלילות בין ערבסקות גיאומטריות בצבעוניות של דגרדה לדוגמאות שנראות כמו ענני צמר גפן צבעוניים. מעניין לראות כיצד נקודת המוצא של המעצבת קיבלה תרגום מחודש, המתכתב גם עם מעצבים צעירים בעולם כמו כריסטופר קיין, שבקולקציית הקיץ האחרונה שלו יצר הדפסים פסיכדליים שונים כחלק ממגמת החזרה לשנות ה-90.
הצלליות. העונה החליטה ארנולד לייצר את כל הקולקציה בגזרות רחוקות מהגוף. בקו השמלות התוצאה היא של צלליות מעט מרובעות, כיוון שהן מטשטשות את המותניים. עם זאת, זהו המרחק האידיאלי לבגדים המותאמים לעונה – לא צמודים מחד, ולא אוברסייז מאידך. צללית נוספת, מוצלחת מאוד לטעמנו, היא הבחירה בחצאית מקסי בגזרת מותן גבוהה, שנלבשת עם חולצת בטן. הרווח הקטן הנוצר בין החצאית לחולצה הוא סקסי במידה, ופופולארי מאוד בעת האחרונה אצל ידועניות ופאשניסטות.
נקודת החושך
התיקים. בקולקציה שני דגמים של תיקים – תרמיל גב ותיק נשיאה קטן, המזכיר סובנירים שנמכרים לתיירים בעיר העתיקה בירושלים. התיקים אומנם משתלבים בהרמוניה בקולקציה כולה, אך כאשר מבודדים אותם ממנה הם נראים פשוטים מדי מבחינת עיצובית וחסרים ערך מוסף כאובייקט.
מחירים: החל מ-576 שקל לבגד ים ועד 1,345 שקל לשמלת מקסי.
להשיג בבית בנמל, נמל תל אביב.
המבקרת: יעל רגב
דורין פרנקפורט
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? חלקית, אנחנו מתקשים לגבש דעה נחרצת לכאן או לכאן. היו פריטים שאהבנו מאוד (כמו שמלת הקווילט הספורטיבית וסריגי הבוקלה השובביים), ואחרים שלא (כמו עליוניות הקרושה הסתמיות).
נקודות האור
הבדים. פרנקפורט מבינה בבדים, אוהבת בדים וכפי הנראה יודעת לעבוד איתם ולתמרן אותם לצורכיה יותר מכל מעצב מקומי אחר. בקולקציה הנוכחית היא השכילה לשלב בדי טוויד מחויטים עם לייקרה, על מנת לייצר את המראה המחויט אך נוח שאליו כיוונה, לשדרג שרוולי פאף א-לה שלגיה עם מניפת בד פנימית המעניקה להם נפח ורכות מובנית, לשזור נקודות צבע מרעננות בסריגי בוקלה כבדים, לצרוב בדי סריג קלילים ולנפק עבודות קווילט מוצלחות.
האקלקטיות. פרנקפורט עיצבה אוסף פריטים יותר משהיא עיצבה קולקציה. יש בכך היגיון מסוים, בהתחשב בקהל היעד שלה, שמורכב בעיקרו מנשים בשלות, שלא באמת מתעניינות בטרנדים חולפים, אבל בהחלט מעוניינות בפריטים קלאסיים שישרתו אותן למרחקים ארוכים. הקולקציה הנוכחית מביאה את האמת הזאת לנקודת רתיחה, ואין ספק שכמעט כל לקוחה של המעצבת תוכל למצוא בה לפחות פריט אחד כלבבה.
נקודות החושך
הקישוטים. מלבד החולצה המעוטרת באפליקציות פרחוניות, שנראית כמו פריט שכל פאשניסטה (גם כזאת שליין הסטודיו הבוגר של דורין לא פונה אליה באופן טבעי) תחמוד לארונה החורפי, שלל הכפתורים המוזהבים והשחורים מפלסטיק, האבזמים ורצועות הקשירה דמויות הסאטן, מרגישים מעט מיושנים וזקוקים לרענון.
האקלקטיות. לצד ההבנה שהאקלקטיות הסגנונית מאפשרת לפרנקפורט לממש את רצונה ליצירת פריטים בדידים, שיתאימו לצורכיהן המגוונים של לקוחותיה, קשה שלא לראות ביתרון היחסי הזה גם חיסרון. בהיעדר קו מקשר מובהק בין הפריטים, מלאכת הברירה הופכת לעבודה קשה מדי עבור הלקוחה המסוחררת, כך שייתכן מאוד שמדובר בעניין שיש בו כדי לפגוע במכירות.
מחירים: 1,900-175 שקל.
להשיג בחנויות דורין פרנקפורט.
יוסי קצב – Sketch
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? כן. המותג (שקיים ארבע שנים ומחזיק בארבע חנויות) מתפתח עקב בצד אגודל, ומקפיד לספק לגברים הישראלים קולקציות לבישות אך מעוצבות.
נקודות האור
ההתפתחות. Sketch החל את דרכו עם קו מחויט, ולמרות שהוא עדיין מציע חולצות אריג נפלאות, אט-אט הולכים ומצטרפים לתמהיל קווים נוספים הכוללים גזרות ובדים במראה ספורטיבי, אוברסייז או קז'ואל. התרחבות זו מתאימה לאופי הלבוש של הגבר הישראלי, והופכת את המותג לכזה שמתאים לכל שעות היום וגם לאירועים מעונבים יותר. קצב משלב בין העולמות השונים בהצלחה ברוב המקרים, למשל על ידי שימוש בבדי ג'רזי ליצירת מכנסיים בגזרה מחויטת.
הצבעוניות. החיבור בין גוני המונוכרום לצד קאמל, דלעת או ורוד מעושן, מרכך את הקווים החדים והמוטיבים המחוספסים בקולקציית החורף. הצבעוניות המדויקת והנועזת בו זמנית מעניקה לקולקציה המינימליסטית בבסיסה את הייחוד והאדג'יות המתבקשים. גם שילוב ההדפסים העדין עובד היטב כחלק מהתמהיל הכולל, ובהחלט נשמח לראות עוד משחקים עם דוגמאות במותג.
נקודת החושך
הז'קטים מעור. קצב מספר כי מעילי עור הם בין הפריטים הנמכרים ביותר בקולקציות החורף של המותג, אך העונה נראה כי הניסיון לגלוש לסגנון רטרו בגזרות ובאלמנטים יצר מראה כבד, יותר מאשר קולי. גם עודף הטקסטורות והצבעוניות הנועזת לא משתלבים היטב במקרה של הז'קטים מעור, שדווקא בו היה עדיף לשמור על מינימליזם שמרני יותר.
מחירים: 2,999-119 שקל.
להשיג בחנויות Sketch.
מאיה נגרי
מה מוכרים לנו?
האם קנינו את זה? בהחלט. הגישה החדשה, שכולה שיר הלל לצבע ולטקסטורה, עושה למותג רק טוב. נגרי וצוות העיצוב שלה לא מפחדים ללהטט בין סגנונות (מספורטיבי לנשי, ממחויט לנשפך וגולש, מאדג'י לפרקטי ולביש) ובין צבעים מתנגשים, ומתבלים את הקולקציה בטריקים מתוחכמים שמשדרגים עוד יותר את הגזרות האיכותיות.
נקודת האור
הצבעוניות. הצבעים הרעננים – גם עבור המותג וגם כבחירה לעונת החורף – מעניקים למראה העשוי והלבוש של נגרי קלילות כיפית וכמעט נערית. בקולקציה אומנם נשמר מקום של כבוד למונוכרום, אך לצדו ניתן למצוא גוונים מטאליים, ורוד, פרג, אמרלד, זהב, ברונזה וכחול קובלט. האיזון בין הצבעים השונים יוצר תמהיל מוצלח, אחיד ומזמין, וגם הבחירה לשלב צבעים שונים בתוך פריט אחד (למשל, כחול, בורדו ושחור כהדפס קמופלאז') מוסיף מאוד.
משחקי השכבות. אחד האלמנטים שחוזרים לאורך הקולקציה הוא יצירת אשליה של שכבות בפריט אחד – למשל, בשמלת אריג בהדפס קמופלאז', באוברול מנומר ובמעיל טרנץ'. כך נוצר מראה של לוק שלם ומעוצב בפריט אחד, בלי מאמץ מצד הלובשת. בנוסף, חלק מהפריטים מאפשרים יותר מדרך לבוש אחת, כמו, למשל, אוברול אריג שניתן ללבוש עם גב סגור או עם מחשוף וי עמוק.
הנגיעות הספורטיביות. סריגים מחוררים, סריג קטן מפליסה עם שרוולים גדולים ופתוחים, חולצה בגזרת קופסה מחומר דמוי עור מחורר, חצאית קטנה עם כיסים ספורטיביים מעוגלים, מכנסי ברמודה מעור וחולצות אריג בהדפס גיאומטרי צבעוני – ההתייחסות של נגרי לטרנדים הספורטיביים היא מדויקת, מעודנת ומבורכת.
נקודת החושך
בדי הלבד והניילון. השימוש של נגרי בחומרים נראה וירטואוזי במבט ראשון, אך במבט שני מתגלה כי חגיגת הבדים גולשת לעתים למחוזות מוצלחים פחות. הבעיה ניכרת בעיקר בבדי הלבד והניילון המשולבים בקולקציה, אשר נראים גסים ולא קשורים לשאר התמהיל ההרמוני.
מחירים: 2,980-290 שקל.
להשיג בחנויות מאיה נגרי.