אמש נחתם שבוע האופנה של פריז בתצוגה של בית האופנה הצרפתי לואי ויטון. עיני כל עולם האופנה היו נשואות לעיר האורות, ובעיקר לתצוגת הבכורה של המעצב ניקולא גסקייה בבית היוקרה עם הלוגו המפורסם ביותר בעולם. גם ללא מארק ג'ייקובס בפריז, שבוע האופנה בעיר שמר על כוחו כשבוע האופנה היצירתי והמעניין ביותר מבין הארבעה שהגיעו אתמול לסיומם. אז מי בית האופנה שהחליט להציג על רקע תפאורה של סופרמרקט ומי העורכת המפורסמת שהתמקמה בשורה השנייה בתצוגה של ולנטינו? קבלו את סיכום שבוע האופנה של בירת האופנה הנערצת בעולם, עם כל הסיפורים החמים מהמסלול, מאחורי הקלעים ועל השטיח האדום.
עוד בערוץ האופנה
- שבוע האופנה בניו יורק: הרגעים הגדולים
- שבוע האופנה בלונדון: הרגעים הגדולים
- שבוע האופנה במילאנו: הרגעים הגדולים
1. הסקנדל: אנה ווינטור בשורה השנייה
המוזמנים לתצוגה של בית האופנה האיטלקי ולנטינו שהתקיימה ביום שלישי בערב לא האמינו למראה עיניהם: אנה ווינטור, עורכת ווג אמריקה והאישה החזקה ביותר בתעשייה, התיישבה בשורה השנייה, ולא בשורה הראשונה, השמורה באופן מסורתי לאורחים החשובים ביותר. השמועה עברה כאש בשדה קוצים, וכל אתרי האופנה בעולם והרשתות החברתיות התייחסו לפרשה, כאילו מדובר בפלישה הרוסית לחצי האי קרים. במונחים של עולם האופנה, אין הרבה הבדל בין פוטין לווינטור, שתי דמויות דמוניות, כל אחת בתחומה.
אז מה היה שם בעצם? מקור בבית האופנה סיפר לאתר האינטרנט Fashionista כי מקומות הישיבה עבור התקשורת האמריקאית צומצמו העונה, והעורכת המשפיעה בעולם החליטה, במחווה ג'נטלמנית, לפנות את מקומה בשורה הראשונה עבור העיתונאית שרה מאוור, אשר סיקרה את התצוגה לאתר Vogue.com. הפרשייה המדוברת עשתה לווינטור רק טוב, כשהפכה אותה ברגע אחד מהשטן בכבודו ובעצמו לעוגיית מקרון פריכה ומתוקה. לנו זה דווקא הזכיר את הציוץ המצחיק של אושיית האופנה דרק בלסברג בטוויטר מלפני שלוש שנים: "השורה השלישית היא השורה הראשונה של אנשים שלא אכפת לי מהם. שבוע האופנה בפריז נהיה ביצ'י".
2. אורחת הכבוד: ריהאנה
הכוכבת הכי גדולה שהתארחה בשבוע האופנה בפריז היתה ריהאנה, שהתייצבה כחיילת טובה כמעט לכל תצוגה שהתקיימה בעיר. ז'אן פול גוטייה, לנוון, ז'יבנשי, סטלה מקרטני ושאנל, היו רק חלק מהתצוגות בהן נצפתה ריהאנה לבושה בבגדי המותג המציג. צוות של המאפרים והסטייליסטים שליוו אותה במסעה בעיר האורות, התקין עבורה לוק מיוחד לכל תצוגה, ואת הופעותיה בשורה הראשונה ומאחורי הקלעים היא שיתפה בחשבון האינסטגרם שלה ובתמונות שהפיצה גם חברתה הטובה, הדוגמנית קארה דלווין.
3. הטרנד על המסלול: אביזרי פרווה
שבועות האופנה של ניו יורק ומילאנו כבר רמזו כי הפרווה הולכת להיות המגמה הרותחת של החורף הבא, אבל שבוע האופנה של פריז לוקח אותה צעד אחד קדימה ומדייק את הטרנד – שימוש בפרווה באביזרים בלבד, כמו צעיפים, תיקים ונעליים. המעצבת איזבל מארה יצרה מגפוני פרווה במראה שבטי, ואילו בתצוגה של Vionnet נצפה מראה אלגנטי יותר, עם סנדלי פרווה אפורים שנראו כמו ארנבים קטנים שהתלבשו על רגלי הדוגמניות. בית האופנה סלין יצר צעיפי פרווה צבעוניים, ובקנזו החליטו לעטוף את תיקי הצד בפרווה צבעונית. נותר רק לקוות כי הפרווה הסינתטית תגבר על זו האמיתית, כי אכזריות כלפי בעלי חיים זה הכי אאוט.
4. השורה הראשונה: המוזיקאים כובשים את פריז
שבוע האופנה של פריז מתקיים תמיד במקביל לטקס האוסקר, מה שמשאיר אותו כמעט ללא כוכבים הוליוודיים בשורה הראשונה. זה לא אומר שפריז נשארת מיותמת, ההפך הוא הנכון. זוהי שעתם היפה של מוזיקאים רבים, שמשתלטים על עיר האורות. מלבד ריהאנה, השנה ראינו בפריז את קניה ווסט וזוגתו קים קרדשיאן, סולנית להקת גוסיפ בת' דיטו, מריאן פיית'פול, ובנוסף את השחקניות מלאני גריפית' וקירה נייטלי, שזהרו קצת פחות בתצוגת האופנה של שאנל.
5. המטאור: קנדל ג'נר כובשת את פריז
קנדל ג'נר, האחות למחצה של קים קרדשיאן, עשתה את טבילת האש שלה על המסלול בתצוגה של מארק ג'ייקובס בשבוע האופנה בניו יורק. משם היא המשיכה לכבד בנוכחותה את שבוע האופנה של לונדון, ונתנה קפיצה ישירה לפריז, שם היא כיכבה בשתי התצוגות המדוברות של העונה, ז'יבנשי ושאנל. ג'נר בת ה-18 כבר הספיקה להפוך לדארלינג החדשה של מגזין ווג אמריקה, שהציג תמונות רבות שלה בחשבון האינסטגרם שלו, אבל שלוש התצוגות שעשתה העונה - ג'ייקובס, ז'יבנשי ושאנל – הפכו אותה לאחת הדמויות ששווה לעקוב אחריהן השנה. אין לנו ספק שהיא עוד לא אמרה את המילה האחרונה, ובקרוב מאוד נזכה לראות אותה בקמפיין יוקרתי או על שער מגזין חשוב.
6. האטרקציות: נשים אמיתיות, ריקודים על המסלול וג'יזל בהופעה בלעדית
כשהבגדים מתחילים לחזור על עצמם עונה אחר עונה, עולה הצורך לגוון את התפאורה. תשאלו את המעצב ריק אוונס, שזו העונה השנייה שהוא משתמש בגימיקים ומותח את גבולות ייצוגי הגוף הנשי. בעונה הקודמת היו אלה 40 רקדניות סטפינג (סגנון ריקוד אפרו-אמריקאי, המשלב בין הבעות פנים לוחמניות ותנועות גוף אגרסיביות) שליוו את התצוגה, ואילו הפעם הקדיש אוונס את התצוגה לנשים אמיתיות ומבוגרות. התוצאה הסופית היתה מעט צפויה, ולא ממש הצליחה לייצר אמירה קוהרנטית או רלוונטית על נשיות ומודל יופי עכשווי.
אוונס אינו היחיד שניסה לעורר את הקהל שהתייצב לתצוגות. אצל סטלה מקרטני פצחו הדוגמניות קארה דלווין וג'ואן סמולס בריקוד על המסלול בתום התצוגה, ובבית האופנה בלנסיאגה שיבצו את ג'יזל בונדשן על המסלול. זו היתה התצוגה היחידה של בונדשן לאורך כל חודש שבועות האופנה, והופעתה על המסלול הפכה לחדשה מרעישה בתקשורת. אגב, לצידה באותה תצוגה, הופיעה הדוגמנית הצעירה נטלי אידלמן (ע"ע הישראלית).
7. הנעל הרשמית: סטן סמית'
הקמאבק של נעלי סטן סמית' של חברת אדידס, שחזרו לייצור לאחר שלוש שנים, היכה גלים בפריז. אתר Fashionista משער כי אחד מכל חמישה אורחים בתצוגת האופנה של סלין, מהתצוגות החשובות של השנה, הגיע בנעלי סטן סמית'. כיכובן של הנעליים המיתולוגיות בקהל של סלין לא הפתיע אף אחד. מעצבת המותג פיבי פילו היא מעריצה ותיקה של המותג ולפני כשלוש שנים גם יצאה להשתחוות לקהל כשלרגליה נעלי המותג. הקווים הנקיים של הדגם, ניחוח הרטרו והשילוב הקלאסי בין הלבן לירוק, הופך אותן לנעליים המושלמות לאישה המודרנית.
8. התצוגה: הסופרמרקט של שאנל
סופרמרקט עמוס מוצרים קיבל את פני האורחים בתצוגת האופנה של שאנל, שהתקיימה ביום שלישי באולם הגראן פאלה בפריז. על כל מוצר שהוצג - מקרטוני חלב ועד קופסאות שימורים, הוטבע לוגו המותג. הדוגמניות, ביניהן קארה דלווין וסטלה טננט, צעדו על המסלול כשבידיהן סלסילות מתכת שעוצבו ברוח המותג. אם חשבתם שמדובר באמירה נוקבת של מעצב בית האופנה, קרל לגרפלד, על מותרות ותרבות הצריכה של מותגים, תחשבו שוב. בשיחה עם העיתונאית סוזי מנקס, סיפר לגרפלד כי "הבחירה בסופרמרקט נבעה מעניין בלוקיישן יומיומי, שאפילו אנשים שלובשים שאנל פוקדים אותו. זאת הצהרה מודרנית על מוצרים יוקרתיים". קצת קשה לדמיין את לגרפלד מבקר בסופרמרקט, או את הלקוחות שלו מתייצבות בתור לקופה המהירה, לבושות בחליפות טוויד ורודות או במעילי אובר סייז גדולים שהתנפנפו על המסלול. אבל היי, זה מצטלם מצוין, בטח כשריהאנה מושיבה בתוך עגלת הקניות שלה את קארה דלווין.
9. ה-תצוגה: ניקולא גסקייה ללואי ויטון
זו היתה אמורה להיות ה-תצוגה של שבוע האופנה בפריז, זו שעיני כולם נשואות אליה. אלא שמעצב האופנה ניקולא גסקייה, שהציג אתמול (רביעי) את קולקציית הביכורים שלו ללואי ויטון, גרם לנו יותר מכל להתגעגע נואשות לקודמו בתפקיד, מארק ג'ייקובס.
גסקייה הציג קולקציה שהורכבה בעיקר מפריטי קז'ואל, תוך שהוא מרפרר אל שנות ה-70 עם צבעוניות של דנים, עורות חומים והדפסי רטרו. כתב ידו של גסקייה הורגש בכל אחד מהפריטים שיצאו אל המסלול, כמו מכנסי סריג אפורים, או חצאית עור אפורה עם כיס צדי בצבע כחול. במקרה אחר, זוג אוזניים בצבע קאמל פיארו חצאית כחולה, ונראו כמו חתול שהסתתר מאחוריה. נדמה כי גסקייה עשה כל שביכולתו על מנת להציע אופנה שונה ב-180 מעלות מזו של ג'ייקובס. הוא ויתר על הגלאמור שהיה מזוהה עם ג'ייקובס לטובת מראה נגיש יותר ושלח את הדוגמניות אל המסלול בתיקים צנועים וקטנים, כשחלקן צעדו ללא תיק בכלל. בבית אופנה שנשען על מסורת של מזוודות ותיקים, מדובר במהפך מוחלט. לא היינו קוראים לזה מרד, אבל אין ספק שלואי ויטון צועד לכיוונים חדשים.
10. הישראלית: הדוגמנית נטלי אידלמן על המסלול הנכון
סליחה על הפרובינציאליות, אבל הפעם האחרונה שדוגמנית ישראלית צעדה על המסלול של שאנל היתה לפני שני עשורים, בימים שבהם שירז טל, מעיין קרת, נינה (ויק) ברוש ומיקי ממון חרכו את מסלולי שבוע האופנה בפריז. בשבוע האופנה הנוכחי הצליחה הדוגמנית הצעירה בת ה-17 נטלי אידלמן לכבוש שני מעוזים קשים לפיצוח: תצוגות האופנה של שאנל ושל בלנסיאגה, שם פסעה לצידה של לא אחרת מאשר מלכת הדוגמניות, ג'יזל בונדשן. אידלמן, תלמידת כיתה י"ב המתגוררת עם אמה בקרית אונו, נחשבת לאחת הדוגמניות הישראליות הפעילות ביותר כיום בחו"ל, כשמאחוריה צילומים לקנזו והופעה בתצוגות של בתי האופנה קום דה גרסון, קארבן, ג'יאמבטיסטה ואלי ואחרים. בסוף השבוע היא תשוב לישראל, ותשתתף בחלק ניכר מהתצוגות בשבוע האופנה בתל אביב. נשמח אם יתאפשר לה להראות לכל הדוגמניות המקומיות איך הולכים על המסלול כמו שצריך.