>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
"ילדות טובות מגיעות לגן עדן, ילדות רעות מגיעות לכל מקום" (הלן גרלי בראון)
אמש הלכה לעולמה העורכת המיתולוגית של מגזין קוסמופוליטן, הלן גרלי בראון, הסופרת והעיתונאית שפרסמה בשנת 1962, שנתיים בלבד לאחר המצאת הגלולה למניעת היריון, את המדריך הסנסציוני "סקס והרווקה", ושעל בסיסו ייסדה את מגזין הנשים "קוסמופליטן" במתכונתו הנוכחית (המגזין נוסד לראשונה בסוף המאה ה-19 כמגזין למשפחה ואחר כך כמגזין ספרות), וערכה אותו משנת 1965 במשך 32 שנה. ספרה הפופולרי של בראון הציע לנשים לחפש סיפוק מיני מחוץ לזרועות בעליהן ולתור אחר שלושה יסודות מרכזיים בחייהן: אהבה, סקס וכסף. הספר, שעובד שנתיים לאחר מכן לסרט בכיכובם של נטלי ווד והנרי פונדה, הציע לנשים לקחת בשתי ידיהן את מלוא העונג והאחריות על גופן, וניפץ את הטאבו סביב העיסוק הפומבי בסקס. שבוע בלבד לאחר מותה בטרם עת של אגדת האופנה האיטלקית אנה פיאג'י, תעשיית מגזיני האופנה נפרדת היום מדמות מיתולוגית נוספת, שהשפיעה עמוקות על הרגלי צריכת המגזינים של נשים מסביב לעולם.
גל המספידים לאחר מותה של בראון מציף בשעות האחרונות את הרשת. "הלן גרלי בראון היתה אייקון. הנוסחה שהיא יצרה של עצות ישירות וכנות על מערכות יחסים, קריירה ויופי, היתה מהפכנית בתעשיית המגזינים", ספד לה פרנק בנאק ג'וניור, מנכ"ל ההוצאה לאור של המגזין, הרסט. דברים דומים מסר דיוויד קארי, נשיא בית ההוצאה לאור: "הלן היתה השראה, סיפור הצלחה אמיתי. האנרגיה שלה, ההתלהבות והתשוקה האמיתית שהיתה לה לענייני שחרור האישה, קיבלו במה ברחבי העולם. היא הפיחה חיים בנושא שכל אישה רוצה לדעת עליו אבל אף אחד לא דיבר עליו, פשוטו כמשמעו, בתוך הדפים של קוסמו". גם ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, מצא לנכון להתייחס למותה של בראון. "ניו יורק איבדה היום חלוצה אשר עיצבה מחדש לא רק את תעשיית התקשורת, אלא את התרבות של המדינה כולה. היא היתה מודל לחיקוי עבור מיליוני נשים, והצליחה להביא לדפוס את מחשבותיהן הפרטיות ביותר, תשוקותיהן והחלומות שלהן", מסר בהודעה רשמית.
הלן גרלי בראון נולדה וגדלה בארקנסו, ארצות הברית, והיתה נשואה למפיק הקולנוע דיוויד בראון ("הנהג של מיס דייזי", "קוקון"), שהלך לעולמו לפני כשנתיים, בגיל 93. למרות שכיום קוסמופוליטן הוא בעיקר במה לשיחות קלות דעת על סקס, בעשורים הראשונים להוצאתו לאור הוא כונן שיח חדש במגזינים לנשים, ובחברה העולמית כולה. בראון הראתה לכולם כי ניתן ורצוי לדבר על סקס, ואפילו הקדימה בתפיסתה פמיניסטיות שמרניות כמו בטי פרידן וג'רמיין גריר. העיסוק בסקס, אופנה וחיי זוהר, כמו שנערות השער של המגזין מציגות בהבלטה, נתפסו אז באופן בוטה על ידי התנועה הפמיניסטית.
הלן גרלי בראון היתה אבן דרך בתעשיית המגזינים הבינלאומית. בתחילת דרכה היא נתפסה כדמות פרובוקטיבית ומשוחררת מינית, שמציעה לנשים לעשות בגופן ככל העונה על רוחן, ומצד שני, היו שראו בה כמעודדת החפצת נשים לטובת המבט הגברי. את תפיסת עולמה היא שיקפה היטב בלבושה, שכלל ברוב המקרים חצאית מיני בגובה של שמונה סנטימטרים מעל הברכיים, גם הרבה אחרי שחצתה את גיל 80. היא אולי לא תיזכר כאחת המתלבשות הטובות בדורה, אולם לבראון בהחלט היה סגנון משלה עם אמירה - נשי, נוצץ וסקסי.
עבור עורכות קוסמופוליטן לדורותיהן, היתה שימשה גרלי בראון כאם רוחנית, לא פחות. עד מותה הקפידה בראון להגיע לכנסים השנתיים של המגזין, במסגרתם נאספות בניו יורק עורכות מהדורות המגזין מכל העולם, כולל ישראל, תאילנד וונצואלה. אלו ממשיכות להפיץ את רעיונותיה של בראון, גם אם כיום הם נתפסים כמעט מיושנים וממשיכים להכעיס לא מעט פמיניסטיות. רק לפני מספר שנים צוטטה גרלי בראון בנושא הטרדות מיניות במקום העבודה, והגבול הדק שעובר בין מחמאה להטרדה: "נשים מתירות לעצמן להתנהג כקורבנות כאשר הן אינן נוטלות את האחריות לידיהן", אמרה והקימה עליה לא מעט נשים. "בימים בהם הייתי נערה עובדת, הערות ורמזים מיניים היו דבר שבשגרה", אמרה, "מה הביג דיל? הרי זה חלק מהחוויה שבלהיות אישה מושכת".