בלימת חירום ואפילו תאונה קלה, מסתכמים עבור רוב האוכלוסייה בתיקון הרכב החבוט ולעתים בכאב הצוואר שחולף תוך מספר ימים מאליו. בהריון, האירוע מקבל פנים אחרות לגמרי. רק השבוע עלתה הודעה נוספת בפורום 'הריון ולידה' של ynet:

"אם לא הייתי בהיריון אפילו לא הייתי זוכרת את זה, אבל העובדה שנהדפתי קצת קדימה ביחד עם הלחיצה הנגדית החזקה של החגורה בדיוק באזור בו נמצא העובר, גרמה לכך שמאז אני בסרטים".

האם חגורת הבטיחות יכולה להזיק לעובר בבטן, האם להימנע מחגירה בחודשים מתקדמים, האם לשחרר את החגורה או בכלל להעביר אותה מאחורי הגב?

נהיגה בהריון - לא פשוט (צילום: CC rutlo)

טראומה לאם היא הסיבה המובילה כיום להפלות בהריון מתקדם. כשני שליש מהטראומות מיוחסות לתאונות דרכים, יותר מנפילות ותקיפות. העובר, בעיקר בשליש הראשון להריון, מוגן היטב ע"י הנוזלים הרבים ברחם ואגן הירכיים, אך התמונה נעשית עגומה בשלבים מתקדמים יותר של ההריון. מומלץ בעקבות תאונה, גם קלה, לבצע ניטור לעובר לאחר הפגיעה, כדי לאבחן כל מצב של מצוקה, שיכול להיווצר למשל מהתנתקות חלקית של השליה, איבוד נוזל מהרחם ועוד. במחקר שנעשה בארה"ב על 22 נשים שאיבדו את עוברם בסמיכות לתאונה, ב-6 מהן לא נמצאו כל סימנים לפגיעה (חיצונית או פנימית) וב-9 נשים אובחנו חבורות חיצוניות בלבד באזור הבטן. כמובן שבכל מקרה של כאב, דימום או הפרשות יש לסור מייד לביה"ח.

שיעור בפיזיקה

הכוחות הפועלים על הגוף ברכב בבלימת חירום יכולים לנוע מעשרות ק"ג עד כמשקל הגוף והרבה יותר בהתנגשות, כ-25 עד 40 פעמים משקל גופנו במהירות 50 קמ"ש ו-65 קמ"ש בהתאמה. אלו מהירויות בהן מרבית היצרנים עדיין מסוגלים להציג תוצאות של ניסויי ריסוק המצביעות על סיכויים טובים לשרוד תאונה עבור אדם בוגר או פעוט במושב בטיחות. ומה על עוברים?

לא פלא שחגורות הבטיחות מסוגלות לשבור צלעות ובוודאי להזיק לעובר, אבל בלעדיהן הגוף יתנתק ויתעופף מהמושב במהירות הרכב המקורית והמשמעות בפגישה עם שלדת תא הנוסעים או השמשה והמדרכה אחרי שעף דרכה במהירות כזו, היא קטלנית הרבה יותר.

המצב המיטבי להגנה מפני עוצמת הפגיעה בתאונה היא חגירה נכונה והדוקה של חגורת הבטיחות (אגן + כתפיים), כי בצורה כזו הכוח הפועל על הגוף הוא מינימאלי ונקבע ע"י יכולת הרכב כולו לספוג ולרסן את האנרגיה.

חגורה רפויה אם ע"י החזקתה רחוק מן הגוף או תפיסתה באטב כביסה ועוד פטנטים מוזרים כדי שלא תתהדק על הגוף, יוצרת מצב שבו בעת תאונה, הגוף נע במהירות הפגיעה ומתנגש למעשה בחגורת הבטיחות, שנעה עם הרכב שכבר האט, במהירות שכבר נמוכה יותר בתריסר קמ"ש. הדבר דומה להיתקלות בחבל מתוח היטב כאשר רצים. בהחלט טראומה.

מיקום נכון של חגורות הבטיחות

המוסד לבטיחות של חברות הביטוח האמריקאי (IIHS), המבצע בארה"ב את מבחני הריסוק לרכב בדומה ל-ENCAP האירופאי המוכר יותר במחוזותינו, עורך כבר שלוש שנים בדיקות הבוחנות את המיקום בו מציבים בוסטרים את החגורות על גופם של ילדים.

מתברר כי אחוז נכבד מאוד אינו ממקם את חגורת האגן על הירכיים אלא על הבטן התחתונה, וחגורת הכתף נושקת לצוואר או גולשת מהכתף, דבר הפוגם באפקטיביות של המוצר.

בישראל החוק מחייב בוסטרים עד גיל 8 בלבד. בגיל זה ללא בוסטר, חגורות הבטיחות ברכב המתוכננות עבור אדם בוגר (גובה 1.45 מ' לפחות בד"כ) ימוקמו ויפעלו בצורה נחותה ובגרמניה ובארצות אחרות, מזמן העלו את הרף לגיל התואם יותר את המימדים הרצויים, גיל 12.

הנה דוגמא למבחן ריסוק בו משתתפת בובת ילד בן 10, ללא בוסטר.
שימו לב לתופעה המכונה Submaring (צלילה), שבה הגוף צולל מתחת לחגורה והמכה לצוואר קטלנית.


חגורת בטיחות אינה מספיקה

כאשר אישה בתקופה ההיריון אינה ממקמת את החגורה כראוי ואינה מותחת אותה היטב על גופה, התוצאה עלולה להיות דומה, אבל במקרה זה גם חגורת האגן תפעיל לחץ עצום על הבטן התחתונה במקום על עצמות האגן והנזק לעובר עלול להיות קטלני.

בדיקה שנערכה בארה"ב בחנה את הבטיחות העגומה הנובעת מרעיונות מבריקים נוספים, כמו העברת חגורת אגן מאחורי הגב ושימוש בחגורת הכתף בלבד. התוצאות הצביעו על סבסוב הגוף שנשלף מהמושב בדומה לאי שימוש בחגורות בכלל.

אפילו שימוש בחגורת אגן בלבד, הקיימת ברכבים רבים במושב האחורי (במרכז בד"כ) הופכת להיות קטלנית לעובר בגלל הלחץ העצום שמפעיל הגוף המתקפל לכיוון הרגליים.


חגירת האגן בלבד אינה מומלצת כלל בהיריון

פטנט לנשים הרות

כדי לקבע את חגורת האגן במיקום האופטימלי, על הירכיים, ובכך לצמצם ככל האפשר את הלחץ שעלול להתפתח על חלל הבטן, הרחם והעובר, קל וחומר לנשים עם שלייה קדמית, פותח התקן פשוט אבל יעיל המחזיק את החגורה במקומה.

הנה אנימציה המדגימה את יעילותו של המוצר בצמצום הטראומה לעובר.

אחד המוצרים המוּכרים בישראל, מיוצר ע"י BeSafe, יצרן סקנדינבי מוביל למושבי בטיחות, שאף קיבל אישור על יעילות המוצר במבחן ריסוק רשמי. שמו Gravid, מילה שמקורה 'כבד' בלטינית, שהתגלגלה לאחר מאות שנים לפירושה הנוכחי, הריון. פרטים נוספים על המוצר והדרכים להשיג אותו תמצאו באתר.


ההתקנה ברכב והחגירה של ה-Gravid של BeSafe

המוצר נבחן לאורך תקופה ארוכה ע"י מספר נסייניות בשבועות האחרונים להריונן. נבחרו אמהות בשלל משקלים וגבהים (מטר וחמישים עד כמעט מטר ותשעים) וגם בעליהם השתתפו בניסוי לאור העובדה שנאלצו לשבת על המתקן, שנשאר כברירת מחדל על מושב הנהג.

הנה ציטוטים נבחרים:

"המחשבה שעברה בראשי שיהיה לי משהו בין הרגליים במשך כל הנסיעה נמוגה בנסיעה הראשונה. החגורה לא מציקה".

"התקן החגורה עושה את העבודה ומרחיק את חגורת הבטיחות של הרכב מהבטן אך מהר מאוד נכנסתי למין עצלות בגלל הסגירה והפתיחה המסורבלת של החגורה והיא פשוט נחה לה על הכסא".

"לפעמים כשהייתי ממהרת לא הייתי מחברת את ההתקן ומחכה לרמזור כדי לשים אותו".

"נוחות, נוחות ושוב פעם נוחות. עד שלא ניסיתי לא הבנתי עד כמה הייתי צריכה את זה ועד כמה לא היה לי נוח עם הבטן והחגורה. כמובן שלעשות מבחן אמיתי להתקן בבלימת פתע לא עשיתי, אבל חוויתי מספר מועט של בלימות ברמזורים או בעוד מספר מקרים, שבזכות ההתקן לא הרגשתי אותם כלל".

"אין צורך לפרק את ההתקן כאשר הגבר נוהג. אני הייתי נוהג ויושב על ההתקן וזה לא היה מפריע לנהיגה וזה לא נתן הרגשה של חוסר נוחות. ההתקנה והפירוק פשוטים ונוחים. החומר עצמו נושם. לא הרגשנו גירויים או זיעה כשישבנו עליו וזה יתרון גדול".

"החיסרון היחיד שאני מצאתי הוא בעניין הלבוש, בגלל האופן שבו ההתקן בנוי לא היה לי נוח להשתמש בו בחצאית או שמלה. בגלל שהרגל חשופה ובלי מכנס וההתקן נוגע ישירות ברגל, זה מוריד מהנוחות".

הרבה לפני הסלקל - הגנה טובה יותר לעוברך ברכב (צילום: אבי ורון)

המלצה רשמית

ארגון המיילדים והגניקולוגים בארה"ב (ACOG) קובע את כללי ההתנהגות ברכב עבור נשים בהריון:

1. יש לחגור תמיד חגורה תלת-נקודתית (אגן + כתף).
2. יש לחגור את חגורת האגן על עצמות הירכיים, מתחת לבטן.
3. חגורת הכתף צריכה לעבור לצד הבטן, בדיוק במרכז החזה (בין השדיים).
4. לעולם אין להניח את חגורת הכתף מאחורי הזרוע.
5. יש להצמיד היטב את החגורות לגוף.
6. חגורת הכתף צריכה לעבור על הכתף מבלי לשפשף את הצוואר.
7. אין לכבות כריות אוויר. כריות אוויר פעילות ללא חגורת בטיחות - קטלניות.
8. יש לשבת רחוק ככל האפשר מלוח המחוונים וההגה ובלבד שמגיעים לדוושות בצורה נוחה.
9. המרחק המינימלי בין הגוף להגה (המצויד בכרית אוויר) יהיה 25 ס"מ.
10. במידת האפשר, יש להפנות את ההגה כלפי בית החזה (לא הבטן ולא הראש).

אותו ארגון מצביע על העובדה כי בארה"ב נפטרים קרוב ל-400 עוברים בתאונות דרכים מדי שנה ומחציתם היו נותרים בחיים אם האמהות היו נוהגות לפי ההמלצות הללו ולא הפולקלור והאמונות התפלות הגורמות לשימוש לא נכון ומזלזל בחגורות הבטיחות. מספר זה גדול משמעותית ממספר התינוקות (עד גיל שנה) הנהרגים בתאונות דרכים. עבור התינוק שלך לעולם לא היית מוותרת על מושב בטיחות. מסתבר שאפשר וכדאי להגן עליו יותר מוקדם מכפי שחשבת. נסיעה בטוחה.

חגורת בטיחות אחת עשויה להציל חיים לשניים (צילום: אבי ורון)