רגע לפני שאתם נכנסים לרכב ונוסעים לבית היולדות לאסוף את האם והתוספת החדשה למשפחה, אתם בודקים בחשש שלא שכחתם את כל הציוד ובעיקר את הסלקל לרכב, כי אמרו לכם שבלעדיו לא ישחררו את ילדכם היקר לביתו. מתברר שקיימת דרך נוספת להסיע תינוק לביתו, המומלצת יותר לפגים, תינוקות קטנים במיוחד וכאלו שאובחנו עם קשיי נשימה, אך בהחלט ראויה וטובה לכל תינוק בחודשים הראשונים.

חיבוק ראשון רגע לפני היציאה הביתה (צילום: אבי ורון)

בארה"ב קיימת המלצה רשמית של האקדמיה לרופאי ילדים, ה-AAP, לבחון כל פג (תינוק שנולד לפני שבוע 37) בסלקל או במושב בטיחות המיועד לו בעת שחרורו מבית החולים. מבחן זה מכונה "אתגר הסלקל": ICSC – Infant Car Seat Challenge. במבחן מושיבים את התינוק הרך המיועד לשחרור הביתה בסלקל (או מושב בטיחות מגיל 0) שהביאו עמם ההורים במשך 90~120 דקות או יותר אם זמן הנסיעה לבית ממושך יותר. הכל תחת ניטור של רמות החמצן, הדופק וקצב הנשימה. כאשר הקריטריונים לשחרור מוגדרים במדויק ולפיהם מחליטים על אחת משלוש האופציות הבאות: יוצאים הביתה במושב בטיחות ללא מגבלות; יוצאים הביתה בעריסת בטיחות בלבד, תחת השגחה צמודה של ההורה היושב לצידה או שלא יוצאים הביתה.

עריסות בטיחות - לא רק לפגים (צילום: אבי ורון)

עריסת בטיחות?

כן, מדובר במוצר המוכר כאמבטיית עגלה שיש לרבים מההורים ונמכר עם העגלה או כאופציה. רק למספר מותגים מאוד מצומצם יש אמבטיות עגלה העומדות גם בתקן הנדרש להסעת תינוקות בבטיחות ברכב. המוצר מוכר ע"י מכון התקנים הישראלי ולמעשה מעניק הסעה בטוחה יותר גם בעגלה. התנאים המינימליים הם כמובן אפשרות עיגון של העריסה לרכב ורתימת התינוק בעריסה בצורה דומה לזו המוכרת מהסלקל.

היסטורית, לפני המצאת הסלקל, שהוא אביזר שתוכנן לספק מענה בטיחותי אופטימאלי לתינוק, עריסת הבטיחות הייתה הדרך היחידה להסיע פעוט ברכב בבטיחות. בישראל לא היו עד ראשית שנות השמונים חגורות בטיחות במושב האחורי ואחרי כן כבר הומצאו הסלקלים. כיום, האמבטיה עשתה קאמבק מטורף כמוצר נחשק וטרנדי, שללא ספק משפר את מראה העגלה, אבל לצערי, ללא הרתמות המקוריות הוא פחות בטיחותי ממושב שנשכב בעגלות, המתאים מגיל לידה, והתקן מחייב להיות עם רתמות עבור כל גיל. למעשה, האמבטיה המנוונת רק מקשה על קיפול העגלה וסותמת כיום את תא המטען עם שלדת העגלה לצידה.

לא ישחררו אתכם הביתה!

האגדה האורבנית המיוחסת לסלקל מספרת כי במועד השחרור מביה"ח יאסרו עליכם לצאת לביתכם אם לא תציגו אותו לשומר שבפתח. אמנם קיימות הנחיות הדורשות לבדוק כי הורים העוזבים את בית החולים יעשו זאת בצורה בטיחותית (לא עם תינוק על הידיים) ובהחלט להנחות את ההורים לנהוג כחוק גם ברכב, אבל רק לשוטר יש סמכות לעצור אתכם ברכב ללא אמצעי ריסון מתאימים לנוסעים בו.

האגדה נולדה ע"י המשווקים שמצאו דרך אולטימטיבית למכור סלקל לכל הורה. לכן, אין מניעה מלהתקין מושב בטיחות המתאים מגיל 0 ברכב וכך להגיע לחנייה של בית היולדות מבלי לפרקו כדי להציגו במחלקה, כי הדבר הגרוע ביותר הוא לנסות להתקינו מחדש שאתם בלחץ והתרגשות לחוזר הביתה. כפי שתקראו כאן בהמשך, יש כיום גם אפשרות שלישית: להגיע עם עגלה עם עריסה בטיחותית בנוחות למחלקה ומשם להעבירה ולעגנה ברכב. אין צורך שיהיה לכם תינוק זעיר המשוחרר כבר בגיל 36 שבועות במשקל 2 ק"ג בלבד כדי לתרץ שימוש בעריסה כזו, המעניקה שכיבה מלאה, בריאה ומפנקת גם ברכב.

סוככים מפני השמש והרוח (צילום: אבי ורון)

נא להכיר: עריסות הבטיחות

הגיעו שני מוצרים מרשימים, ה-Navetta XL של פג פרגו (מחיר מחירון: 1390 ש"ח), וה-Baby Safe Sleeper, עריסת הבטיחות של בריטקס (מחיר מחירון: 1279 ש"ח). שניהם כוללים סוכך שמש, כאשר בפג פרגו הוא מסיבי ומרופד ואילו בבריטקס הוא דק, אוורירי ונמתח בדומה לסוכך הקיים בסלקלים של מקסי קוזי. כדי לאפשר מעט אוורור בסוכך החורפי ב-Navetta XL, מבלי לקפל את הסוכך ולחשוף את הפעוט לקרני שמש, ניתן להרים קטע ממנו ולגלות מתחתיו בד רשת דק ושקוף למחצה.

בד אוורירי בסוכך של ה-Navetta XL מתגלה תחת המעטה החורפי (צילום: אבי ורון)

ה-Navetta XL כוללת גם רגליות שניתן לפתוח כאשר העריסה ממוקמת על הרצפה. הדבר מגביה אותה ב-6 ס"מ ומונע ממנה להתנדנד. בקצה האחד ידית שאותה ניתן לסובב ולשנות את זווית משענת הראש. ב-Sleeper ניתן לשנות את זווית המשענת ע"י סיבוב הגלגל הגדול הנמצא בתחתית העריסה. כאשר העריסה מוצבת על הרצפה ניתן להגיע אליו גם מהצד.

סיבוב הגלגל ישנה את זווית השכיבה הפנימית בעריסה (צילום: אבי ורון)

זה המקום לספר לכם כי זווית המשענת בשתי העריסות ניתנת לשינוי מכ-170 מעלות עד זווית 150 מעלות לערך, שהיא הזווית הזקופה ביותר המותרת לתינוקות על פי התקן. בסלקלים, לשם השוואה, הזווית שואפת ל-135 מעלות, כלומר זקופה עוד יותר.

זווית 180 מעלות, זווית היוצרת מתח בשרירים, מעודדת דלקות אוזניים ולחץ גדול יותר על הגולגולת ובוודאי נוראית לתינוקות שזה עתה ינקו או הסובלים מריפלוקס, אינה קיימת בעריסות איכותיות מסוג זה. בעריסות שתחתיתן דיקט או חומר זול יותר ללא מנגנון, 180 מעלות היא פשרה טכנית.

זווית 170 מעלות (צילום: אבי ורון)

זווית 150 מעלות (צילום: אבי ורון)

כאשר מעמידים את העריסות זו לצד זו נוצרת אשליה אופטית. הדופן המרופדת בלבן של ה-Navetta XL מגדילה את תחושת הגודל של העריסה ואילו ה-Sleeper, שארוכה יותר וצורתה אובאלית עם גימור אפור בקצה, נראית כאילו תכיל רק תינוקות המיועדים לתעשיית הדוגמניות המורעבות. בדיקה בסרט מדידה מנתצת את האשליה ומוצאת כי הפרש הרוחב הוא כ-3 ס"מ בלבד לטובת פג פרגו, שהם כ-10% זעומים. לעומת זאת, אורכה הפנימי של ה-Sleeper הוא 70 ס"מ לעומת 65 ס"מ בלבד של המתחרה.

אשליה אופטית - ההבדל ברוחב 3 ס"מ בלבד (צילום: אבי ורון)

עוברים לרכב

ה-Sleeper כבדה מאוד, 6.7 ק"ג וזה לפני התוספת העיקרית לה היא נועדה, התינוק. הפג פרגו קלה בק"ג וכמעט בשניים, אם משאירים את הסוכך בצד. הרתמות בנות 3 נקודות עגינה, מזכירות את אלו מהסלקל, אבל פג פרגו בחרו בפתרון פשוט יותר המשאיר את הרצועה למתיחה באזור הכתף והצוואר, בהחלט לא משהו סימפטי, שיכול בהחלט להיכרך סביב צוואר התינוק. בריטקס לא עשו כאן פשרות והעבירו את רצועת המתיחה של הרתמות לתחתית העריסה לאזור כפות הרגליים. אלגנטי ובטוח.

לצד העריסה המותקנת נותר מקום לנוסע בודד (צילום: אבי ורון)

העיגון ברכב אפשרי רק במושב האחורי הבטוח, בשתי אפשרויות:

1. הבטוחה ביותר היא שימוש בשתי חגורות הבטיחות החיצוניות, מה שימקם את העריסה במרחק של כ-20 ס"מ מכל דלת, מה שלמעשה מונע ישיבה של נוסע נוסף לצד העריסה.

2. אפשרות נוספת היא להשתמש בחגורה של מושב לצד הדלת ושל המושב האמצעי, כאשר ראש התינוק פונה הרחק מהדלת (יש להקפיד מאוד על הוראות היצרן). בצורה זו נותר מקום (כ-40 ס"מ ברכב משפחתי ממוצע) לעוד נוסע בודד מאחור.

יש להקפיד על ההוראות בחוברת ועל המוצר (צילום: אבי ורון)

העיגון בשתי העריסות זהה לחלוטין והופתענו לגלות עד כמה הוא יציב וחזק. לאחר קיבוע התופסנים לחגורות הבטיחות, ניתן לשחרר כקליפס את התופסנים מהעריסה ולשלוף או לעגן אותה במהירות ללא התעסקות בחגורות הבטיחות.

ה-Baby Safe Sleeper ברכב (צילום: אבי ורון)

לסיכום:

עריסה בטיחותית היא פתרון וותיק המומלץ רשמית בארה"ב לתינוקות שנולדו פגים או הסובלים מקשיי נשימה ודופק נמוך ובתי"ח רבים שם אף מיישמים את ההנחיה לבחון את תפקוד התינוקות הללו לפני השחרור הביתה.

1. גם אם ילדכם נולד בריא ובמועד, הוא יכול ליהנות מהפינוק של שהייה בעריסה גם ברכב, בחודשים הראשונים לחייו (בגיל חודשים ספורים גובהו של תינוק ימלא את כל אורכה).

2. סלקל הוא פתרון בטיחותי אופטימאלי, אך זווית הישיבה החלקית ובעיקר הזווית החדה בין הגב לאגן, מצמצמות את יכולתו של כל תינוק לנשום בצורה יעילה במידה זו או אחרת, ומומלץ להגביל ככל האפשר את השהות הרצופה בו, כאשר יצרנים רבים מגבילים בפירוש ל-90 דקות ובוודאי לא להשתמש בסלקל שעות ארוכות מחוץ לרכב כתחליף למעבר למושב העגלה.

3. הבריטקס Baby Safe Sleeper הוא ללא ספק מוצר משובח שניכר כי תוכנן ללא פשרות בבטיחות, אך ל-Navetta XL יתרון חזק בישראל, ויש שפע עגלות של פג פרגו, אחד המותגים הפופולאריים, המתאימות לעריסה זו, אם כי גם לבריטקס עגלות מצויינות.

4. פתרון זה מתאים למשפחות בנות 4 נפשות לכל היותר, אחרת נדרש רכב בן 6 מושבים ויותר.

5. אמבטיה פריקה בעגלה אינה הכרחית, אבל אם כבר רוכשים עגלה עם מוצר כזה, יש יתרון ברור למוצרים שבהם הבטיחות ברכב וגם בעגלה והבונוס של האפשרות לשנות זווית שכיבה, שעשוי לתרום מההיבט הבריאותי, הם חלק בלתי נפרד מהמוצר.

ה-Navetta XL ברכב (צילום אבי ורון)

נותר מקום גם לבוסטר (צילום: אבי ורון)

לידה קלה ונסיעה בטוחה!