"אני בטוח הולכת להיכשל במבחן הזה", "אני לא מבינה שום דבר. מבחינתי החומר יכול להיות כתוב בסינית. יש לנו טונה של חומר למבחן ורק שבועיים להתכונן עליו. זה מטורף".

מי שיש לו מתבגר או מתבגרת בבית והוא לא מכיר את המשפטים האלה ועוד כמה... שירים יד. אז כן, עונת המבחנים בפתח! בגרויות, מכינות, מגנים והלחץ בשיאו. לפניכם מגוון טיפים אשר יסייעו להוריד את רמת הלחץ ולהעלות את רף ההצלחה.

חוק מספר 1: השלימו חומר

מי שלא הקשיב לאורך השיעורים, לא סיכם בכלל ולא הכין שיעורים - איך להגיד בעדינות - הוא בבעיה. הרבה יותר קשה להתחיל ללמוד למבחן אם לא נכחת או הקשבת בשיעור.

טיפ: אם לא סיכמת או לא הצלחת לסכם - בקש מהתלמיד/ה ה"חרשן" של הכיתה, לצלם את המחברת שלו/ה - היום מרבית המורים מעודדים לכך.

חוק מספר 2: ללמוד לבד או בקבוצה

מה מתאים לי? לא לכל אחד מתאים ללמוד עם עוד שותפים - במיוחד לילדים הסובלים מקשיי קשב וקשיים בלמידה ולכן אם לא מתאים לילדך ללמוד עם פרטנר, שלא יעשה זאת.

טיפ: באופן כללי לא לכולנו מתאימות אותן השיטות או הטכניקות ללמידה. חלק מהתהליך זה גם לזהות מה נכון עבורנו בתהליך ולפעול על פיו.

חוק מספר 3: ארגון החומר לקראת למידה

ראשית, חשוב לדעת מראש ובאופן מסודר וממוקד באילו נושאים המבחן יעסוק. לא פחות חשוב לדעת באילו נושאים לא. אל תתביישו לגשת למורה שוב, לעבור איתו/ה על הספר או החוברת ולסמן את הנושאים.

טיפ: "נושא-נשוא –מושא": קחו לדוגמא פרק מתוך ספר לימוד בהיסטוריה לתלמידי חטיבת הביניים העוסק ביהודי אירופה במאה ה-19 – הרי לכם נושא שיכול בקלות למלא חמישה כרכים עבי כרס וכל כולם נדחסים ל-15 עמודים בתוך חוברת לימוד המכילה גם גרפים, מפות, שירים וציטוטים נבחרים ואיך לא - תאריכים! למדו את הילד כיצד להוציא "עיקר" מ"תפל". יש לעבור על פסקה בת 10 שורות ולמרקר את חמשת המשפטים המשמעותיים של תוכן הפסקה, כולל: מה הנושא, מה הנשוא ומה המושא. את חמשת המשפטים הללו העתיקו לכרטיסיות תחת כותרת קצרה אחת ושננו שוב ושוב. חוק זה מתאים ללימודי היסטוריה, תנ"ך, ספרות, אזרחות, תרבות ישראל, ביולוגיה לכיתות היסודי, החטיבות ועוד.

בנושאים כגון לשון ודקדוק אנגלית או שפות: מומלץ להשתמש בטכניקת ה"כלל וחבריו". כלומר: רושמים על כרטיסיה את הכלל: לדוגמא: "דגש באותיות בגדכפ"ת בראש מילה" ומתחתיו את עשרת ה"חברים" הממחישים אותו - דוגמאות שונות לאותו כלל: 3 פשוטות, 3 מורכבות ו-4 מסובכות או יוצאות מן הכלל.

חוק מספר 4: אל תדחו למחר את מה שניתן לעשות היום

משפט בנאלי אך מה לעשות - מדויק ונכון! אם המבחן בעוד שבועיים, חלקו את החומר לפרקים, הכינו טבלת לוח זמנים לכל השבועיים, הכוללת אגב את כל הפעילות שלכם והגדירו את זמני הלמידה למבחן לפי נושאים. נסו לשחק עם עצמכם משחק: בכל יום אני מנסה ללמוד קצת יותר ממה שהגדרתי לעצמי. צ'פרו את עצמכם כשתצליחו.

חוק מספר 5: לא מרימים ידיים!

החומר קשה? כתוב בסינית? אתם לא מבינים כלום? לתלמידים רבים ישנה נטייה להרים ידיים כשקשה להם. הרבה יותר קל לעזוב הכל ולהתיישב מול הפייסבוק או מול ה"מורדים" בטמבלוויזיה (וזו לא שגיאת כתיב). תפקידנו כהורים (כן, כן, גם כשהם בני 17) הוא לעזור להם "לאסוף את עצמם" מחדש נוכח הקושי, לקחת אוויר ולשבת להתמודד עם החומר מחדש: "נסו זאת דרך חצי הכוס המלאה", מה שמוביל לחוק מס 6.

חוק מספר 6: הכוס המלאה והכוס הריקה

כשבתי הייתה בכיתה ד' ועזרתי לה להתכונן למבחן בגיאוגרפיה, שיחקנו בזה וזה היה נפלא. כפי שאמרנו, לילדים יש נטייה קלה לראות את חצי הכוס הריקה, בעיקר כשהם מתקשים. מאחר וזה ידוע שהצלחה היא מנוע להצלחות נוספות, עלינו להראות להם שהם דווקא כן יודעים. כיצד? לוקחים שתי כוסות גדולות וחבילת סוכריות גומי. מתחילים לעבור על החומר הנלמד מהקל אל הכבד. בכל פעם שהילד יודע את התשובה, מכניסים סוכריה לאחת הכוסות - כוס אחת נשארת ריקה וכוס אחת מתמלאת בסוכריות. כשהכוס מלאה כדי שני שליש עוצרים ומראים לילד: "בכוס הזאת המלאה נמצאים ידיעותיך וזה המון. עכשיו, בוא נמלא גם את הכוס הריקה - שהיא מסמלת רק את מה שעוד צריך לשנן וללמוד.

חוק מספר 7: לא הבנתי - עצרתי

נתקלתם בשאלה שאינכם יודעים עליה את התשובה - היא לא כתובה בחוברת וגם לא במחברת ואתם לא מצליחים לזכור אם המורה דיבר על זה בשיעור. אם מדובר בשאלה שהמענה עליה או ההקשרים שלה, חשובים להמשך הבנת החומר - תעצרו! חיפוש מהיר באינטרנט, טלפון לתלמיד / חבר ששולט בחומר ואם ניתן אפילו למורה. אם מדובר בשאלה נקודתית שאינכם מבינים, יש לרשום אותה בצד ולרכז את רשימת השאלות / נושאים בהם מתקשים ולמצוא להן פתרון בעזרת המורה או חבר ללימודים (כמובן שלא לדחות זאת ערב לפני המבחן).

חוק מספר 8: תרגלו את מערכת ההצלבה – הדבר יסייע ליכולת הריכוז במהלך הלמידה

תרגילים מוטוריים של מערכת ההצלבה: מערכת ההצלבה מתייחסת לפעילות אינטגרטיבית בין שני חלקי המוח. היא קשורה ליכולת שלנו לחצות את קו האמצע של הגוף ומשפיעה על יכולת הכתיבה והקריאה שלנו (במהלך פעולות אלו אנו בעצם חוצים את קו האמצע של הגוף). תרגילים שמתמקדים במערכת ההצלבה, משפרים את יכולת הריכוז והמיקוד ומשלבים בין היכולות של האונה השמאלית והימנית (אחראית על הצד השכלי והרגשי בהתאמה) ומעלים את רמת הביצוע. איזון בין קוגניציה לבין רגש תורם לתפקוד יעיל יותר ומרסן אימפולסיביות המאפיינת ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות.

דוגמאות לתרגילי הצלבה:

דילוג משולב: הליכה מוצלבת יד ורגל נגדיים, נגיעה של יד / מרפק ימין בברך שמאל וההיפך, נגיעה של יד / מרפק שמאל בברך ימין. במסגרת תרגיל זה אנו מפעילים אזורים גדולים בשתי "המיספרות" (אונה ימנית / שמאלית) בו זמנית. התרגיל עוזר לחיזוק המערכת העצבית המגשרת בין שתי האונות במוח ומאפשרת רמת תקשורת מהירה ומשולבת שמעלה את רמת התפקוד / ביצוע.

ציור או שרטוט באוויר של שמיניה עצלה: לשחרור מחסום כתיבה: תרגיל המיועד לשפר את התקשורת בכתיבה, כאשר נתקלים במחסום כתיבה לפני מבחן (בלאק אאוט). בתרגיל זה גם כן נעשה שימוש בטכניקת הצלבה הגורמת לזרימה בין האונה הימנית לשמאלית ומסייעת לשחרור המחסום ולחשיבה אינטגרטיבית בין שתי האונות. יש לשרבט באוויר פעם ועוד פעם את הספרה 8 שוכבת (שמיניה עצלה). כמו כן, ניתן לשרטט ציור זה באוויר תוך מעקב אחר אגודל מול קדמת הפנים, בנוסף, תרגיל זה עוזר במאמץ מצטבר של העיניים ושרירי צוואר תפוסים.

חוק מס' 9: בלי פאניקה

הפגת מתחים ע"פ שיטת אלבאום: אחרי שיש לנו את כל החומר והסיכומים, אחרי שארגנו את כל החומר והכנו טבלת לוח זמנים. ולא הרמנו ידיים, והיינו מאוד אופטימיים... כל מה שנותר לנו זה להרגיע את הלחץ של היום שלפני, שכידוע, מוכר ואף עלול לשתק.

להלן סט של תרגילים שניתן לבצע:

  1. נשימות: לנשום נשימות עמוקות - לפחות 10.
  2. ועוד נשימות: להמשיך לנשימות מבוקרות - שואפים המון אוויר וסופרים עד שלוש ואז נושפים את האוויר החוצה ושוב סופרים עד שלוש. מומלץ לפחות 10 פעמים ולסיום עוד 10 נשימות רגילות. מאוד פשוט ולוקח רק 2 דקות – זה שווה.
  3. תנועה: קופצים במקום, לצדדים, לפנים ולאחור במשך 60 שניות ונחים 60 שניות. ממשיכים שוב 60 שניות ונחים - בסבב של שלוש פעמים. בסוף הסבב השלישי, מומלץ לשכב על הרצפה ולתת לגוף לשקוע ולהרפות. התוצאה מיידית, הגוף עירני ומשוחרר וזה עובד מצוין.

חוק מספר 10: לילה לפני המבחן

אם עבדתם נכון עד עתה, בלילה שלפני עצרו מוקדם. החומר כבר ישנו במוחכם - ואתם בסדר. הקפידו לאכול טוב, להתקלח, ללכת לישון מוקדם מהרגיל – תאי המוח שלנו מתחדשים בזמן שינה יותר מהרגיל. אל תשכחו לאכול את ארוחת הבוקר ולשתות ולתרגל נשימות.

ולסיום, טיפ לזמן המבחן: קראו היטב את המבחן, וודאו כי הנכם מבינים את השאלות וענו במדוייק על מה ששאלו. התחילו את המבחן במענה על נושאים בהם הנכם שולטים היטב ואל תשכחו לבדוק את עצמכם בטרם אתם מוסרים את המבחן.

אם יצאתם מתוסכלים מהמבחן – התייחסו לזה כאל מקפצה לפעם הבאה. מה "עבד" עבורכם ומה עבד פחות? למידה למבחנים דומה למסדרון ארוך ובו דלתות רבות. לכל דלת מפתח מיוחד משלה - בכל אחד מאיתנו טמונים "סטים של מפתחות" ועכשיו נותר לאתר את "המפתח" הנכון עבורנו לכל דלת שכזו.

בהצלחה! ולא להעתיק...

  • המאמר נכתב על ידי טל טבנקין, מנכ"ל "מרכז אלבאום למצוינות אישית" - אבחון בשיטה וטיפול בהפרעות קשב וריכוז וקשיי תפקוד ולמידה בקרב ילדים, נוער ומבוגרים.