המילון השלם לשפה הסודית של התינוקות: כך תדעו למה הוא בוכה
התינוק בוכה ואין לכם מושג מה הוא רוצה הפעם? שיטת דאנסטן טוענת שלתינוקות יש שפה סודית משלהם. כשעמרי אימבר חלפין שמע על זה, הוא היה ציני וסקפטי, אבל אז זה פשוט עבד והוא למד להבין את התאומים שלו. מרוב התלהבות - הוא הכין לכם מילון, שתלמדו גם

שני בוסים צווחניים ולא ברורים
כן, לא נעים להגיד, אבל תינוקות אינם בוסים סלחנים. הם מנהלים את חיינו בצעקות ובצרחות, הם תובעניים וחסרי סבלנות ובעיקר, אבל בעיקר, הם מאוד לא ברורים. מאחר ועוד לא למדו את השפה, לתינוקות יש דרך תקשורת בודדת להעברת מסרים – בכי. כך יוצא שלא משנה מה בעצם הם רוצים, הם יפעילו את אותו הכלי בדיוק. עכשיו, לך תבין מה רוצים ממך.
למזלנו, לוטה בערפל ככל שתהיה, רשימת הצרכים די מוגבלת וברוב המקרים מדובר באותם 5 צרכים עיקריים: רוצה לאכול, רוצה לישון, רוצה לעשות קקי, רוצה לעשות גראפס, סתם לא נוח לי. אני מכיר הורים שמחזיקים בסמוך לתינוק שלהם צ'ק ליסט. כל אימת שהתינוק מתחיל לבכות, הם עוברים על כל הסעיפים ברשימה עד שהם מגיעים לסעיף שמרגיע אותו. ולמרות זאת, אני לא יכול לתאר בפניכם את מספר הפעמים בהן הגעתי מתוסכל לסוף הרשימה הקצרה הזו בלי למצוא את הפתרון הנכון...
זה היה המצב כשהייתי אב צעיר לילד אחד. הפעם, בסיבוב השני, שלחה אלי אלת המזל (תודה, אמא), כבר ארבעה ימים אחרי הלידה, קישור במייל. הקישור הבטיח את המפתח לשפת תינוקות סודית שמעטים יודעים על קיומה. הלכתי על זה. וכך, בדקת צפייה אחר דקת צפייה, הסרתי מעליי את מגן הציניות ולמדתי לדבר תינוקית. זה גם לא לקח הרבה זמן. תוך 20 דקות בלבד, הפנמתי את השיטה והתחלתי ליישם. אני יכול להעיד שהתוצאות מדהימות. נשמע מופרך? נסו בעצמכם.
פוסטים נוספים של עמרי:
>>> אב השעה: תנו לי לחזור הביתה
>>> לא חיסנתם את הילד? אני לא מאשים אתכם
>>> בזמן שפירנסתי, איבדתי את ילדיי
פרסילה מלכת התינוקות
לשיטה קוראים שיטת דאנסטן והיא פותחה על ידי פרסילה דאנסטן, אוסטרלית בעלת זיכרון צילומי לצלילים שהצליחה למצוא דפוסים (די פשוטים בדיעבד) בבכי של התינוקות שלנו. הדפוסים, מסבירה דאנסטן, נוצרים עקב רפלקסים פיזיולוגיים של הגוף המצטרפים לצורך שהתינוק מבטא. העובדה שהשיטה הגיונית כל כך ונשענת על דחפים ורפלקסים אנושיים, הופכים אותה לקלה ללמידה ואינטואיטיבית מאוד.
את השיטה אפשר ללמוד בתשלום על ידי רכישת מוצרי מידע שונים כמו DVD, הרצאות או קורסים, אבל לדעתי זה קצת מיותר. ראשית, מאחר ומדובר בשפה קלה וקצרה הכוללת 5 "מילים" בלבד ושנית, מאחר ודאנסטן עצמה מסבירה את כל השפה כולל דוגמאות הבהרה בתוכנית של אופרה (הוידאו מצורף למטה). לכן, אנסה להסביר לכם אותה ממש כאן, בתקווה שההסברים שלי, בצירוף הוידאו למטה, יעזרו לכם להבין את התינוק שלכם יותר טוב.
צליל ראשון: נֶה
כשתינוקות רעבים הם מנסים לינוק. קצה לשונם נוגע בחלק הקידמי של חיכם, בדיוק מאחורי המקום בו לכם יש שיניים. שימו שם את הלשון ונסו להשמיע צליל. "נה" או לא "נה"? הפועל היוצא של רפלקס היניקה הזה מייצר תוך כדי הבכי את הצליל "נה" בתחילת כל יבבה. ככל שלתינוק יש יותר סבלנות, היבבה תהיה קצרה יותר ויהיה קל יותר להבחין ב-נ' שבתחילתה. ככל שהתינוק יאבד סבלנות, הבכי יהפוך רציף יותר ויהיה קשה לזהות את סוגו.
צליל שני: הֶה
כשהבכי מתחיל באות ה' המבוטאת בצורה רפוייה, משמעות הדבר שהתינוק סובל מאי נוחות כל שהיא. זה יכול להיות שהוא צריך להחליף חיתול, שהסתבך בשמיכה, שהתנוחה לא נוחה לו או כל דבר אחר. גם כאן ה"הֶה" יכול להיות מבוטא כמילה קצרה או להפוך לבכי מתפרץ וקשה לאבחון, ככל שהסבלנות אוזלת.
צליל שלישי: אֶייהְר(!!!)
אני אשתדל להיות מנומס ככל האפשר. איזה צליל אתם משמיעים כשאתם חייבים לעשות קקי, אבל מה לעשות, תקוע? אז זה זה. כשלבכי מצטרפים שרירי הבטן המתכווצים בניסיון להוציא את הגזים או הצואה שהצטברה במערכת, הבכי ישמע כמו המשך של הצליל אותו אנחנו משמיעים כשאנחנו מתאמצים להוציא את המצבורים של עצמנו. בניגוד לשניים הראשונים, את הבכי הזה קל לזהות גם כשהילד כבר חסר סבלנות ובוכה ביבבות ארוכות, בעיקר בגלל שזהו צליל מתמשך שנמתח על פני היבבה כולה. במקרה הזה מאוד קשה להקל על הילד ואין הרבה שאפשר לעשות, פרט לאולי להתפלל שיעבור כבר.
צליל רביעי: אֶה
הילד מנסה לעשות גרפס רבותיי. תקוע לו גז בתחילת המערכת והוא מנסה לצאת. כולנו בילדותנו (טוב, לפחות חלקנו) ניסינו להגעיל את בני המין השני עם גרפסים יזומיים. אם תנסו להזכר בתנועת הגרון הנדרשת בכדי לשלוף החוצה את אותו הגרפס תווכחו בנקל שהצליל המדוייק שנוצר הוא בדיוק ה"אֶה" המדובר.
צליל חמישי: אוּוּוּ
בכי המאופיין בפה מעוגל הנגרם מרפלקס הפיהוק. אני כבר מניח שהבנתם שמשמעותו שהתינוק עייף. צליל הבכי מזכיר את הצליל של הפיהוק (רק בתוספת של בכי).
זהו. פשוט, לא?
אישית אני יכול להעיד על הצלחה מסחררת. בעת כתיבת שורות אלו, שבועיים וחצי אחרי הולדת הילדים שלי, אני יכול לומר שכשאני לא מאבד את העשתונות וזוכר לנסות להקשיב (אין מה לעשות, זו מיומנות נרכשת), אני קולע בדיוק רב לצרכים שלהם ומצליח למלא אותם תוך זמן קצר בהרבה ועם הרבה פחות בכי. כשהילד כבר מגיע לרמות בכי היסטריות, אני מרגיע אותו ומקשיב מחדש ליבבה הראשונה.
גם כאן, יש מקרים בהם קשה לאבחן מה בדיוק רוצה התינוק או שנוצר מצב בו האבחון שגוי. עד כה זה קרה לי בעיקר בגלל שהיו כמה צרכים מקבילים, כמו רעב מלווה בכאבי בטן או צורך בגרפס כשהחיתול מלא. כאשר מילאתי את אחד הצרכים, הבכי התבהר באופן מיידי והצביע על הצורך שנותר לפתור בצורה מדוייקת. פשוט פלא.
להשלמת הקורס המקוצר שלנו, אתם מוזמנים לצפות בראיון של דאנסטן אצל אופרה ווינפרי. אני ממליץ מאוד לצפות בכל הראיון, שאורכו כ-17 דק', בכדי לקבל מושג יותר טוב על האישה ופועלה ולהתרשם מההיגיון של השיטה, אבל אם אתם קצרים בזמן, החלק המתייחס ללימוד השיטה בלבד מתחיל בדקה 4:30 ומסתיים ב9:23. שיהיה בהצלחה וד"ש לקטנים!