רונאן בורולק בילה את הימים האחרונים בגלריה לאדריכלות ועיצוב במוזיאון תל אביב, טרוט עיניים מעבודה ללא הפסקה. תהליך ההקמה של התערוכה החדשה שלו ושל אחיו ארוון, שתיפתח שם בשבת הקרובה, מורכב, והוא מקפיד על כל פרט. אין הנחות, אין פטורים. זו ללא ספק אחת הסיבות להצלחה הפנומנאלית של שני האחים הצרפתים, שניהם בשנות ה-40 לחייהם, שעובדים יחד כבר כמעט 20 שנה ומעצבים למותגים הגדולים ביותר – קרטל, קפליני, אלסי, פלוס, קוודרט, ארטק, לינייה רוזט – רשימה חלקית. רק בחודש שעבר השיקו בפסטיבל העיצוב בלונדון שני מוצרים שקיבלו תשומת לב רבה: כסאות אוכל דקיקים ואלגנטיים עם משענת ומושב שעשויים כיחידה אחת שאפשר להחליף ולהתאים (לוויטרה), וטלוויזיה (לסמסונג), שעוצבה מתוך מחשבה על רהיט עם נוכחות בסלון, בדומה לטלוויזיות הישנות, בעלות הנפח.

לצד הכסא החדש שעיצבו ל''ויטרה'' (צילום: Studio Bouroullec)
לצד הכסא החדש שעיצבו ל''ויטרה'' (צילום: Studio Bouroullec)

''סריף'', הטלוויזיה החדשה של סמסונג. ''למצוא כיוון חדש למשהו כל כך גנרי''  (צילום: Studio Bouroullec)
''סריף'', הטלוויזיה החדשה של סמסונג. ''למצוא כיוון חדש למשהו כל כך גנרי'' (צילום: Studio Bouroullec)

למה לדעתך אתם מצליחים כל כך, מלבד כמובן כישרון?

"בזכות ההתמדה והעקשנות. אנחנו לא מוותרים".

איך היית מתאר את הסגנון שלכם? יש משהו משותף לכל העבודות שלכם?

"קלות מסוימת, אני חושב. מתח מסוים בין מינימליזם במובן של פשטות, אבל עם חושניות, עם קסם".

מתוך סדרת ''אלקוב'' (צילום: Paul Tahon and R & E Bouroullec)
מתוך סדרת ''אלקוב'' (צילום: Paul Tahon and R & E Bouroullec)
לסדרה הזו קוראים ''פלום'' (נוצה) (צילום: Studio Bouroullec)
לסדרה הזו קוראים ''פלום'' (נוצה) (צילום: Studio Bouroullec)

הוא נראה נלהב מהתערוכה, שקיבלה את השם "17 מחיצות", שם שמתאר בדיוק ענייני את תוכנה: חלל הגלריה המלבני חולק באמצעות מחיצות שונות, כמו וילונות גדולים, אווריריים, שיוצרים יחד נוף רב שכבתי, גיאומטרי. רובם אינם עשויים מבד. החומרים משתנים - זכוכית, קרמיקה, עץ, משי, פוליאסטר ואלומיניום מאונד (אנודייז).

מחקר המודולים (צילום: סטודיו בורולק )
מחקר המודולים (צילום: סטודיו בורולק )

ואכן, התערוכה עונה בדיוק למתח שהגדיר קודם בורולק בעבודות שלו ושל אחיו. יש בה משהו מתמטי מאוד, טכנולוגי, מתוכנן ומוקפד, אך בו בזמן חושני. החומרים מפתים לגעת, ולמשגיחי הגלריה תהיה לא מעט עבודה במעקב אחרי המבקרים.

מתוכנן ומוקפד, ועדיין חושני (צילום: Studio Bouroullec)
מתוכנן ומוקפד, ועדיין חושני (צילום: Studio Bouroullec)

כל המחיצות עוצבו ופותחו במיוחד לתערוכה בתל אביב. האחים רתמו שתיים מהחברות הגדולות שאיתן הם עובדים לצרכיה: ''גלאס איטליה'' ייצרו את שפורפרות הזכוכית, מותג הקרמיקה "מוטינה" את צינורות הקרמיקה.

קולקציית האריחים החדשה שעיצבו ל''מוטינה'', שייצרה מצדה את צינורות הקרמיקה לתערוכה (באדיבות מודי )
קולקציית האריחים החדשה שעיצבו ל''מוטינה'', שייצרה מצדה את צינורות הקרמיקה לתערוכה (באדיבות מודי )

הצגתם במוזיאונים הגדולים בעולם. איך זכה דווקא מוזיאון תל אביב בתערוכה שעוצבה במיוחד בשבילו?

בורולק צוחק ומוציא דף שעליו מודפס מייל ששלחה לו האוצרת מאירה יגיד חיימוביץ' ב-2001. הם נפגשו כמה שנים קודם לכן, כשצמד האחים היו בתחילת דרכם, ומאז, אחת לתקופה, כתבה להם שהגיע הזמן לעשות משהו יחד. "אני אוהב אנשים עם תשוקה, עקשניים", הוא אומר, "מאירה היא כזו". ההחלטה נפלה לפני כשנה וחצי, אחרי תערוכה גדולה ורטרוספקטיבית עליהם, שהסתובבה בין מוזיאונים גדולים. "הייתי עייף", הוא אומר, "רציתי לעשות משהו חדש לגמרי. אז אמרתי כן, אבל רק דברים חדשים".

העבודה החלה לפני כשמונה חודשים. הנושא שנבחר אהוב וקבוע אצל האחים: מודולים – יחידות קטנות ומוקפדות, שאפשר לשכפל ולחבר לכל גודל שנדרש. "רצינו לחקור את אחד הנושאים החשובים לנו", מסביר בורולק, "מציאת פתרונות תכנון שאינם 'סגורים'. מודולים אפשר להתאים לחללים שונים ובמצבים שונים, בעצם לכל חלל פתוח שזקוק לחלוקה. אנחנו מתכננים את היחידה לפרטיה הקטנים ביותר, וכשאת מחברת אותן יחד נוצר הווייב המעניין".

המחיצה הזו עשויה ענפי עצים, שחוברו בשלישיות באמצעות מחברים פלסטיים (צילום: סטודיו בורולק )
המחיצה הזו עשויה ענפי עצים, שחוברו בשלישיות באמצעות מחברים פלסטיים (צילום: סטודיו בורולק )

יגיד חיימוביץ' מדגישה שאמנם המרכיבים השונים במחיצות ניתנים לייצור תעשייתי, אך הם יוצרו בשלב זה בעבודת יד. "אלה כולם אבות טיפוס", היא אומרת. "לכל אחד מהם יש פוטנציאל להפוך למוצר". תהליך העבודה החל ברישומי אקוורל. "לתת טונים אקוורליים לאלומיניום מאונד, כך שהוא אינו אחיד ואטום אלא בעל טונים וניואנסים, זה חדש. רונאן וארוון הם לא אנשי עיר, הם גדלו בנוף טבעי, ועובדים בעזרת רישום, לא בתלת ממד ולא באמצעות מחשב".

אחד הרישומים בתהליך העבודה על התערוכה (באדיבות מוזיאון תל אביב)
אחד הרישומים בתהליך העבודה על התערוכה (באדיבות מוזיאון תל אביב)

בורולק מעדיפים רישומי אקוורל על עבודה באמעות מחשב (באדיבות מוזיאון תל אביב)
בורולק מעדיפים רישומי אקוורל על עבודה באמעות מחשב (באדיבות מוזיאון תל אביב)

השניים נולדו וגדלו בכפר בבריטני, חבל ארץ בצפון-מערב צרפת, ועדיין נוסעים לשם לחופשות (בית ליד הים הוא ההעדפה של שניהם). הסטודיו שלהם נמצא בפריז. רונאן, הבכור, הקים אותו, וארוון בא לעבוד איתו כאסיסטנט כמה שנים מאוחר יותר, כשסיים את לימודיו. למרות שנפח העבודות שלהם מרשים כל כך, הסטודיו מונה רק עוד ששה מעצבים מלבדם.
מנורת שולחן שעוצבה למותג ''פלוס'' (באדיבות פלוס)
מנורת שולחן שעוצבה למותג ''פלוס'' (באדיבות פלוס)

האם היית אומר שהמיצבים שלכם הם לנשמה, בעוד שעיצוב רהיטים הוא פרנסה?

"אין לנו היררכיה. אני מאושר לעשות את הנברשת בכניסה לארמון ורסאי באותה מידה שאני מאושר לתכנן מנורת שולחן קטנה. יש לנו one of ויש מוצרים שמיוצרים במיליונים. טלוויזיה או תערוכה – שניהם אתגרים מרתקים".

יש לכם עוד אחים?

"לפעמים כששואלים אותנו את השאלה הזו אנחנו אוהבים להבהיל אנשים, ואומרים שיש עוד אח שמסיים עכשיו לימודי עיצוב. אבל לא, זה רק שנינו".