רונאן בורולק בילה את הימים האחרונים בגלריה לאדריכלות ועיצוב במוזיאון תל אביב, טרוט עיניים מעבודה ללא הפסקה. תהליך ההקמה של התערוכה החדשה שלו ושל אחיו ארוון, שתיפתח שם בשבת הקרובה, מורכב, והוא מקפיד על כל פרט. אין הנחות, אין פטורים. זו ללא ספק אחת הסיבות להצלחה הפנומנאלית של שני האחים הצרפתים, שניהם בשנות ה-40 לחייהם, שעובדים יחד כבר כמעט 20 שנה ומעצבים למותגים הגדולים ביותר – קרטל, קפליני, אלסי, פלוס, קוודרט, ארטק, לינייה רוזט – רשימה חלקית. רק בחודש שעבר השיקו בפסטיבל העיצוב בלונדון שני מוצרים שקיבלו תשומת לב רבה: כסאות אוכל דקיקים ואלגנטיים עם משענת ומושב שעשויים כיחידה אחת שאפשר להחליף ולהתאים (לוויטרה), וטלוויזיה (לסמסונג), שעוצבה מתוך מחשבה על רהיט עם נוכחות בסלון, בדומה לטלוויזיות הישנות, בעלות הנפח.
"בזכות ההתמדה והעקשנות. אנחנו לא מוותרים".
איך היית מתאר את הסגנון שלכם? יש משהו משותף לכל העבודות שלכם?"קלות מסוימת, אני חושב. מתח מסוים בין מינימליזם במובן של פשטות, אבל עם חושניות, עם קסם".
הוא נראה נלהב מהתערוכה, שקיבלה את השם "17 מחיצות", שם שמתאר בדיוק ענייני את תוכנה: חלל הגלריה המלבני חולק באמצעות מחיצות שונות, כמו וילונות גדולים, אווריריים, שיוצרים יחד נוף רב שכבתי, גיאומטרי. רובם אינם עשויים מבד. החומרים משתנים - זכוכית, קרמיקה, עץ, משי, פוליאסטר ואלומיניום מאונד (אנודייז).
בורולק צוחק ומוציא דף שעליו מודפס מייל ששלחה לו האוצרת מאירה יגיד חיימוביץ' ב-2001. הם נפגשו כמה שנים קודם לכן, כשצמד האחים היו בתחילת דרכם, ומאז, אחת לתקופה, כתבה להם שהגיע הזמן לעשות משהו יחד. "אני אוהב אנשים עם תשוקה, עקשניים", הוא אומר, "מאירה היא כזו". ההחלטה נפלה לפני כשנה וחצי, אחרי תערוכה גדולה ורטרוספקטיבית עליהם, שהסתובבה בין מוזיאונים גדולים. "הייתי עייף", הוא אומר, "רציתי לעשות משהו חדש לגמרי. אז אמרתי כן, אבל רק דברים חדשים".
העבודה החלה לפני כשמונה חודשים. הנושא שנבחר אהוב וקבוע אצל האחים: מודולים – יחידות קטנות ומוקפדות, שאפשר לשכפל ולחבר לכל גודל שנדרש. "רצינו לחקור את אחד הנושאים החשובים לנו", מסביר בורולק, "מציאת פתרונות תכנון שאינם 'סגורים'. מודולים אפשר להתאים לחללים שונים ובמצבים שונים, בעצם לכל חלל פתוח שזקוק לחלוקה. אנחנו מתכננים את היחידה לפרטיה הקטנים ביותר, וכשאת מחברת אותן יחד נוצר הווייב המעניין".האם היית אומר שהמיצבים שלכם הם לנשמה, בעוד שעיצוב רהיטים הוא פרנסה?
"אין לנו היררכיה. אני מאושר לעשות את הנברשת בכניסה לארמון ורסאי באותה מידה שאני מאושר לתכנן מנורת שולחן קטנה. יש לנו one of ויש מוצרים שמיוצרים במיליונים. טלוויזיה או תערוכה – שניהם אתגרים מרתקים".
יש לכם עוד אחים?
"לפעמים כששואלים אותנו את השאלה הזו אנחנו אוהבים להבהיל אנשים, ואומרים שיש עוד אח שמסיים עכשיו לימודי עיצוב. אבל לא, זה רק שנינו".