בעיצוב הגרפי העברי יש פרדוקס: מצד אחד - הטקסט העתיק בעולם, שמכיל תיאורים גרפיים רבים, כתבי יד עתיקים שעברו נדודים ומסעות, עם גופנים שכבר לא יונצחו ועולם תרבותי שלם שהתמוסס באלפיים שנות גלות. מצד שני - תרבות צעירה יחסית, עם שפה דלה, 22 אותיות וכמעט שבעה עשורים שבהם אנחנו בעיקר מנסים להדביק את קצב המגמות העולמיות. השבוע תיפתח במוזיאון ישראל בירושלים אחת התערוכות החשובות בתחום: ״דפוסים משתנים - מלאכת העיצוב של משה שפיצר, פרנציסקה ברוך והנרי פרידלנדר״, באוצרותה של עדה ורדי.
פרנציסקה ברוך, ד״ר משה שפיצר והנרי פרידלנדר היו שלושה טיפוגרפים שעלו לישראל מגרמניה. בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת היו שם חלק מתנועה שעסקה בהתעוררות התרבות העברית. הידע שרכשו והמחקר שעשו היוו לימים רקע מקצועי ובסיס לעבודתם בארץ ישראל. ברוך ושפיצר עלו לארץ עם עליית המשטר הנאצי בגרמניה, ואילו פרידלנדר נדד להולנד והגיע לירושלים רק בשנות ה-50.
שפיצר ייסד בירושלים את הוצאת הספרים ״תרשיש״, ואף הקים בית יציקה של אותיות לדפוס. מבית״אותיות ירושלים״ יצאו לאור, בין השאר, הגופנים ״הצבי קל״ ו״דוד״. הפונט״הדסה״, שעיצב פרידלנדר במשך 30 שנה, נחשב לאחד הגופנים המשפיעים ביותר על עולם הטיפוגרפיה הישראלי עד היום. ברוך, מלבד היותה מעצבת פונטים (יצרה את הגופן ״שוקן״ עבור זלמן שוקן, שקיווה שתהיה ה״אות העברית החדשה״), הייתה גם מאיירת מוכשרת (שאיירה עבור ביאליק, בין היתר, את אותיות הספר ״קטינא כל בו״).
״הרצון לחולל מהפכה אסתטית ולשנות את המראה החזותי של התרבות העברית, ליצור 'חיים חדשים' שיהיו לא רק בטוחים וטובים אלא גם יפים, עומדים ברקע פועלם של שפיצר, ברוך ופרידלנדר״, כותב ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, בפתח הקטלוג שמלווה את התערוכה, חוקר ומתעד את פועלם של שלושת החלוצים הטיפוגרפים. הספר מגולל את סיפור חייהם וחושף לראשונה חומרי ארכיון נדירים, דפי סקיצות, רעיונות ומחשבות, ובכך מתאר לנו את חבלי הלידה של התרבות העברית המתחדשת:
משה שפיצר, פרנציסקה ברוך והנרי פרידלנדר לא היו רק מעצבי פונטים מחוננים (ברובם - כמו שוקן, הדסה, סתם והצבי - סביר שנתקלתם). הם היו חלוצים, שליחים, מהפכנים, פרגמטים, ציונים אמיתיים, שסללו וחצבו מתוך המסורת הגרמנית שלהם את מה שעתיד להיות התרבות המודרנית והאזרחית בישראל. ההשפעה שלהם על השפה החזותית והאסטטיקה המקומית שלנו ניכרת עד היום.
״בקיץ 1948, חודשים ספורים אחרי קום המדינה, פורסם כי שר החוץ משה שרתוק קבע כי ה'דרכון' יחליף את ה'פספורט' וה'אשרה' תבוא במקום ה'ויזה'. בשונה מסמל המדינה והעיר ירושלים, עיצוב הדרכון הישראלי נעשה בלי מכרזים וועדות. את סיפור עיצובו גוללה ברוך בריאיון שהעניקה להנרי פרידלנדר וגדעון שטרן והוא מובא כאן במילותיהם: 'ערב חשוך אחד בשנת 1948 דפק זר על דלתה. הוא היה אדם נמוך בעל שפם שחור. בלא שיציג עצמו תחילה, הראה לה את כריכתו החדשה של הדרכון הישראלי הצעיר. ׳אני צריך לצאת לחו״ל מחר, ולא אצא עם דרכון שעוצב בצורה כל כך גרועה. אנא רשמי מחדש ארבע שורות אלה, שיוטבעו בזהב על גבי הכריכה. סמל המדינה הישראלית כבר מוטבע במקומו, ועל שורות האותיות להתאים למקומן היחסי במרווח שנותר׳. פרנציסקה ברוך מיחתה ואמרה שגם לעבודה קטנה יש להקדיש זמן לניסיונות ולהכנות, אך לבסוף, כיוון שהושפעה מרגישותו של הזר לעיצוב גרפי, התיישבה לסיים את העבודה. עדיין תמהה כיצד ניתן יהיה להפוך את עבודתה להטבעת זהב למחרת בבוקר, אך הזר הבטיח לה שהוא עצמו ידאג לכך. לבסוף חתם עבורה על קבלה, על מנת שתוכל לקבל את שכרה״ (מתוך הקטלוג של התערוכה, עמוד 289).
מהדרכון הישראלי, סמל העיר ירושלים, לוגו עיתון ״הארץ״ וגופנים שונים - התערוכה והקטלוג שמלווה אותה מסמנים ומבודדים כבקפסולת זמן את אחת התקופות המרתקות בישראל מבחינה עיצובית. סביב קום המדינה הונחו אבני היסוד של העולם החזותי שבו אנו חיים היום. פרילנדר, ברוך ושפיצר חיברו בין יסודות המערב והסגנונות העיצוביים שהכירו לאקלים המזרח-תיכוני המתחדש שאליו באו, ובכך יצרו שפה חדשה.
עם מאמרים מרתקים, כמו ההשפעות על הכתב העברי בגרמניה בשנות ה-30 (פיליפ מסנר), הפריחה הטיפוגרפית בארץ בשנות ה-50 (פרופ' עדי שטרן), ומאמר על זלמן שוקן, שהוא ותפיסתו האסתטית עמדו ברקע עבודתם של שלושת המעצבים (ד"ר שטפני מרר) - קטלוג התערוכה הוא תוספת משמעותית למדף הדל של ספרי העיצוב הגרפי הישראלי. מעתה יצטרך, בעיני, לככב ברשימות ספרי החובה בלימודי התקשורת החזותית בארץ.
בתזמון מקרי (או לא), בימים אלו אנו עדים לפרק חדש במורשתו ופועלו של הנרי פרידלנדר. יורשותיו פנו למעצב הפונטים ינק יונטף, שאחראי בין השאר לגופנים של שטראוס, בנק הפועלים ומחלבות טרה, וביקשו ממנו לעדכן את גופן ״הדסה״ הקלאסי. אחרי שנים שבהן ''הדסה'' נמכר בניגוד לחוק בידי חברת ''מאסטרפונט'' (יורשותיו של פרידלנדר הגישו נגדה תביעה וזכו בזכויות על מפעלו), ואחרי שנתיים של עבודת עיצוב, הפונט עודכן ומעכשיו יקרא ״הדסה פרילנדר״. ניתן כבר לקנותו באתר של יונטף.