מאת איתי כ"ץ, שליח Xnet למילאנו

עם 25 פריטים חדשים שהושקו השבוע במילאנו, Kartell מצליחה להחזיק את הראש מעל המים המשבריים של תעשיית הריהוט האיטלקית ולהוכיח את עוצמתה. בחודשים הקרובים, כך נודע ל-Xnet, היא תפתח חנות מקוונת שתאפשר לרכוש את פריטי העיצוב הפופולריים שלה באירופה ובארצות הברית; במקביל היא פועלת להרחבת המותג מעבר לקווי המתאר המסורתיים של חברת ריהוט: הביתן שלה בשבוע העיצוב הנוכחי כבר הכיל קו חדש של ניחוחות לבית (Fragrances), כולל כלים מעוצבים שנועדו להחביא את מקלות הריח מעינם של האורחים.

אחת מהסדרות החדשות של מוצרים ריחניים לבית. Kartell

אחת מהסדרות החדשות של מוצרים ריחניים לבית. יגיעו בקרוב ל''הביטאט'' הישראלית. Kartell

זו עשויה להיות סנונית ראשונה לקראת מהלכים נוספים, משום שריהוט נטו כבר לא מספיק היום. תעשיית העיצוב האיטלקית המפוארת נמצאת בטלטלה, על רקע ההידרדרות המתמשכת של הכלכלה האיטלקית כולה. ימים ספורים לפני שבוע העיצוב נודע על איחוד של שני מותגי-עלית ידועים: מטבחי "בופי" רוכשים את "דה פאדובה", שתסגור בקרוב את חנות הדגל שלה במרכז מילאנו. איטלקים יודעים לספר שהדור הנוכחי כבר אינו חייב מטבח של "בופי" או ספה של "קאסינה" בבית - הם כבר ישתמשו בכסף שלהם לדברים אחרים, בניגוד להוריהם ולסביהם, ויקנו רהיט פחות נצחי - ומכאן שחברות הריהוט מדלגות על איטליה ונבנות מהשווקים העולמיים (סין, ברזיל, רוסיה) או מערי-עולם עתירות מיליונרים (לונדון, פריז וגם תל אביב).

הכניסה לביתן של החברה בשבוע העיצוב מילאנו 2015. מעכשיו זה לייף סטייל, לא רק רהיטים, והשאלה היא מתי יבואו המוצרים הבאים בתור

הכניסה לביתן של החברה בשבוע העיצוב מילאנו 2015. מעכשיו זה לייף סטייל, לא רק רהיטים, והשאלה היא מתי יבואו המוצרים הבאים בתור

Kartell היא סופרמרקט של עיצוב, ללא קו מוגדר וסגנון אחיד, ולא במקרה: האסטרטגיה הזו פותחת שערים ליותר לקוחות עם טעמים שונים, ומאפשרת לגוון ולהפתיע. בין כיסא "לואי גוסט" המשועשע של פיליפ סטארק לקווים הנקיים של טוקוג'ין יושיוקה ולאלגנטיות של פיירו ליסוני עובר אותו רעיון: בכל שנה יהיה מבחר שיהיה צפוי וגם פחות צפוי, עם שמות נוצצים ולפעמים גם רהיטים נוצצים - כמו שקרה בשנה שעברה. "מי שמסתכל על הקולקציה המטאלית שהשקנו בשנה שעברה ועל הקולקציה של השנה", אומר בעלי החברה בראיון ל-Xnet בשבוע העיצוב במילאנו, "רואה שתי חברות אחרות. אני רוצה לחנך את הקהל שלי לצרוך קארטל בדרכים אחרות".

קלאודיו לוטי הוא הנשיא והבעלים הוותיק של Kartell, ובלילה שלפני הראיון הוא אירח בביתו כמה וכמה מהאנשים היקרים והנחשבים בעיר ו-או בעולם העיצוב. פיליפ סטארק, פיירו ליסוני, רוזאנה אורלנדי ושאר אושיות נשנשו פולנטה, נקניקים ושרימפס בגינה המטופחת, והאלכוהול זרם עד שעות הלילה המאוחרות.

בבוקר שלמחרת, לוטי מאחר להגיע ולא מסוגל לדבר. הדור ומלוטש הוא מתיישב בכיסאו, נועץ מבט במראיין ולא פוצה פה. "אני צריך קפה", הוא מסביר בלאקוניות. השתיקה נמשכת עד שהמלצר מגיע עם אספרסו חם לשולחן של בעל הבית, שלוקח לגימה ארוכה, משתהה ומסמן שאפשר להתחיל. הקול עדיין צרוד מהמסיבה.

IMG_5001

הוא מתקרב לשנתו ה-70, ומתגורר בטאון-האוס בלב מילאנו עם אשתו, שהיא בתם של המייסדים של "קארטל", אך פנתה לכיוון אחר. כך נכנס החתן לוטי לחברה. אחרי עשור צמוד עם ג'אני ורסאצ'ה, כמנכ"ל בית האופנה שלו שהפך באותן שנים לאימפריה עולמית, הוא נטל את המושכות של החברה המשפחתית ב-1988 והפך אותה לאחד ממותגי העיצוב הידועים בתבל.

הוא נולד בעיר, למד בה מינהל עסקים, מילאן היא הקבוצה שלו וכמו הרבה מילאנזים הוא נוהג לברוח ממנה בסופי השבוע: למשל לבית השני בסנט מוריץ, או לפורטופינו במחוז ליגוריה. הבית המשפחתי, על שלוש קומותיו והגינה האחורית, גדוש ברהיטים בסגנונות שונים, ביצירות אמנות מקוריות ובספרי רפואה (אשתו הייתה קרדיולוגית). דווקא בביתם של בעלי החברה קשה יחסית להבחין בפריטי העיצוב של קארטל.

זה משום שאתה לא יכול להרשות לעצמך לרכוש אותם?
"האמת היא שהרבה מהם כן נמצאים, גם בבית וגם בגינה, אבל אני אוהב לשלב חומרים וסגנונות. אני לא אוהב בתים מפלסטיק, וגם המעצבים שאני עובד איתם יודעים שאני מעדיף שילובים".

מנורות הפלסטיק של פרוציו לביאני הן חוליה בשרשרת ארוכה של עיסוק בפלסטיק המזוהה עם קארטל

מנורות הפלסטיק של פרוציו לביאני הן חוליה בשרשרת ארוכה של עיסוק בפלסטיק המזוהה עם קארטל

לוטי נחשב, לדברי עובדים בחברה, לבוס קפדן שמעורב בכל החלטה עיצובית וכספית. כוכבי עיצוב כמו פיליפ סטארק, פיירו ליסוני ופטריסיה אורקיולה הם הפנים והשמות שהחברה מבליטה כדי למכור - אבל "קארטל" היא קודם כל לוטי. הוא בוחר את המעצבים, הוא מחליט איזו סקיצה תגיע לקו הייצור, וגאה במיוחד בהישגים הטכנולוגיים של החברה, שמזוהה עם פלסטיק יותר מכל.

פלסטיק זה החומר המועדף עליך?
"לא בהכרח. אני אדם תעשייתי (Industrial), וגם המעצבים היום ובעתיד צריכים להיות כאלה".

איך אתה בוחר מעצב?
"אני בר מזל, כי 90% מהמעצבים בעולם רוצים לעבוד איתנו. זה קורה משום שאנחנו מעניקים שני דברים חשובים: כסף ונראות. קודם כל אני מוודא שהמעצב שפונה אליי הוא מעצב תעשייתי. אני רואה את תיק העבודות שלו ומתרשם, ואם הוא טוב אז מתחילים. אני דורש מכל מעצב שיתוף פעולה מתמשך, ולתת את כל האנרגיה והיצירתיות שיש לו. השנה פגשתי בין 15 ל-20 מעצבים".

המעצבים עובדים איתכם בחוזה?
"אני לא עובד בשום חוזה, אנחנו רק מנהלים יחסים קרובים. כל שנה אני מחפש את הדבר השונה והמקורי, אין לנו סגנון אחד. אני רוצה את הכי טוב מליסוני, הכי טוב מאורקיולה, יש לי אחד מינימליסטי, אחד בארוקי - אני מנסה להשיג מהם את המיטב. ואני עוקב אחרי העבודה שלהם באופן רצוף, הם יודעים את זה".

שולחן חדש של פיליפ סטארק, גם הוא בפלסטיק. חלק ניכר מ-25 הפריטים החדשים הם הרחבה של סדרות קיימות

שולחן חדש של פיליפ סטארק, גם הוא בפלסטיק. חלק ניכר מ-25 הפריטים החדשים הם הרחבה של סדרות קיימות

אתה יודע להעריך מה יצליח?
"אני עושה רק מה שאני אוהב. ויש לי תחושת בטן לא רעה, לא שהיא מבטיחה הצלחה מושלמת. אני מעריך שהמנורה החדשה של פרוציו לביאני תצליח, שהשולחן של אנטוניו צ'יטריו יהיה הצלחה גדולה, שכיסא Piuma של ליסוני יצליח - זהו הישג טכנולוגי וגם הקו שלו נקי מאוד. גם הקולקציה של אטורה סוטסאס שהשקנו עכשיו (המעצב האגדי מקבוצת "ממפיס", שעבד עם קארטל בשעתו על קו רהיטים שהוחלט לגנוז, וכעת יוצא מחדש לאחר מותו), היא פנטסטית: מהרגע שהתחלתי למכור אותה אני כבר מוכר המון".

כיסאות Piuma  בעיצוב פיירו ליסוני שהושקו השבוע במילאנו. לוטי צופה להם הצלחה וגאה באתגר ההנדסי שהיה כרוך בהם

כיסאות Piuma בעיצוב פיירו ליסוני שהושקו השבוע במילאנו. לוטי צופה להם הצלחה וגאה באתגר ההנדסי שהיה כרוך בהם

ועכשיו אתם מרחיבים את המותג, ומגדירים את עצמכם כמותג לייף-סטייל. מה זה אומר?
"אני הייתי רוצה להיות לייף סטייל, ולא רק ריהוט. אנחנו נכנסים לחדרי אמבטיה בחנות משותפת עם Laufen השווייצרית, מכניסים ניחוחות לבית ומתנות קטנות, ובקרוב גם קצת טקסטיל. אנחנו נשיק בחודש יוני קטלוג חדש לריפודים שונים לספות שלנו".

יותר ויותר בתי אופנה מתרחבים לתחום העיצוב לבית, כמו ארמאני-קאזה, זארה-הום, הרמס ואחרים. אם אתם רוצים להתרחב ללייף סטייל מדוע אתם לא עושים את המהלך ההפוך? עם הרקע שלך כמי שבנה לג'אני ורסאצ'ה את בית האופנה, זה מתבקש.

"נכון, הרבה חברות אופנה פונות אלי, אבל נכון לעכשיו אני חושש. כמו שאני רואה את הדברים, יש שוני מהותי בין שני העולמות. המעצבים שלנו פועלים תוך חדשנות אמיתית מבחינה חומרית. תהליך העבודה על מוצר חדש נמשך בערך שנתיים. להבדיל, בבתי אופנה פשוט עובדים עם בדים. ארמנאני, ויטון, בוטגה ונטה - זו גישה שונה לגמרי. אנחנו עובדים צמוד עם המהנדס על איך ליצור יציקה, איך לייצר כיסא, ובחברת אופנה הסטייליסט פשוט מניח דוגמה מתוך שמלה על מוצר אחר".

וכשאתה רואה חברות אופנה משיקות בשמים ופותחות בתי מלון, אתה לא מקנא?

"כן. אבל אני לא רוצה להפסיד את הטכנולוגיה שלי. הרבה אנשים רוצים את הרישיון שלי, אני לא רוצה בזה. אנחנו מייצרים ואנחנו מוכרים".

סדרת

סדרת "מאדאם פוצ'י" לזכרו של המעצב האגדי, גם כן בעיצובו של סטארק, מדגימה שיתוף פעולה עם מותג אופנה חזק. אלא שלוטי אינו מתכוון להרחיב את הכניסה לתחום האופנה, שאותו הוא מכיר היטב מהעשור שבו ניהל את ג'אני ורסאצ'ה: "אלה שני תחומים עם שוני מהותי ביניהם"

למה לא תפתחו רשת בתי מלון של קארטל?
"קיבלנו הצעות כאלה מאסיה ומדובאי. אני חששתי ללכת בכיוון הזה, כי אם אתה לא עושה את הבחירה הנכונה, אתה מאבד את המותג שלך. קיבלנו גם הצעה לפתוח רשת בתי קפה תחת השם שלנו. יש לנו גם היום בתי קפה ומסעדות באיטליה, לא תחת שמנו, אבל קל לעשות טעות. אני עדיין...''

שמרני.
"אני בר מזל. אני עשיר, לא צריך כסף קל ואני דואג לנכס. אני רוצה להעביר את המושכות לדור הבא, לילדים שלי פדריקו ולורנצה (מנהל מכירות ומנהלת השיווק, א"כ), ואני רוצה שיהיה להם מותג חזק. בעתיד אולי ניכנס יותר לאקססוריז. אני צריך להתרחב ברחבי העולם מבחינת הפצה, ואולי בהמשך לקנות חברה נוספת".

זה לא העיתוי המתבקש, בהתחשב בקריסה של מפעלים וחברות עיצוב כאן? ראה המיזוג של בופי ודה-פאדובה.

"ייתכן באמת שבעתיד אני אצטרך לקנות חברה. יש לי השקעות שונות מלבד ריהוט, באמצעות חברת אחזקות שמשקיעה בנדל"ן ובתחומים נוספים, ובשוק הריהוט המצב עדין: אתה צריך להיות קרוב מאוד למוצר, ואם אתה רק קונה את החברה, אתה פשוט קונה בניין. אם אתה לא מעורב בניהול האמנותי, לא עשית כלום. המיזוג שאתה הזכרת הוא זעיר, ואין בו כרגע שום דבר משמעותי".

אתה חושש שמהפכת המדפסות התלת-ממדיות תפגע בכם?

"לא. מעבר ליצירתיות שנדרשת בעיצוב והיא היתרון שלנו, גם אין את החומרים הנחוצים במדפסות האלה. אולי עוד חמש-עשר שנים".

ומה עם האופציה שהמהפכה הזו תאפשר להעתיק את הרהיטים שלכם?
"זו אופציה. יש לנו המון העתקות, מסין ומאיפה לא, ואני נלחם בהן כל היום באמצעות משרד עורכי דין שממונה על החזית הזאת, במדינות שבהן אפשר בכלל להילחם בהעתקות. אבל אני לא רואה את זה כבעיה הכי מטרידה שלי. אני משלם על החומר פחות מהמעתיקים, יש לי את המכונות הכי טובות, הכל מתועש אז גם אין עלות כוח אדם רצינית. נכון שיש לנו עלויות נוספות של הפצה, שיווק וכך הלאה, אבל להם אין יתרון עלי - ולכן אני גם לא צריך לייצר בסין".

מנורות Battery של לביאני הוצבו באירוע של שגרירות איטליה בפריז, בפתיחת התערוכה של לאונרדו דה וינצ'י במילאנו, והדרך להצלחה כבר מסומנת

מנורות Battery של לביאני הוצבו באירוע של שגרירות איטליה בפריז, בפתיחת התערוכה של לאונרדו דה וינצ'י במילאנו, והדרך להצלחה כבר מסומנת

יותר ויותר צעירים בערים מתגוררים בדירות-מיקרו, ואין להם כסף לקנות קארטל. הם הולכים לאיקאה. אתה לא סבור שהעיצוב האיטלקי פונה לקהלים קטנים, עשירים ומבוגרים, והופך לבלתי רלבנטי?
"איקאה היא שיטה נהדרת, אבל היא לא איכות גבוהה. היא נותנת עיצוב מסוים במחיר טוב".


אז עיצוב טוב הוא רק לעשירים?
"כמובן. אם אתה רוצה איכות שתחזיק 20 שנה קדימה, אתה לא יכול למצוא אותה באיקאה".


ולא היית רוצה שגם קהל צעיר יקנה אתכם, לא רק עשירים?
"כמובן שכן, אבל אני לא יכול להוריד מחירים".

ואם מדברים על רלבנטיות, למה אתם נמצאים מחוץ לרוח התקופה בעיצוב העכשווי: עיצוב דיגיטלי, עיצוב של מחשבים, טלפונים סלולריים ומוצרים ממוחשבים?

"אולי כי אני לא יודע איך עושים את זה. אני מוזמן השבוע לארוחה עם אנשי אפל, ואני אנסה להבין דרך המעצבים שלהם את העולם החדש".


לפני שנתיים התמנית לנשיא יריד הרהיטים השנתי, והבטחת שינויים שיעזרו לייעל אותו ולפתוח צווארי בקבוק. חלפו פחות משנתיים, ואתה קמת והתפטרת.

"אני קיבלתי על עצמי את התפקיד כדי לפתח את היריד, ולבדוק גם אופציה של קיומו במקומות אחרים בעולם, אבל בגלל שילוב של שתי פדרציות שהיו מעורבות בזה, אחת עם כסף והשנייה לא, נוצר מצב שאין לי שליטה על תקציב. אני לא יכול להיות במצב כזה – בלי כוח לשנות".


אז הבעיות בשבוע העיצוב של מילאנו נשארו כמו שהן.

"זה לא התפקיד שלי עכשיו", הוא צוחק. "אני נהנה מהחיים שלי".

  • הפריטים של Kartell נמכרים בישראל בחנויות רשת הביטאט