כשאבנר בן-נתן ויעל אראל העלו את הפרויקט שלהם לקיקסטארטר, הם קיוו שיצליחו להגשים חלום של כמה שנים ולממן את עלויות הייצור של גוף התאורה שעליו רשמו פטנט. הם שלחו את הקמפיין לחלל הרשת ולא ידעו למה לצפות. ההתלהבות תפסה אותם מופתעים: תוך 31 שעות הגיעו ליעד הגיוס – 12 אלף דולר – ובתוך ימים ספורים כמעט שילשו אותו.

הם ישראלים שחיים בארצות הברית. אראל אדריכלית, בוגרת לימודי אדריכלות (בהצטיינות) בקופר יוניון בניו יורק ובעלת תואר שני מ-RPI - בית ספר לאדריכלות בעיירה טרוי שבמדינת ניו יורק, שם היא גם מלמדת עכשיו. בן-נתן הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שהתמחה בעיצוב תאורה לסרטים ולטלוויזיה. הוא שולח ידו בכתיבת שירה ופרוזה וגם עיבד לתסריט קובץ סיפורים קצרים פרי עטו. בניו יורק החל לעצב תאורה למיצבי אמנות, להופעות מחול, למגורים ולפרויקטים מסחריים.

השניים, בני 40, הכירו בתיכון אלון לאמנויות ברמת השרון. הוא למד קולנוע, היא אמנות. הם נפגשו שוב ב-2006, כשאראל הייתה בביקור מולדת, וחזרו לניו יורק כזוג. "ואז התחלנו לשחק, לעצב מנורות לבית שלנו. אחת מהן הייתה עשויה ממסננת לאידוי ירקות. היינו מרוצים ממנה והתחלנו לפתח אותה למנורה. עם הזמן רשמנו על המנורה פטנט, ולמעשה הקמנו עסק של מנורות".

החברה שהקימו, Lightexture (טקסטורה+אור), היא שיתוף פעולה שלהם עם שרן אלרן – אמן קרמיקה, מתמטיקאי ובוגר מדעי המחשב, שלמד תואר שני בקרנברוק – האקדמיה לאמנות שממנה יצאו צ'רלס וריי אימס, ארו סארינן ופלורנס נול.

אייריס. היעד הושג תוך פחות משתי יממות (צילום: אבנר בן נתן)
אייריס. היעד הושג תוך פחות משתי יממות (צילום: אבנר בן נתן)

עיצוב תעשייתי ועבודת יד

מה סוד קסמה של "אייריס" (Iris), סדרת גופי התאורה שהשיקו אראל ובן-נתן? המנורה מזכירה בפעולתה את אישון העין וצמצם המצלמה, ומכאן גם קיבלה את שמה, אייריס, שהוא החלק באישון האחראי להצטמצמות ולהתרחבות בהתאם לכמות האור שאליה העין הנחשפת. ארבע המנורות שבסדרה ורסטיליות, ויכולות להיפתח ולהיסגר לקוטרים שונים ולהתכוונן לכיוונים שונים, ובכך הן מאפשרות לכוון אותן לפי רצונו ולשלוט באופי התאורה ובאווירה שהן יוצרות בחלל: מתאורה ישירה וממוקדת ועד לתאורה רכה ומפוזרת.

ייצור המנורות משלב עיצוב תעשייתי ועבודת יד. את עלי המתכת הבסיסיים של האהיל – 30 עלים מפליז או מנירוסטה – מייצרים בן-נתן ואראל בסין, אבל ההרכבה וכל העבודות האחרות נעשות אצלם בסטודיו, בביתם שבטרוי. לדבריהם, כל גופי התאורה של Lightexture נמצאים על קו התפר שבין האובייקט לבין ההשפעה שלו על החלל. בעתיד הם ישמחו להתרחב לאובייקטים גדולי ממדים ולפרויקטים בקנה מידה אדריכלי.

בינתיים משתפים בני הזוג פעולה גם בעבודות מיצב מוזמנות. גם בפרויקטים אלה, שהם עבודות חלל יותר אמנותיות, הם מתייחסים למערכת היחסים שבין הדו-ממד – ציורי האור המתקבלים בחלל בעקבות הקרנת התאורה - לבין הנפחיות של האובייקט המקרין. לאחרונה הציגה אראל מיצב סאונד ואור אינטראקטיבי במוזיאון המדע והחדשנות בעיר סקנקטדי שבמדינת ניו יורק, שחלק ממנו נותר בתצוגה הקבועה. מיצב אחר, המבוסס על פרויקט הגמר שלה, שעסק בציורי אור ובהשתקפויות אור בחלל, יוצג בקרוב בתערוכה בשדה התעופה של אולבני.