יריד התאורה והריהוט הסקנדינבי מתקיים בשטוקהולם מדי שנה בתחילת פברואר. העיר לבנה וקפואה, אך בתוך האנגרים גדולים בשוליה מתרחש אירוע שוקק ואינטנסיבי, שהוא מקום המפגש הגדול בעולם לחובבי עיצוב סקנדינבי. קשת המציגים הגדולה כוללת מותגים מובילים לצד חברות משפחתיות ומעצבים צעירים. הפעם לא בחרתי להתמקד בנושא מסוים אלא להביא את הבחירות האישיות שלי, פריטים ומגמות שמשכו את עיני ואת לבי:

1. המותג המועדף עלי

שילובים מעניינים של אובייקטים, חומרים וגוונים. MENU (באדיבות MENU)
שילובים מעניינים של אובייקטים, חומרים וגוונים. MENU (באדיבות MENU)

הביתן של המותג הדני MENU, שמגדיר את הקו שלו כ"מינימליזם רך", שיכנע אותי שוב שזו חברת העיצוב העכשווי החביבה עלי. הביתן חולק לכמה אזורים, שבכל אחד מהם שלט צבע מונוכרומטי אחר: לבן, שחור או אפור, עם תוספות צבע עדינות של פריטים משלימים. למרות הבחירה בצבע עיקרי אחד, כל חלל נראה מינימליסטי אך מגוון, בזכות שילובים מעניינים בין אובייקטים, חומרים וגוונים. התצוגה (בדומה לקטלוגים שלהם) הצליחה ליצור רצף אסתטי ומדויק בין הפריטים, שעליהם חתומים מעצבים שונים, ולצרף אותם לקולקציה מגובשת ושלמה, העונה להגדרה מינימליזם רך.

2. מותג חדש ומעניין

מתוך הקולקציה הראשונה של WOUD (באדיבות WOUD)
מתוך הקולקציה הראשונה של WOUD (באדיבות WOUD)

את חברת WOUD הדנית פגשתי ביום האחרון של התערוכה. למרות הרגשת שובע מסוימת, התצוגה המרעננת עיכבה אותי בביתן. משיחה עם אחד השותפים למדתי שזה מותג טרי מאוד, בן כשנה. הקולקציה הראשונה שלהם, שהושקה ביריד, היא תוצאה של שיתופי פעולה עם מעצבים צעירים שיצאו לדרך עצמאית, וכאלה המסיימים בימים אלה את לימודיהם בתי הספר לעיצוב. ראו, למשל, את סדרת הכסאות המקסימה MONO, שהיא עבודת הגמר של Kasper Nyman הדני.

3. טרנד חדש לספות

כיוון חדש לספות: כריות תפוחות בתוך מסגרת דקיקה. הגרסה של Fogia (באדיבות Fogia)
כיוון חדש לספות: כריות תפוחות בתוך מסגרת דקיקה. הגרסה של Fogia (באדיבות Fogia)

אהבתי מאוד את הכיוון החדש של הספות, שהוצג בידי כמה חברות בתערוכה: שילוב קונטרסטי בין צללית דקיקה ועדינה לכריות תפוחות ורכות שנחות בתוכה. התוצאה היא ספה בעלת מראה נקי ומלוטש, ועדיין עוטפת ומזמינה. מצאתי ביריד כמה פרשנויות יפות לשילוב המעניין הזה – שינוי מרענן מהספות השמנמנות שאליהן הורגלנו בשנים האחרונות.

הספה של tradition& מאחור (באדיבות &tradition)
הספה של tradition& מאחור (באדיבות &tradition)

4. פתרונות אחסון משלימים

המוצרים של MAZE פשוטים ועמידים, ועשויים בעיקר ממתכת (באדיבות MAZE)
המוצרים של MAZE פשוטים ועמידים, ועשויים בעיקר ממתכת (באדיבות MAZE)

את החברה השבדית MAZE בחרתי משום שהיא שמה דגש על אזור הקרוב במיוחד ללבי בבית – מבואת הכניסה. נחמד שיש חברה ששמה לעצמה כמטרה לבדוק את אפשרויות העיצוב הגלומות באזור הביניים הזה, שבמדינות הצפון הוא לעיתים קרובות ממש חדר. הקולקציה שלהם מורכבת מפריטים משלימים כמו מדפים, מתלים, שרפרפים, ארונות נעליים ועוד רעיונות ופתרונות שיעשו את הכניסה ל"מקום" בפני עצמה. המוצרים פשוטים ועמידים, ועשויים בעיקר ממתכת, בשילוב עם עץ או עור כחומר משני. כמובן, הם יכולים להתאים ולשדרג גם חדרי עבודה, ילדים או רחצה.

5. הפסקה מתודית

אחת מהפינות שעמדו לרשות מבקרי היריד בלאונג' (באדיבות Stockholm furniture & light fair)
אחת מהפינות שעמדו לרשות מבקרי היריד בלאונג' (באדיבות Stockholm furniture & light fair)

מרחב המנוחה (הלאונג') שעיצבה אילזה קרופורד (Ilse Crawford), בעלת הסטודיו הלונדוני Studioilse, היה המקום האהוב עלי ביריד. תחת הכותרת "question time" היא עיצבה במרכז התערוכה אזור לשהייה ומנוחה, ברוח הפילוסופיה העיצובית שלה: "יצירת מרחבים ציבוריים שגורמים לאנשים להרגיש בבית". אני הרגשתי נהדר וחזרתי כמה פעמים להפסקות מתודיות במרחב הציבורי-פרטי הזה, שכלל פינות ישיבה שונות, חלקן חברתיות וגדולות יותר, חלקן פרטיות ואישיות יותר. רבים מפריטי העיצוב היפים ששימשו את החלל הם בעיצובה, כמו הספסלים השחורים וסדרת המנורות המקסימה OW84, שהופיעה בוואריאציות שונות.

6. החממה

עבודת יד מדויקת בשרפרפים של המעצבת הצעירה קתרין איטקן (צילום: James Champion)
עבודת יד מדויקת בשרפרפים של המעצבת הצעירה קתרין איטקן (צילום: James Champion)

המקום הצעיר והמרענן ביותר בתערוכה היה ה-GREEN HOUSE (חממה): 13 מעצבים מתחילים ממדינות שונות, שקיבלו הזדמנות להציג את עצמם בפני לקוחות עתידיים. הבחירה שלי היא האוביקטים העדינים של קתרין איטקן (Catherine Aitken), שנראים פשוטים במבט ראשון אך מתבררים כמורכבים. שילובים חומריים יחד עם עבודת יד עדינה ומדויקת יוצרים פריטים שימושיים בעלי קסם חזותי שקט ונעים.

7. מינימליזם עם טוויסט

ידית פשוטה של מטרייה, עם טוויסט מפליז. קולב של MUNK (צילום: MUNK)
ידית פשוטה של מטרייה, עם טוויסט מפליז. קולב של MUNK (צילום: MUNK)

המינימליזם והכנות החומרית הם שמשכו אותי בדוכן הקטן של המותג הדני הצעיר MUNK: חומרים פשוטים וצורות מוכרות, עם טוויסט קטן שעושה את ההבדל. במיוחד התרשמתי מקולב איקוני בהשראת ידית פשוטה של מטרייה: תוספת קטנה של מחבר עשוי פליז הפכה את הקולב לפריט עיצוב עדין ומיוחד.

8. השקה

נראה כמו אחד הכסאות המצטיינים של 2015 (באדיבות NORMAN COPENHAGEN)
נראה כמו אחד הכסאות המצטיינים של 2015 (באדיבות NORMAN COPENHAGEN)

בביתן של המותג הפופולרי "Norman Copenhagen'' כיכבה סדרת הכסאות החדשה FORM, שהושקה לאחרונה לאחר שלוש שנות פיתוח. הסדרה כוללת כיסא אוכל, בר וכורסה, ומבוססת על דגם בעל צללית רכה, שמתמזגת באלגנטיות עם מסגרת עץ נורדית נוקשה. היופי הוא בפרט החיבור (שהוא חלק אינטגרלי מהעיצוב), ושמפגיש בין מושב הפלסטיק לרגלי העץ כך שכן נראות כאילו צמחו מתוכו. השילוב בין ביטוי חזק של עיצוב, ישיבה נוחה וטכניקת ייצור חדשנית הופכת את FORM לאחד המתחרים על התואר הכיסא המושלם 2015.

9. משהו בסיסי

פשטות טבעית וחמימה, במסורת העיצוב הסקנדינבי. Applicata (באדיבות APPLICATA)
פשטות טבעית וחמימה, במסורת העיצוב הסקנדינבי. Applicata (באדיבות APPLICATA)

משהו בסיסי באביזרי העץ של חברת Applicata הדנית גרם לי לחבב אותם. הם לא חידשו או ריגשו באופן מיוחד, אלא הביעו פשטות טבעית וחמימה, שמדגישה את מאפייני הבסיס של מורשת העיצוב הסקנדינבי: חומרים מקומיים, צורניות הקשורה בטבע ועבודת מלאכה. זה היה הייחוד שלהם, על רקע החדשנות העכשווית מסביב.

>> עוד על המאפיינים של העיצוב הסקנדינבי: מה הופך אותו לפופולרי כל כך?

10. ישן פוגש חדש

המדפים העגולים שעיצבו האחים בורולק ל-ARTEK (Studio Bouroullec for Artek)
המדפים העגולים שעיצבו האחים בורולק ל-ARTEK (Studio Bouroullec for Artek)

שיתוף הפעולה בין חברת ARTEK הפינית למעצבים האחים הצרפתים בורולק (Ronan&Erwan Bouroullec) הוליד את Kaari - קולקציה ובה שולחנות קפה, שולחן עבודה, מדפי קיר ומדף עגול קטן. המשימה היתה לעצב מוצרים הקשורים למורשת של ARTEK, בלי להזניח את החדשנות והעדכניות. הסדרה מבוססת על מערכת של רגליים מעץ ופלדה, שעוצבה במקור לשולחן אך הותאמה למגוון שימושים. האחים בורולק השתמשו בחומרים המסורתיים ובמושג המערכת של ארטק, אך הצליחו לנסח אסתטיקה שמבדילה אותם מהעיצובים הקלאסיים של החברה. נהניתי במיוחד לראות איך הפריטים החדשים מתיישבים באלגנטיות ובהרמוניה עם הקלאסיקות המוכרות.

>> ובאילו חנויות עיצוב כדאי לבקר באמסטרדם?