מאת ענת ציגלמן

בעוד שבוע ויום ייפתח בפעם השביעית יריד "צבע טרי", שהולך וגדל משנה לשנה (35 אלף ביקרו ביריד האחרון). זו השנה השנייה שהוא מקדיש מקום גם לעיצוב, ולא רק לאמנות. אולי זו תשובה מתבקשת לכך שהתפר בין שני התחומים לא תמיד ברור (באנגלית פתרו את העניין באמצעות המושג design-art), ואולי מענה לדרישה גוברת לפריטי עיצוב ייחודיים לבית (אך לא בהכרח פחות יוקרתיים). כך או כך, ב"עיצוב טרי" אפשר למצוא פריטים שמיועדים לאספנים וגם פריטים שימושיים יותר.

נראה שנלמדו לקחים מיריד העיצוב אשתקד, כי מורגשים שינויים: אם בשנה שעברה העיצוב נתחם באוהל נפרד מאולמות התצוגה של האמנות - מה שהקנה תחושה צפופה ושולית - הפעם מוקדש לו מרחב גדול יותר, והוא משולב ביריד האמנות באופן כמעט שווה. גם בחירת המעצבים הומוגנית יותר (למעט ביתן אחד, כל המציגים הם מעצבים ישראלים), והתמהיל ממורכז יותר: בלי "חממת מעצבים" שנותנת במה לבוגרים טריים מצד אחד, ומצד שני נעדר מקומם של המעצבים הוותיקים, מורי הדרך של הדור הצעיר. מעניין גם שלרוב המציגים אין חנות פעילה ברחוב הפיזי (לא מקוונת), ובשבילם זאת הזדמנות למפגש עם הקהל הרחב.

שיתוף הפעולה עם עיריית תל אביב מאפשר ליזמיות היריד, שרון טילינגר ויפעת גוריון, לחנוך בכל שנה לוקיישן עירוני חדש עם פרופיל גבוה: באביב 2013 זה היה המרכז הלוגיסטי בדרום העיר (משם יוצאות היום משאיות האשפה), שנה קודם לכן זה היה בית הספר החדש בצפון-מערב העיר, והפעם זהו היכל הספורט העירוני החדש בצפונה.

בעוד שבוע נפרסם בערוץ העיצוב של Xnet פרויקט מיוחד, שבו תוכלו ''לשוטט'' בין המציגים ולבחור את הפריטים שמשכו את לבכם ביותר.

כפתיח לסדרת הכתבות שנפרסם עד אז בחרנו להרים את המסך מעל תשעה פריטים מעניינים שיושקו ביריד השנה. הנה הם:

קערה של שרון סידס (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
קערה של שרון סידס (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

1. מי: שרון סידס, בעלת סטודיו עצמאי. הקולקציה שלה התפתחה משלושה כסאות שהגישה כפרויקט הגמר שלה (בצלאל, 2012), ויוצרו בעבודת יד ובטכניקה של איכול פליז.

מה: ביריד יוצגו לראשונה בישראל קערות, מנורות ועבודות קיר שעוצבו באותה הטכניקה (שלוש התוספות החדשות לקולקציה הושקו בספטמבר האחרון בשבוע העיצוב בפריז). סידס סורקת גדמים של עצים ומדפיסה את הדימויים על שקפי אמולסיה, שאותם היא מניחה על פלטות של פליז. בשלב הבא היא משקעת את הפלטות בחומצה, שמאכלת את הפליז לפי ההדפס. כל עבודה היא "one-of'', מיוצרת ביד וחתומה.

כמה: 1,200-4,800 שקל.

>> עוד פרטים ותמונות מתהליך העבודה המרתק של סידס, שלב אחר שלב.

אחת הזיקיות הסרוגות של איריס ארד, על צווארה של נונה שאלנט (צילום: דניאל קמינסקי ,באדיבות יריד צבע טרי 7)
אחת הזיקיות הסרוגות של איריס ארד, על צווארה של נונה שאלנט (צילום: דניאל קמינסקי ,באדיבות יריד צבע טרי 7)
תכשיט או פריט נוי? (עיצוב וצילום איריס ארד, באדיבות יריד צבע טרי 7)
תכשיט או פריט נוי? (עיצוב וצילום איריס ארד, באדיבות יריד צבע טרי 7)

2. מי: איריס ארד, בוגרת שנקר (2012). משתתפת במחזור הנוכחי של ''טרמינל עיצוב'', חממה לפיתוח עסקי ומקצועי של מעצבים צעירים. הטרמינל מציג ב''עיצוב טרי'' ששה מוצרים שמעצבי המחזור פיתחו במיוחד לקראת היריד.

מה: ארד מתייחסת לטקסטיל כאל חומר פיסולי, ובהתאם - הזיקיות שהיא סורגת ביד הן משהו שבין תכשיט גוף לפריט נוי לבית. היא בחרה בזיקיות בגלל "יכולתן העל טבעית והמופלאה להחליף את עורן ואת צבעוניותן בסביבה חדשה". לכל אחת מהן פלטת צבעים משלה, ולחומרים שיוצרים את הטקסטורה התלת-ממדית תכונות שונות. הם נבחרים בצורה רנדומלית, שמובילה את ארד בכל פעם לתוצר שונה, בצורה ספונטנית.

כמה: 1,450-3,800 שקל.

>> כאן תוכלו לראות את פרויקט הגמר של ארד במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר.

שולחן מקולקציית ''Street capture'', של אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
שולחן מקולקציית ''Street capture'', של אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
שידת מגירות ששמה ''צריפין 35'', ככתובת שבה נתלה לוח העץ החלק, לפני שכוסה בגרפיטי (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
שידת מגירות ששמה ''צריפין 35'', ככתובת שבה נתלה לוח העץ החלק, לפני שכוסה בגרפיטי (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

3. מי: אריאל צוקרמן, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר (2004), מעצב עצמאי, וערן שמשוביץ, בוגר HIT המכון הטכנולוגי חולון (2006), שיצא לדרך עצמאית לאחר שהיה שותף בסטודיו ''גרופה''.

מה: הסטודיו של צוקרמן ושמשוביץ נמצא באחת הסמטאות בדרום תל אביב, באזור שבו אפשר למצוא בתי מלאכה ותיקים, שמספרם הולך ומתמעט, לצד אמנים ומעצבים צעירים, שעברו לסביבה. "הרצון לשלב את העולם ההולך ונעלם עם סגנון היצירה הנוכחי, המהיר, הוביל לפרויקט", מסביר צוקרמן. "תלינו משטחי עץ ברחובות, כקנבס נקי לאמני הגרפיטי, ונתנו לזה לקרות באופן טבעי. היה מעניין לראות את התפתחות הגרפיטי על המשטחים. לפעמים המשטח נשאר נקי, לפעמים רק כמה קווים או אותיות, וכך שכבה אחר שכבה, אמן גרפיטי שמכסה אמן אחר, נוצרה העבודה". ברגע המתאים השניים הורידו את הלוחות והפכו אותם מציור לרהיט שימושי, "מהרחוב לבית".

כמה: השידה והשולחן הם הפריטים היקרים בקולקציה, ומחירם מגיע ל-25,000 שקל. יש גם רהיטים כמו שידות צד או שולחנות קפה קטנים, במחיר של 2,000 שקל.

>> המנורות הסרוגות שאריאל צוקרמן הציג ב''עיצוב טרי'' בשנה שעברה, יחד עם עודד ספיר.

מנורות ''אופק'' של ''אקווה קריאיישנס'' (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
מנורות ''אופק'' של ''אקווה קריאיישנס'' (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

4. מי: אלבי צרפתי, מעצב וצלם, הבעלים והמנהל של חברת העיצוב המצליחה ''אקווה קריאיישנס'', שהייתה עד לפני כשנה בבעלות משותפת של אלבי ואיילה צרפתי, עד שהיא יצאה לדרך חדשה.

מה: "חיפשתי איך לחבר בין צילום ועיצוב, שתי אהבות שלי. את התמונה שמודפסת על מנורות המשי האלה צילמתי ממטוס, בשעת זריחה, מעל העננים. המשי המודפס עבר את תהליך הקימוט האופייני לנו, שנותן לו את אפקט הפליסה. אלה שתי מנורות שעוצבו מצילום אחד, שחולק לשניים'' (הצילום יוצג ליד המנורות). צרפתי אומר, משועשע, ששם הפרויקט, שכולל הדפסים שונים על מנורות המשי המפורסמות של החברה, הוא ''live and let dye''.

כמה: 25 אלף שקל לצמד המנורות. בנוסף תוצג ביריד המנורה הזולה בתולדותיה של ''אקווה קריאיישנס'', שעוצבה במיוחד ליריד ותעלה פחות מ-2,000 שקל.

Candela  - מנורות שולחן של ענבל כהנר (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
Candela - מנורות שולחן של ענבל כהנר (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

5. מי: ענבל כהנר, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון (2008). בוגרת חממת d-Vision, מעצבת עצמאית (בעיקר של גופי תאורה) ומעצבת בכירה ב"כתר פלסטיק".

מה: מנורת השולחן Candela נותנת פרשנות גיאומטרית עכשווית לעששית העתיקה, ומשלבת את צורניות העבר עם טכנולוגיה חכמה וחומרים מתקדמים. נורת לד מחליפה את הנר, והיא ניתנת לכיוון ידני לגובה הרצוי, בהתאם לעוצמת התאורה המבוקשת.

כמה: 1,420 שקל.

>> המנורות שהציגה כהנר בשנה שעברה, שמאפשרות לשחק עם עוצמת האור בעזרת ליטוף גוף המנורה.

שירה קרת ואיתי לניאדו עיצבו אגרטלים בהשראת נופים פראיים, שעשויים ממשטחים של אבן קיסר (באדיבות יריד צבע טרי 7)
שירה קרת ואיתי לניאדו עיצבו אגרטלים בהשראת נופים פראיים, שעשויים ממשטחים של אבן קיסר (באדיבות יריד צבע טרי 7)

6. מי: שירה קרת ואיתי לניאדו הם שניים מ-11 מעצבים שמשתתפים בפרויקט שאוצרות אמי שחר וסלומה פקיאל מגלריית ''דיזיין ספייס'', בשיתוף חברת ''אבן קיסר''. הפרויקט נקרא ''גם וגם'', ומציג שימוש אחר במשטח הקוורץ: לא זה השגרתי מהמטבח או מחדר הרחצה, אלא פריטים לשימוש בחיי היום יום. עוד משתתפים כאן איתי אהלי (שמציג שולחן), אנדרי ושי (קולקציית מראות), סטודיו מג'נטה (קובייה ומדף), עודד וובמן (קערה), ניר מאירי (מכלים קטנים), תומר בוטנר (סכינים) ועוד.

מה: קרת ולניאדו יצרו אגרטלים שכל אחד מהם מורכב ממשטחים שונים של קוורץ, באופן שמדמה קו אופק של נוף טבעי. חלקי הקוורץ מיוצרים במכונה, אך הגיבוש שלהם לאלמנט נעשה בעבודת יד.

כמה: 9,400 שקל לאגרטל.

מנורת ''HONEYMOON LIGHT'', בעיצוב דור כרמון. הגרסה השחורה (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
מנורת ''HONEYMOON LIGHT'', בעיצוב דור כרמון. הגרסה השחורה (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
כרמון בתהליך העבודה על המנורה, שעשויה מקוריאן (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
כרמון בתהליך העבודה על המנורה, שעשויה מקוריאן (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

7. מי: דור כרמון, בוגר HIT המכון הטכנולוגי חולון (2004). בוגר תוכנית d-Vision, שלאחריה עבד ב''כתר פלסטיק''. עם הילה רוגוזיק הוא עובד מאז, וכשיצא לדרך עצמאית הצטרפה אליו כשותפה והיא אחראית על הצד הניהולי של הסטודיו.

מה: מנורה תלויה עשויה מקוריאן (ביצוע: חברת ''בוריסטון''), שמעוצבת כצמד כיפות משולבות ולכן נקראת ''HONEYMOON''. כרמון מספר שההשראה למוצר הגיעה מאהילי מתכת עגולים, קלאסיים. "משך אותי למזג בין שתי כיפות וליצור צורה חדשה, זורמת ונעימה. לאחר שחקרנו את הקוריאן לעומק התחברנו לאלסטיות, ליכולות הגימור ולתחושה הנעימה שלו".

כמה: 24,000 שקל.

האריחים המתובלטים של נועם טבנקין ואורן ארבל (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
האריחים המתובלטים של נועם טבנקין ואורן ארבל (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

8. מי: נעם טבנקין, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל (2010). בשנתיים האחרונות חיה ברמת הגולן יחד עם בן-זוגה ושותפה לפרויקט, אורן ארבל, בוגר המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל (2013).

מה: טבנקין וארבל משלבים כוחות ומציגים אריחי קרמיקה בהירים בעבודת יד, שעל כל אחד מהם תבליט עדין - 13 דימויים שונים מחיי היומיום, שיוצרים מעין פסיפס גרפי. מידות האריח 11 על 11 סנטימטרים, והם עשויים חימר לבן עם גלזורה שקופה, שאינה מבריקה.

כמה: 40 שקל לאריח בודד, 3,000 שקל למטר רבוע.

>> כורסאות הוינטג' המאוירות שהציגה טבנקין בשנה שעברה.

''ביצת במבוק'' של מרתה ריגר, שגובהה מטר וקוטרה 70 ס''מ (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
''ביצת במבוק'' של מרתה ריגר, שגובהה מטר וקוטרה 70 ס''מ (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
9. מי: אמנית הקרמיקה מרתה ריגר, שעובדת בשנים האחרונות בעיקר עם פורצלן. עבודתה "My Blue China" זכתה בקיץ האחרון בפרס מינו היוקרתי ביפן.

מה: ריגר מציגה ביריד סדרה של עבודות שנקראת "כחול-לבן Made in China" - מכלי קיבול קטנים (לא מושלמים בכוונה תחילה) ועד צלחות וביצי ענק, שאותן יצרה בקיץ האחרון במפעל מסורתי בעיר ג'ינגדָז'ן בסין, שאישור מיוחד הוענק לה לפני כאלף שנה לייצר כלי פורצלן עבור שושלות הקיסרים. היא חרגה מהגודל והצורה ה''מקובלים'', ואימצה מוטיבים וקישוטים שראתה ברחבי העיר. "הביצים האלה אינן חפצי נוי יומיומיים, אגביים", היא מסבירה. "והן אינן שימושיות. בשבילי הן כיצורים חיים, נשגבים וצופני סוד''. הביצים הגדולות יוצגו באולם הכדורסל שבמרכז היריד.

בתהליך העבודה, בעיר  ג'ינגדָז'ן שבסין (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')
בתהליך העבודה, בעיר ג'ינגדָז'ן שבסין (באדיבות ''יריד צבע טרי 7'')

כמה: הביצים הגדולות בצבעי כחול ולבן עולות 10,000-15,000 שקל. ביצת הבמבוק, שגובהה מטר, עולה 16,000 שקל.

ריגר מוקפת בביצי הקרמיקה (צילום: באדיבות יריד צבע טרי 7)
ריגר מוקפת בביצי הקרמיקה (צילום: באדיבות יריד צבע טרי 7)