בקיץ הזה מדינת ישראל לבשה לא רק לבן, אלא גם הרבה כחול וחאקי. נראה היה שגם שלטי החוצות גויסו למלחמת ״צוק איתן״, בידי מותגים שונים שניסו לחזר אחרי העם הנוסע בדרכים. חיכיתי בקוצר רוח לקמפיין הראשון, הגדול והצבעוני, שיעלה בסיום המלחמה - ומה שקיבלתי זה בהחלט קמפיין חזק ומולטי-צבעוני, אבל לא פחות מולטי-ישראלי ולאומי. תראו מה שטמבור יכולה לעשות.

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי, סמנכ"ל קריאטיב: טל ריבן, מנהל קריאטיב: זיו מאירי, ארט: כרמית קן-דרור, איציק כהן, קופי: ניר גרנות, אהרל'ה קדרון

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״תראו מה שצבע יכול לעשות״ הוא הקונספט המרכזי שעומד מאחורי הקמפיינים של חברת הצבעים "טמבור" בשנים האחרונות. הפעם הצבעים מחליפים אותיות במלים מתוך ביטויים ישראליים שגורים. הביצוע מעולה, הרעיון מקורי. זה קמפיין שבקלות אפשר היה לראות בחו״ל, כזה שעוד יכול לגרוף בשנה הבאה איזה אריה זהב בקאן (אם נפסיק לחשוב שכל העולם אנטישמים).

יש כאן עבודת קופי מדויקת, עם בחירה מדודה של משפטים נכונים וקצרים, כאלה ש״כל אחד מכיר״ואפס סיכוי לטעות בפרשנות של הביטוי. מבחינה ויזואלית הקמפיין מאוד איקוני: הניקיון והפשטות שלו נוכחים ובולטים בנוף השילוט האורבני הכה רועש.

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

ועם זאת, זה ''מה שצבע יכול לעשות''? עם איזה מסר אני, כצופה, נשאר בסוף - שצבעים הם סוג של משחק? ששימוש בצבעים מחליף דיבור או קריאה? ומה זה אומר על טמבור, כאחת מחברות צבעי הקיר הגדולות והוותיקות של ישראל? ללא ציניות, ועם לא מעט מאמץ, ניסיתי להבין את הקשר הלוגי שבין התוצאה לסלוגן הקמפיין. עוד אפשר היה לחשוב שרני רהב, יחצ״ן המותג, השתלט על ישיבת הקריאייטיב, והתוצאה היא פשוט מחווה לשפה העברית, לעם היושב בציון, ל"תפארת מדינת ישראל".

>> עודד בן יהודה מנתח קמפיינים ומציג פרויקטים גרפיים בארץ ובעולם

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

לייצר קמפיין טוב שיישען על כוחה של המילה הכתובה היא משימה מאוד קשה. הוא צריך לא רק לספר סיפור או להיות שנון מספיק ומיידי, הוא גם צריך להעביר מסר שיווקי או אסטרטגי ברור. לתחושתי, יש כאן גימיק גאוני, מבריק ושנון, אבל הוא השתלט מעט על הקמפיין. אני מסיר את הכובע מול החברה על מהלך אמיץ ומעט בלתי צפוי, אבל יש משפט שאומר ״אין לא יכול, יש לא רוצה״, וכאן זה לא מה שצבע יכול לעשות, זה מה שהצבע רוצה לעשות. שנקרא, שנחשוב, שנצחק או שסתם נהנה ממשחק מלים בדרכים.

״מה שצבע יכול לעשות״, טמבור, משרד: אדלר חומסקי

חברת פנטון הפכה בעולם כולו לסמכות רשמית בהגדרת צבעים, ולספקית של מערכות צבע וטכנולוגיה מובילות. עם השנים, המושג ®PANTONE, שמתאר גוון ספציפי וממוספר של צבע, הפך למלה סטנדרטית וגנרית בתקשורת בין מעצב ליצרן, לקמעונאי, ללקוח. גם צורת התצוגה של גוני פנטון הפכה לאייקון זכיר: השימוש בריבוע הצבע בקמפיין של טמבור הוא ציטוט גרפי שלו. לא מעט מותגים ומעצבים בעולם השתמשו בדימוי החזק הזה בקמפיינים שלהם. הנה כמה שחכתי העלתה מהרשת:

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

Chic & Artistic הוא משרד עיצוב מגניב ופריזאי מאוד, שהשתמש גם הוא ברעיון שצבע יכול להחליף מלים. אך בניגוד לקמפיין של טמבור, כאן השתמשו בשמו של הגוון כדי להשלים את המשפט. במקרה הזה, המשחק הוא עם שמות של שירים מפורסמים. הפרויקט רוכז לסדרה של פוסטרים, שאפשר להזמין דרך אתר הסטודיו.

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

PANTO’N'ROLL by Chic & Artistic

פרוייקט נוסף, מקורי ולא מסחרי, הוא ה-Food Art Pairings (בתרגום חופשי: אמנות זיווגי אוכל), של הסטודיו האמריקאי למיתוג וקריאייטיב .Dschwen LLC. שם נתנו פרשנות חדשה לאותו ריבוע פנטוני איקוני, והחליפו את משטח הצבע במאכל. שם הגוון שכתוב למטה הוחלף, בהתאם, בשם המוצר שמוצג. הפרויקט ההומוריסטי מזווג צמדי מאכלים, וגם את הפוסטרים האלה אפשר לרכוש בחנות המקוונת של הסטודיו. בתאבון.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

Food Art Pairings by Dschwen LLC.

בחזרה לתחרות הפרסום הנחשקת שנערכת כל שנה בקאן: לפני חודש זכה בפרס אריה הזהב הקמפיין האחרון של פנטון "There Can Only Be One" (כזה יש רק אחד). משרד הפרסום Y&R שנחאי יצר את הקמפיין המקסים, שכולל מחווה ל-12 דמויות מצוירות מפורסמות. כמו שבארט סימפסון, גארפילד החתול, קרמיט הצפרדע או מפלצת העוגיות של רחוב סומסום ייחודיים, כך גם הפנטונים של החברה. תראו מה איור דמות יכול לעשות:

There Can Only Be One - Y&R Shanghai for Pantone

There Can Only Be One - Y&R Shanghai for Pantone

There Can Only Be One - Y&R Shanghai for Pantone

Advertising Agency: Y&R, Shanghai, China
Chief Creative Officer: Nils Andersson
Executive Creative Director: Ong Kien Hoe
Art Directors: Bel Ong, Alair Qu, Julie Liu, Gaybird Huang, Ong Kien Hoe

צבע הוא כלי מרכזי בעולם התקשורת החזותית להעברת מסר. הוא יכול לאפיין זהות פוליטית, מחאה חברתית או שייכות לאומית ואידיאולוגית. צבעים יכולים לשדר תקווה, תשוקה, שנאה או אהבה גדולה ואחדות. דרך אירועים היסטוריים ותופעות תרבותיות וחברתיות קובעו צבעים שונים כמודלים ותפיסות, וחוברו לתחושות ורגשות. צבע באמת יכול לעשות הרבה.