חברתגוגל ערכה בשבוע שעבר אירוע מיוחד בסן פרנסיסקו שבו הכריזה על גרסה חדשה של מערכת ההפעלה אנדרואיד.

מכיוון שמדובר בחידוש שרלוונטי ללא פחות מ-60 אחוז משוק הסלולר העולמי, לא יהיה מוגזם לומר שהאירוע הזה עומד להשפיע על רוב מכריע של אזרחי העולם. בעבר נהגה גוגל לתת לאנדרואיד לדורותיה שמות שלקוחים ממדף הממתקים (קיט קט, ג'לי בין, אייס קרים סנדוויץ'), אבל הפעם הלכו שם על משהו הרבה פחות יצירתי - Android L.

המצגת של גוגל נמשכה שלוש שעות וכללה אינספור חידושים. אני הייתי רוצה להתמקד בחלק שהיה הכי חשוב מבחינתי, והוא העיצוב החדש, שנקרא Material Design. במצגת מסבירים שההשראה התקבלה משני חומרים שאנחנו מכירים היטב מהעולם היומיומי – נייר ודיו – ושכל פרט בעיצוב הושפע מהם. מבחינתם, הקסם הדיגיטלי הוא שהנייר יכול לפתע לעשות דברים שאין לו אפשרות לבצע בעולם הפיזי. הסרטון הבא כולל מספר דוגמאות:

גוגל גם הקימו אתר חדש, Google Design – מעין בית ספר לעיצוב שאמור לעזור למעצבים ולמתכנתים שירצו לאמץ את העקרונות של העיצוב החדש לאפליקציה הבאה שלהם, או להתאים אותה למראה החדש של מערכת ההפעלה. מאחורי האתר היפה הזה יש מסמכים בני מאות עמודים.

מסכי דוגמה מתוך מה שהולך להיות במערכת ההפעלה החדשה Android L

מסכי דוגמה: כך תיראה מערכת ההפעלה החדשה Android L

בסיס של עיצוב - גדלים מאוחדים לטיפוגרפיה - מוגדרים לכל פלטפורמה

הבסיס של העיצוב: גדלים מאוחדים לטיפוגרפיה, מוגדרים לכל פלטפורמה

אחד הדברים הבולטים ביותר באנדרואיד החדש - אנימציה

אחד המרכיבים הבולטים באנדרואיד החדש - אנימציה


כיצד נייר נראה בעולם החדש של אנדרואיד - משטחים הופכים לקלפים

כך ייראה נייר בעולם החדש של אנדרואיד: משטחים הופכים לקלפים

אחד הנושאים המרכזיים שחברת אפל התמקדה בהם בטכנולוגיות החדשות שלה, הוא מעבר נוח וחלק בין מכשירים ויכולת להמשיך לבצע במכשיר שני פעולה שהתחלת במכשיר ראשון. גם גוגל מנסה לאמץ את זה, וכן, זה עובד פחות או יותר אותו דבר.

באירוע הושקו גם מספר גרסאות ייחודיות לאנדרואיד - לרכב, לבית, לעבודה, לטלוויזיה - וכן שני שעונים חדשים: Gear Live של Samsung ו-G Watch של Lg. השלישי, Moto 360, לא הושק לבסוף, למרות שתוכנן.

G Watch vs Samsung Gear Live

G Watch vs Samsung Gear Live

ויש גם גוגל לאוטו, קצת באיחור אחרי אפל.

אחד השינויים המשמעותיים שגוגל הנהיגה השנה הוא "Play Services" - אפליקציה שמכניסה עדכונים למערכת באופן אוטומטי, בלי שהמשתמש יצטרך לעדכן בעצמו. לרוב האנשים זה מאוד נוח. רק פסיכים כמוני נהנים לקרוא את כל השינויים שנעשו בכל האפליקציות שעל המכשיר. לאדם הנורמלי נמאס לעדכן אפליקציות ומערכות הפעלה, כי היי, אני עובד בשבילכם או שאתם עובדים בשבילי? גוגל היא הראשונה שמביאה את זה לטלפונים הניידים, והיא מקווה שבעתיד הכול יעבוד חלק וכולם יהיו מעודכנים. הטכנולוגיה תעשה את זה בשבילנו. זה גם יגרום לתוכנה שלנו להיות בטוחה יותר, וכמובן עם הרבה חידושים שספקי האפליקציות ירצו להכניס.

גוגל יסרקו את התמונה, יעשו ממוצע צבעים ויציגו צבע שהוא קונטרסטי לתמונה כדי להבליט את הכותרת

גוגל יסרקו את התמונה, יעשו ממוצע צבעים ויבחרו לכותרת צבע שיהיה מנוגד לתמונה, כדי להבליט אותה

לסיום, הייתי רוצה להתייחס למצגת שבאמצעותה בישרה גוגל על החידושים. מתברר שבתחום הזה יש לחברה מה ללמוד. רוב הטקסטים היו מביכים, בין השאר משום שהשמיעו אותם אנשים שאינם מיומנים בהופעה מול קהל. הם אמנם נעזרו במסך שהקרין עבורם כל מילה - וניתן היה לראות זאת בבירור - אבל זה לא עזר. כשאפל הציגה לאחרונה את החידושים שלה, זה היה הרבה יותר רהוט, מלהיב ומעניין, בעיקר משום שבמצגת שלה השתתפו אנשים שיודעים להופיע. אצל גוגל היו גם שלושה מקרים לפחות שבהם ניסו להציג איזשהו רעיון טכנולוגי חדש, וזה פשוט לא עבד. אולי הם חושבים שככה הם ייראו יותר אנושיים. לגבי התוכן שהציגו שתי החברות - המערכות דומות בבסיסן, והפערים בין אפל וגוגל מצטמצמים.

כמו שאני רואה את זה, אנשי גוגל ביקשו השנה לתקן בעיות, לשפר את חוויית המשתמש ולהקשיב ללקוחות, וזה בא לידי ביטוי בעיקר באותו מדריך עיצובי הכולל קבצי עבודה ותבניות שכל מפתח אפליקציות יכול להוריד. לא ראינו אצלם דברים חדשים ומדהימים מבחינה טכנולוגית, אבל ראינו תאגיד ענק שמנסה לעשות סדר בבלגן שיוצרות אינספור הפלטפורמות שלו, ולהנגיש אותן לכל מעצב ולכל מתכנת - וזה הרבה מאוד.