"האדריכלות העכשווית אינה נמצאת בקו הבריאות", הכריז אדריכל-העל ההולנדי רם קולהאס לקראת פתיחתה של הביאנלה ה- 14 לאדריכלות בוונציה, שאותה הוא אוצר לראשונה, לאחר שנים של סירוב לעשות זאת. בתערוכה, שאותה הכתיר בשם "יסודות" והדגיש כי היא תעסוק ב"אדריכלות, לא באדריכלים", הוא ינסה להוביל את אדריכלי העולם כדי "להבין כיצד הארכיטקטורה מצאה את עצמה במיקומה הנוכחי, ולהעלות השערות בנוגע לעתידה".

קולהאס, העומד בראש משרד האדריכלים הבינלאומיOMA, עיתונאי בעברו ותיאורטיקן פרובוקטיבי בהווה, ניהל צוות של אדריכלים, חוקרים וסטודנטים בשנתיים האחרונות כדי להקים את״יסודות״ (Fundementals), שתורכב משלוש תערוכות מרכזיות: "קליטת המודרניזם" תציג מאה שנות זהות מקומית אל מול ערכים אוניברסליים, כפי שהתקבלו ב-66 המדינות המשתתפות; "אלמנטים של ארכיטקטורה" תציג מבט רענן על מרכיבי היסוד של האדריכלות; ו"מונדאיטליה", הביתן האיטלקי, יציג סדרה של מופעים רב-תחומיים לאורך כל ימי התערוכה, שתימשך זמן כפול מהרגיל: שישה חודשים במקום שלושה. מה יהיה בתערוכה, שאמורה למשוך מאות אלפי מבקרים?

״קליטת המודרניזם - 1914״. Copyright Rem Koolhass Courtesy la Biennale di Venezia

הביתנים הלאומיים: ''קליטת המודרניזם: 1914-2014'' (Absorbing Modernity)

66 המדינות המשתתפות בתערוכה ״קליטת המודרניזם״יציגו את 100 שנות התפשטות ערכי המודרנה: טיפולוגיות משוכפלות, חומרים ממוחזרים ורעיונות מיובאים, שהובילו למחיקתם ההדרגתית של סממני ייחוד מקומיים. ״ב-1914 היה אפשר לדבר על אדריכלות סינית או שווייצית (…) היום, מאה שנים לאחר מכן ותחת השפעות של מלחמות, משטרים, תנועות אדריכליות לאומיות ובינלאומיות (…) הזהות המקומית הוקרבה בעבור המודרניזם״, טוען רם קולהאס. הוא החליט לאצור את הביתנים הלאומיים תחת תמה אחידה, במקום ה״קקופוניה התמטית״ שאפיינה, לדבריו, את התערוכות הקודמות. כך, הוא סבור, יתאפשר מבט השוואתי בראי הגלובליזציה, ויתאפשר לבדוק אם יש זכר למקומיות עיקשת במקרים שבהם ״מנטליות מקומית ממשיכה לשגשג ולפרוח תחת התחזקותם של כוחות שיתופי פעולה בינלאומיים".

למרות הכותרת הפורמלית-מחקרית שהכתיב קולהאס, ״קליטת המודרניזם״ עתידה להכיל תערוכות מגוונות ורב-רבדיות: הביתן היפני, לדוגמה, יתמקד בהשפעתן של תנועות רדיקליות בשנות ה-70, תנועות שפרצו את גבולות המדינה והשפיעו על אדריכלות המערב. מונטנגרו תציג את ״אוצרות סמויים״ (Treasures in Disguise), המתמקדת בארבעה מבנים נטושים מתקופת המודרניזם המאוחר, שסימלו תקווה לחברה חדשה אך עתידם קרס יחד עם יוגוסלביה המפורקת. אנטארקטיקה, היבשת הראשונה המשתתפת בביאנלה, תציג בתערוכה "Antarctopia״ טיפולוגיות מגורים ניסיונית בקוטב הדרומי, כפי שתוכננו על ידי אדריכלים רבים, בהם הכוכבת זאהה חדיד.

מתוך ״אוצרות סמויים״. מבנים מודרניסטים נטושים במונטנגרו. ©-Luka-Bošković photograph

לצד המשתתפות הקבועות בתערוכה, יצטרפו השנה כ-10 מדינות חדשות: קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, איחוד האמירויות, אינדונזיה, חוף השנהב, קניה, מרוקו, מוזמביק, ניו זילנד וטורקיה. תערוכת הביכורים של מרוקו תציג כ-10 פרויקטים רדיקליים ממאה שנות אדריכלות במדינה, אחד לכל עשור; טורקיה תציג שלושה אזורים באיסטנבול מנקודת מבטם של חמישה אמנים, בתערוכה שנקראת ״מקומות של זיכרון״ (Places of Memory); ובקורלציה מפתיעה, איחוד האמירויות תציג את ״מבנים של זיכרון״ (Structures of Memory), שתבחן כיצד אדריכלות ורנקולרית-מקומית מתחלפת במהרה באדריכלות איקונית עכשווית.

מתוך התערוכה ״מבנים של זיכרון״, הביתן של איחוד האמירויות. Ibrahimi Building, Abu Dhabi, façade, 1980s © Marco Sosa

הביתן האמריקאי, ״OfficeUS״, אמור להציג טרנפורמציה רדיקלית למבנה קיים, שיהפוך למעבדת אדריכלות קדחתנית שבה ניתן לצפות ואף לקחת חלק. שמונה אדריכלים מרחבי העולם יעבדו מבסיס-האם המחקרי בוונציה, בשיתוף עם 90 צוותי לוויין בינלאומיים, שיחקרו, יבחנו ויבקרו מחדש כ-1,000 פרויקטים קיימים.הביתן השוויצי יציג סדרה מרשימה של אדריכלי-על מקומיים וזרים: אוצר הביתן, האנס אולריך-אובריסט, ביקש להתחבר ל״יסודותיו״ האישיים ולהזמין את האדריכלים הראשונים שאותם פגש - צמד האדריכלים זוכי פרס הפריצקר הרצוג ודה-מורון. משרד האדריכלים היפני "אטליה-באו-וואו" (Bow-Wow) משתף פעולה גם הוא בתערוכה הזו. הביתן האוסטרי ינסה ללבן שאלות מטרידות על אודות אדריכלות של שלטון וכוח, ויבחן כ- 200 בתי פרלמנט מרחבי העולם. בסדרת מודלים מרשימה, תבחן התערוכה ״Plenum. Places of Power״ כיצד האדריכלות של בית הנבחרים קשורה בקשר הדוק למשטר, להיסטוריה ולזיכרון הקולקטיבי.

הביתן האמריקאי: ״OfficeUS״, מעבדת אדריכלות ניסיונית. Copyright Leong Leong and Storefront for Art and Architecture

לצד אלו, תיפתח בביתן הישראלי התערוכה ״Urburb- דפוסי חיים עכשוויים״, שתתבונן באדריכלות המגורים בישראל של היום - יציר כלאיים בין עיר לפרוור, תוצר-לוואי של מאה שנות תכנון מודרניסטי. המבט חוזר אחורה אל חזון עיר הגנים של ראשית המאה הקודמת, דרך מבני השיכון הסוציאליסטי של שנות ה-50 וה-60, ועד לשכונות ״הסביונים״ וה״החלומות״ של העשורים האחרונים (פוסט נפרד על הביתן הישראלי יתפרסם כאן בימים הקרובים).

מתוך קטלוג הביתן הישראלי. צילום: איתמר גרינברג, באדיבות שיכון ובינוי נדל״ן

״אלמנטים של ארכיטקטורה״ (Elements of Architecture) - הביתן המרכזי

בעוד שביתני המדינות יתבוננו על אדריכלות מבעד לעדשת המקרו, בביתן המרכזי של הביאנלה יוצג ״מבט מעמיק על רכיביה הטהורים של הארכיטקטורה״ דרך התבוננות כמעט-מיקרוסקופית על מרכיבי היסוד של האדריכלות. קולהאס כותב כך: ״בעודנו כבולים להווה המתמשך, חשבתי שיהיה חשוב לחזור לאחור, להציג את העושר המופלא של האלמנטים שכיום נראים לנו בנאליים״. התערוכה "אלמנטים של ארכיטקטורה" תתבונן באבולוציה המורפולוגית של 12 רכיבי יסוד אדריכליים: הדלת, הרצפה, הקיר, התקרה, חדר השירותים, החזית, המרפסת, החלון, המסדרון, האח, הגג, וגרם המדרגות - רכיבים יומיומיים שחוקים, שייחשפו כאבני בוחן לתמורות חברתיות, תרבותיות ופוליטיות. "קחו לדוגמה את התקרה", ממשיך קולהאס, "בעבר הייתה התקרה כלי הבעה של מצע פוליטי רווי באיקונוגרפיה, בעוד שהיום מדובר במישור גנרי שמאשש את חששותינו הרציונליים״. ומה לגבי המרפסת? "ללא המרפסת, העולם היה נראה שונה לגמרי", מזכיר האוצר, בעודו מצביע על תמונות של רודנים, מהפכנים, ומלכים המנופפים ונואמים ממרפסותיהם.

״אלמנטים של ארכיטקטורה״ תבודד את רכיבי היסוד של האדריכלות. Copyright Rem Koolhaas Courtesy of laBiennale di Venezia

״מונדיאיטליה״ (Monditalia) - הביתן האיטלקי

מתחם הארסנלה יעסוק במדינת-האם של הביאנלה - איטליה - שעליה הכריז קולהאס כמדינת-יסוד (Fundemental) מובהקת, עם "עושר, יצירתיות, יכולות ופוטנציאל משולב ברוחות פוליטיות עזות". מופעי מחול, מוזיקה, קולנוע ותיאטרון ימוקמו כקואורדינטות על גבי מפת-ענק של איטליה מימי האימפריה הרומית. 41 מיצגים ומיצבים ישתלבו זה בזה בחלל ארוך-הממדים של ה״קורדרי״(Corderie) הנמתח לאורך 360 מטרים, ויהפכו את התערוכה למיצג מתמשך ומצטבר. מדובר במופעים אינטרקטיביים שיוצגו במשך כל חודשי הביאנלה "במצב של התפתחות מתמדת, כל ארוע יותיר אחריו זכר לבא אחריו״.

תערוכות נוספות

בנוסף לתערוכות בג׳ארדיני ובארסנלה, 21 אירועים נבחרו על ידי קולהאס ללוות את התערוכות הרשמיות. "האירועים תורמים להפצת הביאנלה לכדי תופעה אורבנית, החולשת על כל פינה בעיר", מסביר נשיא הביאנלה, פאולו בארטה. התערוכה ״זמן חלל קיום״ (Time Space Existence) תציג עבודות של כ-100 אדריכלים מ- 40 מדינות, הדנות בהיבטים הפילוסופיים של זמן, חלל וקיום באדריכלות. כאן יציגו, בין השאר, זוכי פרס הפריצקר אדוארדו סוטו דה מורה (De Moura) הפורטוגזי, ונורמן פוסטר (Foster) הבריטי, לצד נציגים מאוניברסיטאות מובילות בעולם. התערוכה תוצג בשני ארמונות ונציאניים: פלאצו בומבה (Bombe) ופלאצו מורה (Mora). היא תישאר פתוחה לכל אורך תקופת הביאנלה, במקביל לביתנים בגנים.

עם עושר יצירתי, המחקר המקיף ביותר מסוגו, וחגיגה רב-תחומית, הציפייה לקראת הביאנלה מוצדקת. כאמור, הביאנלה תיפתח לציבור למשך זמן כפול מהרגיל, ותינעל ב-23 בנובמבר.