לפני חצי שנה סיים סטודיו צ'חה לפתח שני מוצרים חדשים, המבוססים על אשליה אופטית: הראשון הוא פמוט פליז, שגם הדקדקנים לא יחשדו בו שהוא שטוח, והשני, מנורת לד שנראית בעלת גוף, אך למעשה היא בסיס עם לוחית פלסטיק שקופה ודקה. השאלה הייתה איך להמשיך הלאה, איך לחבר בין המוצרים החדשים לקהל הלקוחות הפוטנציאליים – שאלות שכל מעצב מוצר צעיר מתחבט בהן. בסוף החליטו ניר צ'חנובסקי, בוגר המחלקה לצורפות בבצלאל, ובת זוגו, המעצבת הגרפית איה ברין – העומדים מאחורי סטודיו צ'חה - לנסות את קיקסטארטר, החוגג בימים אלה חמש שנים להיווסדו. אבל בזהירות.

Flatlight, פמוט שעיצובו משלב אלמנטים קלאסיים עם טוויסט עכשווי, נבחר לעלות ראשון. הציפיות היו צנועות: לבחון איך הדברים עובדים. "להתגלח על הפמוט ולבדוק אם זו דרך טובה להוציא בהמשך עבודות נוספות", הם מספרים. המהלך נחל הצלחה: במהלך 40 ימים רכשו 227 אנשים את הפמוט, והסטודיו גייס 162% מהסכום שביקש. אבל את ההמשך לא יכלו המעצבים לדמיין. בלוגים ברחבי העולם התעניינו, כתבות החלו לעלות ופניות התחילו לזרום. בין היתר הוזמנו השניים להציג בתערוכות שונות. על שבוע העיצוב של מילאנו, למשל, החליטו לוותר בגלל לוחות זמנים מטורפים. לעומת זאת, להזמנה להשתתף ב"דיזיינבום מארט" - יריד המעצבים שבלוג העיצוב הבינלאומי "דיזיינבום" יוזם במהלך שבועות עיצוב ברחבי העולם - הם נענו.

Flatlight. פמוט בעיצוב קלאסי, עם טוויסט עכשווי (צילום: איה ברין)
Flatlight. פמוט בעיצוב קלאסי, עם טוויסט עכשווי (צילום: איה ברין)

כך הגיעו לשבוע העיצוב של שטוקהולם, לשם הביאו גם את BULBING, מנורת הלד. ושוב, בזהירות: בלי קמפיין, בלי יחסי ציבור. חשיפה ראשונה ושקטה של אבות הטיפוס של המנורה. גם בשטוקהולם הייתה התעניינות, וניגשו אנשים לשאול ולדבר. בסוף שיחה עם שני מבקרים התברר שהם מהחנות של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, אחת המובילות בין חנויות המוזיאונים בעולם, זו שיודעת לזהות טרנדים בהתהוותם. השניים סיפרו כי ניגשו אל הדוכן אחרי שזיהו את הפמוט שהכירו מקיקסטארטר, והישראלים סיפרו להם שגם את המנורה הם מתעתדים להעלות לאתר. בסוף השיחה השאירו הניו-יורקים כרטיס ביקור, ביקשו לקבל דוגמאות למשרד והמשיכו בדרכם.

BULBING עלתה לקיקסטארטר ב-17 באפריל והפכה מיד ללהיט ויראלי. אחרי שלושה ימים הצליחו שני המעצבים לגייס את הסכום המבוקש. כעבור שבועיים גדל הסכום פי ארבעה. 978 תומכים, נכון להיום, קנו את המנורה, ולמעלה מ-2,500 שיתופים נרשמו בפייסבוק – ויש עוד כמעט חודש עד לסגירת הקמפיין. "זה מדהים", אומרים המעצבים, "זה פשוט מריץ את עצמו ברשת".

Bulbing. הסכום המבוקש גויס אחרי שלושה ימים בלבד (צילום: איה ברין)
Bulbing. הסכום המבוקש גויס אחרי שלושה ימים בלבד (צילום: איה ברין)

ומה קרה להתעניינות מניו יורק? לפני מספר ימים בישרה חנות המוזיאון כי החל מ-13 במאי היא תמכור 20 פריטים של מעצבים צעירים מרחבי העולם, שהמימון לייצורם גויס באמצעות קיקסטארטר. "רבים מהמוצרים החדשים, המרשימים והחדשניים שהזדמן לנו לראות בעת האחרונה הובילו אותנו לקיקסטארטר", אמר עמנואל פלאט, מנהל המסחר של החנות לאתר האמריקאי "פאסט קומפני". שניים מהמוצרים שיימכרו בה הם המנורה של סטודיו צ'חה והשעונים של סטודיו VE.

צנועה אך מהפכנית

TWEAK, הפרויקט הטרי של ניצן שפט ואביב רוזנפלד, מעצבי מוצר צעירים שסיימו בקיץ האחרון את לימודיהם בשנקר, עלה לקיקסטארטר ביום חמישי האחרון, 1 במאי, בשמונה בערב. למחרת בבוקר כבר נרשמו 180 תומכים למסננת הצבעונית לפתחי ניקוז שעיצבו השניים; במוצאי שבת כבר תמכו בפרויקט 537 אנשים; נכון להיום, 976 רכשו את המסננת, קרוב ל-2,000 שיתפו אותה, כל הסכום המבוקש כבר גויס, ולמעלה ממנו.

מה כבר יכול להיות כל כך מושך וחדשני במסננת לפתח ניקוז של כיור? קודם כל היא מתאימה לכל הסוגים של פתחי הניקוז, וקיימת בשני גדלים המותאמים הן לכיורי המטבח והן לאמבטיות ולכיורי רחצה. היא מיוצרת מפלסטיק איכותי וגמיש, שנותן לה עמידות בטמפרטורות גבוהות, כך שהיא אינה נשחקת במגע עם מים רותחים. והיא צבעונית.

עד כאן נחמד, אבל לא מהפכני. התוספת הצנועה אך משמעותית של שפט ורוזנפלד היא ביכולת של המסננת להתקער, מה שמאפשר לרוקן אותה לאשפה בלי "להכניס את הידיים לתוך הלכלוך", לדברי המעצבים. בלחיצה קלה משנה המסננת השטוחה את צורתה והופכת למעין "קערה" הלוכדת בתוכה את הלכלוך, ובעזרת ידית אחיזה נוחה ניתן לשלוף אותה עם תכולתה ולרוקן אותה באשפה – שוב, בלחיצה קלה בלבד.

Tweak. המסננת משנה את צורתה בלחיצה קלה בלבד (צילום: ניצן שפט)
Tweak. המסננת משנה את צורתה בלחיצה קלה בלבד (צילום: ניצן שפט)

כמו האטבים הסולאריים הפופולריים, גם ''טוויק'' נבטה במהלך לימודים, כפרויקט של שפט במסגרת קורס פלסטיקה שנה ב'. שפט ורוזנפלד למדו באותה כיתה, גילו ששיתוף הפעולה ביניהם מוצלח והחליטו להמשיך ולפתח את הרעיון ביחד. שלוש שנים הם עובדים על TWEAK. אינסוף פגישות עם מעצבים ויצרנים וביקורים במפעלי הזרקת פלסטיק לתבניות. "המון עבודת שטח, וגם חברים עזרו", הם אומרים. במיוחד אני דבילנסקי, סטודנית שנה ד' בשנקר והחברה של שפט, ואלעד שטיין, חבר וסטודנט שנה ג' במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, שהיה שותף לתסריט ולעריכת סרטון הקיקסטארטר החינני. בינתיים הם סיימו את הלימודים; שחף עובד היום ב-''TID'', הסטודיו לעיצוב של לירן אלבז ורן קזס, ורוזנפלד ב"הירש מודלים", סטודיו למידול ולבניית אבותטיפוס, שבו נעזרו כדי לבנות את המודלים הראשוניים.כאן תוכלו לעקוב אחר הפרויקט.

והזוכה הוא:

כרגע, הפרויקט המצליח מכולם בקיקסטארטר שייך לחברה ישראלית צעירה בשם ''CONSUMERS PHISICS'', שזהו המוצר הראשון שלה. עבר בסך הכל שבוע מאז שעלה לאתר, וכבר רכשו את SCIO למעלה מ-4,800 תומכים. למעלה מ-15,000 (!) שיתפו אותו בפייסבוק. מה סוד הקסם? מדובר במכשיר קטן עם חיישן מולקרולרי, שלטענת ממציאיו, מאפשר לסרוק כל חפץ בעולם, לדעת מיד מאילו חומרים הוא מורכב ולקבל עליו מידע שימושי ומועיל לסמארטפון. כך, למשל תוכלו לבדוק אילו חומרים מרכיבים את האוכל שאתם אוהבים, מהו ערכו התזונתי וכמה קלוריות הוא מכיל.

 SCIO. שבוע מאז שעלה לאתר, כבר רכשו אותו למעלה מ-4,800 תומכים (צילום :prime.total product design)
SCIO. שבוע מאז שעלה לאתר, כבר רכשו אותו למעלה מ-4,800 תומכים (צילום :prime.total product design)

עמרי בר-זאב, איתי עמיר ודוד קלר, המעצבים שמאחורי סטודיו PRIME, מלווים את "קומסיומרז פיזיקס" מהקמתה. "ההישג הגדול של החברה הוא שהצליחה למזער את הספקטרומטר, להוריד באופן משמעותי את עלות ייצורו ולתמוך בו בתוכנה שיודעת לתרגם את הנתונים שהוא אוסף למידע רלוונטי. התפקיד שלנו היה לעצב מכשיר קטן וסקסי, שיהיה קל ונוח להסתובב איתו ולהשתמש בו, ובעיקר לא להפריע לטכנולוגיה, שהיא כל כך מדהימה", הם מספרים.

אנחנו עדיין לא ניסינו אותו, והסקרנות גדולה: נשמח אם הרוכשים ישתפו בחווית המשתמש שלהם כאן בתגובות, לכשיגיע המכשיר החדש לידיהם.